Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد: بیمه بیکاری صرفا به افراد مشمول قانون کار، تامین اجتماعی و بیمه بیکاری تعلق می‌گیرد. تاریخ انتشار: 22:10 - 17 فروردين 1399 - کد خبر: ۶۱۰۲۱۷

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری میزان به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت تعاون، کارورفاه اجتماعی، " مسعود بابایی " تصریح کرد: به منظور جلوگیری از مراجعه حضوری و ازدحام ارباب رجوع در محل ادارات کار و کاریابی ها‌ی غیر دولتی، سامانه‌ای در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با نشانی bimebikari.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

mcls.gov.ir طراحی شده است تا افراد مشمول قانون کار و قانون تامین اجتماعی که مشمول قانون بیمه بیکاری نیز باشند بتوانند با مراجعه به این سامانه، با وارد کردن اطلاعات شغلی و شخصی خود نسبت به تکمیل در خواست خود اقدام کنند.

مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه طبق بند ب ماده ۶ قانون بیمه بیکاری، افراد بیکار شده حد اکثر ۳۰ روز فرصت دارند تا مراتب بیکاری خود را به ادارات تعاون کار و رفاه اجتماعی اعلام کنند افزود: ثبت در خواست بیمه بیکاری در این سامانه به منزله رعایت این بند قانونی نیز بوده است.

وی تصریح کرد: دستور العمل مشترکی در تارخ ۲۷/۱۲/۱۳۹۸ از سوی معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی به امضا رسید و مقرر شد که در همین رابطه شیوه نامه اجرایی نیز از سوی ادارات کل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری و امور بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی به منظور نحوه اجرا و چگونگی بهره مندی متقاضیان تهیه شود که این شیوه نامه نیز در تاریخ ۱۱/ ۱/ ۱۳۹۹ به امضای مشترک معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی رسید و به تمامی استان‌ها ابلاغ شد.

بابایی اظهار داشت: بر اساس این شیوه نامه، ۱۰ گروه فعالیت و زیر بخش‌های اقتصادی به عنوان فعالیت‌هایی که متاثر از ویروس کرونا بوده اند و به صورت غیر مترقبه کسب و کار آن‌ها دچار آسیب شده و کارگران این فعالیت‌ها نیز مشمول قانون کار و بیمه بیکاری باشند می‌توانند برای مدت سه ماه از مزایای بیمه بیکاری طبق ضوابط قانونی بهره‌مند شوند.

وی در این رابطه افزود: همچنین برای سایر بنگاه‌هایی که جزو ۱۰ گروه شغلی مذکور نبوده، اما به دلیل اثرات ناشی از این ویروس ناچار به کاهش فعالیت و تعدیل بخشی از نیروی کار خود شده اند نیز با تشخیص مدیران کل تعاون کار و رفاه اجتماعی و تامین اجتماعی استان می‌توانند از مزایای بیمه بیکاری استفاده کنند.

مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ابراز امیدواری کرد: با تخصیص این تسهیلات به صندوق بیمه بیکاری بتوانیم هرچه سریعتر به مشمولین ماده ۲ قانون بیکاری که به طور غیر ارادی کار خود را ازدست داده اند و در چارچوب ضوابط قانونی مشمول مقرری بیمه بیکاری می‌شوند، خدمات قانونی ارائه دهیم.

بابایی با تاکید بر اینکه مقرری بیمه بیکاری صرفا به افرادی که مشمول قانون کار، قانون تامین اجتماعی و قانون بیمه بیکاری هستند تعلق می‌گیرد افزود: سایر بیمه شدگان از جمله بیمه‌های خاص، مشاغل آزاد، خویش فرمایی، بیمه کارگران ساختمانی، قالیبافان رانندگان حمل و نقل شهری و ... که از شمول قوانین ذکر شده مستثنی شده اند را شامل نمی‌شود.

وی تاکید کرد: افراد دارای شرایط استفاده از مقرری بیمه بیکاری باید سه شرط مشمول قانون کار، مشمول تامین اجتماعی و مشمول قانون بیمه بیکاری را دارا باشند.

مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه معیار تصمیم گیری و تصمیم سازی صرفا ثبت نام در سامانه درخواست نیست افزود: علاوه بر ثبت نام در این سامانه باید سه شرط یاد شده نیز در مورد آن‌ها محرز شود.

بابایی خاطر نشان کرد: پس از ثبت نام متقاضیان، فهرست آنان برای صحت سنجی به سازمان تامین اجتماعی ارسال و سپس بر اساس اعلام این سازمان، برای افرادی که فاقد شرایط قانونی بوده و مشمول استفاده از این مزایا نیستند، پیامک جداگانه‌ای مبنی بر عدم احراز شرایط ارسال می‌شود.

وی افزود: برای افرادی که براساس ضوابط قانونی حائز شرایط شده اند نیز پیامک جداگانه‌ای مبنی بر ورود مجدد به سامانه و درج نام و کد شعبه تامین اجتماعی مربوطه و همچنین حساب بانکی فرد ار سال می‌شود.

مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی یاد آور شد: بر اساس مصوبه دولت مقرر شده است مبلغ ۵ هزار میلیارد تومان به صندوق بیمه بیکاری تخصیص داده شود تا افرادی که به صورت غیر ارادی شغل خود را از دست داده اند و مشمول قانون کار و قانون بیمه بیکاری بتوانند از این تسهیلات در قالب بیمه بیکاری استفاده کنند.

بیشتر بخوانید ساعات کاری ادارات از ۲۳ فروردین مشخص شد

 

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: بیمه بیکاری بیمه بیکاری کرونا مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت تعاون سازمان تامین اجتماعی کار و رفاه اجتماعی قانون بیمه بیکاری مقرری بیمه بیکاری مشمول قانون کار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۹۱۳۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشکل بیمه کارگران ساختمانی حل شد؟

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، رئیس جمهور در اجرای اصل ۱۲۳ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، «قانون تفسیر ماده (۵) قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی» را که ۱۹ فروردین ۱۴۰۳ در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ به تأیید شورای نگهبان رسید، جهت اجرا به وزارت کشور، وزارت راه و شهرسازی، وزارت امور اقتصادی و دارایی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ابلاغ کرد.

بیشتر بخوانید: قراردادهای موقت کارگران ۵ ساله می‌شود؟

قانون بیمه کارگران ساختمانی در خصوص تغییرات ماده ۵ قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی مبنی بر تغییر وضعیت منابع درآمدی سازمان تامین اجتماعی به مجلس ارائه شد و مجلس فروردین ماه امسال با تصویب کلیات و جزییات طرح استفساریه ماده ۵ قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی، سازوکاری برای پرداخت بیمه کارگران ساختمانی تعیین کرد.

کارگر ساختمانی جزو مشاغل سخت و زیان‌آور به شمار می‌رود و طبق آمارها بیشترین حوادث ناشی از کار مربوط به فعالیت در کارگاه‌های ساختمانی و بخش ساختمان است.

برابر آمارها ۵۰ درصد حوادث کشور مربوط به کارگران ساختمانی و ۵۰ درصد مابقی حوادث، مربوط به بیمه‌شدگان دیگر مشاغل است که این مساله اهمیت بیمه کارگران ساختمانی را بیش از پیش نشان می‌دهد.

روز گذشته در گردهمایی جشنواره امتنان که با حضور رئیس جمهور، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و کارگران منتخب برگزار شد، حل مسأله بیمه کارگران ساختمانی و تامین مسکن کارگران مورد تاکید قرار گرفت.

علیرضا محجوب - دبیرکل خانه کارگر از رئیس جمهور خواست تا موضوع بیمه کارگران ساختمانی را رسیدگی کند و گفت: بیمه کارگران ساختمانی مدام به محاق می‌رود و کم اهمیت‌تر نزد مسئولین می‌شود. از شما خواهش می‌کنیم که به این موضوع رسیدگی کنید.

وی با بیان اینکه حل مشکل بیمه کارگران ساختمانی به بن بست رسیده است، توجه به بیمه کارگران ساختمانی و کمک به این قشر از کارگران را توجه به شریف‌ترین بخش کارگران کشور دانست.

بر اساس استفساریه ماده ۵ قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی، مقرر شد که ۲۵ درصد از عوارض شهرداری به سازمان تامین اجتماعی به منظور بیمه کارگران ساختمانی اختصاص پیدا کند تا کارگر ساختمانی مورد حمایت قرار گیرد. همچنین از محل مواد ۹۹ و ۱۰۰ قانون شهرداری حق بیمه کارگران ساختمانی به جهت اینکه ساخت و ساز به واسطه آنها صورت می گیرد، پرداخت شود. با تعیین این ساز و کار دیگر مشکلی برای بیمه کارگران ساختمانی وجود ندارد چون هم منافع تامین اجتماعی از محل بیمه کارگران ساختمانی تامین شده و هم منابع بیمه کارگران مشخص شده است.

با ابلاغ قانون تفسیر ماده(۵) قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی توسط رئیس جمهور، سازمان تامین اجتماعی موظف است به تعهد قطعی خود در خصوص بیمه کارگران ساختمانی عمل کند و به آرزوی دیرینه کارگران ساختمانی که سال‌ها در انتظار بهره مندی از مزایای بیمه اجتماعی لحظه شماری می کردند، جامه عمل بپوشاند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1229104 برچسب‌ها کارگران

دیگر خبرها

  • مرتضوی: اصلاح قانون کار و دائمی شدن قرارداد کارگران در نوبت رسیدگی هیات دولت
  • کاهش مقرری بگیران بیمه بیکاری در خراسان شمالی با حمایت از واحدهای تولیدی
  • نام‌نویسی افراد تحت تکفل بیمه‌شدگان تامین اجتماعی «غیرحضوری» شد
  • مشکل بیمه کارگران ساختمانی حل شد؟
  • سال گذشته شاهد روند کاهشی نرخ بیکاری در کرمانشاه بودیم
  • بازدید مدیران عالی وزارت تعاون و سازمان تامین اجتماعی از غرفه بانک رفاه کارگران در نمایشگاه ایران اکسپو
  • نرخ بیکاری در چهارمحال و بختیاری باید تک رقمی شود
  • فعالیت اقتصادی ۲۴۰ هزار بیمه شده کارگری در سیستان وبلوچستان
  • جزئیات اصلاح قانون کار و بیمه بیکاری
  • بیش از ۳ میلیون و۷۰۰ هزار کارگر بیمه‌شده زن هستند