Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ورزش 3»
2024-04-26@02:23:08 GMT

ماجرای تمرین تفتیان با کپسول اکسیژن چه بود؟

تاریخ انتشار: ۱۷ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۸۴۶۳۹

ماجرای تمرین تفتیان با کپسول اکسیژن چه بود؟

حسن تفتیان که قرار بود ۴۰ روز قبل به فرانسه برود،‌ این روزها با آلودگی هوای مشهد به سختی تمرین می‌کند.

به گزارش "ورزش‌سه"، شنیدن خبر تمرین حسن تفتیان با استفاده از کپسول اکسیژن در روزهای اخیر اهالی این رشته را متعجب کرد. حتی شایان، سخنگوی سازمان تیم های ملی دوومیدانی در واکنش به این اتفاق گفته بود: «اینکه حسن تفتیان گفته است با کپسول اکسیژن تمرین می‌کند که شدنی نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شاید خواسته در این وضعیت آب و هوای آلوده، سختی کار را بیان کند. خیلی از ورزشکاران دیگر هم در این شرایط آلوده به سختی تمرین می‌کردند.»


با این حال رکورددار دوی سرعت ایران که سهمیه المپیک ۲۰۲۰ را کسب کرده و این روزها در مشهد تمرین می‌کند، از سختی شرایط برای خودش می‌گوید و اعتقاد دارد هیچ چیز برای او طبق برنامه پیش نرفته است.


به همین بهانه دقایقی با حسن تفتیان، سریع‌ترین مرد ایران هم‌کلام شدیم تا از آخرین وضعیت او با خبر شویم.


می‌دانم تمرین کردن در این هوا چقدر ضرر دارد


موضوع تمرین با کپسول اکسیژن را جدی بیان کردم و اصلا این‌طور نبود که بخواهم بزرگنمایی کنم. همزمان با آلودگی تهران، در ‏مشهد و دیگر کلان‌شهرهای ایران هم آلودگی هوا وجود دارد. من این روزها در مشهد اردو زدم و با توجه به ‏وضعیت هوا برخی از روزها واقعا تمرین نکردن بهتر از تمرین کردن است. هدف بزرگی به نام المپیک دارم و ‏با اینکه می‌دانم تمرین کردن در چنین هوایی چقدر ضرر دارد، باز هم تمریناتم را پیگیری می‌کنم. مجبورم از ‏کپسول اکسیژن هم استفاده کنم تا حداقل کمی از مضرات این هوای آلوده را کم کند.‏


نمی‌توانم کپسول را روی دوشم ببندم!


نمی‌دانم منظور سخنگوی سازمان تیم‌های ملی از حرفی که زده، چه بوده است. این‌طور نیست که هنگام دویدن کپسول را روی دوشم ببندم و بدوم. در مقاطع مختلف تمرین از کپسول ‏اکسیژن استفاده می‌کنم. من با چند پزشک در این مورد مشورت ‏کردم و آنها به من پیشنهاد دادند که از کپسول اکسیژن استفاده کنم.‏


قرار بود به فرانسه بروم، اما در مشهد تنها هستم


قرار بود از یکم آذر ماه به اردوی فرانسه بروم. ما مسابقات داخل سالن قهرمانی جهان را در پیش داریم و ‏بعد از آن المپیک پیش روی ماست. برنامه‌ریزی کرده بودم تا با شرایط خوبی به این دو مسابقه برسم، اما ‏مرحله اردوی من تمام شد و فعلا خبری از اردوی فرانسه نیست. بیشترین ضرری هم که از نداشتن اردوی ‏خارجی می‌کنم، این است که مربی ندارم. واقعا سخت است که در یک شهر به تنهایی خودت را برای المپیک ‏آماده کنی.‏


آنتون گای بدون قرارداد به من برنامه نمی‌دهد


با آنتون گای، مربی فرانسوی در ارتباط هستم، اما وقتی فدراسیون با این مربی قراردادی امضا نکرده، او هم مسئولیتی نمی‌پذیرد و ‏برنامه‌ای به من نمی‌دهد. جالب اینجاست که با عرب، سرپرست فدراسیون و ‏صالحی‌امیری، رئیس کمیته ملی المپیک جلسه داشتم و هر دو به من گفتند برنامه‌هایت باید سر موقع پیش ‏برود تا برای المپیک آماده شوی، اما با حرف که کار پیش نمی‌رود. ‏

 


یک صدم‌ثانیه در المپیک همه چیز را عوض می‌کند


یک روز هم برای من مهم است، چه برسد به یکی، دو ماهی که از دست دادم. می‌دانید این فرصت‌هایی که از ‏دست می‌دهیم، کجا خودش را نشان می‌دهد؟ آنجایی که در المپیک یک نفر با یک‌صدم ثانیه رکورد بهتر به ‏فینال می‌رود. من رقبایم را هم زیر نظر دارم و می‌بینم که آنها چه اردوهایی دارند و با چه امکاناتی تمرین می‌‏کنند. همه دونده‌هایی که در المپیک هستند، کمتر از یک ثانیه با هم فاصله دارند.


 در مشهد باید به فکر تغذیه و اسکان باشم


اردوی مشهد حداقل‌ها را هم ندارد. متاسفانه من به جای اینکه انرژی و تمرکزم روی تمرین باشد، باید فکر ‏اسکان و تغذیه‌ام باشم. با توجه به شرایطی که در این اردو دارم، بعید می‌دانم بتوانم در مسابقات داخل سالن آسیا ‏شرکت کنم. باید در تورهای اروپایی حاضر شوم تا برای مسابقات جهانی آماده باشم. ‏


۵ میلیون دردی از ما دوا نمی‌کند


تا این لحظه که مبلغی دریافت نکردم. البته ۵ میلیون در ماه که دردی از ما دوا نمی‌کند و فقط می‌تواند ‏کمک هزینه‌ای برای زندگی شخصی ورزشکاران باشد. قطعا مسائل پایه‌ای مثل مربی و اردو از این حقوق برای ‏من مهم‌تر است و همین الان به آنها نیاز دارم. دو ماه مانده به المپیک دیگر رسیدگی به برخی مسائل فایده‌ای ‏ندارد. ‏

 

حسین جمشیدی

 

حسن تفتیان دو و میدانی

منبع: ورزش 3

کلیدواژه: حسن تفتیان دو و میدانی کپسول اکسیژن حسن تفتیان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.varzesh3.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ورزش 3» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۸۴۶۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قلیان با گاز خنده!

  این وزارتخانه که نگرانی اصلی‌‌اش سلامت مردم است، حالا از جوانان به‌عنوان موش آزمایشگاهی استفاده می‌کند. این موضوع در حالی است که مصرف این قلیان‌ها در سال ۹۷ هم در قهوه‌خانه‌های پایتخت به چشم می‌خورد و گفته می‌شد وزارت بهداشت مجوزی برای آن صادر نکرده اما چرا اجرای طرح مطالعاتی وزارت بهداشت پس از گذشت این سال‌ها به پایان نرسیده است؟گرچه وزارت بهداشت همیشه در طرح‌های مربوط به جمع‌آوری قلیان‌‌ها و ممنوعیت استفاده از آنها در اماکن پیشتاز بوده اما با این حال هیچ ابلاغیه‌ای از سوی این وزارتخانه به پلیس برای برخورد با این موضوع ارسال نشده. البته وزارت بهداشت مدعی است این طرح به سبب افزایش مصرف قلیان، گسترش بی‌‌رویه مراکز عرضه قلیان و ضعف در اجرای قانون ممنوعیت استعمال دخانیات در حال اجرا شدن است اما با وجود ماده نیتروز اکسید در این قلیان‌ها که به‌عنوان گاز خنده شناخته می‌شود، عوارض جبران‌ناپذیر زیادی را برای مصرف‌کنندگان به همراه دارد. نکته تعجب‌برانگیز دیگر هم این است که بهزاد ولی‌‌زاده، رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت در گفت‌وگویش با تسنیم به آن اشاره می‌کند و می‌گوید: قهوه‌خانه‌ها و کافی ‌شاپ‌‌هایی که این طرح در آنها اجرا می‌شود نیز تعهدنامه‌هایی اخذ می‌‌کنند و این مراکز صنفی نیز با رضایت خودشان در این طرح مشارکت می‌کنند و به‌دلیل سود اقتصادی عرضه این قلیان در این مراکز، توجیهی ندارد که بخواهند تخلفی در این زمینه داشته باشند.
 
ثبت اختراع با قلیان اکسیژن!
ماجرا به حدی تعجب‌برانگیز است که اصلا قابل توصیف نیست. بررسی‌ها حاکی از آن است که قلیان حاوی اکسیژن توسط مبتکری طراحی و ساخته شده است. جالب‌تر این که مجوز اختراعش را هم از متولیان حوزه بهداشت کشور یعنی دانشگاه علوم پزشکی تهران و دانشگاه شهید بهشتی دریافت کرده است. این وسیله ثبت اختراع شده و بعد از این‌که تأییدیه آن از سازمان غذا و دارو گرفته شد به‌عنوان تجهیزات پزشکی ثبت شده و در سازمان غذا و دارو استانداردهایی برای آن در نظر گرفته شده است. 
 
حس خلأ با مصرف قلیان اکسیژن
بسیاری از کافه‌داران بر این باورند که این قلیان نه‌فقط مضراتی ندارد بلکه یک ضدافسرده قوی محسوب می‌شود و برای گردش خون هم مفید است. البته طبق گفته یکی از مصرف‌کنندگان، این قلیان برای او یک حالت خلأ و حس سرخوشی ایجاد می‌کند اما نظر دکتر جهانپور، سخنگوی سابق وزارت بهداشت و از مسئولان ارشد سابق سازمان غذا و دارو چیز دیگری است و او توضیح می‌دهد: افراد پس از مصرف گاز نیتروز موجود در این قلیان، ممکن است دچار کاهش فشار خون شوند و علائمی همچون سرگیجه پیدا کنند. البته بهزاد ولی‌‌زاده، رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت بر این باور است که گازهای اکسیژن و N۲O اعتیادی برای مصرف‌کننده ایجاد نمی‌کند و به ‌محض این ‌که مصرف متوقف می‌شود ‌فرد نیازی برای مصرف مجدد احساس نمی‌کند، بنابراین مصرف قلیان اکسیژن وابستگی‌آور نیست. 
 
گاز نیتروز چیست؟
 گاز نیتروز اکساید یکی از مهم‌ترین گازها در پزشکی محسوب می‌شود که در بیهوشی و بی‌حسی کاربرد دارد و به همین دلیل به آن گاز بیهوشی نیز می‌گویند. همچنین از این گاز به علت خاصیت ضد درد، جهت تسکین درد و همچنین در دندانپزشکی برای ایجاد بی‌حسی استفاده می‌شود. گاز نیتروز در گذشته‌ نسبتا دور ابتدا توسط آمریکاییان استفاده شد اما به‌دلیل تأثیر بی‌‌دردی آن، مصرف این گاز در مراکز درمانی و تحت نظر پزشک نیز مدنظرقرارگرفت‌ اما استفاده ازآن درخارج از چرخه بیمارستانی به‌دلیل عوارضی که دارد، ممنوع است‌. مطالعات اخیرنشان می‌‌دهد این گازمی‌تواندباعث آسیب به سلول‌های عصبی شود و پزشکان نسبت به مصرف آن در بین عموم هشدار داده‌اند.گویا وزارت بهداشت طبق مثل معروف ما ایرانی‌ها، آمده ابروی این کار را درست و قلیان‌های اکسیژن را با قلیان‌های دخانی حاوی تنباکو جایگزین کند اما زده چشمش را هم کور کرده است! جوانانی که نمی‌دانند بازیچه طرح وزارت بهداشت شدند و به بهانه سرگرمی و تفریح از این قلیان استفاده می‌کنند. به هر حال مسئولان وزارت بهداشت موظف هستند درخصوص چنین مسأله پر ابهامی، پاسخ صریح و روشن دهند. 

دیگر خبرها

  • گاز N۲O در قلیان اکسیژن لقب روانگردان نیز دارد
  • قلیان با گاز خنده!
  • ایران می تواند پرتاب انسان به فضا را رقم بزند؟+ فیلم
  • برگزاری نشست کمیسیون‌های سه گانه فدراسیون دوومیدانی | انتخاب روسا و نمایندگان کمیسیون ها در مجمع
  • پائز: المپیک ۲۰۲۴ واقعیت است نه رؤیا / مرادی: هدف مشترک داریم
  • پائز: المپیک ۲۰۲۴ واقعیت است نه رویا
  • کاسبی کپسولی
  • اگر سر نترس دارید این کسب و کار پرسود است
  • تمرین نخستین رفتارهای تشکیلاتی و سیاسی در مساجد/مسجد باید جامعه را تربیت کند
  • گروگان گیری خونبار در مشهد