Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- العهد: اوضاع در ششمین سال تجاوز علیه یمن همانند سالهای نخست عملیاتی که طوفان قاطعیت نامیدند نخواهد بود و اکنون آل سعود به پایان خط نزدیک شده اند .
به گزارش خبرگزاری آریا، عربستان بیش از دیگران درک می کند که معادلات در یمن و موازنه ها به زیان آن تغییر کرده است و ازسرگیری عملیات نظامی در الحدیده، نبرد را به نفع ریاض یکسره نخواهد کرد و به خدمت گرفتن هزاران مزدور و استفاده از آن ها برای حفظ شهر مأرب نیز سودی نخواهد داشت و جبران نیروهایی که در میدان نبرد از دست داده است نیز نمی تواند برای سعودی ها پیروزی رقم بزند تا آبروی آن را حفظ کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دست و پا زدن سعودی‌ها سودی ندارد، پیروزی از آن یمنی هاست
پایگاه اینترنتی خبری العهد لبنان در مقاله ای به قلم اسماعیل المحاقری با عنوان "آیا با پس گیری استان مأرب تجاوز علیه یمن متوقف می شود؟" با اشاره به اینکه کوتاه ترین راه برای خروج ائتلاف متجاوز سعودی از باتلاق یمن اتخاذ تصمیم روشن و صریح برای متوقف کردن تجاوز و لغو محاصره این کشور است نوشت قدرتی که در به زانو درآوردن یمنی ها عاجز مانده, نخواهد توانست آن ها را شکست دهد و آنها به عامل و قدرت نظامی مهمی تبدیل شده اند.
العهد نوشت هر آغازی پایانی دارد و جنگ عرب ها علیه یمن به پایان خود نزدیک شده است؛ هر چند که عملا در پنجمین سال از عمر تجاوز بعد از ضعف و سستی ائتلاف و استفاده عربستان از همه گزینه ها و راههای نظامی و امنیتی به پایان نرسیده است. اوضاع در ششمین سال تجاوز علیه یمن همانند سالهای نخست عملیاتی که طوفان قاطعیت نامیدند نخواهد بود؛ نه از نظر حمایت مهاجمان با تجهیزات به علت متفاوت بودن برنامه ها و اهداف شان و درگیری خونین بین آن ها و نه از نظر ساختار ائتلاف و حمایت و پوشش بین المللی از آن در سایه عقب نشینی امارات و سودان و همچنین مشغول بودن سایر کشورها به بحران ها و مشکلات داخلی خود.
علاوه بر این ارتش و کمیته های مردمی یمن در نبرد زمینی از عملیات نصر من الله در مرزهای یمن و عربستان در دو مرحله گرفته تا عملیات البنیان المرصوص در جبهه نهم، بازپس گیری کامل استان الجوف و کوبیدن درهای شهر مأرب به پیروزی هایی دست یافته اند. همچنین قدرت و توان آن ها در پاسخ دادن و بازدارندگی در عمق خاک سعودی با موشک های بالستیک یا پهپادها افزایش یافته است؛ پهپادهایی که یمن را در چارچوب قواعد درگیری گسترده تر و کامل تر در موقعیت تهاجمی قرار داده است که با آن، پیروزی نظامی برای ائتلاف متجاوز دور از دسترس شده است البته اگر محال نباشد. پس قدرتی که در به زانو درآوردن یمنی ها –در حالی که در ضعیف ترین شرایط خود قرار دارند- عاجز مانده و شکست خورده است نخواهد توانست آن ها را شکست دهد و آن ها به عامل نظامی مهمی تبدیل شده اند که همه شاهد آن هستند.
در ادامه این مقاله آمده است در مقابل عقب نشینی نمایندگان و عوامل متجاوزان در یمن در چند جبهه، عربستان و امارات به سرعت به دنبال تثبیت حضور خود و در حد امکان تحقق طمع ورزی های خود در شهرهای جنوبی و شرقی مانند کشیدن خط لوله نفت سعودی در المهره و تسلط کامل بر مهم ترین جزایر و بنادر یمن هستند و این مسئله قابل پیش بینی بدان معنا نیست که مرحله نخست عملیات نظامی به نفع دشمنان تمام شده است بلکه کاملا برعکس است بنابراین آشکار شدن برنامه ها و اهداف و ابعاد درگیری به این شکل روشن و علنی نشان می دهد ائتلاف متجاوز با دو قطب اصلی آن (عربستان و امارات) به علت احتمال خروج آن ها از یمن با شکست ها و ناکامی ها و بدون محقق شدن اهداف مورد نظر خود در ضعف و نگرانی به سر می برد.
واقعیت این است که زمان به نفع متجاوزان و اشغالگران نیست و نزدیک شدن درگیری ها به شهر مأرب محاسبات را در استان های مرکزی و شمالی به نقطه صفر باز نخواهد گرداند و توهم های تقسیم و تجزیه را به پایان نخواهد رساند و به طرح رسیدن به صنعا پایتخت یمن تا ابد پایان نخواهد داد. بلکه سقوط این استان با موقعیت راهبردی و ثروت های نفتی و گازی آن پایانی برای طرح نظامی اخوان خواهد بود که نماینده آن حزب الاصلاح در یمن است.
عربستان بیش از دیگران درک می کند که معادلات در یمن و موازنه ها به زیان آن تغییر کرده است و ازسرگیری عملیات نظامی در الحدیده، نبرد را به نفع ریاض یکسره نخواهد کرد و به خدمت گرفتن هزاران مزدور و استفاده از آن ها برای حفظ شهر مأرب نیز سودی نخواهد داشت و جبران نیروهایی که در میدان نبرد از دست داده است نیز نمی تواند برای سعودی ها پیروزی رقم بزند تا آبروی آن را حفظ کند.
با توجه به این مطالب کوتاه ترین راه برای خروج از باتلاق یمن در پیش گرفتن شیوه گرسنه نگه داشتن و سیاست مانور دادن برای به دست آوردن زمان و کنار هم چیدن برگه های پراکنده بازی همانند اقدام اخیر فرستاده سازمان ملل و درخواست های بین المللی برای ازسرگیری مذاکرات سیاسی به منظور جلوگیری از سقوط مأرب نیست بلکه کوتاه ترین راه اتخاذ تصمیم روشن و صریح برای متوقف کردن تجاوز و لغو محاصره یمن است؛ همانند وضعی که هنگام اتخاذ تصمیم جنگ از واشنگتن وجود داشت. غیر از این نظام سعودی نمی تواند درباره پایگاههای نظامی و تأسیسات حیاتی و نفتی خود اطمینان داشته باشد. همانطور که نظام سعودی مزدوران خود را از دست می دهد و همه امیدهای آن برباد رفته است ارتش و کمیته های مردمی یمن گزینه های گسترده و راهبردی در اختیار دارد که می تواند بیشتر پایداری و ایستادگی کند و عربستان را به تسلیم شدن و تمایل به صلح وادار کند حتی اگر این وضع با ادامه محاصره یمن همراه باشد. اما نبرد به تأخیر افتاده ای وجود دارد که برای دستیابی یمن به استقلال از دست رفته خود و تغییر نقشه منطقه تعیین کننده خواهد بود.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: دست پا زدن سعودی شهر مأرب علیه یمن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۸۱۰۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمریکا به دنبال فروش نسخه‌های جدید اف-۱۵ به عربستان است

به گزارش خبرآنلاین، عربستان سال‌هاست از جنگنده‌های «اف-۱۵ ایگل» استفاده می‌کند و در گذشته نیز نسخه‌های پیشرفته‌ای از این جنگنده را خریداری کرده است. با این حال، بوئینگ در حالی به دنبال فروش این جنگنده‌های اف-۱۵ به عربستان است که رقبای اروپایی بوئینگ هم سعی دارند به ریاض جنگنده بفروشند، از جمله جنگنده‌های «داسو رافال» و «یوروفایتر تایفون».

در همین حال بوئینگ اخیرا جنگنده‌های «اف-۱۵ ای.ایکس» را به لهستان پیشنهاد کرده و رژیم صهیونیستی هم خواستار دریافت نسخه سفارشی خود شده است.

به گزارش ایسنا، وزارت خارجه آمریکا همچنین با فروش این جنگنده‌ها به اندونزی هم موافقت کرده است.

هم‌زمان منابع عبری گزارش کرده‌اند عربستان سعودی نگران دو قابلیت اصلی در هواپیماهای اف-۱۵ کنونی خود است و این دو نکته قابلیت حمل سلاح و کار مداوم برای مدت طولانی است که این دو مورد در نسخه جدید اف ۱۵ ارتقا یافته است.

نیروی هوایی عربستان در حال حاضر دارای ۸۴ جنگنده F-۱۵ SA و همچنین ۶۸ جنگنده F-۱۵ s است.

آمریکا از چند ماه گذشته درصدد پیش بردن یک توافق امنیتی با عربستان سعودی است تا از طریق آن به عادی سازی روابط میان ریاض و تل‌آویو دست یابد.

دولت بایدن پیش از ۷ اکتبر به سمت توافقی برای عربستان سعودی برای سازش با تل‌آویو پیش می‌رفت که منجر به موافقت واشنگتن با یک پیمان دفاعی با ریاض و حمایت از برنامه هسته‌ای غیرنظامی آن در ازای امتیاز دادن رژیم صهیونیستی به فلسطینی‌ها می‌شد.

با این حال عملیات فلسطینی طوفان الاقصی و حمله تلافی‌جویانه صهیونیست‌ها به غزه این روند را تغییر داد، اما ایالات متحده و عربستان سعودی به بحث در مورد توافق احتمالی به‌عنوان بخشی از برنامه‌های گسترده‌تر پس از جنگ ادامه دادند.

اما عربستان سعودی به صراحت اعلام کرده است که پس از هفتم اکتبر، رژیم صهیونیستی را ملزم به دادن امتیازات مهم‌تری به فلسطینی‌ها می‌کند و تاکید دارد که باید شاهد «گام‌های برگشت‌ناپذیر» به سوی تشکیل کشور فلسطین باشد.

310310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1903142

دیگر خبرها

  • الهلال و النصر دست نیافتنی می‌شوند
  • ماجرای یک مناسبت جدید و مهم در تقویم عربستان
  • حملات توپخانه‌ای ارتش عربستان به سوی شهروندان یمنی | ۱۰ یمنی زخمی‌ شدند
  • زخمی‌ شدن ۱۰ یمنی در حملات ساعات گذشته ارتش عربستان
  • زخمی‌شدن ۱۰ یمنی در حملات ساعات گذشته ارتش عربستان
  • فروش نسخه‌های جدید اف-۱۵ آمریکایی به عربستان؟!
  • آمریکا به دنبال فروش نسخه‌های جدید اف-۱۵ به عربستان است
  • دیدار امیرعبداللهیان با وزرای خارجه مصر و عربستان
  • وزرای خارجه ایران و عربستان دیدار کردند
  • تولد توافق امنیتی جدید عربستان و آمریکا در انتظار چراغ سبز اسرائیل/ آیا آمریکا مجوز غنی سازی را به عربستان سعودی می دهد؟/ ریاض در یک قدمی پیروزی بزرگ قرار دارد