Web Analytics Made Easy - Statcounter

سرویس سیاسی خرداد- رضا رئیسی: بیش از یکسال است که صحنه سیاسی عراق دچار تلاطم های شدید و تکانه های قوی شده و هنوز بعد از آخرین انتخابات مجلس در 12 مه 2018 همسایه استراتژیک ایران روی آرامش و ثبات ماندگار را ندیده است اما تحولات چند روز و ساعات اخیر گویا نشان های برون رفت از این وضعیت بغرنج را نشان می دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



به گزارش خرداد، ترکیب شکننده ائتلاف های سیاسی در مجلس تازه عراق که طی آن هیچ یک از جریان های اصلی حائز جایگاه اکثریت نبوده و قدرت تصمیم گیری مطلق را نداشته اند، صحنه سیاسی این کشور را دچار تلاطم بی سابقه ای پس از سقوط صدام حسین کرد.
با عبور از دوران ظهور و استیلای داعش که طیف های مختلف را به یک هماهنگی و همنوایی هر چند موقت رسانده بود، دعواهای سیاسی و کشاکش ها بالا گرفت و دولت حیدر العبادی را از حیز انتفاع ساقط کرد. روی کارآمدن عادل عبدالمهدی با توافق گروه های سیاسی هم البته هر چند در ماه های ابتدایی آرامش اندکی را بر فضای سیاسی عراق حکمفرما کرد اما این آتش زیر خاکستر بود و به یکباره دوران تازه ای از هرج و مرج و نزاع میان سیاسیون در عراق بالا گرفت و کار به اعتراضات سیاسی پردامنه و خشونت آمیز در سال گذشته در کف خیابان های عراق رسید.

طیف های سیاسی مختلف هر کدام مواضع ضد و نقیضی درباره این اعتراضات خیابانی داشتند و یک روز با بخشی از معترضان همراه بودند و روز دیگر با بخش دیگر به مخالفت بر می خواستند و هر طیفی از این بلبشو به دنبال ماهی گیری خود بود اما هر چه که بود، افزایش خشونت و کشته های اعتراضات خیابانی بالاخره دولت عادل عبدالمهدی را ساقط کرد و پس از نزاع های فراوان و بحث های بسیار، برهم صالح حکم نخست وزیری عراق را برای محمد توفیق علاوی مهر زد، سیاستمداری میانه رو و سکولار که به نظر می رسید مطلوب غربی ها بوده و البته در ایران هم نظر بدی نسبت به او وجود نداشت اما با همه سعی و تلاش ها، طیف های سیاسی عراق و به خصوص جریان سائرون که بیش ترین کرسی ها در مجلس عراق را داشته و مورد حمایت روحانی پر نفوذ عراقی یعنی مقتدی صدر است با علاوی به توافق نرسید و پرونده این سیاستمدار کارکشته هنوز نیامده، بسته شد.
هر چند حوادث پسا ترور سرداز سلیمانی و ابو مهدی مهندس سمت و سوی اعتراضات گروه های شیعی را تغییر داد و معارضه میان ایران و آمریکا امکان اعتراض خیابانی را به شکل موقت محو کرد و سپس شیوع کرونا بر این وضعیت دامن زد اما صحنه سیاسی عراق فارغ از اعتراضات خیابانی هنوز بسیار پر تلاطم بود و بالاخره برهم صالح در اقدامی عجیب و قابل تامل گزینه ای را برای نخست وزیری مکلف مشخص کرد که چندان با گروه های شیعی و مورد حمایت ایران همخوانی نداشت و اینکه او از چنین مجلسی رای اعتماد بگیرد، محل تامل فراوان بود اما تحولات چند روز اخیر ماجرا را به نوعی دیگر در حال رقم زدن است.

سفر سردار قاآنی به بغداد را شاید بتوان نقطه عطفی در معادلات صحنه سیاسی عراق دانست، سفری که در اهمیت آن همان بس که همزمان با این سفر بر حجم تحرکات نظامی ایالات متحده افزوده شده و در نهایت وابستگان رسانه ای عربستان همزمان با این سفر هیاهو و جنجال فراوانی براه انداخته و حتی مدعی ترور فرمانده سپاه قدس در حمله هوایی آمریکایی به مواضع حشد الشعبی شدند اما در ورای این هیاهوهای رسانه ای و تحرکات نظامی گویا سردار ایرانی بازی اصلی را در صحنه سیاسی پیش برد.

نشانه های تاثیر گذاری این سفر در صحنه سیاسی در ابتدا از موضع گیری نخست وزیر تازه مکلف هویدا شد، آنجایی که او در چند موضع گیری متفاوت و جالب توجه در رشته توئیت هایی در ابتدا به حمایت تمام قد از حشد الشعبی پرداخت، خواستار لغو تحریم های ایران شد و خاطر نشان کرد که عراق خود را موظف به کاهش تنش میان ایران و آمریکا می داند.
البته کار به همینجا ختم نشده و روز گذشته همزمان با ارائه برنامه خود به پارلمان عراق، الزرفی در واکنشی جالب توجه گفت:ایران به عراق در زمینه نظامی و اقتصادی کمک کرد. ایران یک کشور همسایه و دوست است و ما کسانی را که به ما کمک کردند فراموش نمی‌کنیم.
این اظهارات بی واکنش نمانده و مهم ترین حزب سیاسی عراق در پارلمان این کشور یعنی جریان السائرون که مورد حمایت مقتدی صدر قرار دارد، امروز و ساعتی پیش اعلام کرد که این جریان به نخست وزیر مکلف رای اعتماد می دهد.
نکته مهم آنکه هر چند صدر طی چند سال گذشته مواضع ضد و نقیضی داشته اما در چند ماه اخیر و پس از حضور چند ماه او در ایران و نیز ترور سردار سلیمانی در عراق، این رهبر با نفوذ جریان شیعی به نوعی با ایران به وحدت استراتژیک رسیده و حمایت این جریان از نخست وزیری الزرفی نمی تواند بدون چراغ سبز تهران باشد و نکته آنست که با توجه به دو ائتلاف دیگر و اصلی شیعیان در مجلس عراق که نزدیکی همیشگی و تاریخی با ایران دارند به نظر می رسد کار الزرافی برای تصدی سمت نخست وزیری عراق راحت تر از هر زمان دیگری شده و بعد از نزدیک به دو سال چالش و منازعه پر دامنه در عراق صحنه سیاسی این کشور به سمت ثبات حرکت خواهد کرد.

نکته ای که در بحبوحه تنش های منطقه ای و بحران کرونا  علاوه بر تثبیت دوباره جایگاه سیاسی ایران در معادلات منطقه ای، می تواند خبر مثبتی برای ایران برای عبور از چالش های موجود و حتی کشورهای طرف مقابل بوده و خاورمیانه را از یک پیچ سخت گذر دهد


برچسب ها: عراق ، ایران ، ثبات عراق ، سردار قاآنی ، رای اعتماد ، السائرون ، مقتدی صدر ، پارلمان عراق ، گروه های شیعی ، رضا رئیسی

منبع: خرداد

کلیدواژه: عراق ایران ثبات عراق سردار قاآنی رای اعتماد السائرون مقتدی صدر پارلمان عراق گروه های شیعی رضا رئیسی نخست وزیری صحنه سیاسی سیاسی عراق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khordad.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خرداد» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۰۲۶۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عملیات وعده صادق، برهم زننده معادلات سیاسی نظامی جهان

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز آذربایجان شرقی سردار عباسقلی زاده در مراسم هیئت رزمندگان اسلام آذرشهر ادامه داد: تبیین وصیت نامه سردار شهید حاج قاسم سلیمانی عامل بازدارنده توطئه‌های دشمنان است و به گفته این شهید سرافراز سپاه اسلام، جمهوری اسلامی حرم است.

وی تاکید کرد: ما باید در دفاع از این حرم، خود را به سلاح ایمان و بصیرت تجهیز کنیم تا کشورمان و آرمان‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی در مقابل توطئه‌های دشمنان مصون بماند.

سردار عباسقلی زاده بر لزوم حضور گسترده مردم در انتخابات آتی تاکید کرد و افزود: شرکت گسترده مردم در انتخابات دور دوم مجلس شورای اسلامی از اهمیت و حساسیت بسیار بالایی برخوردار است و دشمنان با توطئه‌های متفاوت سعی دارند حضور مردم در انتخابات را کمرنگ کنند.

فرمانده سپاه عاشورا تصریح کرد: حضور آگاهانه مردم در انتخابات و انتخاب اصلح، توانمند و انقلابی در حل مشکلات جامعه نقش بسزایی دارد.

 

دیگر خبرها

  • ثبات بازار ارز یکی از دستاوردهای عملیات وعده صادق بود
  • اینجا تهران است بە وقت اقلیم کردستان / اهمیت سفر بارزانی بە ایران
  • خودتخریبی در نظام های سیاسی
  • شطرنج ماهرانه تهران در فرایند دیپلماتیک جنگ غزه
  • فرونشاندن التهابات اجتماعی و تنش‌های داخلی، ضرورتی امنیتی است
  • زلزله سیاسی در معتبرترین دانشگاه‌های جهان
  • عباس آخوندی: هر طرحی که در منطقه بر مبنای حذف قدرت‌های جهانی ارائه شود، از همان ابتدا با شکست مواجه خواهد شد
  • پژوهشگر فلسطینی: اعتراضات دانشجویی، نتانیاهو، بایدن و حتی ترامپ را سردرگم کرده است
  • عملیات وعده صادق، برهم زننده معادلات سیاسی نظامی جهان
  • تحولات اوکراین|هشدار درباره شکست کی‌یف بدون کمک نظامی غرب