Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-26@10:30:30 GMT

برات امسال را با کمک به مدرسه‌سازی متفاوت کنیم

تاریخ انتشار: ۱۸ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۵۰۰۲۵۳

برات امسال را با کمک به مدرسه‌سازی متفاوت کنیم

سنت برات یکی از آیین‌های مردمان خراسان جنوبی در نیمه شعبان است که با حضور بر سر مزار اموات و خیرات برای آنها برگزار می‌‌شود که البته توصیه می‌شود با توجه به کرونا و منع حضور در آرامستانها مردم با مشارکت در مدرسه سازی چراغی برای اموات روشن کنند. ۱۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۵ استانها خراسان جنوبی نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، خراسان جنوبی سرزمین فرهنگ و ادب است چرا که این منطقه نخبه خیز و علم دوست است و شش پدر علوم مختلف را در دامان خود پرورش داده اشت که برخی از این چهره‌ها شهره جهانی دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پروفسور محمدحسن گنجی پدر علم جغرافیا و دانشمند برتر هواشناسی، دکتر غلامحسین شکوهی پدر علم تعلیم و تربیت ایران، دکتر کاظم معتمدنژاد پدر علوم ارتباطات نوین ایران و دکتر مهدی بلالی مود پدر علم سم شناسی ایران از جمله نخبگان علمی خراسان جنوبی هستند.

هر چند این استان خشکسالی‌های زیادی را پشت سر گذاشته و هنوز هم ادامه دارد اما تمامی تلاش مسئولان استان در بخش‌های مختلف، رسیدگی به مشکلات مردم است و در این راستا یکی از رسالت‌های بزرگ سازمان نوسازی مدارس حذف بخاری‌های گازی و غیر ایمن است که در این راستا سال گذشته یک هزار و 86 کلاس درس به سیستم گرمایشی مرکزی متصل شده است.

در سال گذشته جشن حذف مدارس خشتی و گلی نیز همزمان با آغاز پروژه مهر در استان برگزار شد و در حال حاضر در سطح استان 59 کلاس درس کانکسی با 10 نفر دانش آموز و 50 کلاس درس کانکسی با زیر 10 نفر دانش آموز وجود دارد.

به گفته مسئولان یک هزار کلاس درس فاقد سیستم حرارت گرمایشی مرکزی در استان وجود دارد و از سویی در حال حاضر 13 درصد مدارس استان تخریبی است و 46 درصد مدارس فرسوده و نیازمند بازسازی است.

به گفته مسئولان احداث 45 کلاس درس نیمه تمام و 119 کلاس درس دیگر در مسکن مهر شهرستانها نیاز است. در مسکن مهر بیرجند 396 کلاس درس نیاز است در حالی که تاکنون تنها 87 کلاس درس ساخته شده است و در حال حاضر 83 کلاس درس در مسکن مهر بیرجند نیمه تمام و در کل استان در سایت‌های مسکن مهر نیاز به 230 کلاس درس جدید است.

حال این آمارها بیانگر کمبودهای استان در فضای آموزشی است مشکلی که چشم انتظار ورود خیران و مردم است.

اما موضوعی دیگری که در استان وجود دارد برنامه چراغ برات یا همان روز برات است. روز برات در خراسان جنوبی روزی است که بر طبق سنت باقیمانده از اجداد و گذشتگان از ساعات اولیه صبح مردم برای حضور بر مزار اموات آماده می‌شوند.

مشهد|ویژه برنامه‌های "چراغ برات" در بهشت رضا(ع) برگزار می‌شودسنت "چراغ برات" به عنوان میراث ناملموس خراسان حفظ شودافزایش 14 درصدی هزینه‌های کفن و دفن در مشهد/ تمهیدات ویژه ایام "چراغ برات"

سنت حسنه برات یکی از آیین‌هایی است که در طول اعصار گذشته همزمان با نیمه شعبان برگزار و مردم برای شادی ارواح خود بر سر مزار آنها حاضر شده و خیرات می‌کنند.

مردم این استان در برخی نقاط سه روز و در برخی نقاط یک روز مانده تا میلاد حضرت مهدی (عج) با تدارک‌های زیادی از شیرینی، شکلات، میوه و خرما اقدام به خیرات می‌کنند اما امسال شرایط در کشور و استان متفاوت است چرا که کرونا ویروس مردم را خانه نشین کرده است حال با توجه به هشدارها توصیه‌های وزارت بهداشت مبنی بر خانه نشینی است و از مردم خراسان جنوبی تقاضا می‌شود هزینه‌هایی که قرار است برای روز برات انجام دهند برای روشن شدن چراغی برای اموات در زمینه مشارکت در ساخت و ساز مدارس کمک کنند و چراغ ماندگاری برای خانه ابدی خود و اموات با مشارکت در ساخت و ساز فضاهای آموزشی روشن کنند.

برنامه‌ریزی برای احداث 200 کلاس درس جدید

سرپرست اداره کل نوسازی توسعه و تجهیز مدارس خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار تسنیم در بیرجند اظهار داشت: برای ساخت، توسعه فضاهای آموزشی، بهسازی و مرمت سازه‌ها، استانداردسازی فضاهای گرمایشی، ایمن سازی مداری، برطرف کردن مشکلات مدارس نا ایمن، توسعه ارتقا جایگاه مشارکت‌های مردمی را همواره دنبال می‌کنیم.

وی با بیان اینکه سال گذشته 186 کلاس درس در استان به بهره‌برداری رسید و تلاش می‌شود امسال با پیگیری در شهرستان‌های مرزی بیش از 200 کلاس درس را احداث و بهره‌برداری کنیم افزود: تامین تجهیزات جرو نیازهای اولویت‌دار ما است که امسال تلاش می‌شود با کمک خیرین مشکلات در راستای تجهیزات کمک آموزشی را برطرف کنیم.

چاوشان گفت: با پیگیری‌ها و تلاش استاندار از سال گذشته استانداردسازی وسایل گرمایشی در مدارس استان استارت خورد که منجر به حذف 86 بخاری غیر استاندارد شد.

وی با بیان اینکه از 10 هزار کلاس درس موجود در استان، یک هزار و 76 کلاس درس هنوز باقی مانده است افزود: امید است جشن حذف بخاری‌های غیر استاندارد را قبل از آغاز فصل سرما در خراسان جنوبی برگزار کنیم.

سرپرست اداره کل نوسازی توسعه و تجهیز مدارس خراسان جنوبی با اشاره به سرانه فضای آموزشی اظهار داشت: میانگین کشوری 8.30 است که با حمایت و تلاش‌های استاندار خراسان جنوبی، سرانه آموزشی در استان به 7.2 دهم رسیده که تا میانگین کشوری فاصله زیادی نداریم.

چاوشان افزود: در راستای سفرهای شهرستانی استاندار 52 مصوبه در هشت شهرستان در حوزه این نهاد بود  که از این تعداد 17 مصوبه به طور کامل به بهره‌برداری رسید و 28 پروژه در دست اقدام است که تلاش می‌شود تا پایان سال و بخشی هم در مهرماه به بهره‌برداری رسد.

سرپرست نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان جنوبی از تحقق 67 درصد تعهدات خیرین مدرسه ساز خراسان جنوبی خبر داد و گفت: سال گذشته در بیست و یکمین جشنواره خیرین مدرسه ساز خراسان جنوبی که در مشهد مقدس برگزار شد 24 میلیارد تومان توسط خیرین تعهد شد که تاکنون بیش از 67 درصد آن محقق شده است.

وی با اشاره به اینکه بیش از 50 درصد مدارس در حال ساخت با مشارکت خیران احداث می‌شود بیان کرد: در حال حاضر 700 خیر مدرسه ساز در استان فعالیت دارند که 650 خیر حقیقی و مابقی حقوقی هستند.

چاوشان با تاکید بر اینکه هر سال جشنواره خیرین مدرسه ساز با همکاری اداره کل آموزش و پرورش و مجمع خیرین مدرسه ساز باشکوه خاصی برگزار می‌شود ادامه داد: بیست و دومین جشنواره خیرین مدرسه ساز استان مهرماه امسال در بیرجند برگزار خواهد شد.

سرپرست نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان جنوبی با بیان اینکه  هدف از برگزاری جشنواره‌های خیرین مدرسه‌ساز تکریم خیرین، اشاعه فرهنگ خیر و خیرخواهی و جلب کمک خیرین است افزود: سال گذشته 185 کلاس درس در سطح استان به بهره‌برداری رسید که از این تعداد 141 کلاس درس با مشارکت خیران احداث شده و در مجموع تاکنون یک هزار و 814 کلاس درس با مشارکت خیرین در استان احداث شده است.

چاوشان ادامه داد: سال گذشته در بخش مشارکت‌های مردمی 24 میلیارد تومان جذب شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل 15 درصد رشد داشت و امسال هم تلاش می‌شود این میزان به 30 میلیارد تومان برسد.

انتهای پیام/254/ش

R41348/P1377/S6,56/CT7

منبع: تسنیم

کلیدواژه: توسعه و تجهیز مدارس خراسان جنوبی خیرین مدرسه ساز بهره برداری تلاش می شود حال حاضر چراغ برات سال گذشته مسکن مهر کلاس درس یک هزار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۰۰۲۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هوشمند سازی مدارس گناباد به ۲۰۰ کلاس درس ارتقا یافت

          به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی؛ رئیس اداره آموزش و پرورش گناباد گفت: این کلاسهای درس با مشارکت خیران و اعتبارات مدیریت آموزش و پرورش گناباد هوشمندسازی شدند.    مجید فدوی روز پنج شنبه افزود: این کلاسهای درس با مشارکت خیران و اعتبارات مدیریت آموزش و پرورش گناباد هوشمندسازی شدند.   وی ادامه داد: برای هوشمند سازی هر کلاس درس به صورت متوسط ۳۲۰ میلیون ریال هزینه شده است.   رئیس اداره آموزش و پرورش گناباد گفت: ۴۲ مدرسه در مناطق شهری و روستایی این شهرستان با مشارکت خیران و اعتبارات نوسازی و توسعه و تجهیز مدارس در یک سال گذشته بازسازی شدند.   فدوی سر و سامان دادن به ۶۵ ملک مازاد آموزش و پرورش، توجه ویژه به حوزه تربیت بدنی و نصب ۶ چمن مصنوعی را از مهمترین اقدامات آموزش و پرورش گناباد در این مدت برشمرد.   کلاس های هوشمند فرصت های یادگیری بیشتری را برای دانش آموزان فراهم، فرآیند یادگیری را سرگرم کننده و به دانش آموزان کمک می کند فناوری های جدید را بهتر فرا بگیرند و در مجموع در ارتقاء بهره وری آموزشی و مشارکت پذیری آنان نقش مهمی دارند.   از مجموع ۱۷ هزار و ۶۱۴ دانش آموز که در ۹۱۱ کلاس درس و ۲۲۴ مدرسه در مناطق شهری و روستایی گناباد شاغل به تحصیل هستند، ۹ هزار و ۵۶۵ نفر در دوره ابتدایی، چهار هزار و ۷۹۶ نفر در دوره اول متوسطه و ۲ هزار و ۲۸۸ نفر در دوره دوم متوسطه هستند.   هشت هزار و ۸۳۶ نفر از دانش آموزان در مدارس دولتی، چهار هزار و ۷۹۶ نفر در مناطق روستایی، ۹۲۷ نفر در مدارس شاهد و بقیه در مدارس استثنایی و غیرانتفاعی به تحصیل اشتغال دارند.   مرکز شهرستان گناباد در ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.

دیگر خبرها

  • ۱۰۰ مدرسه خطرآفرین در چهارمحال‌ و بختیاری وجود دارد
  • افتتاح مدرسه خیرساز در منطقه پردیسان قم
  • هوشمند سازی مدارس گناباد به ۲۰۰ کلاس درس ارتقا یافت
  • ساخت ۵۰ مدارس تخریب شده در زلزله‌های خوی
  • شناسایی ۱۰۰ مدرسه خطرآفرین در چهارمحال و بختیاری
  • نیاز چهارمحال و بختیاری به احداث ۱۰۰۰ کلاس درس
  • ساخت ۶۰ درصد پروژ‌های مدرسه‌سازی با مشارکت مردم
  • بهره برداری از مدرسه ۶ کلاسه خیر ساز در خوی
  • احداث مدارس خیر ساز نسبت به مدارس دولتی از سرعت عمل بیشتری برخوردار است
  • افتتاح مدرسه ۶ کلاسه در شهر نشتیفان خواف