Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «افکارنيوز»
2024-04-26@15:34:48 GMT

در برنامه مرموز شعبده باز «عصر جدید» چه می گذرد؟

تاریخ انتشار: ۱۸ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۹۷۱۴۹

 برنامه تلویزیونی «بازیمون» شنبه و یکشنبه این هفته، طی دو برنامه روی آنتن شبکه سه سیما رفت اما احتمالاً هنوز راه درازی برای طراحی‌های جذاب دلهره‌آور و مهیج طبق مدل اتاق‌های فرار و با سابقه ذهنی مخاطب از شعبده‌های شگفتی آور فتحی روشن را دارد.

اخبار چهره ها - این برنامه در قسمت اول هتلی را نشان داد که سعید فتحی‌روشن شعبده‌بازی که در فصل اول « عصر جدید » به شهرت رسید به عنوان وارث به آنجا وارد شده و قرار است گنجی را در آن بیابد و عروس گمشده‌ای را نجات دهد؛ عروسی که همسرش در پی وصیت‌نامه‌ای از امیرکبیر در آنجا به قتل رسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

داستانی که می‌شنویم معمایی و جذاب است اما آنچه با فرم نمایشی برای مخاطب ارائه می‌شود جذابیت چندانی ندارد.

قسمت اول؛ ورود به هتلی که عروسی در آن زندانی است

قسمت اول « بازیمون » به معرفی شخصیت‌های این هتل مثل خدمتکار، مسئول هتل و... می‌گذرد. شخصیت‌هایی که با بازی‌های نمایشی معرفی می‌شوند و قرار است در طول حضور شرکت‌کنندگان در هتل به شیوه‌های مختلفی ظاهر شده و به راهنمایی و شاید گمراهی آنها در یافتن مقصد مورد نظرشان بپردازند.

با این حال این معرفی نمایشی در قسمت اول برای مخاطبی که منتظر ابتکارات و طراحی‌های شگفت‌انگیز فتحی روشن بود نه تنها جذابیتی نداشت بلکه برای مخاطب عادی هم بیشتر فضایی مبتدی داشت و شبیه تله تئاترهایی شده بود که به دلیل حرفه‌ای نبودن سناریو و شخصیت‌ها نتوانسته است فضاسازی مهیج و رمزآلودی را رقم بزند.

یکی از نکاتی که در قسمت اول روی آن تأکید شد نگاه شخصیت‌ها به یکدیگر در ذهن خود و مهمتر از آن ذهن خوانی فتحی‌روشن در ارتباط با دیگران بود و مخاطب حس می‌کرد احتمالا در قسمت‌های بعد این ذهن خوانی در مسیر معماهای هتل تاثیرگذار خواهد بود.

ارتباط شخصیت‌ها با یکدیگر و جزئیاتی از قتل همسر عروس زندانی، از دیگر ویژگی‌های قسمت اول بود که همانطور که گفته شد نتوانست ذهن مخاطب را کنجکاو یا علاقمند به این معماها سازد.

حتی ترکیب برخی از ژانرها در این فضا بیشتر می‌توانست به فانتزی‌ها کمک کند تا فضای معمایی؛ مثل عروسکی که با عروس زندانی گفتگو می‌کرد و می‌توانست تداعی‌گر سینمای کودک باشد. البته که مخاطب هم انتظار نداشت شاهد فضایی واقعی و ترسناک از سینمای ژانر وحشت باشد و حتی با روایت فتحی‌روشن کمی هم در جریان طنازی‌های ریز او قرار می‌گرفت.

با این حال اولین ویژگی «اتاق‌های فرار» که این هتل به نوعی تصویری از چنین اتاق‌هایی است باید بتواند این فضای هیجانی، دلهره‌آور و مهیج را برای مخاطب ترسیم و او را جذب و ترغیب کند.

قسمت دوم؛ ورود مهمانان به «هتل بازیمون»

سعید فتحی روشن راوی اصلی «هتل بازیمون» است و در هتل هم در اتاقی قرار می‌گیرد که روی همه اتفاقات، هتل‌ها و بازی‌های شرکت‌کننده‌ها نظارت دارد و در مواقع لازم ورود کرده و راهنمایی یا توصیه‌هایی می‌کند. گفته شد که در قسمت اول در مواردی روی ذهن خوانی او هم تاکید می‌شود اما در قسمت دوم عملا مصادیقی که گویای این ویژگی مهم کارهای فتحی‌روشن باشد اتفاق نیفتاد و در این باره هنوز باید منتظر ماند.

قسمت دوم با حضور سه گروه شرکت‌کننده شامل یک گروه خانم‌ها و دو گروه آقایان برای یافتن عروس گمشده و گنجی که در هتل پنهان شده است آغاز شد.

در تدوین قسمت دوم هر از گاهی در گفتگوهایی با اعضای گروه‌ها از چگونگی حضورشان در این برنامه تا نظر آن‌ها در مراحل مختلف یافتن هدف در هتل سوال پرسیده می‌شد و در میان سوالات کات می‌خورد و چگونگی این حضور و حل معماها توسط این گروه‌ها در اتاق‌های هتل نیز به تصویر کشیده می‌شد.

این گروه‌ها گاه در اتاق‌های تاریک و گاه در روشنای هتل به دنبال پازل‌هایی برای حل معما بودند و گاهی در این مسیر با شخصیت‌های هتل مواجه می‌شدند که ممکن بود بترسند؛ ترسی که شاید واقعا برای آن‌ها وجود داشت اما مخاطب تلویزیونی هنوز نمی‌تواند با ذره‌ای از این ترس و هیجان آشنا باشد؛ اتفاقی که یکی از وجوه ممیزه «اتاق‌های فرار» یا «اسکیپ روم» است که سال‌هاست در جهان و حتی طی این سال‌ها در ایران هم راه اندازی شده است.

گروه‌ها توضیح می‌دهند که چطور در برخی موقعیت‌ها ترسیده‌اند و یا تعریف می‌کنند که با چه چالش‌هایی مواجه بوده‌اند که چون بخشی از آن‌ها را مخاطب به‌عنوان شخص سوم می‌بیند آنقدر برایش طبیعی و معمول است که نمی‌تواند درگیر این موقعیت‌ها شود.

شاید بخش مهمی از این «معمول و عادی بودن» به نبود فضاسازی‌های لازم برای چنین اتاق‌هایی بازگردد. فضاسازی و استفاده از جلوه‌های ویژه مخصوصاً برای مخاطب رسانه‌ای می‌تواند کمک کند که او هم، همراه با شرکت کننده درگیر اتفاقات عجیب و محیرالعقول شود و از چالش حل معمایی صرف بدون جذابیت‌های بصری فراتر رود.

«اتاق فرار» چیست؟

شاید خیلی‌ها تجربه حضور در اتاق‌های فرار را داشته باشند؛ اتاق‌هایی که بتوانند حس دلهره، هیجان و چالش حل معما را با هم تجربه کنند. این اتاق‌ها چند سالی است که در ایران هم راه‌اندازی شده است و طرفداران پر و پا قرصی هم دارد.

در این اتاق‌ها که هر یک مدل و شرایط خود را دارد با یک فرمول کلی دستیابی به یک هدف که معمولا حل معمای یک قتل یا فرار یا اتفاقاتی مشابه است، در زمانی مشخص پیش می‌رود. نکته‌ای که البته در «بازیمون» به شرکت کننده‌ها گفته نشد و یا برای مخاطب معین نشد که آن‌ها چه بازه زمانی برای حل این معما فرصت دارند.

معمولا یک نفر روی شرکت‌کننده‌ها نظارت دارد و بازی‌های مختلفی را هم به عنوان چالش برای آن‌ها در نظر می‌گیرد که همان اپراتور اتاق است و اینجا فتحی روشن این نقش را بر عهده دارد. این اتاق‌ها یک سناریوی مشخص دارند و شرکت‌کننده‌ای که درگیر ماجراست با پیش رفتن مراحلی به هدف مشخص شده می‌رسد. با این حال در قسمت دوم برنامه هنوز این سناریو جذابیت رسانه‌ای برای مخاطبی که به عنوان شخص سوم درگیر ماجرا می‌شود ندارد.

نکته ویژه «بازیمون» این است که اتاق‌های فرار را به تلویزیون آورده است و این تجربه را برای مخاطبان در خانه تصویری کرده است. با این حال با سابقه‌ای که بسیاری از طراحی‌های ویژه فتحی روشن در شعبده‌های او در «عصر جدید» دیده‌اند، شگفتی‌هایی را در این اتاق فرار یا «هتل بازیمون» انتظار می‌کشند که هنوز و در دو قسمت ابتدایی این مجموعه رقم نخورده است. در قسمت‌های بعدی که حضور گروه‌ها با چالش‌های بیشتری همراه خواهد شد باید دید که چقدر از این موقعیت‌ها مهیج و دلهره‌آور و حتی به ترس نزدیک می‌شود؟!

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: شبکه سه عصر جدید بازیمون سعید فتحی روشن مسابقه تلویزیونی سعید فتحی روشن بازیمون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۹۷۱۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تکلیف افزایش قیمت برق روشن شد

مصطفی رجبی مشهدی در نشست خبری در جمع خبرنگاران با اعلام اینکه در سال جاری تعرفه برق افزایش نخواهد یافت، اظهار داشت: تعرفه‌ها امسال تغیبر نمی‌کند و کسانی که زیر الگومصرف دارند برق را با نرخ یارانه‌ای دریافت می‌کنند، اما کسانی که بیش از میزان الگوی تعیین شده برای هر اقلیم مصرف داشته باشند تعرفه را با افزایش پلکانی دریافت خواهند کرد.

به گزارش ایلنا، وی افزود: تعرفه کسانی که بیش از الگو مصرف کنند با قیمت برق تجدیدپذیر دریافت خواهد شد.

مدیر عامل شرکت توانیر گفت: ۱.۵ میلیون مشترک باید نسبت به کاهش مصرف اقدام کنند و در صورت عدم رعایت اخطار گرفته و یا با محدودیت مواجه خواهند شد.

وی تاکید کرد: کسانی که بیش از ۲.۵ برابر الگو مصرف برق دارند، به‌ازای هر کیلووات ساعت مازاد بر ۲.۵ برابر الگو، ۲۷۰۰ تومان پرداخت خواهند کرد که مطابق با قیمت خرید برق تجدیدپذیر‌ها خواهد بود.

وی ادامه داد: این مشترکان که حدود یک میلیون مشترک هستند تا پیش از تابستان به کنتور‌های هوشمند مجهز می‌شوند و در صورت ادامه پرمصرفی قطعاً با قبوض سنگین برق مواجه خواهند شد.

وی خاطرنشان کرد: مشترکانی که در تابستان امسال مصارف برق خود را نسبت به سال قبل کاهش دهند، علاوه بر برخورداری از پاداش روی قبوض و رایگان شدن قبض برق، از جوایز متنوعی، چون خودرو و لوازم خانگی برخوردار خواهند شد.

۴۷ میلیون جایزه غیرنقدی

رجبی مشهدی بیان کرد: برای تابستان امسال ۴۷ میلیون جایزه غیرنقدی برای مشترکان برق پیش‌بینی شده است.

۲ هزار تومان به ازای هر کیلووات ساعت کاهش مصرف

و گفت: پاداش صرفه‌جویی امسال همانند سال گذشته مبلغ ۲ هزار تومان به ازای هر کیلووات ساعت کاهش مصرف پرداخت خواهد شد.

مدیرعامل توانیر خاطرنشان کرد: امید است امسال نیز مشترکان پرمصرف نسبت به کاهش مصرف اقدام کرده و از این جوایز برخوردار شوند.

رجبی مشهدی بیان کرد: برای تابستان امسال ۴۷ میلیون جایزه غیرنقدی برای مشترکان برق پیش‌بینی شده است.

وی درباره طرح نیروگاه سازی توسط صنایع انرژی بر مطابق قانون مانع زدایی از صنعت برق خاطرنشان کرد: تاکنون ١٧ هزار مگاوات موافقت اصولی احداث نیروگاه صنعتی صادر شده که از این میزان ١٣٦٩ مگاوات واحد نیروگاهی احداث و به شبکه سراسری برق کشور متصل شده است. این میزان تا اوج بار تابستان امسال به ١ هزار و ٨٧١ مگاوات خواهد رسید.

مدیرعامل توانیر افزود: صنایع نیروگاه ساز علاوه بر این که می‌توانند برق مازاد خود را به صنایع دیگر صادر کنند، حتی اگر موفق به انجام این کار نشوند، صنعت برق با قیمت‌های جذابی برق آن‌ها را خریداری خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: صنایعی که در این طرح مشارکت نکرده و مبادرت به ساخت نیروگاه نکردند، در اولویت برنامه‌های مدیریت مصرف صنعت برق در دوره اوج بار تابستان قرار خواهند گرفت.

وی ادامه داد: صنایع سازنده نیروگاه، مطابق با ظرفیت ایجاد کرده از این برنامه‌ها معاف خواهند بود.

افزایش ۸ هزار مگاواتی ظرفیت تولید برق

مدیرعامل توانیر در باره برنامه‌های صنعت برق برای تابستان گفت: برای این منظور ۱۸۰ برنامه در ۶ محور تدوین شده است که بخشی از آن به توسعه ظرفیت نیروگاهی مربوط می‌شود. تاکنون ۸ هزار و ۵۸۳ مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور افزوده شده که بخشی از آن مربوط به نیروگاه‌های تازه احداث شده است بخشی نیز مربوط به نیروگاه‌هایی است که توسط صنایع احداث شده اند.

وی با اشاره به تعریف ۷۷ پروژه عملیاتی در بخش انتقال گفت: از این تعداد اکنون ۳۰ پروژه برق دارشده است. ۳۹ پروژه با ۷۰ درصد پیشرفت و ۲۶ پروژه نیز تا پایان اردیبهشت به بهره برداری خواهند رسید.

وی حجم ترانسفورماتور‌های این بخش را هفت هزار و ۶۰۰ مگاولت آمپراعلام کرد و گفت: هفت پروژه بهبود هم در دست اجرا است که میزان سرمایه گذاری برای این پروژه‌ها ۹ هزار میلیارد تومان است.

رجبی مشهدی افزود: یکی از این پروژه‌ها خط انتقال دریایی است که اخیر توسط یک شرکت دانش بنیان ایرانی هادی مورد نیاز آن احداث شده است. این خط انتقال حدود ۱۳۰۰ متر است که برق را از جزیره به سرزمین اصلی و بالعکس انتقال داده و نقش مهمی در مدیریت برق دارد.

وی خاطر نشان کرد: طبق مصوبه هیات وزیران چاه‌های کشاورزی که ۵ ساعت مشارکت در مدیریت مصرف داشته باشند، ۱۹ ساعت باقی مانده برق آن‌ها رایگان است. در صورتی که مشارکت بیشتر از ۵ ساعت باشد، پاداش نقدی شامل آن‌ها خواهد شد و کشاورزان اگر ۸۰ درصد دیماند مصرفی خود را از انرژی خورشیدی تامین کنند از برنامه‌های مدیریت بار معاف خواهند شد.

شناسایی بیش از ۸ هزارمرکز غیرمجاز رمزارز

مدیرعامل توانیردر باره فعالیت مراکز استخراج رمزارز، خاطر نشان کرد: در حال حاضر ۸ هزار مرکز غیرمجاز رمزارز شناسایی شده که ۸۰۰ مگاوات معادل مصرف این مرکز‌ها بوده است. اگر قرار بود برای تامین برق آن‌ها نیروگاه احداث می‌شد باید ۱۱۰۰ مگاوات نیروگاه می‌ساختیم. بر اساس قانون جدید این دستگاه‌ها امحا می‌شوند و معادل ۱۰۰ برابر تعرفه‌های برق جریمه خواهندشد.

وی افزود: مراکزمجاز نیز بر اساس ضوابط قانونی می‌توانند از ۱۲ شب تا ۷ صبح از ماینر‌ها استفاده کنند و اگر از تابلو برق سبز برق مورد نیاز را خرید کنند محدودیتی ندارند.

تغییر ساعت ادارات؛ از ۱۵ خرداد

رجبی مشهدی در باره تغییر ساعت ادارات از خرداد ماه، افزود: بر اساس ماده ۴ مصوبه هیأت وزیران تغییر ساعت کاری را خواهیم داشت و اگر تغییری در این زمینه اتفاق بیفتد اطلاع رسانی خواهد شد.

وی گفت: از ۱۵ خرداد تغییر ساعت کاری را خواهیم داشت.

مقاصد صادرات برق ایران

مدیر عامل توانیر خاطرنشان کرد: برنامه ما این است که بخش خصوصی در صادرات و ترانزیت برق مشارکت کند. در گام اول افغانستان، پاکستان و ترکیه و عراق با ظرفیت ۳۰۰ مگاوات امکان صادرات وجود دارد.

وی ادامه داد: قطعاً این به توسعه سرمایه‌گذاری تجدیدپذیر‌ها کمک خواهد کرد و بر این اساس تولیدکنندگان برق تجدیدپذیر می‌توانند ۸ ماه برق خود را صادر کنند و ۴ ماه دیگر برق را در تابلو برق عرضه کنند.

مدیرعامل توانیر گفت: سال گذشته ۶۰۰ مگاوات تبادل برق را با ترکیه داشتیم.

رجبی مشهدی افزود: برنامه ریزی کردیم برای نهایی کردن بخش تجاری خرید و فروش برق با بازار منطقه‌ای در کشور ترکیه هیاتی به زودی به ترکیه سفرداشته باشند. اگر این امکان نهایی شود تجارت با کشور ترکیه فراهم است.

مدیرعامل توانیرخاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌کنیم ۵۰۰ مگاوات واردات برق از کشور‌های ترکمنستان و ارمنستان داشته باشیم.

مردم در مناطق عادی از کولرگازی استفاده نکنند

رجبی مشهدی از مردم در مناطق عادی خواست از کولرگازی استفاده نکنند تا مشمول هزینه‌های سنگین برق نشوند.

وی گفت: پیش بینی کرده ایم امسال ۱۱۰ ترابایت ساعت از برق مورد نیاز از طریق بورس تامین شود.

مدیرعامل توانیر از شارژ حساب‌های وکالتی شرکت‌های توزیع برق برای خرید برق خبرداد و گفت: ۵۰۰ میلیارد تومان چهارشنبه گذشته شارژ شد. ۵۰۰ میلیارد تومان هم این هفته شارژ خواهد شد البته حداقل دو هزار میلیارد تومان ماهانه شارژ می‌شود.

دیگر خبرها

  • «برمودا» همه رازها را افشا می‌کند حتی راز آقای مجری!
  • برنامه «ماه‌ترین پلاس» به سراغ پدران می‌رود
  • اختلافی که پس از سال‌ها فیتیله‌اش در بین عمو‌های فیتیله‌ای‌ روشن شد!
  • مخاطب ۶۹.۲درصدی ثمره تحو ل رسانه ملی
  • آغاز یک صبح با نشاط همراه با برنامه «صبح صبا»
  • اختلافی که پس از سال‌ها فیتیله‌ اش روشن شد!
  • اختلافی که پس از سال‌ها فیتیله‌اش روشن شد!
  • بررسی اهمیت «شغل» در برنامه «بیا وسط»
  • برنامه‌های تولیدی رادیو بوشهر کیفی شود
  • تکلیف افزایش قیمت برق روشن شد