Web Analytics Made Easy - Statcounter

پیش بینی تولید ۱۴ میلیون تن گندم، افزایش خوداتکایی صنعتی با افزایش حقوق ورودی ۹۵ تعرفه، مهلت برگزاری مجامع بورس تا ۳ ماه تمدید شد، انجام بیش از ۹۰ درصد تراکنش‌های شبکه پرداخت با کارتخوان برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین اخبار اقتصادی امروز یکشنبه ۱۷ فروردین ماه شبستان به شرح زیر است:

رزمایش پدافند زیست محیطی وزارت جهاد کشاورزی برای مقابله با کرونا

«پیمان فلسفی» در رزمایش ملی پدافند زیست محیطی مقابله با ویروس کرونا که به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، با اشاره به رعایت پروتکل بهداشتی در تمام مراحل رزمایش، افزود: عملیات گندزدایی و ضدعفونی‌کننده محیطی و سازمانی، توزیع اقلام بهداشتی موردنیاز همکاران سازمان و شروع عملیات پایگاه غربالگری همکاران (تست تب‌سنجی) از جمله فعالیت‌های این رزمایش است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فرمانده مرکز مقاومت بسیج وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: همچنین استقرار اعضای میز خدمت ملبس به لباس بسیجی و استقرار نیروهای عمل‌کننده رزمایش در محوطه وزارت جهاد کشاورزی از دیگر اقدامات انجام‌شده در رزمایش خواهد بود.

فلسفی تصریح کرد: رزمایش سراسری بیولوژیک مقابله با ویروس کرونا توسط بسیجیان وزارت جهاد کشاورزی در ۸۹۰ پایگاه مقاومت بسیج در سراسر کشور انجام خواهد شد.

 

پیش بینی تولید ۱۴ میلیون تن گندم

«اسماعیل اسفندیارپور» با بیان اینکه برداشت گندم نوبرانه از بردِخون شهرستان دیر استان بوشهر آغاز شده است، افزود: برداشت این محصول همزمان در شهرستان سرباز استان سیستان و بلوچستان نیز انجام شد.

وی اظهارداشت:  پس از این، برداشت گندم در استان‌های فارس، خوزستان و جنوب کرمان آغاز خواهد شد و تا پایان فروردین کشاورزان همه مناطق اقلیم گرم و خشک کشور برداشت را شروع می‌کنند.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه برداشت گندم در کشور طی ۴.۵ ماه  به طول می انجامد تصریح کرد: در خرداد ماه مناطق معتدل و در نیمه دوم مرداد اقلیم سرد برداشت گندم را آغاز می‌کنند.

اسفندیارپور با اشاره به این که بارش‌های مناسب سال زراعی کنونی برداشت خوب گندم را نوید می‌دهد، گفت: از ابتدای سال زراعی جاری یعنی مهر ماه سال گذشته تاکنون به طور میانگین ۲۲۵ میلیمتر باران در کشور باریده است که اگر چه ۱۲ درصد کمتر از پارسال است، اما نسبت به میانگین بلندمدت افزایش ۲۳ درصدی دارد و با توجه به پراکنش مناسب آن، امیدواریم امسال یکی از سال‌های پرمحصول باشد.

وی، تامین بذرهای اصلاح شده، کود و سموم به اندازه کافی، مبارزه با بیماری‌ها و استفاده از روش‎های نوین آبیاری را از دیگر شاخص‌هایی عنوان کرد که باعث افزایش برداشت گندم خواهد شد.

 

افزایش خوداتکایی صنعتی با افزایش حقوق ورودی ۹۵ تعرفه

«مهدی صادقی نیارکی» با اشاره به نامگذاری سال ۹۹ از سوی رهبر معظم انقلاب با عنوان جهش تولید، افزود: با توجه به تاکیدات رهبر معظم انقلاب، اولویت وزارت صنعت در سال جاری تمرکز بیشتر بر اجرای سیاست‌های حمایت از بخش صنعت خواهد بود و در این راستا نیز تعرفه‌ها با رویکرد صیانت از صنایع داخلی مورد بازنگری قرار گرفت.

سرپرست معاونت امور صنایع وزارت صنعت ادامه داد: تغییرات تعرفه‌های مربوط به بخش صنعت در سال ۹۹ پس از بررسی‌های لازم توسط دفاتر تخصصی معاونت امور صنایع در کمیسیون ماده یک تصویب و طی مصوبه هیات وزیران ابلاغ شد.

صادقی نیارکی بیان داشت: نزدیک به هفت هزار تعرفه در حوزه صنعت وجود دارد که بخشی از این تعرفه‌ها در راستای شفاف‌سازی و صیانت تولیدات داخلی اصلاح و مورد بازنگری قرار گرفت.

وی گفت: به منظور حمایت از تولید داخلی و مدیریت واردات حقوق ورودی ۹۵ ردیف تعرفه افزایش و ۲۳۷ ردیف تعرفه نیز ایجاد و تفکیک سازی شد؛ این سیاست به منظور شفاف‌سازی و جلوگیری از خلاف اظهاری و حمایت از تولید داخل و تسریع در امور گمرکی واردات مواد اولیه واسطه‌ای وکالاهای مورد نیاز اتخاذ شده است.

 

مهلت برگزاری مجامع بورس تا ۳ ماه تمدید شد

مدیریت نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار امروز طی ابلاغیه‌ای خطاب به تمام شرکت‌های سهامی عام ثبت شده نزد سازمان بورس و حسابدارن معتمد این سازمان اعلام کرد که شورای عالی هماهنگی اقتصادی مهلت برگزاری مجامعی که باید تا ۲۸ اسفند برگزار می‌شدند را تا ۳ ماه تمدید کرده است.

پیش از این و بنابر ابلاغیه ریاست جمهوری، مهلت‌های تعیین شده در قوانین و مقررات ناظر بر تشکیل مجامع مومی شرکت‌های سهامی عام ثبت شده نزد سازمان بورس واوراق بهادار تا تاریخ ۲۸ اسفند ۹۸ به مدت سه ماه افزایش یافته بود.

 

بانک مرکزی، تغییر در سود سپرده‌ها را تکذیب کرد

شایعاتی از روز گذشته در فضای مجازی درباره احتمال کاهش سود بانکی منتشر شده است. این شایعه به پیشنهاد یکی از بانک‌های خصوصی در این خصوص باز می‌گردد.

روابط عمومی بانک مرکزی در واکنش به این شایعه اعلام کرد که این بانک برنامه‌ای برای تغییر در نرخ سود سپرده‌ها ندارد.

پیش از این نیز بارها چنین شایعاتی درباره کاهش سود بانکی و یا اخذ مالیات از سود حساب‌های بانکی مطرح شده بود که همه آنها تکذیب شده بود.

 

انجام بیش از ۹۰ درصد تراکنش‌های شبکه پرداخت با کارتخوان

گزارش اقتصادی اسفند ماه  ۹۸ شرکت شاپرک نشان می‌دهد که در ماه پایانی سال ۱۳۹۸ بالغ بر دو میلیارد و ۲۸۰ میلیون و ۶۲۹ هزار تراکنش به ارزش ۳ هزار و ۲۸۱ میلیارد میلیون ریال در شبکه پرداخت انجام شده که تعداد آن‌ها کاهش اما ارزش آن‌ها نسبت به بهمن ماه ۹۸ با رشد روبرو بوده است؛ بر اساس آمار اعلام شده در زمینه درصد تغییرات در تعداد و ارزش تراکنش‌های شاپرکی اسفند ماه نسبت به بهمن ماه ۹۸، تعداد تراکنش‌ها ۱.۳۷ درصد کاهش داشته و ارزش تراکنش‌های شاپرکی با رشدی ۱.۲۲ درصدی همراه بوده است.

کارشناسان شبکه پرداخت تاکید دارند، با توجه به افزایش پرداخت‌های کارتی و بدون حضور کارت در بازده پایانی سال یعنی بهمن و اسفند ماه، همواره در بهمن ماه و اسفند ماه تعداد و ارزش تراکنش‌های شاپرکی با تغییراتی همراه است اما در سال جاری با توجه به شیوع ویروس کرونا، تراکنش بسیاری از صنوف به طور مثال در زمینه پوشاک و رستوران‌ها به صورت چشمگیری کاهش یافت و در عین حال خریدهای اینترنتی با مبالغ بالاتر با رشد همراه بود که نشان از استقبال گسترده شهروندان از خدمات پرداخت با کارتخوان، ابزار پذیرش موبایلی و به خصوص اینترنتی در بازده اسفند ماه سال جاری دارد.

یکی از آمارهای قابل توجه، میزان تغییرات در تعداد و ارزش تراکنش‌های شاپرکی اسفند ماه ۹۸ نسبت به مدت مشابه در سال ۹۷ است که حاکی از رشد به ترتیب ۲.۸۰ و ۱۱.۶۵ درصدی در تعداد و ارزش تراکنش‌های شاپرکی است که به طور واضح نشان از توسعه شبکه پرداخت و استفاده بیشتر از خدمات پرداخت الکترونیک دارد.

 

رونمایی از نخستین عرضه اولیه امسال بازار سهام

۱۲ درصد از سهام سرمایه‌گذاری صبا تامین چهارشنبه این هفته (۲۰ فروردین) به عنوان نخستین عرضه اولیه امسال بازار سهام در بازار اول معاملات فرابورس ایران انجام می‌شود.

در این عرضه اولیه که محدوده قیمت و سهمیه هر فرد حقیقی و حقوقی آن قرار است توسط فرابورس ایران اعلام شود، ۱۰ درصد این شرکت معادل ۱.۵ میلیارد سهم شرکت سرمایه‌گذاری صبا تامین برای عموم جهت کشف قیمت عرضه و ۲ درصد دیگر هم طبق قانون به صندوق‎های سرمایه‌گذاری اختصاص می‌یابد.

این گزاری می‌افزاید: شرکت سرمایه‌گذاری صبا تامین پس از احراز شرایط پذیرش هفته گذشته به عنوان دویست و چهاردهمین نماد معاملاتی(پنجاه و نهمین شرکت در بازار اول) در فهرست نرخ‌های فرابورس ایران درج شد.

این شرکت که دوم اردیبهشت سال ۹۳ نزد سازمان بورس ثبت و در تاریخ ۱۳ اسفندماه گذشته پذیرش شده است، با نماد معاملاتی "صبا" در گروه سرمایه‌گذاری‌ها، زیرگروه سایر واسطه‌های مالی روی تابلوی فرابورس رفته است. گفتنی است، شرکت سرمایه‌گذاری صبا تامین یکی از شرکت‌های بزرگ سرمایه‌گذاری کشور و زیرمجموعه سازمان تامین اجتماعی است.

این شرکت به عنوان یک هلدینگ سرمایه‌گذاری، علاوه بر مدیریت سبد سهام، سرپرستی و مدیریت شرکت‌های تابعه خود که عمدتا در حوزه خدمات مالی متمرکز هستند را بر عهده دارد. علاوه بر این حفظ و ارتقای ارزش سرمایه‌های در اختیار و کسب بازدهی حداکثر، تامین نیاز شرکت‌های تابعه شستا در حوزه‌هایی همچون خدمات تامین مالی و ارزی، واگذاری تخصصی شرکت‌ها، سبدگردانی و بازارگردانی سهام، از مهمترین وظایف حاکمیتی این هلدینگ به شمار می‌آید./

 

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: اخبار اقتصادی خبرگزاری شبستان اخبار تعداد و ارزش تراکنش های شاپرکی سرمایه گذاری صبا تامین وزارت جهاد کشاورزی تا ۳ ماه تمدید سازمان بورس شبکه پرداخت برداشت گندم اسفند ماه شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۸۷۱۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفارش‌های حمایتی بازارساز با نزدیک شدن شاخص کل بورس به نقاط خاص

رباب وفایی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت: اوایل هفته کاری با توجه به افزایش قیمت‌های جهانی کامودیتی‌ها شاهد شروع متعادلی بودیم، اما در جدال عرضه و تقاضا، فروشندگان برنده بودند و دوباره یک هفته‌ اصلاحی و خسته کننده را سپری کردیم. فقط شاهد نوساناتی در محدوه‌های حمایتی سهام بودیم، تعداد محدود، سهام بازیگر محور هم مجالی برای نوسان و رشد کوتاه مدتی داشتند.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: افزایش نرخ انرژی و افزایش مالیات ستانی در کنار افزایش نرخ بهره شرکت‌ها را تحت فشار قرار می‌دهد و عدم تعدیل نرخ دلار نیما از بعد درآمدی را دچار مشکل می‌کند و حاشیه سود‌ها کاهش می‌یابد. برای جلوگیری از افت تولید، با افزایش نرخ‌های منطقی در صنایع برای پوشش رشد هزینه‌ها موافقت می‌شود.

او افزود: انتشار اوراق سنگین توسط دولت و بالا ماندن نرخ بهره، ابهام سقف معافیت مالیاتی و ... خریدار را یک قدم عقب‌تر در انتظار نگه می دارد. هر بار با نزدیک شدن به محدوده‌ حمایتی شاخص و سهام شرکت‌های بزرگ تر، شاهد سفارش‌های حمایتی بازارساز و نوسانات مثبت هستیم منتهی تا زمانی که این دور باطل ادامه دارد حرف خاصی برای گفتن نمی‌ماند.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی بورس

دیگر خبرها

  • پیش‌بینی تولید ۱۰۵ هزار تن تخم‌مرغ در قزوین
  • برنامه های و اهداف شرکت گلتاش در سال ۱۴۰۳
  • افزایش شرکت های بورسی در کرمانشاه
  • پیش‌بینی تولید ۱۶۰ هزار تن گندم در بیله‌سوار
  • چرا بورس درجا می‌زند؟!
  • افزایش سرمایه بیش از ۴ هزار درصدی یک نماد بورسی
  • پیش‌بینی بورس در هفته سوم اردیبهشت ۱۴۰۳/ پیشتازی فولادی‌ها و پالایشی‌ها در این هفته
  • آیا بورس به تنهایی می‌تواند باعث رونق تولید شود؟ 
  • پیش بینی بورس یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • سفارش‌های حمایتی بازارساز با نزدیک شدن شاخص کل بورس به نقاط خاص