Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-04-26@10:11:50 GMT

ادعای جدید درباره منشأ کرونا؛ پای یک زن در میان است!

تاریخ انتشار: ۱۸ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۹۴۵۵۲

ادعای جدید درباره منشأ کرونا؛ پای یک زن در میان است!

فرارو- منشأ ویروس جدید کرونا یا همان کووید-۱۹، چیست و از کجا آمد؟ این، پرسشی است که ذهن بسیاری از مردم را مشغول کرده و به انتشار شایعات و نظریات توهم توطئه دامن زده است. اگر چه نتایج برخی پژوهش‌های جدید، احتمال ساخت این ویروس توسط انسان را رد می‌کنند، اما هنوز برخی محافل رسانه‌ای ادعا‌هایی را در خصوص ساخت کووید-۱۹ در آزمایشگاه‌های سری مطرح می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جدیدترین ادعا، این است کرونا از یک آزمایشگاه آمریکایی در شرق اروپا منتشر شده است.
به گزارش فرارو، همزمان با شیوع روزافزون کرونا در جهان، بازار شایعه و نظریه‌های توهم توطئه نیز گرم شده است. یکی از اولین شایعه‌ها، که ابتدا در شبکه‌های اجتماعی مطرح شد، این بود که کرونا در اساس یک سلاح بیولوژیک بوده که از یکی از آژمایشگاه‌های ویروس شناسی در ووهان (محل انتشار اولیه کرونا) به بیرون نشت کرده است. امری که قویا از سوی مقامات چین رد شد.
در مقابل، چین ضمن تکذیب شایعه فوق، با متهم کردن آمریکا به آوردن ویروس به ووهان توپ را به زمین آمریکایی‌ها انداخت. ژائو لی جیان، سخنگوی وزارت خارجه چین، در توئیتی نوشت: «شروع [ابتلای]بیمار صفر (اولین مورد ابتلا) در ایالات متحده چه زمان بوده است؟ چه تعداد مبتلا شده‌اند؟ نام بیمارستان‌ها چیست؟ شاید این ارتش ایالات متحده بوده که این همه‌گیری را به "ووهان" برده است. شفاف باشید! داده‌های خود را علنی کنید! ایالات متحده به ما یک توضیح بدهکار است.»
آمریکا جواب نداد و سفیر چین در آمریکا را احضار کرد. در چند هفته اخیر، آمریکا درگیر بحران کرونا شد و از منازعه با چین بر سر ویروس کرونا دست برداشت. این در حالی است که پیش تر، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، در اقدامی که با واکنش انتقادآمیز چین مواجه شد، ویروس کرونا، را «ویروس چینی» نامید. همچنین، مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، در اقدامی مشابه، کرونا را «ویروس ووهان» توصیف کرد. در حال حاضر، آمریکا بیش از ۳۱۲ هزار مبتلا به کرونا دارد که از این تعداد، ۸۵۰۰ نفر جان شان را در اثر این بیماری از دست دادند. فقط روز شنبه گذشته، ۱۳۴۴ نفر در آمریکا در اثر کرونا جان باختند.   برخی کارشناسان معتقدند که پانگولین‌ها منشأ ویروس کرونا هستند.
پای یک زن در میان است؟
با این حال، به نظر می‌رسد این حجم از تلفات گسترده آمریکا که از هر جای دیگری در جهان بیشتر است، مانع از این نشده که چینی ها، آمریکا را به ساخت ویروس کرونا متهم نکنند. به تازگی یک دانشمند چینی مدعی شده که ویروس کرونا از یک پایگاه نظامی آمریکا خارج شده است.
این دانشمند به روزنامه «ایندیپندنت عربی» گفت: «این همه گیری از یک آزمایشگاه پژوهش‌های بیولوژیک در یکی از پایگاه‌های نظامی آمریکا در شرق اروپا خارج شد و راز آن نزد زنی است که به این ویروس کشنده مبتلا بود و فرار کرد.»
ایندیپندنت عربی، این دانشمند را مهم توصیف کرد که روابط نزدکی با دولت چین دارد و از جدیدترین تحولات پژوهش‌های چین در زمینه ایجاد دارویی برای کرونا آگاه است. دانشمند یادشده که نامش فاش نشده است، افزود: «همه اقشار ملت چین یقین دارند که ویروس کرونا، ساخته آمریکاست و هر آنچه آمریکا (درباره ساخته شدن ویروس کرونا توسط چین) می‌گوید دروغ محض است. حتی ملت آمریکا نیز می‌داند که کرونا ساخته کشور خودشان است.»   بیشتر بخوانید: چهار شایعه بزرگ در مورد ویروس کرونا

این دانشمند ادامه داد: «منشأ ویروس (کرونا) یک پایگاه نظامی آمریکایی، و مشخصا یک آزمایشگاه ساخت تسلیحات بیولوژیک است که در آن اولین فرد مبتلا به ویروس کرونا، که یک زن بود، پیدا شد.» دانشمند چینی ادامه داد: «این زن، به سرعت ناپدید شد و هیچ اثری از آن باقی نماند. بعد از این، کمیته چینی (محافظت از امنیت جوامع) سریعا به وجود یک فرد مبتلا به ویروس (کووید-۱۹) در سال ۲۰۱۹ اذعان کرد؛ که این امر همزمان با شیوع آنفولانزا در آمریکا بود که باعث مرگ هزاران انسان شد. در نتیجه، می‌توانیم بگوییم که آمریکا، و نه چین، یک هیولا به نام ویروس کرونا به راه انداخت.»

این ادعا در حالی مطرح می‌شود که این روزها، به موازات اوج گیری بحران کرونا در جهان، شایعات عجیب و غریبی درباره این ویروس مطرح می‌شود. در یکی از این شایعات که خشم مقامات بهداشتی بریتانیا را برانگیخته، ادعا می‌شود که دکل‌های اینترنت نسل پنجم باعث شیوع ویروس کرونا و سرطان می‌شود. این شایعه، حتی موجب شده که برخی فعالان برای جمع آوری امضا جهت متوقف کردن این دکل ها، درخواستی آنلاین طراحی کنند. تاکنون بیش از ۱۱۰ هزار نفر آن را امضا کرده اند و حتی توسط برخی سلبریتی‌ها در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته شده است. مقامات بریتانیا این شایعه را مزخرف دانسته و آن را تکذیب کرده اند. آن‌ها گفته اند که بریتانیا برای مقابله با بحران بهداشتی کرونا دقیقا به زیرساخت‌های اینترنت نسل پنجم نیاز دارد.

منبع: فرارو

کلیدواژه: ویروس جدید کرونا منشأ کرونا کووید 19 ووهان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۹۴۵۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شاهنشاه آریامهر حقوق دهخدا را قطع کرد / بازجویی هایی که به مرگ رئیس دانشگاه تهران منتهی شد / سرگذشت غم انگیز سیاستمدار میانه‌رو و ادیب دانشمند

فروزان آصف نخعی: کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲، یکی از دو کودتای ننگین تاریخ معاصر ایران زمین است که هر دو توسط خاندان پهلوی پدر و پسر صورت گرفت. کودتایی که علاوه بر نیروهای سیاسی اغلب فرزانگان این کشور از جمله اندیشمندان این سرزمین را همچون علی اکبر دهخدا، به مسلخ برد و نشان داد دمکراسی و شبه مدرنیته شاهنشاهی، با فرزانگانش چگونه سرناسازگاری گذاشته است.

لغت نامه و امثال و حکم مهمترین پروژه دهخدا

علی اکبر دهخدا معروف به دخو (نام مستعار او در نشریه؛ مخفف دهخدا) شاعر، طنزپرداز، روزنامه نگار، و مبارز سیاسی بود که فعالیت اش را از دوره قاجار آغاز و در دوره محمدعلی شاه مجله صوراسرافیل را منتشر کرد. صور اسرافیل به دلیل انتشار مقالات انتشار مقالاتی علیه استبداد شاه پس از ۱۳ ماه توقیف وسردبیر آن جهانگیرخان صوراسرافیل به دستور محمدعلی شاه اعدام شد.

پس از آن دهخدا به سوئیس رفت و سه شماره دیگر از صوراسرافیل را در آنجا منتشر کرد. با سقوط سلسله قاجار، و روی کارآمدن پهلوی، دهخدا به ایران بازگشت و تا سال ۱۳۱۱ چهار جلد از «امثال و حکم» را منتشر کرد. بازگشت دهخدا به ایران هم‌زمان با آغاز مشروطیت بود. دهخدا از دست پروردگان شیخ هادی نجم‌آبادی محسوب می‌شود که در جنبش مشروطه نقشی مهم ایفا کرد. دهخدا در بیان خاطرات خود، «تربیت عقل» خویش را به شیخ هادی «طائب ثراة» نسبت داده است و او را همراه دو مربی دیگر خود، «وجودی استثنایی» خوانده‌است.

پس از پایان نخستین جنگ جهانی، دهخدا از فعالیت‌های سیاسی کناره گرفت، و در دوره‌ی پادشاهی رضاشاه به کارهای علمی، ادبی و فرهنگی پرداخت. در این دوره است که او به عنوان سیاستمداری میانه رو وارد میدان سیاست ایران می شود. او از جمله روشنفکران صاحب نامی است که با مشی ای میانه، یک پا در قدرت و یک پا در میان مردم داشت و تلاش می کرد منافع ملی را همواره حفظ کند. از این رو در سال ۱۳۰۶ مدرسهٔ سیاسی به مدرسهٔ عالی حقوق و علوم سیاسی تغییر نام یافت، مسئولیت ریاست آن را علی‌اکبر دهخدا به عهده گرفت. در سال ۱۳۱۴ به عضویت فرهنگستان ایران انتخاب شد. از زمان تأسیس دانشگاه تهران در سال ۱۳۱۳ ریاست دانشکده حقوق و علوم سیاسی را تا سال ۱۳۲۰ به عهده داشت. در این سال از خدمات دولتی بازنشسته شد و یکسره به کار لغت‌نامه پرداخت.

عیادت دهخدا از دکتر مصدق

در همین دوران بود که در جواب استفسار دوستان که چرا شعر و نثری به سبک آنچه در صور اسرافیل منتشر می‌کرد نمی‌سراید و نمی‌نویسد، می‌گفت: «در این زمانه بسیارند کسانی که حاضرند وقت و نیروی خود را صرف شعر گفتن و مقاله نوشتن و طبع و نشر آن‌ها در روزنامه‌ها و مجلات کنند، ولی شاید کمتر کسی باشد که بخواهد و بتواند با تألیف آثاری مانند امثال و حکم و لغت‌نامه وظیفه‌ای دشوار و خسته‌کننده و طاقت‌سوز ولی واجب را تحمل کند.» در نخستین کنگره نویسندگان ایران در تیر ماه ۱۳۲۵ دهخدا در هیئت رئیسه شرکت داشت. در همان سال از جمله نویسندگان و اهل فرهنگی بود که بیانیه صلح استکهلم را امضاء کرد.

مهمترین پروژه دهخدا، کار بر روی «لغت نامه » است. پروژه ای که عمر گرانقدرش را برای تدوین آن صرف کرد. بنا بر روایت های تاریخی و به نقل از موسسه دهخدا، «دهخدا کار تالیف لغت نامه را به تنهایی و در خانه خود انجام می داد و نتیجه تحقیقات و پژوهش هایش را بر روی برگه هایی یادداشت می کرد. پس از آن که بیش از دو میلیون برگه یادداشت جمع شدند، دهخدا به این فکر می افتد که این برگه ها را در قالب کتاب چاپ کند. با این حال سرمایه ای برای این کار نداشت.»

به نظر می رسد فرزانگی، و عدم وابستگی به رانت قدرت، گریبانش را می فشرد به نحوی که به دلیل فقدان سرمایه قادر به انتشار تنها یک جلد از لغتنامه شد. «دهخدا با رنج زیاد، اندک سرمایه ای جمع و اولین جلد لغت نامه اش را در سال ۱۳۱۹ منتشر کرد. او در سال ۱۳۲۰ از مدرسه عالی حقوق و علوم سیاسی بازنشسته شد و همچنان در تلاش برای کسب سرمایه جهت چاپ جلدهای دیگر لغت نامه بود.»فقدان سرمایه لازم، باعث شد، و ثروت تمام زندگی اش را به مجلس شورای ملی وقت بسپارد: « او در سال ۱۳۲۴ میلیون ها برگه ای را که حاصل تحقیقاتش در گردآوری لغت نامه بود، به ملت ایران هدیه کرد و آن را به مجلس شورای ملی سپرد.»

پاداش روشنفکر ادیب و مسئول، زندان و قطع حقوق

او از جمله روشنفکران صاحب نامی است که با مشی ای میانه، یک پا در قدرت و یک پا در میان مردم داشت و تلاش می کرد منافع ملی را همواره حفظ کند. فراستخواه در کتاب کنشگران مرزی، دهخدا را نیز در زمره کنشگران مرزی تحلیل می کند. موسسه لغت نامه از نظر فراستخواه و مسئولیت هایی که او در زندگی خود برعهده داشته ، «عملکردی است در فضای واسط میان دستگاه حکمرانی، از یک سو و حیات مدنی و فکری و فرهنگی و اجتماعی جامعه از سوی دیگر. صص ۳۲ و ۲۲۰» یکی از مهم ترین سرفصل های زندگی دهخدا، همراهی او با دکتر محمد مصدق رهبر نهضت ملی شدن نفت ایران است.

او که خود به زبان و ادب پارسی علاقه و اهتمام داشت، مسئولیت روشنفکری و نقد قدرت و ظرفیت سازی و اصلاح آن به همراه اصلاح جامعه، باعث می شد تا از اوضاع و احوال روزگار خود غافل نشده و به حوزه سیاست وارد شد. یکی از فرازهای روشن زندگی دهخدا حمایت از محمد مصدق در دوران نخست وزیری اش است. این دوستی برای او هزینه سنگینی نیز به همراه داشت. شفیعی کدکنی در دهمین مراسم بزرگداشت علی اکبر دهخدا گفت : « در حق دهخدا کوتاهی کرده‌ایم، دهخدا چوبِ همکاری و دوستی و عشقش به دکتر محمّد مصدّق را می‌خورَد و هنوز هم می‌خورَد.»

در وقایع کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ علیه دکتر مصدق، علی اکبر دهخدا دستگیر و مورد بازجویی های فراوان قرار گرفت و دچار لطمات فراوان شد. حقوق بازنشستگی دهخدا قطع و از سخنرانی و فعالیت در مجامع عمومی منع شد و هرچند وقت یک بار جهت پاسخ دادن به برخی سوالات به شهربانی احضار می شد.

محمد دبیرسیاقی پژوهشگر موسسه دهخدا می نویسد: «آخرین بار در ۲۵ مهر ۱۳۳۲، او را به دادستانی دعوت کردند، و پس از ساعت ها معطلی و پاسخ به سوالات تکراری، رنجور و خسته او را به منزل بازگرداندند و در هشتی منزل رها کردند. پیر فرسوده از حال برفته بی آگاهی اهل خانه، ساعت ها نقش بر زمین بماند تا خادمی که برای ادای فریضه صبح برخاسته بود، کالبد فسرده اش را به درون حمل کرده و اهل خانه را آگاه ساخته تا تیمارداری وی کنند.» دهخدا بعد از این واقعه با ابتلا به سینه‌پهلوی شدید، سرانجام در هفتم اسفندماه سال ‌۱۳۳۴ زندگی را بدرود گفت.

محمدرضا شفیعی کدکنی و علی اکبر دهخدا

پهلوی دوم به دلیل همراهی دهخدا با مرحوم مصدق، او را آنگونه نقره داغ کرد که سرمشقی برای دیگر متفکران این مرزو بوم باشد. اندیشمندی که سال ها عمر خود را صرف عظمت ایران و ایرانیان کرده بود. به همین دلیل است که کدکنی در پیامی به دهمین مراسم بزرگداشت علی اکبر دهخدا در باره اش می گوید:«بنده بارها و بارها هم اندیشیده‌ام و هم گفته‌ام و شاید هم نوشته باشم که در قرن بیستم کسانی که مفهوم ایران را به لحاظِ فرهنگی حفظ کرده‌اند و گسترش داده‌اند و مایهٔ بقاء و استمرار و جاودانگی آن شده‌اند، افرادی هستند که ما در کنار بزرگانِ قدیم‌مان امثال فردوسی و نظامی و سعدی و حافظ باید برای‌شان احترام قائل بشویم و به تناسبِ خدماتی که به فرهنگِ ملّیِ ما کردند، سپاسگزارِ آن‌ها باشیم تا جامعه بداند که ملّتِ ایران قدرشناس پاسداران فرهنگِ ملّیِ او هستند.فکر می‌کنم اگر معدل همه کوشش‌هایی که در این قرن در جهت پاسداری از فرهنگ ملّی ما انجام شده است گرفته بشود، علی‌اکبر دهخدا بالاترین جایگاه را در این برآورد حتماً دارد.»

این گفته کدکنی، برای دانشجویان و استادان رشته ادبیات فارسی، علاوه بر امثال حکم، و لغت نامه، یادآور برخی دیگر از ۲۰ اثر مهم دهخدا از جمله تصحیح دیوان منوچهری، تصحیح دیوان حافظ، تصحیح دیوان سید حسن غزنوی، تصحیح دیوان مسعود سعد، تصحیح دیوان سوزنی سمرقندی، تصحیح دیوان فرخی سیستانی، تصحیح دیوان ابن یمین، تصحیح لغت فرس اسدی، تصحیح صحاح الفرس، تصحیح یوسف و زلیخا و ...است . از این رو است که می گوید: « دهخدا اگر به فرهنگِ دیگری تعلّق داشت، مردم آن فرهنگ، هرقدر هم عقب‌افتاده بودند، بیشتر از این که ما نسبت به او احترام قائلیم، احترام قائل می‌شدند. ما در حق دهخدا کوتاهی کرده‌ایم و نسل‌های اکنون و آینده باید جبران این کوتاهی ما را بکنند. دهخدا چوبِ همکاری و دوستی و عشقش به دکتر محمّد مصدّق را می‌خورَد و هنوز هم می‌خورَد.»

بیشتر بخوانید:

ریشه های عشق در زندگی گرایی ایرانیان / بدیو: عشق در آثار کگور در زندگی رخ می دهد پیام های کاهش شرکت در نماز جمعه حجت الاسلام صدیقی در محاصره نظامی کشور، تندروها به حفظ ایران نمی اندیشند / تندروها به تغییر نظام دامن می زنند / مصلحتی بالاتر از حفظ آبروی اسلام در جهان نیست بیایید روزنه‌گشایی کنیم، خود به گشایش روزنه‌ای منتهی شد

216216

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899118

دیگر خبرها

  • ادعای پلوسی درباره پوتین، توهین به آمریکایی‌ها و دموکراسی است
  • خلجی: ادعای دروغین آزادی بیان دانشگاه در غرب، رسوا شده است
  • ایروانی: ادامه حضور غیرقانونی نیروهای آمریکایی منشأ اصلی بی‌ثباتی در سوریه است
  • واکنش رسمی باشگاه پرسپولیس به شایعه جدایی چند ستاره
  • شاهنشاه آریامهر حقوق دهخدا را قطع کرد / بازجویی هایی که به مرگ رئیس دانشگاه تهران منتهی شد / سرگذشت غم انگیز سیاستمدار میانه‌رو و ادیب دانشمند
  • طولانی‌ترین عفونت کرونا که ۶۱۳ روز طول کشید، بیش از ۵۰ جهش ایجاد کرد
  • واکنش باشگاه پرسپولیس به شایعه دریافت پیشنهادات خارجی برای برخی بازیکنان
  • ادعای بی‌اطلاعی آمریکا از طرح حمله خطرناک اسرائیل به رفح
  • آمریکا: مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم
  • شیوع آنفلوانزای پرندگان در آمریکا