Web Analytics Made Easy - Statcounter

اگر میزان بارش‌های بلندمدت اصفهان در فلات مرکزی کشور را در همین ایام بررسی کنیم به عدد 127 میلی‌متر می‌رسیم که این یعنی امسال از بلندمدت هم بارش‌ها 10 درصدی کمتر بوده است، با این حال نسبت به سال آبی 96-97 که بارش‌ها در همین مدت به 35 میلی‌متر رسیده بود بازهم جای امیدواری است.

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، سال آبی جاری اصفهان یکی از استان‌های فلات مرکزی کشور هرچند به پای سال پربارش گذشته نمی‌رسد اما آمار و اطلاعات نشان می‌دهد استان اصفهان و سایر استان‌های فلات مرکزی نسبت به بلند مدت بارش قابل قبولی را در سال آبی ۹۸-۹۹ تاکنون تجربه کرده و در صورت ادامه همین روند می‌توان با اطمینان به استقبال از تابستان رفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این اطمینان از آنجا اهمیت پیدا می‌کند که همین دو سال قبل و در تابستان ۹۷ پس از این که کمبود آب منجر به قطعی متعدد برق شد می‌رفت تا آب آشامیدنی ۵ میلیون نفر جمعیت استان اصفهان را نیز تهدید کند.

گزارش‌های هواشناسی نشان می‌دهد از ابتدای سال آبی (یک مهر ۹۸) تا روز گذشته (۱۶ فروردین ۹۹) در استان اصفهان ۱۱۱ میلی‌متر بارش گزارش شده، در حالی که سال گذشته و طی مدت مشابه ۱۷۰ میلی‌متر بارش داشتیم؛ این تفاوت نشان دهنده کاهش یک سومی بارش‌هاست.

 

حال اگر میزان بارش‌های بلندمدت را در همین ایام بررسی کنیم به عدد ۱۲۷ میلی‌متر می‌رسیم که این یعنی امسال از بلندمدت هم بارش‌ها ۱۰ درصدی کمتر بوده است، با این حال نسبت به سال آبی ۹۶-۹۷ که بارش‌ها در همین مدت به ۳۵ میلی‌متر رسیده بود بازهم جای امیدواری است.

البته میزان بارندگی‌ها در استان پهناور اصفهان دامنه تفاوت قابل توجهی دارد به طوری که فریدون‌شهر با ۴۵۸ میلی‌متر بیشترین بارش استان را به خود اختصاص داده و در آن سوی طیف، خور و بیابانک با ۴۳ میلی‌متر کمترین میزان بارندگی را در سال آبی جاری تجربه کرده است.

 

فریدون‌شهر سال گذشته تا همین تاریخ از عدد بی‌سابقه ۷۰۰ میلی‌متر بارندگی هم عبور کرده بود؛ در بین شهرستان‌های اصفهان شهرستان‌های آران و بیدگل، چادگان، خوانسار، فریدن، بوئین میاندشت و فریدون‌شهر نسبت به میانگین بلندمدت شاهد افزایش بارش‌ها هستند. 

از جهت دمایی، شهر اصفهان در حالی کمینه ۹.۴ و بیشینه ۲۲.۶ را تجربه می‌کند که سال گذشته در چنین روزی دما بین ۴.۸ و ۲۳ درجه متغیر بود که به معنی گرم‌تر شدن هوای اصفهان نسبت به سال گذشته است، با وجود این چادگان و میمه در روز گذشته با رسیدن به صفر درجه سانتی‌گراد از جمله سردترین نقاط ایران بودند.

انتهای پیام/۶۳۰۶۴/ص۱۰/

منبع: فارس

کلیدواژه: اصفهان آب بارش اطلاعات فلات مرکزی سال گذشته میلی متر سال آبی بارش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۸۷۷۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

میزان بارش‌های روز گذشته در خراسان شمالی اعلام شد

میزان بارش‌های سامانه اخیر که روز گذشته در خراسان شمالی فعال بود، اعلام شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خراسان شمالی، میزان بارش‌های سامانه اخیر که روز گذشته در خراسان شمالی فعال بود، اعلام شد.

بر این اساس بجنورد ۶.۵ میلی متر، آشخانه ۵.۱ میلی‌متر، راز ۴.۹ میلی‌متر، شیروان ۱۱.۹ میلی‌متر و صفی‌آباد ۵.۵ میلی‌متر بارندگی را ثبت کردند.

همچنین ۱۰.۷ میلی متر بارش در فاروج را شاهد بودیم.

ایستگاه کلات اسفراین با ۳۵.۶ میلی‌متر بیشترین بارش را طی گذر سامانه بارشی به خود اختصاص داده است.

کد خبر 750744

دیگر خبرها

  • کلان‌شهر اصفهان بارش‌های یک‌سال زراعی کامل را دریافت کرد
  • کاهش بیش از ۱۰۰ میلیمتری بارش در تهران
  • کاهش ۱۰۰ میلیمتری بارش برف و باران در تهران/ لزوم صرفه‌جویی در مصرف آب
  • وضعیت سدهای کشور پس از بارش‌های اخیر | هنوز ۱۱ استان دچار کم بارشی هستند
  • رتبه اول استان یزد در زمینه رشد بارندگی
  • میزان بارش‌های روز گذشته در خراسان شمالی اعلام شد
  • نگاهی آماری به بارش‌های امسال کرمانشاه
  • بارش باران اخیر در پاوه از مرز ۱۰۰۰ میلی‌متر گذشت
  • ۴۸ میلی متر میانگین بارش در استان کرمانشاه/ روانسر با ۱۰۰ میلی متر رکورددار است
  • سامانه بارشی اخیر میانگین ۴۸ میلی مترباران در استان کرمانشاه  برجای گذاشت