Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@19:18:30 GMT

همت و همراهی جمعی لازمه شکست کرونا در کاشان

تاریخ انتشار: ۱۸ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۹۳۰۵۶

همت و همراهی جمعی لازمه شکست کرونا در کاشان

بیماری ویروسی کرونا ۲۰۱۹ (COVID-۱۹) که نخستین‌بار در ووهان چین شناسایی شد، در نهایت به ۲۰۴ کشور و سرزمین سرایت کرد و سازمان بهداشت جهانی را برآن داشت تا وضعیت فوق‌العاده اعلام کند.

این ویروس که تا پانزدهم فروردین‌ماه ۵۳ هزار و ۱۸۳ نفر را در کشور مبتلا کرده و جان سه‌هزار و ۲۹۴ نفر را گرفته است، به شهرستان کاشان  رسید و بر این اساس محدودیت‌هایی در راستای شکستن زنجیره شیوع کرونا برای فعالیت واحدهای آموزشی، تولیدی، صنفی، بانک‌ها و اداره‌ها اعمال شد اما برخی بی‌توجه به محدودیت‌ها فعالیت خود را ادامه دادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر این اساس طرح فاصله‌گذاری اجتماعی به اجرا گذاشته شده است که تا ۲۰ فروردین‌ماه ادامه دارد و از جمله در چارچوب آن، مالکان خودروها حق ندارند از محل صدور پلاک خودرو خارج شوند و فعالیت اداره‌ها هم با حضور یک‌سومی کارمندان خواهد بود.

اگرچه قرار بود شهروندان در این مدت جز در موارد ضروری از خانه خارج نشوند، اما حضور برخی در سطح شهر هیچ نشانی از کار ضروری ندارد؛ از جمله خودروهای تک سرنشین و موتورسوارانی که به خیال زرنگی، بی‌توجه به خطرهای احتمالی و هزینه‌ای که بر دوش جامعه و نظام سلامت برجا می‌ماند، در سطح شهر تردد می‌کنند.

فعالان مرتبط با تامین کالاهای اساسی و خوراکی در کنار کارمندان دستگاه‌های خدماتی و امدادرسان از این محدودیت‌ها مستثنی شدند و اکثریت هم هشدارها و توصیه‌ها را رعایت کرده‌اند اما جولان برخی دور از چشم‌های نظارتی هیچ تناسبی با شرایط بحرانی کنونی ندارد که هیچ، موجب نگرانی عده‌ای را هم فراهم می‌کند.

دوران کرونا نیز البته مانند سایر بحران‌ها به پایان می‌رسد و کاش انسانیت را در این میان فراموش نمی‌کردیم؛ اما دست‌کم در چنین شرایطی که عده‌ای همچنان موضوع را جدی نگرفتند، افراد شاغلی که به دلیل مراجعه‌های مردمی جزو قشرهای در معرض خطر به شمار می‌روند، بهتر است تا زمان بازگشت شرایط به حالت عادی، خودشان نسبت به رعایت دقیق هشدارها و موازین بهداشتی اقدام کنند.

لزوم هوشیاری در پیشگیری از کرونا

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کاشان در این زمینه گفت: درباره علایم کرونا و راه‌های پیشگیری از آن هوشیار باشید اما وحشت نکنید.

محمد حاجی‌جعفری یادآور شد: سازمان جهانی بهداشت در سراسر دنیا به دنبال شناسایی، ردیابی و محدود کردن ویروس جدیدی از خانواده ویروس کرونا به نام کووید ۱۹ است.

وی اضافه کرد: علایم بیماری کرونا در بیشتر مبتلایان به این ویروس خفیف است و درمان می‌شود، اما ممکن است بیماری در برخی دیگر شدیدتر باشد و حتی به مرگ منجر شود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کاشان بیان کرد: در چنین شرایطی با شناخت علایم کرونا و رعایت نکات بهداشتی ارایه شده از سوی سازمان بهداشت جهانی می‌توان از سلامت خود و دیگران محافظت کنیم.

وی تصریح کرد: در صورت مشاهده تب، سرفه و احساس تنگی نفس باید سریع به پزشک مراجعه شود چرا که ممکن است این علایم به دلیل وجود عفونت دستگاه تنفسی یا مشکلات جدی دیگری بروز کرده باشد.

حاجی‌جعفری تاکید کرد: بیماران مشکوک باید پزشک متخصص را در مورد سوابق سفرهای اخیر یا هر گونه تماس و بازدید با مسافران و شهروندان دیگر مطلع کنند.

به گفته وی، این اقدام در ارجاع بیماران به مرکز پزشکی مناسب و جلوگیری از انتشار احتمالی کرونا و دیگر ویروس‌ها کمک شایانی می‌کند.

افراد در معرض خطر چه کار کنند؟

رییس مرکز بهداشت شهرستان کاشان در گفت‌وگو با ایرنا بیان کرد: در افرادی که علایمی مانند سرفه و عطسه ظاهر شده است، نمی‌توان گفت بیماری کرونا نیست زیرا در زمان اپیدمی هر علایم سرماخودگی حتی می‌تواند نشانه ابتلا به کرونا باشد.

مسعود دهقانی افزود: جالب اینکه خیلی از جوانان و کسانی که کم سن و سال هستند، دچار سرماخوردگی از جنس کرونا می‌شوند اما چون علایم خاص تب و تنگی نفس مانند سالمندان را ندارند و حالشان خیلی بد نمی‌شود، فکر می‌کنند مشکلی ندارند که البته این افراد انتشاردهندگان بیماری هستند.

وی تصریح کرد: هر فردی که دارای علایم سرماخوردگی شده است، چه بیماری کرونا داشته باشد یا نه، در کنار استفاده از ماسک، دست‌هایش را نیز باید مرتب با آب و صابون بشوید.

رییس مرکز بهداشت شهرستان کاشان اضافه کرد: استفاده از ماسک و شستن دست‌ها از سوی این افراد، اگر چه بیماری را حذف نمی‌کند اما به صورت خودکار از انتشار آن می‌کاهد و شدت بیماری را در جامعه کمتر می‌کند.

وی در مورد استفاده از دستکش اظهارداشت: دستکش لاتکس پزشکی بیشتر برای کادر درمانی و مراقبان بیمار مناسب است و اینکه مردم در خارج از خانه دستکش بپوشند، البته سطح تماس دست را در مواجه با آلودگی ویروسی احتمالی کاهش می‌دهد اما به معنی ایمنی کامل نیست.

دهقانی تصریح کرد: استفاده از دستکش برای آن که فرد دست خود را به بینی، چشم و دهان خود نمالد، بسیار خوب است اما چون با سطوح تماس پیدا می‌کند، فرد نباید فکر کند اجناس خریداری شده را که با دستکش برداشته، دیگر آلوده نیست.

وی گفت: دستکش پس از مواجه با سطوح آلوده می‌تواند پاکت اجناس و خود اجناس را نیز آلوده کند، بنابر این استفاده از دستکش خوب است اما پیش از آنکه وارد خانه شویم باید دستکش را از دست‌ها خارج کنیم و سپس در پاکتی گذاشته و پس از گره زدن در سطل زباله درب‌دار بیاندازیم.

رییس مرکز بهداشت شهرستان کاشان ادامه داد: پس از آن باید دست‌ها را با آب و صابون بشوییم و اجناس خریداری شده درون پاکت را ضدعفونی کرده و سپس آنها را به درون خانه انتقال داده و دوباره آنها  را به همراه دست‌ها با آب و صابون بشوییم.

وی تاکید کرد: اولویت نخست استفاده از دستکش برای نظام مراقبت، پزشکان، پرستاران و فردی است که با بیمار یا بیماران تماس دارد؛ دستکش ضدعفونی کننده برای اجناس خریداری شده نیست بلکه مانع از مالیدن دست به بینی، چشم و دهان می‌شود.

دهقانی افزود: افراد به یاد داشته باشند وسایلی مانند سوییچ، تلفن همراه، کارت‌های بانکی و هر وسیله‌ای که با دستکش جابه‌جا شده نیز باید ضدعفونی شوند.

ماسک‌ سوپاپ‌دار برای بیماران و ماسک پارچه‌ای برای پیشگیری مناسب نیست

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کاشان نیز با اشاره به شیوع کرونا در کشور و الزام رعایت بهداشت و استفاده از وسایل حفاظت فردی اظهارداشت: ماسک‌های سوپاپ‌دار انتخاب مناسبی برای افراد مشکوک و بیماران مبتلا به کرونا نیست.

رضا رزاقی تصریح کرد: استفاده از ماسک‌های سوپاپ‌دار برای بیماران و افراد مشکوک به کرونا می‌تواند در جریان عمل بازدم میکروارگانیسم‌ها را در هوا پخش کند و استفاده از این گونه ماسک‌ها موجب انتشار ویروس خواهد شد.

وی بیان کرد: ماسک مناسب برای افراد بیمار و مشکوک، ماسک بدون سوپاپ، استاندارد و مورد تایید معاونت غذا و دارو یا ماسک جراحی است.

کارشناس تجهیزات و ملزومات پزشکی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کاشان هم تاکید کرد: ماسک‌های پارچه‌ای معمولی به ویژه پس از شست و شو برای پیشگیری از ویروس کرونا مناسب نیست.

اسماء آقابابایی افزود: عمر مفید ماسک‌های پارچه‌ای مورد تایید معاونت غذا و دارو، نزدیک به چهار ساعت است و هیچ ماسک قابل شست و شویی وجود ندارد.

وی تاکید کرد: ماسک‌های با پارچه غواصی هم مانع عبور ذرات نمی‌شود و مورد تایید نیست؛ ماسک استاندارد و مناسب برای افراد بیمار و مشکوک، ماسک جراحی بدون سوپاپ استاندارد دارای تاییدیه معاونت غذا و دارو است.

جمعیت نزدیک به ۵۰۰ هزار نفری شهرستان‌های کاشان و آران‌وبیدگل که در فاصله نزدیک به ۲۰۰ کیلومتری شمال اصفهان واقع شده است، زیر پوشش خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی کاشان قرار دارد.

براساس آمار مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت تاکنون ۵۵ هزار و ۷۴۳ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شدند و شمار جان باختگان کرونا در کشور به سه هزار و ۴۵۲ نفر رسیده است.

برچسب‌ها ویروس کرونا اصفهان کاشان مشارکت اجتماعی پروندهٔ خبری کرونا در ایران؛ آخرین اخبار و گزارش‌ها

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا اصفهان کاشان مشارکت اجتماعی ویروس کرونا اصفهان کاشان مشارکت اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی کاشان معاونت غذا و دارو استفاده از دستکش شهرستان کاشان ویروس کرونا ماسک ها دست ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۹۳۰۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکسن کرونا باعث پایان فوتبال من شد!

به گزارش "ورزش سه"، این بازیکن سابق در سال ۲۰۲۱ به لاوال در لیگ دو فرانسه پیوست اما پس از مصدومیت‌های پرشمار در اواخر فصل گذشته مجبور به بازنشستگی شد.

مهاجمی که اکنون بازنشسته شده استدلال کرده است که او نه یک نظریه‌پرداز با توهم توطئه است و نه یک ضد واکسن، اما او مایل است دادگاه بررسی کند که آیا ارتباطی بین آسیب‌دیدگی او و واکسن وجود دارد یا خیر.

او گفت:«می‌خواهم بفهمم چرا دیگر بدنم به خوبی کار نمی‌کند.» این بازیکن سابق مدعی شد که در همان زمانی که در برابر بیماری واکسینه شده بود، صدمات و مصدومیت‌های زیادی متحمل شده است.

او علاوه‌بر اینکه از شرکت‌های فایزر و بیونتک که تولید واکسن کرونا را برعهده داشتند، شکایت کرده، بلکه علیه فدراسیون فوتبال فرانسه هم اقدام قانونی انجام داده. وکیل این بازیکن گفت:«ابتدا واکسن برای همه اجباری نبود اما بعد از مدتی واکسیناسیون برای بازیکنان حرفه‌ای هم اجباری شد. من فکر می‌کنم که فدراسیون فوتبال در این ماجرا مسئولیت دارد.»

جلسه‌ای در دوم ژوئیه در پاریس برگزار می‌شود که در آن دادگاه به کمک هیئتی از کارشناسان تصمیم خواهد گرفت که آیا بین مصدومیت‌های وی و واکسیناسیون رابطه علت و معلولی وجود دارد یا خیر.

دیگر خبرها

  • واکسن کرونا باعث پایان فوتبال من شد!
  • اعتقاد عملی به اقتصاد مقاومتی لازمه تحقق حماسه اقتصادی است
  • لازمه ورود به عرصه ورزش، ورزیدگی اخلاقی است
  • امنیت لازمه توسعه است/لزوم رسیدگی به مسکن محرومان در کردستان
  • گلر استقلالی با دستکش سیدحسین مقابل سپاهان
  • مقاومت در برابر عوامل بازدارنده از کمال،لازمه انتخاب راه صحیح است
  • فیلمی بامزه از متهم اصلی کرونا!
  • طولانی‌ترین عفونت کرونا که ۶۱۳ روز طول کشید، بیش از ۵۰ جهش ایجاد کرد
  • «سیلوا» بازی با تراکتور را هم از دست داد
  • خدمت بی منت بسیج جامعه پزشکی یزد