Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-26@07:35:22 GMT

بازگشت عراق به عبدالمهدی؟

تاریخ انتشار: ۱۸ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۵۰۰۶۲۱

بازگشت عراق به عبدالمهدی؟

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، فضای سیاسی عراق با نظر منفی اکثریت گروه‌های سیاسی این کشور بر سر نخست‌وزیری عدنان الزرفی وارد فاز تازه‌ای شده و برخی محافل سیاسی از آغاز لابی برای انتخاب گزینه‌های جدید سخن می‌گویند.

جدیدترین اظهارنظر درباره این موضوع از سوی یک عضو حزب دموکرات کردستان عراق (حزب بارزانی) بود که فاش کرد عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر دولت پیشبرد عراق که تا انتخاب نخست‌وزیر بعدی عهده‌دار امور عراق است، شانس اول نخست‌وزیری در میان گزینه‌های مطرح است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عماد باجلان از سران حزب دموکرات کردستان دیروز اعلام کرد احزاب کرد خود را وارد اختلافات احزاب شیعی نمی‌کنند و منتظر روشن شدن نامزد نخست‌وزیری هستند. اشاره باجلان به اختلافات سیاسی درباره معرفی نامزد نخست‌وزیری و تشکیل کابینه جدید عراق است.

به گفته این سیاستمدار عراقی، حزب او هیچ تضمینی به عدنان الزرفی که اکنون مأمور تشکیل کابینه است، نداده و اگر احزاب شیعه از او حمایت کنند، حزب او نیز حمایت خواهد کرد، اما با این حال وی تاکید کرد همه احزاب سیاسی اکنون بر عبدالمهدی متفق‌القول شده‌اند و او اکنون بیشترین بخت را برای نخست‌وزیری عراق دارد.

گفتنی است عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر پیشبرد امور (فعلی) عراق در پی اعتراضات ماه‌های گذشته عراق که از اول اکتبر آغاز شد، استعفا کرد. پس از عبدالمهدی، برهم صالح، رئیس‌جمهور عراق در نهایت محمد توفیق علاوی را مامور تشکیل کابینه عراق کرد. علاوی پس از ناکامی در جلب موافقت احزاب، یازدهم اسفند ۱۳۹۸ از تشکیل کابینه انصراف داد تا رئیس‌جمهور عراق بعد از او عدنان الزرفی را مأمور تشکیل کابینه کند، اما احزاب شیعه با رد این گزینه، اعلام کردند برهم صالح مرتکب خلاف قانونی شده و با نامزدی الزرفی بشدت مخالفند.

اولویت اخراج آمریکا
بیانیه شدیداللحن گروه‌های مقاومت عراق که روز شنبه در واکنش به تحولات اخیر در این کشور منتشر شد نشان داد اولویت نیرو‌های مردمی عراق حفظ استقلال کشور است، از این رو با هرگونه اقدام سازشکارانه که منجر به تضمینی برای تداوم حضور نیرو‌های آمریکایی در عراق شود، مقابله عملی خواهند کرد.

بر این اساس برخی شخصیت‌های سیاسی حامی عدنان الزرفی که در این مدت روی پشتیبانی آمریکا حساب ویژه‌ای باز کرده بودند، به این نتیجه رسیده‌اند اصرار آن‌ها بر انتخاب گزینه‌ای که رای اکثریت پارلمان را در اختیار نخواهد داشت و عملاً با انگیزه دور زدن قانون اساسی و لغو مصوبات پارلمان به دنبال تصدی پست نخست‌وزیری است، آینده ناخوشایندی را برای عراق و حیات سیاسی آن‌ها به همراه خواهد داشت.

«سعد السعدی» از اعضای دفتر سیاسی جنبش عصائب اهل الحق با اشاره به بیانیه اخیر گروه‌های مقاومت خاطر نشان کرد: بیانیه گروه‌های مقاومت پس از جنایت‌های مکرر آمریکا در عراق صادر شده است و تصمیم تاریخی پارلمان عراق درباره خروج نیرو‌های آمریکایی از عراق به خاطر جنایت‌های فراوان ایالات متحده در عراق گرفته شد. السعدی درباره بحران تشکیل دولت عراق عنوان داشت: دخالت ایالات متحده در تشکیل دولت عدنان الزرفی بسیار واضح و آشکار است و فشار‌های آمریکا بر رئیس‌جمهوری عراق و برخی نمایندگان وجود دارد تا به دولت الزرفی رای بدهند.

السعدی با پرسشی مبنی بر اینکه آیا عدنان الزرفی، نماینده مرجعیت و خواسته مردم و گروه‌های شیعی عراق است؟ بعید دانست وی رای اعتماد پارلمان این کشور را به دست آورد. «برهان المعموری» از نمایندگان پارلمان عراق هم معتقد است کابینه پیشنهادی عدنان الزرفی به دلیل مخالفت اکثر گروه‌های سیاسی رأی نخواهد آورد. تاکنون ائتلاف الفتح، دولت قانون و جریان حکمت ملی عراق که گروه‌های موثر در پارلمان این کشور هستند با نخست‌وزیری عدنان الزرفی به مخالفت برخاسته‌اند.

«حسن سالم» نماینده عضو فراکسیون «الصادقون» در پارلمان عراق هم اعلام کرد گروه‌های سیاسی شیعی بر رد نخست‌وزیری «عدنان الزرفی» و یافتن جایگزین او توافق دارند. وی در گفتگو با شبکه «العهد» تصریح کرد: قضیه مامور شدن الزرفی به تشکیل کابینه غیرقانونی و مخالف اصول و چارچوب‌های قانون اساسی کشور بود، زیرا او نامزد فراکسیون بزرگ‌تر در پارلمان عراق نبود. سالم تصریح کرد: الزرفی شخصیتی بحث‌برانگیز است که پست‌های اجرایی متعددی داشته و به عنوان استاندار نجف نیز ناکامی‌هایی داشته است.

به همین دلیل نیز شیعیان توافق کرده‌اند وی را رد کنند و پرونده او بسته شده است و اقدام او در ارائه برنامه دولتش قابل توجیه نیست. وی در بخش دیگری از سخنانش به بیانیه اخیر گروه‌های مقاومت اسلامی عراق علیه اشغالگران آمریکایی پرداخت و گفت این بیانیه برخاسته از اخلاق و روحیه گروه‌های مقاومت اسلامی در حفظ حاکمیت عراق است و این گروه‌ها با قاطعیت حضور نیرو‌های خارجی در کشور بویژه نیرو‌های آمریکایی را رد می‌کنند.

مجموع این موضع‌گیری‌ها از سوی مقامات سیاسی و احزاب شیعی به این معناست که الزرفی شانس چندانی برای تشکیل کابینه ندارد، اما با این حال یک منبع نزدیک به نخست‌وزیر مکلف اعلام کرد پارلمان این کشور چهارشنبه یا پنجشنبه هفته جاری جلسه رأی اعتماد به کابینه جدید را برگزار می‌کند. از این رو به نظر می‌رسد صحنه سیاسی- امنیتی عراق طی روز‌های آینده آبستن تحولات قابل توجهی خواهد بود. مگر اینکه الزرفی تا پیش از جلسه رای اعتماد کناره‌گیری کند.
***
چراغی در تاریکی
احسان تقدسی*: درباره میزان شانس عادل عبدالمهدی برای نخست‌وزیری دوباره عراق توجه به چند نکته ضروری است؛ اول اینکه حتی حامیان چندماه پیش کناره‌گیری عبدالمهدی که از منابر و تریبون‌های رسانه‌ای خود برکناری وی را خواستار شده بودند، گمان این همه بلبشو در عراق را نداشتند. تصور اولیه این بود که عادل عبدالمهدی استعفا می‌کند و بلافاصله احزاب روی گزینه بعدی توافق می‌کنند و با معرفی فرد توافق شده از سوی رئیس‌جمهور به پارلمان، عراق روال تازه‌ای را می‌پیماید.

اما نه تنها اینطور نشد، بلکه بلافاصله بعد از استعفای عادل عبدالمهدی موج بزرگی از بی‌سروسامانی سیاسی در عراق شروع شد که ضربه مهم این وضعیت ترور سردار حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس در فرودگاه بغداد بود. در واقع برنده بی‌دولتی در عراق، آمریکایی‌ها بودند که فضا را برای اقدامات تروریستی مهیا دیدند و ضربه خود را وارد کردند. برنده دیگر بی‌دولتی در عراق جریان‌های افراطی این کشور و در راس آن‌ها داعش بود که در این فضا، فرصت را برای ضربه زدن به مقاومت و مردم عراق غنیمت شمرده و جان دوباره‌ای گرفتند.

اگر چه جریان مقاومت عراق همچنان با آن‌ها درگیر است و دست بالاتر را دارد، اما نمی‌توان منکر افزایش روحیه داعشی‌ها در دوران بی‌دولتی عراق شد. ۲ گزینه‌ای که بعد از عادل عبدالمهدی به عنوان نخست‌وزیر عراق مطرح شدند یکی خود حال و هوای کار سیاسی را نداشت و دیگری (عدنان الزرفی) هم آنقدر اظهارات گذشته‌اش علیه جریان مقاومت زیاد است که احزاب شیعه عراق اگر بر سر همه چیز اختلاف داشته باشند، بر سر رای منفی به الزرفی اتفاق نظر دارند.

در عوض الزرفی حمایت سنگین رسانه‌های حامی جبهه غرب و ضدمقاومت را پشت سر خود دارد که این هم بر وخامت اوضاع افزوده است. آنچه مسلم است، چهره‌هایی که پتانسیل نخست‌وزیری در عراق را دارند و گروه‌های سیاسی توان توافق بر سر آن‌ها را دارند، انگشت‌شمارند. هر یک از این افراد هم ان‌قلت‌ها و بحث‌های خاص خود را دارند و در شرایط عجیب و غریب امروز عراق تمایل چندانی برای نخست‌وزیری ندارند. در این شرایط عادل عبدالمهدی که همچنان بر اساس قانون ریاست دولت پیشبرد عراق را تا انتخاب نخست‌وزیر بعدی بر عهده دارد، محتمل‌ترین گزینه است.

عبدالمهدی ممکن است گزینه ایده‌آل برخی جریانات عراق نباشد، اما در شرایط توفان زده عراق و توطئه‌های پیچیده‌ای که این کشور را تهدید می‌کند، چراغی در تاریکی است. وی این روز‌ها همچون دوره نخست‌وزیری خود دغدغه‌مند اوضاع عراق است. گزینه ایده‌آل گروه‌های سیاسی عراق حتی اگر مخالف عادل عبدالمهدی باشند، انتخاب دوباره وی به نخست‌وزیری و مکلف کردن وی به برگزاری انتخابات ظرف یک سال آینده است. این شاید بتواند گره از کار فرو بسته عراق بگشاید.

منبع: وطن امروز

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: عدنان الزرفی نخست وزیر گروه های مقاومت عادل عبدالمهدی گروه های سیاسی تشکیل کابینه پارلمان عراق عدنان الزرفی نخست وزیری نخست وزیر گزینه ای گروه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۰۰۶۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازگشت بهزاد خلج به تلویزیون/ «آقای قاضی؛ شعبه ۱۲۱» روی آنتن شبکه دو می‌رود


به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزای علم و فناوری آنا،فصل دوم مجموعه «آقای قاضی» با عنوان «آقای قاضی؛ شعبه ۱۲۱» به زودی روانه آنتن شبکه دو سیما می‌شود.

در این فصل «بهزاد خلج» که همچنان نقش آقای قاضی را ایفا می‌کند وارد یک شعبه جدید به نام شعبه ۱۲۱ می‌شود، و با داستان هایی متفاوت به جنبه‌های دیگری از آموزه‌های حقوقی می‌پردازد. در فصل دوم این مجموعه، آقای قاضی به پرونده هایی پیچیده‌تربا موضوعاتی مختلف خواهد پرداخت. کارگردانی این مجموعه همچون فصل اول با سجاد مهرگان و سرپرستی نویسندگان آن سید محمد حسینی است.

گفتنی است در فصل اول مجموعه «آقای قاضی» با استفاده از ساختار داستانی برای آموزش مسائل حقوقی، با ساختاری اپیزودیک در فضای دادگاه، پرونده‌های مختلف قضایی به شکلی عمومی نشان داده می‌شد و در هر قسمت از این مجموعه با نمایش دو اپیزود بعد از بیان مطالبات فرد یا گروه شاکی و متشاکی که وارد دادگاه می‌شدند و صدور حکم قاضی، یک آموزش حقوقی به مخاطبان داده می‌شد. سرقت، ضرب و شتم، فروش به غیر، خیانت در امانت، آزار کلامی، مزاحمت تلفنی و تهدید، مخدوش کردن پلاک ماشین از جمله موضوعات مطرح شده در فصل اول این مجموعه بود.

فصل دوم مجموعه «آقای قاضی» با عنوان «آقای قاضی؛ شعبه ۱۲۱» از هفته آینده پنجشنبه و جمعه‌ها میزبان مخاطبان شبکه دو سیما خواهد بود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • معرفی برترین‌های ۵ وزن نخست کشتی فرنگی نوجوانان جام صفوی
  • تنها راه بازگشت امنیت به منطقه، پایان دادن به فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده اسرائیل است
  • بازگشت تهرانگرد به قاب شبکه تهران
  • تایلند 3 عراق 2: صعود به جام جهانی با بازگشت شیرین
  • درخواست پنتاگون از دولت عراق درباره نیروهای آمریکایی
  • لیبرمن خواستار کناره گیری نتانیاهو از نخست وزیری رژیم صهیونیستی شد
  • درگیری عوامل جناح راست افراطی در لندن با پلیس
  • اهداف سه‌گانه اردوغان از سفر به عراق چه بود؟
  • بازگشت بهزاد خلج به تلویزیون/ «آقای قاضی؛ شعبه ۱۲۱» روی آنتن شبکه دو می‌رود
  • احتمال احیای داعش در منطقه تا چه حد جدی است؟