Web Analytics Made Easy - Statcounter

انور امینی‌خواه روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این سامانه با نصب دستگاه دیتالاگر در یک مزرعه کلزا به وسعت ۴.۵ هکتار در روستای «قازلیان» از توابع بخش مرکزی بوکان راه‌اندازی شده است.

وی افزود: با نصب این دستگاه ثبت و ذخیره تغییرات دما که نقش تعیین کننده‌ای در سیکل زندگی آفت سنک کلزا دارد، به‌صورت ساعتی قابل رصد است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه این دستگاه نقش مهمی در تعیین زمان مناسب مبارزه شیمیایی با سنک کلزا دارد، افزود: این پروژه در قالب طرح پیش‌آگاهی ملی و براساس قرارداد خرید خدمات گیاه‌پزشکی با توجه به اهمیت و سطح زیر کشت محصول کلزا در شهرستان بوکان اجرا شده است.

وی افزود: با نصب این دستگاه، سامانه قادر است با تعیین زمان مناسب مبارزه شیمیایی با این آفت، محصول تولیدی را از کاهش عملکرد و خسارت در برابر این آفت حفظ کند.

وی ادامه داد: دیتالاگر وسیله‌ای الکترونیکی است که داده‌هایی مثل دما و رطوبت را به وسیله حسگرهای تعبیه شده در دستگاه در طول زمان یا در ارتباط با مکان ذخیره کند.

مدیر جهاد کشاورزی بوکان یکی از اصلی‌ترین مزایای استفاده از دیتالاگرها را قابلیت جمع‌آوری ۲۴ ساعته اطلاعات عنوان کرد و افزود: این دستگاه همچنین برخی شاخص‌های اقلیمی مانند دما و رطوبت را اندازه‌گیری کرده و اطلاعات را در خود ذخیره می‌کند.

«امینی‌خواه» افزود: ثبت و ذخیره تغییرات دما به صورت ساعتی، نقش تعیین کننده‌ای در ثبت شرایط دمایی سیکل زندگی آفت سنک کلزا دارد و در آینده می‌توان از اطلاعات ثبت شده در تعیین زمان مناسب مبارزه شیمیایی با این آفت استفاده کرد.

جهاد کشاورزی بوکان و واحد حفظ نباتات به‌عنوان طرف اول قرارداد خدمات گیاه‌پزشکی نقش نظارت و پیگیری فعالیت‌های بخش خصوصی و تایید فنی عملیات پیش‌آگاهی را به عهده دارد.

در این شهرستان در سال زراعی جاری ۶۲۵ هکتار کلزا کشت شده است که انتظار می‌رود با کمک این سامانه و مبارزه اصولی با آفت سنک کلزا و همچنین نظارت فنی بر عملیات کشاورزی داشت محصول و دستیابی به عملکرد بالا شاهد افزایش تولید و  افزایش سطح زیر کشت این محصول در منطقه بود.

 کشت کلزا در اوایل شهریورماه آغاز می‌شود که برای جوانه زدن و رویش اولیه نیازمند آبیاری است؛ این محصول با شروع بارش‌های پاییزه نیازی به آبیاری ندارد و برداشت آن در اواخر خرداد و اوایل تیر انجام می‌شود.

کلزا (Brassica napus)، یکی از گیاهان دانه روغنی مهم در مناطق معتدل بوده و دارای طیف به نسبت وسیعی از سازگاری اقلیمی است و دارای ۲۵ تا ۵۵ درصد روغن، ۱۸ تا ۲۴ درصد پروتیین بوده و به خاطر اسیدهای چرب اشباع نشده و فاقد کلسترول از کیفیت تغذیه‌ای بالایی برخوردار است.

بوکان با داشتن ۱۱۰ هزار هکتار اراضی قابل کشت قطب مهم کشاورزی در آذربایجان‌غربی به شمار می‌رود.

برچسب‌ها سازمان حفظ نباتات کشور اراضی کشاورزی کلزا بوکان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان حفظ نباتات کشور اراضی کشاورزی کلزا بوکان سازمان حفظ نباتات کشور اراضی کشاورزی کلزا بوکان سنک کلزا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۸۲۴۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تکمیل سامانه ملی اسکان و تعیین سقف افزایش اجاره‌بها براساس مصوبه مجلس

به گزارش «نماینده»، علی خضریان درباره مصوبه مجلس مبنی بر ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بهای مسکونی، گفت: گرانی و نابسامانی بازار مسکن و اجاره‌بها ما را بر آن داشت که با تدوین طرحی از آشفته بازار جلوگیری کنیم بنابراین طرح ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بهای مسکونی را تدوین کردیم که مراحل تصویب این طرح در مجلس طی شد و اکنون برای بررسی به شورای نگهبان ارسال شده است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس مجلس شورای اسلامی در تشریح محورهای مصوبه ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بهای مسکونی، بیان کرد: تکمیل سامانه ملی اسکان از طریق اخذ اطلاعات از دستگاه‌ها و همچنین خوداظهاری خانواده‌ها و مالکین با استفاده از طریق منوط کردن ارائه خدمات دستگاه ها به ثبت اطلاعات توسط مردم در این سامانه یکی از محورهای این مصوبه است.

طراح، طرح ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بهای مسکونی گفت:طرح شناسایی خانه‌های خالی توسط شهرداری‌ها و تأیید آن توسط سامانه ملی املاک و اسکان و ارائه مشوق‌های مالیاتی و غیرمالیاتی به موجرینی که قرارداد بلندمدت منعقد می‌کنند یا واحدهای خود را به خانواده کم درآمد دارای سه فرزند و بیشتر اجاره می‌دهند یا واحد را قیمت مناسب اجاره می‌دهند و پیش‌بینی ضمانت‌های اجرایی برای ثبت قراردادهای اجاره و خرید و فروش توسط متعاملین و مشاورین املاک در سامانه ثبت معاملات املاک از دیگر موضوعاتی است که در این طرح پیگیری می‌شود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه براساس این طرح سقف افزایش اجاره‌بها توسط شورای عالی مسکن در شرایط وجود تورم بالای ۳۰ درصد تعیین می‌شود، افزود:ساماندهی سکوهای ثبت اگهی از طریق تایید اصالت ملک با سامانه ملی املاک و اسکان و تأیید مالک یکی دیگر از اقداماتی است که براساس این طرح باید اجرایی شود.

سخنگوی کمیسیون اصل 90 قانون اساسی مجلس با اشاره به اینکه طبق این مصوبه برای ارائه دامنه قیمت منصفانه با استفاده مشخصات مکانی و فنی هر واحد سامانه‌ای ایجاد می‌شود، ایجاد سکوی ثبت رسمی معاملات، اخذ عوارض از اراضی بایر و بلااستفاده و ممنوعیت خرید و فروش واحدهای طرح‌های حمایتی قبل از تکمیل واحدها را از دیگر محورهای این مصوبه برشمرد.

دیگر خبرها

  • افزایش ۷۰ هزار تنی تولید کلزا در کشور
  • تولید کلزا به ۲۵۰ هزارتن می‌رسد
  • انتشار مشخصات بیش از ۸۵۰ قلم کالای مسروقه در سامانه نما
  • ورود سامانه‌ بارشی فعال به خوزستان
  • پیش‌بینی برداشت ۶۰۰۰ تن کلزا در مزارع لرستان
  • ملاک‌های افزایش شهریه مدارس غیردولتی اعلام شد
  • مصوبات ساماندهی اجاره‌بها/ تعیین محدوده افزایش
  • خرید ۱۷ هزار تن کلزا از کشاورزان ایلامی
  • ۱۷ هزار تن کلزا از کشاورزان ایلامی خریداری شد
  • تکمیل سامانه ملی اسکان و تعیین سقف افزایش اجاره‌بها براساس مصوبه مجلس