Web Analytics Made Easy - Statcounter

مبادلات تجاری قزاقستان و چین اگرچه در ماه ژانویه سال جاری افزایش یافته بود اما در ماه فوریه در پی مقابله با گسترش ویروس کرونا، کاهش یافته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، شیوع ویروس کرونا و عدم ثبات در بازار نفت تاثیر عمیقی بر روابط تجاری قزاقستان می‌گذارد.

در ژانویه – فوریه سال جاری مبادله تجاری قزاقستان بدون در نظر گرفتن کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اورآسیا 10.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

8 میلیارد دلار بود و در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته 6.5 درصد کاهش یافته است.

بزرگترین شریک تجاری قزاقستان، بدون در نظر گرفتن اتحادیه اقتصادی اورآسیا، چین است.

گردش مالی در 2 ماه اول سال جاری میلادی بین این 2 کشور 2.2 میلیارد دلار برآورد شده که 1.4 میلیارد دلار از آن به صادرات و 789.7 میلیون دلار مابقی به واردات مرتبط است.

اگرچه تجارت متقابل قزاقستان و چین در ابتدای سال جاری در مقایسه با دور مشابه سال 2019 میلادی 7.9 درصد یا به ارزش 159.6 میلیون دلار افزایش یافته، اما این شاخص به طور عمده با ماه ژانویه مرتبط است و در ماه فوریه در پی مقابله و گسترش ویروس کرونا مبادله تجاری بین 2 کشور 9 درصد کاهش یافته است.

شایان ذکر است که دولت قزاقستان در اواخر ماه ژانویه کار مرکز بین المللی همکاری‌های مرزی «خارگاس» و در اوایل فوریه ارتباط هوایی مستقیم با چین را متوقف کرد که دلیل اصلی کاهش تجارت بین 2 کشور شد.

با این حال، باید در نظر داشت که گردش مالی بین 2 کشور در ماه فوریه عمدتا به دلیل کاهش واردات محصولات چینی صورت گرفت.

بنابراین، طی این دوره، واردات محصولات چینی به قزاقستان بلافاصله 23.5 درصد کاهش و 238.6 میلیون دلار را تشکیل داد (در مدت مشابه سال گذشته 312.1 میلیون دلار براورد شده بود)، در حالی که صادرات محصولات قزاقی به چین تنها 0.9 در صد تا 565 میلیون دلار کاهش یافت (سال گذشته  - 570.3 میلیون دلار بود).

تلفن، رایانه، محصولات از فلزات آهنی (لوله، پروفیل های توخالی و ...) و کفش از جمله کالاهای اصلی وارداتی چین به قزاقستان به شمار می‌روند و 26.6 درصد از حجم کلی واردات محصولات چینی به «نورسلطان» را تشکیل می‌دهند.

می‌توان فرض کرد که کاهش حجم واردات از چین به ویژه کالاهایی که جایگزینی آنها در وضعیت فعلی غیر ممکن است، می‌تواند در کوتاه مدت باعث افزایش قیمت‌های برخی کالاها در قزاقستان را به دنبال داشته باشد.

به نوبه خود کالاهای اصلی صادراتی قزاقستان به چین از آلیاژ مس و مس تصفیه شده (145.6 میلیون دلار یا 25.8 درصد از کل صادرات)، گاز و هیدروکربن‌های نفتی (136 میلیون دلار یا 24.2 درصد)، نفت خام و فرآورده‌های نفتی (84.8 میلیون دلار یا 15 درصد) هستند.

در مجموع طی سال 2019 میلادی مبادله تجاری قزاقستان و چین 23.4 در صد افزایش و 14.4 میلیارد دلار را تشکیل داده است.

54.4 در صد یا 7.8 میلیارد دلار از این مبلغ مربوط به صادرات و 45.6 درصد یا 6.6 درصد مابقی با واردات مرتبط است.

طی 5 سال اخیر تجارت متقابل بین دو کشور 55 میلیارد دلار را تشکیل داده است. در سه سال اخیر گردش مالی میان قزاقستان و چین بطور متوسط 22.5 در صد در سال رشد کرده است.

به این ترتیب، تضعیف روابط تجاری میان 2 کشور می‌تواند اقتصاد قزاقستان را بشدت تحت تاثیر قرار دهد.

انتهای پیام/ح

منبع: فارس

کلیدواژه: چین قزاقستان دلار نفت تجاری قزاقستان قزاقستان و چین میلیارد دلار میلیون دلار سال جاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۸۰۶۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشمش و سفال همدان تقویت کننده مبادلات تجاری کشور+فیلم

رئیس مرکز مطالعات وزارت کشور گفت: دو زنجیره ارزش اصلی کشمش و سفال همدان، تقویت کننده حجم مبادلات تجاری و صادراتی کشور هستند. - اخبار استانها -

جلیل دارا در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم همدان،در حاشیه برگزاری اکسپو 2024 و در بازدید از غرفه این استان، اظهار‌ داشت: در استان همدان ظرفیت‌های بسیار خوبی برای فعال کردن 6 زنجیره فرعی و دو زنجیره اصلی کشمش و سفال وجود دارد که به دلیل کیفیت و اقبالی که در بازار جهانی دارند تقویت کننده مبادلات تجاری و صادراتی کشور هستند.

وی افرود: خوشبختانه بر اساس گزارشات استان همدان رشد کالاهایی از این استان که در طبقه‌بندی زنجیره ارزش قرار دارند رو‌به بالا است که امیدواریم با سیاست‌گذاری وزارت کشور در سال جدید و شعار سال که مزین به جهش تولید و مشارکت مردم است شاهد حضور مردم در افزایش تولیدات و صادرات بیشتر باشیم.

رئیس مرکز مطالعات وزارت کشور، تاکید کرد: به طور قطع برکات خوبی از جهت اشتغال، تولید و درآمدزایی از مسیر مبادلات تجاری متمرکز بر محصولات دارای زنجیره ارزش این استان که شامل کشمش، سفال، چرم، گیاهان دارویی، مبل‌و‌منبت، سنگ‌های قیمتی و پوشاک است برای این استان رقم می‌خورد.

 

.

 

انتهای پیام/

 

دیگر خبرها

  • نرخ فرزندآوری در مادران جوان صعودی شد
  • همدان زیرساخت‌های خوبی برای مبادلات تجاری با روسیه دارد
  • کشمش و سفال همدان تقویت کننده مبادلات تجاری کشور+فیلم
  • افزایش فرزندآوری در مادران ۲۰ تا ۲۴ سال | روند صعودی زایمان فرزند چهارم و پنجم
  • وضعیت فرزندآوری در کشور/ روند صعودی زایمان فرزند چهارم
  • تجارت ۱.۳۶۴میلیارد دلاری ایران و ترکیه/ رشد ۱۶درصدی صادرات ترکیه به ایران
  • رشد فرزندآوری در مادران جوان/ روند صعودی زایمان فرزند چهارم
  • ترمز طلای جهانی در مسیر صعود
  • ادامه روند کاهشی قیمت دلار در بازار
  • ریزش قیمت دلار تا ۵۸ هزار تومان!