Web Analytics Made Easy - Statcounter

برآورد‌های اولیه از خسارت بالغ بر ۸۰ میلیارد تومانی به صنف ناشر و کتابفروش و چاپخانه‌دار در دو ماه اخیر خبر می‌دهند  به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، دولت حسن روحانی که رفتار و برخورد او با موضوع کرونا و نیز آینده کسب و کار‌ها و چرخه اقتصادی کشور به دنبال شیوع کرونا عملکرد پرانتقاد و سوال‌برانگیزی را داشته است، در حالی طی روز‌های گذشته فرمان بازگشایی و وضعیت سفید برای اصناف را صادر کرده است که بسیاری از صنوف به دنبال وضعیت اقتصادی آسیب دیده و حتی به تعبیری له شده خود در اسفند و فروردین ماه خواستار حمایت و کمک مالی و تسهیلات از او دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



هنوز به طور مشخص معلوم نیست که استراتژی دولت در مواجهه با این سیل از تقاضا چطور خواهد بود هر چند که می‌توان از فرجام وعده‌هایی که برای بازسازی مناطق زلزله زده کرمانشاه و سیل زده نوروز ۹۸، حدس زد که این بار نیز وضعیت چیزی عجیب و متفاوتی نخواهد بود جز اینکه مدیران و صنوف بتوانند از گرده دولت کار بیشتری کشیده و او را برای همراهی و کارایی بیشتر در مسیر تازه‌ای قرار دهند.

اصناف نشر که روز گذشته در گزارشی که در همین جا منتشر شده (اینجا بخوانید) درباره وضعیت اقتصادی عجیب حاکم بر آن‌ها صحبت به میان آمد و از کاهش فروش ۹۰ درصدی آن‌ها طی دو ماه اخیر گزارش داده شد روز سه‌شنبه چشم انتظار نتیجه جلسه‌ای هستند که در وزارت کشور و از سوی ستاد ملی کرونا برگزار می‌شود تا درباره سرنوشت این حمایت تازه بحث، گفتگو و شاید تصمیم گیری شود.

در این میان صنف ناشر و کتابفروش شاید دلهره‌ای بیشتر از سایر اصناف داشته باشند. از سویی اگر نبود پیگیری مدیران ارشد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نام آن‌ها در فهرست مشاغل آسیب‌دیده از کرونا قرار نمی‌گرفت و از سوی دیگر در فهرست‌های آتی منتشر شده درباره مشاغلی که اجازه فعالیت داشته یا ندارند، نامی از آن‌ها به چشم نمی‌خورد! و به تازگی نیز در قالب بسته حمایتی کرونا با این موضوع روبرو شده‌اند که دولت اعلام کرده سه ماه پرداخت حق بیمه تأمین اجتماعی و قبوض آب و برق و گاز را می‌توانند با تأخیر پرداخت کنند و این به تعبیر رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان به معنای پایان فعالیت این صنف است.

ایوب دهقانکار مشاور اجرایی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وقت درباره علت بی‌مهری اینچنینی به صنف نشر که مورد سوال قرار می‌گیرد به خبرنگار مهر می‌گوید: واقعیت این است که خود دولت نیز هنوز در مواجهه با یک پدیده تازه است و طبیعی است که برخی از اقدامات شاید با انتظارات فاصله داشته باشد. با این همه روز سه‌شنبه جلسه‌ای در راستای بررسی بند شش مصوبه ستاد ملی کرونا که موضوع آن حمایت از کسب و کار‌های آسیب دیده است در وزارت کشور شرکت کنیم.

وی در همین زمینه به این نکته نیز اشاره کرد که بر اساس برآورد اولیه اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران و نیز چاپخانه‌داران رقمی بالغ بر هشتاد میلیارد تومان خسارت به صنف ناشر و کتابفروش و موزع و چاپخانه‌دار در ماه اسفند سال گذشته و فروردین ماه جاری وارد شده است که این موضوع در جلسه فوق مطرح خواهد شد و منتظریم ببینیم ماحصل رایزنی‌ها و گفتگو‌های ما در این نشست به چه نتیجه‌ای منجر می‌شود.

دهقانکار همچنین از رایزنی همزمان اصناف و اتاق اصناف با وزارت صمت برای پیگیری همین موضوع خبر داد و گفت: در این جلسه که شاید لازم شود در چند نوبت برگزار شود درباره سرفصل‌های کمک دولت به اصناف در این موقعیت خاص بحث خواهیم کرد.

مشاور اجرایی معاونت فرهنگی در ادامه گله‌ای هم از بی‌مهری با اهل فرهنگ در سال گذشته در زمینه تخصیص بودجه بیان کرد که حاکی از عدم تخصیص بودجه مصوب معاونت فرهنگی بود.

به گفته دهقانکار، در سال گذشته تنها کمتر از نیمی از یارانه مصوب برای نشر در بودجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به معاونت فرهنگی این‌وزارتخانه پرداخت شده که نشان از بی‌مهری در تخصیص بودجه به اصحاب فرهنگ و هنر است.

هرچند دهقانکار ابراز امیدواری می‌کند که این نوع از بی‌مهری‌ها در سال جاری کمتر دل و روان نازک اهل قلم را برنجاند، اما تجربه تاریخی تدبیر در دولتی که با امید روی کار آمد نشان می‌دهد که معجون تدبیر و امید برای اهل فرهنگ تاکنون نه تنها گوارا نبوده که بار‌ها نیز تلخی آن گلویشان را زده است.

حال باید منتظر ماند و دید آیا از درون جلسه تعیین مصادیق حمایتی از اصناف در معرض کرونا نوشدارویی گوارا برای اصناف خارج می‌شود یا قصه همان بوده که تا به حال بوده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: بیماری کرونا بیماری کرونا چاپخانه ناشران کتاب معاونت فرهنگی بی مهری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۰۹۲۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پالایشگاه آبادان به سوددهی ۱۲هزار میلیارد تومانی رسید

به گزارش خبرنگار مهر به‌نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، جواد اوجی بعدازظهر روز گذشته، یکشنبه، ۱۶ اردیبهشت در نشست هیئت دولت در گزارشی از فعالیت‌های پالایشگاه آبادان، با اشاره به اینکه در سال ۱۳۹۴ وزیر نفت وقت با اعلام زیان‌ده‌بودن این پالایشگاه گفته بود، دولت حاضر است آن را رایگان واگذار کند، گفت: با اقدام‌هایی که در دولت مردمی با تکیه بر توان سازندگان، متخصصان و پیمانکاران داخلی و به بهره‌برداری رساندن فاز دوم این پالایشگاه انجام شد، پالایشگاه آبادان امروز یکی از سودده‌ترین واحدهای تولیدی است که پارسال ۱۲ همت سودآوری داشته است.

وی با اشاره به رسیدن تولید بنزین در این پالایشگاه از روزانه ۸ میلیون لیتر در ابتدای دولت سیزدهم به روزانه ۱۵ میلیون لیتر، تولید گازوئیل از روزانه ۱۵ میلیون لیتر به ۱۹ میلیون لیتر و کسب رتبه نخست صادرات در بورس کالا و انرژی در سال ۱۴۰۲، تصریح کرد: تا ۲ ماه آینده واحد هیدرو کراکر این پالایشگاه نیز به بهره‌برداری می‌رسد و مابه‌ازای ارزی تولید گازوئیل یورو ۵ آن ۳ میلیون یورو دیگر افزایش خواهد یافت.

وزیر نفت همچنین با اشاره به افزایش ۲۱۰ هزار بشکه‌ای تولیدات و تأمین خوراک مجتمع‌های پتروشیمی تبریز، شازند، بندرامام، بوعلی و رازی، افزود: در طول فعالیت دولت سیزدهم، تعداد محصولات تولیدی این پالایشگاه از ۲۱ محصول در سال ۱۴۰۰ به ۳۴ محصول رسیده و با اقدام‌های انجام‌شده، تنها در سال گذشته ۱۳۰۰ فرصت شغلی ثابت و غیرثابت در این مجتمع ایجاد شد که امسال نیز ۶۰۰ نفر به نیروهای شاغل در پالایشگاه افزوده می‌شود و حداقل هزار نفر نیز در پیمانکاری‌های توسعه فاز ۳ آن مشغول فعالیت خواهند شد.

کد خبر 6097892 فاطمه صفری دهکردی

دیگر خبرها

  • خسارت ۵۰۰ میلیارد تومانی سیل به زیرساخت‌های مناطق عشایری
  • خسارت ۳۹ میلیارد تومانی سیلاب به حوزه کشاورزی خراسان شمالی
  • پالایشگاه آبادان به سوددهی ۱۲هزار میلیارد تومانی رسید
  • راهنمای طراحی و چاپ حرفه ای کاتالوگ در چاپخانه تهران
  • افزایش یارانه خرید از نمایشگاه کتاب تهران | تحویل غرفه‌های ناشران آغاز شد
  • وارد آمدن خسارت بیش از ۲۵۳ میلیارد تومانی به بخش کشاورزی
  • خسارت ۸۹ میلیارد تومانی طوفان به زیرساخت‌های برق هرمزگان
  • خسارت ۸۹ میلیارد تومانی طوفان به زیرساخت‌های برق هرمزگان
  • اجاره‌بهای غرفه‌های نمایشگاه یک پنجم هزینه‌ها هم نیست
  • خسارت ۲۵۳ میلیارد تومانی بارش‌های اخیر به کشاورزی کرمانشاه