Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-05-03@00:24:54 GMT

تداوم جنگ قیمت نفت/ چه کسی تسلیم دیگری خواهد شد؟

تاریخ انتشار: ۱۷ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۸۷۸۷۵

تداوم جنگ قیمت نفت/ چه کسی تسلیم دیگری خواهد شد؟

توافق کشورهای عضو اوپک و روسیه در سال های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ برای کاهش تولید نفت، باعث ایجاد توازن در بازار شد، اما اختلاف نظر در این مورد در سال جاری، به سقوط بورس های جهانی به میزان ۱۰ تا ۱۵ درصد و آشفتگی اقتصادی منجر شده است.

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، آنگونه که به نظر می رسد دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا به شدت از کاهش بهای نفت نگران است و از این رو بر آن شد تا مسئله بازارهای جهانی انرژی را با محمد بن سلمان ولی عهد عربستان سعودی بررسی و ابراز امیدواری کند که عربستان و روسیه تولیدات نفتی خودشان را کاهش دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کارشناسان استراتژیک روسیه می گویند که تغییر بهای نفت به شکل چشمگیری بر اقتصاد جهانی و سیاست بین المللی تاثیر می گذارد و در کنار ویروس کرونا که زندگی میلون ها انسان در سراسر زمین را تهدید می کند، روسای کشورهای تولید کننده نفت و به ویژه ترامپ را به تجدید نظر در مورد اقدامات اتخاذ شده اخیر واداشته است.

این کارشنان تاکید می کنند که آمریکا پس از کاهش بهای نفت و شیوع ویروس کرونا با بحرانی بسیار جدی در زمینه اقتصادی و انسانی روبه رو شده است و نشست ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه با مسئولان ارشد شرکت های نفتی روسیه به درخواست ترامپ و بن سلمان برگزار نشده است؛ بلکه برای بررسی اقتصاد روسیه و میزان تاثیر بهای نفت بر آن برگزار شده است.

این درحالی است که کارشناسان امور اقتصادی معتقدند آمریکایی ها پس از آنکه میزان ذخایر احتیاطی نفت در جهان خالی شد، به محمد بن سلمان دستور دادند تا با افزایش تولید نفت بهای آن را پایین بیاورد و آنها ذخایر استراتژیک خود را افزایش دهند و هنگامی که این ذخایر تکمیل شود، همانطور که در سال ۲۰۰۸ رخ داد و آمریکایی ها بیشترین سود را بردند، اینبار نیز بهای نفت نیز به روند عادی خود باز می گردد.

این کارشناسان تاکید دارند که تعیین بهای نفت در جهان براساس آنچه کشورهای عضو اوپک پلاس  تصمیم می گیرند تعیین می شود و دخالت های واشنگتن در بازار به عنوان یک کشور وارد کننده نفت غیرقانونی و تهدید علیه بازار انرژی است. آنها می گویند پیشنهاد ترامپ برای کاهش ۱۰ میلیون بشکه ای تولید نفت چیزی جز آرزو نیست؛ هرچند در حال حاضر توجیهی برای کاهش بهای نفت در دروه اخیر وجود ندارد و این کاهش هم به دلیل ظهور ویروس کرونا نبوده است.

مهمتر از این آنکه عربستان سعودی بیش از همه از جنگ اقتصادی و سقوط بهای نفت زیان دیده و روزانه ۴۵۰ میلیون دلار از این بابت خسارت می بیند؛ یعنی اقدام  آن در افزایش تولید نفت موجب خسارت بیشتر خود آن می شود و درنتیجه مجبور به کاهش بودجه جاری خود به میزان حدود ۳۲ درصد می شود.

کارشناسان حوزه نفت معتقدند توافقی که میان کشورهای عضو اوپک و روسیه در سال های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ برای کاهش تولید نفت صورت گرفت، باعث ایجاد توازن در بازار شد، در حالی که اختلاف نظر در این مورد و افزایش میزان تولید نفت در سال جاری و در کنار آن شیوع ویروس کرونا در جهان، به سقوط بورس های جهانی به میزان ۱۰ تا ۱۵ درصد منجر شد.

این کارشناسان می گویند دلیل اصلی دخالت رئیس جمهور آمریکا پس از سقوط بهای نفت به وخامت اوضاع شرکت های نفتی آمریکا که در اقتصاد این کشور نقشی اساسی دارند باز می گردد و زیان این شرکت ها امری منفی است. آمریکا و کشورهای تولید کننده نفت تلاش می کنند تا بهای نفت به حدود ۵۰ دلار در هربشکه برسد، اما اقتصاد چین از افزایش قیمت متضرر خواهد شد.

انتهای پیام/

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: بهای نفت آمریکا محمد بن سلمان ولادیمیر پوتین دونالد ترامپ اوپک ویروس کرونا برای کاهش تولید نفت بهای نفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۸۷۸۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش پیش‌بینی قیمت نفت به دنبال احتمال کاهش عرضه

نظرسنجی رویترز از ۴۳ اقتصاددان و تحلیلگر نشان می‌دهد متوسط قیمت نفت خام برنت در سال جاری میلادی برابر با ۸۴ دلار و ۶۲ سنت در هر بشکه خواهد بود، یعنی بالاتر از پیش‌بینی ماه گذشته. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، پیش‌بینی می‌شود قیمت نفت در سال جاری میلادی بالاتر از 80 دلار در هر بشکه باشد. تحلیلگرانی که رویترز از آنها نظرسنجی کرده پیش‌بینی خود از قیمت نفت در 2024 را برای دومین بار به خاطر احتمال عقب ماندن تولید از تقاضا در بحبوحه درگیری‌های خاورمیانه و ادامه کاهش تولید اوپک پلاس، افزایش داده‌اند.
نظرسنجی از 43 اقتصاددان و تحلیلگر نشان می‌دهد متوسط قیمت نفت خام برنت در سال جاری میلادی برابر با 84 دلار و 62 سنت در هر بشکه خواهد بود. این رقم در ماه مارس 82 دلار و 33 سنت پیش بینی شده بود.
متوسط قیمت نفت خام برنت از ابتدای سال جاری میلادی تا حالا 83 دلار و 50 سنت بوده است.
پیش بینی قیمت نفت خام آمریکا هم افزایش یافته و از 78 دلار و 9 سنت ماه گذشته تا 80 دلار و 46 سنت بالا آمده است.

کاهش 100 هزار بشکه ای تولید روزانه نفت اوپکعربستان قیمت نفت خود در بازار آسیا را افزایش می‌دهد

تحلیلگران عقیده دارند روند رشد تقاضا مثبت‌تر از حد انتظار بوده و با توجه به کاهش ذخایر نفتی و تمدید کاهش تولید اوپک پلاس، همچنان از قیمت نفت حمایت خواهد کرد.
آژانس بین المللی انرژی اعلام کرد علیرغم بسیاری از مخاطرات، رشد تقاضا برای نفت تا حد زیادی همگام با روند قبل از بحران کرونا بوده است. این آژانس پیش بینی می‌کند رشد تقاضای جهانی برای نفت در 2024 برابر با 1.2 میلیون بشکه در روز باشد.
بسیاری از تحلیلگرانی که در این نظرسنجی شرکت کرده‌اند، تخمین می‌زنند تقاضا برای نفت بین 0.9 و 1.4 میلیون بشکه در روز در سال جاری میلادی افزایش یابد.
اکثر تحلیلگران عقیده دارند احتمال 100 دلاری شدن قیمت نفت علی رغم بی‌ثباتی‌ عرضه به خاطر بحران خاورمیانه، پایین است.
در زمینه عرضه، انتظار می‌رود ائتلاف اوپک پلاس طرح کاهش تولید خود را پس از ماه ژوئن هم ادامه دهد که باعث کمبود عرضه نسبت به تقاضا خواهد شد.
با وجود اینکه برخی تحلیلگران می‌گویند تولید نفت آمریکا در سال جاری میلادی افزایش می‌یابد، اما بسیاری دیگر هشدار داده‌اند ترجیح دادن سود سهامداران به گسترش تولید در صنعت شیل آمریکا، رشد آن را محدود خواهد کرد.
انتهای پیام/61

دیگر خبرها

  • رشد اندک بهای سکه و ثبات قیمت نیم سکه در معاملات امروز
  • نگاهی به قیمت هونگچی H۵ در بازار آزاد؛ یکی از گران‌ترین چینی‌های بازار + جدول
  • راهکارهای رئیس کمیسیون اقتصادی برای تعدیل قیمت خودرو؛از واردات تا کاهش قیمت بهای تمام شده
  • افزایش تولید برق در هند با کاهش قیمت زغال‌سنگ
  • افزایش پیش‌بینی قیمت نفت به دنبال احتمال کاهش عرضه
  • قیمت جهانی نفت امروز ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • نفت برنت به ۸۷ دلار و ۸۶ سنت رسید
  • برنت ۸۷ دلار و ۸۶ سنت شد
  • کاهش یک درصدی بهای نفت در بازار جهانی
  • قیمت محصولات ایران‌خودرو سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳/ تداوم کاهش قیمت خودرو در بازار