Web Analytics Made Easy - Statcounter

فرمانده ستاد عملیات مدیریت کرونا در کلانشهر تهران بر لزوم تدوین برنامه جامع راهبردی برای حمایت از اقشار آسیب پذیر تاکید کرد و گفت: در ذیل همه اقدامات خوبی که در جهت حمایت اقشار آسیب دیده انجام شده است بی تردید باید برنامه جامع راهبردی جدی‌تری برای حمایت از اقشار آسیب دیده داشته باشیم.

به گزارش ایسنا علیرضا زالی در دویست و هفتمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران در ارائه گزارشی از اقدامات انجام شده در تهران برای مقابله با کروناویروس گفت: حضور ریاست و تعدادی از اعضای شورای شهر تهران در ستاد مقابله با کرونا اقدام خوبی بود و پشتیبانی‌های خوبی نیز انجام شد و عملا شورای شهر تهران جزو کنشگران حمایتی برنامه‌های راهبردی در مقابله با ویروس کرونا در تهران قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: از شهرداری تهران به‌ویژه شخص شهردار و مدیران ارشد آن قدردانی می‌کنم که از نخستین روزها یکی از بخش‌ها و عناصر تاثیرگذاری بوده‌اند و نقش بی بدیلی در ابعاد حمایتی و تحقق برنامه‌های ما داشته‌اند به‌شکلی که به‌طور مستمر شاهد اقدامات حمایتی شهرداری تهران بودیم؛ اقداماتی که موجب رضایتمندی و آرامش شهروندان تهرانی شد.

زالی ادامه داد: از همه بخش‌های شهرداری به‌ویژه حوزه‌هایی همچون رفتگران که این روزها با شرایطی متفاوت امور پاکسازی معابر عمومی را انجام می‌دهند و افرادی که در بهشت زهرا (س) در تکان دهنده‌ترین صحنه‌های مواجهه با متوفیان کرونا به ارائه خدمات خود به شهروندان ادامه می‌دهند، قدردانی می‌کنم.

وی تاکید کرد: شهر تهران شهر پیچیده‌ای است و مختصات کاملا متفاوتی دارد که آن را از سایر شهرهای کشور متفاوت می‌کند. این موضوع در بحث راهبرد تقابل با کرونا ویروس هم مختصات متفاوتی را رقم می‌زند. در حقیقت باید به جمعیت شهر تهران به عنوان پرجمعیت‌ترین شهر کشور همچنین بحث تراکم حضور افراد به ویژه در مناطق مرکزی و جنوبی این شهر به‌صورت ویژه توجه کنیم. وجود شهرهای مختلف در حاشیه شهر تهران که از نظر زیرساخت‌ها با کمبودهایی مواجه هستند، می‌تواند این شهرها را از کانون‌های تهدیدآمیز شهر تهران قلمداد کند.

فرمانده ستاد عملیات مدیریت کرونا در کلانشهر تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تاکید بر اینکه بسیاری از حواشی شهر تهران در زمینه زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی نیز با مشکلات متعددی مواجه هستند،گفت: نکته دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد جمعیت شناور تهران است؛ به شکلی که تا پیش از شیوع کرونا ویروس روزانه یک میلیون جمعیت در شهر تهران در حال رفت و آمد بودند؛ جمعیتی معادل یک یا چند استان کشور علاوه بر این اعضای شورا و شهرداری با اصطلاح جمعیت آزاد در تهران نیز روبرو هستند؛ جمعیتی که گاهی در برخی مناطق به حدود ۶۰۰ هزار نفر نیز می‌رسد.

زالی افزود: سکونتگاه‌های غیررسمی شهر تهران بالاترین آمار در کشور را به خود اختصاص داده و از سوی دیگر میزبانی شهر تهران برای بیماران سخت درمان است؛ به شکلی که علاوه بر میزبانی شهروندان تهرانی در بخش‌های درمانی، میزبان بسیاری از بیماران در شرایط سخت بیماری‌های مختلف از جمله کووید ۱۹ است. لذا با در نظر گرفتن جمیع این شرایط باید برای تهران برنامه‌های متفاوتی طراحی شود.

وی افزود: از نخستین روزهای تشکیل ستاد، چند راهبرد اساسی به عنوان مهمترین مباحث در رویارویی با اپیدمی مد نظر قرار گرفت که از جمله آن انسجام مجموعه حکمرانی حاکم بر شهر بود. با توجه به اینکه در تهران دستگاه‌های مختلف اجرایی در بحث‌های مدنی و شهری مشارکت دارند، مهمترین موضوع حکمرانی، انسجام و وحدت رویه راهبردی در بین این دستگاه‌ها بود که این کار به عنوان تاکتیکی مهم از روز اول مد نظر قرار گرفته شده است.

زالی ادامه داد: در این مسیر حضور افرادی همچون رییس شورای شهر تهران بر تسهیل این روند کمک کرد؛ به‌شکلی که امروز خوشبختانه در تهران این ادعا را داریم که از نظر حکمرانی مقابله با اپیدمی در یک شرایط پیوسته‌ای قرار داریم.

وی تاکید کرد: به دلیل تداخل دستگاه‌های مختلف و وجود دستگاه‌های ملی در تهران رسیدن به انسجام بین‌بخشی کار سختی است که به عنوان دومین راهبرد مجموعه ستاد مد نظر قرار گرفت و توانستیم ۲۵ دستگاه ذی‌مدخل در بخش‌های اجرایی اعم از استانی و ملی را دور یک میز جمع کنیم و امروز در بسیاری از مصوبات راهبرد مشترک و وحدت رویه حاصل شده است.

زالی با اشاره به اینکه استفاده از ظرفیت درمانی شهر تهران که از پرشمارترین ظرفیت‌های درمانی کشور است، امری بسیار ضروری است، تصریح کرد: در شروع بیماری با سرعت زیادی تخت‌های بیمارستانی باید در مدار قرار می‌گرفتند که نیاز به گسیل ظرفیت‌های درمانی در این راستا بود. امروز در تهران بالغ بر ۱۱ هزار و ۹۰۰ تخت جنرال بیمارستانی داریم که تعلق به دانشگاه علوم پزشکی دارند و مجموعه تخت‌های تهران شامل تخت‌های دانشگاهی، نهادی و نیروهای مسلح در مجموع به حدود ۳۱ هزار و ۲۰۰ تخت می‌رسد البته اولویت ما استفاده بهینه و حداکثری از تخت‌های درمانی دانشگاهی بوده است. حدود ۸۰ درصد تخت‌های تخصیص یافته به مجموعه درمان شهر تهران نیز از ناوگان بخش‌های دانشگاهی بوده است چراکه تمایل ما به استفاده از این تخت‌ها بود.

وی افزود: استفاده بهینه از ظرفیت تخت‌های درمانی تهران باعث شد تا در ۴۸ ساعت گذشته مجموع مرگ و میر ما در تهران در بخش کسانی که مراجعه بیمارستانی داشتند و بستری شدند به ۲.۲ درصد برسد و اگر این موضوع به کل مراجعین به بیمارستان‌های تهران تقسیم شود عدد ۱.۳ درصد را نشان می‌دهد که رقم بسیار مطلوبی است و جا دارد که برای این امر از تیم‌های پزشکی قدردانی کنیم.

زالی ادامه داد: امروز شاهدیم تعداد زیادی از شهدای خدمت از همین کادرهای درمانی هستند که برای کاهش مرگ و میر بیماری کووید ۱۹ بهای سنگینی را پرداخت کردند. باید دو راهبرد اساسی در تهران محور تصمیمات درون بخشی و فرابخشی باشد که ابتدا ترویج فرآیند خودمراقبتی است. در افرادی که فاقد علائم بالینی جدی هستند امکان اینکه در منزل قرنطینه شوند و از محیط‌های عمومی و درمانی بدون ضرورت به دور باشند قطعا بهتر است با خودمراقبتی هدایت شده باید به پیش برویم.

فرمانده ستاد عملیات مدیریت کرونا در کلانشهر تهران افزود: راهبرد مهم دیگر به عنوان مهمترین راهبرد فاصله‌گذاری اجتماعی است که برای عبور از بحران اهمیت بسزایی دارد. متناسب با ظرفیت‌ها و حجم و عمق مداخلات ما زمان درگیری با ویروس مشخص خواهد شد. تمام سناریوهای چهارگانه در مورد استمرار تقابل با ویروس در تناسب با مداخلات ما تعریف خواهد شد. در حقیقت سرعت عمل واکنش سریع و حجم مداخلات مهمترین راهبرد تعیین میزان بقای استمرار این بیماری در شهر تهران است.

وی تاکید کرد: به عنوان یک کارشناس پیش‌بینی می‌کنم آنچه که در تهران تاکنون به لحاظ حجم مداخلات انجام شده در زمره مداخلات متوسط ارزیابی می‌شود. هنوز نتوانستیم به یک بسته کارا، پویا، پیوسته و سختگیرانه‌تر توجه کنیم. علیرغم تلاش دولت به نظر می‌رسد به دلیل پیچیدگی‌های شهر تهران آنچه در قالب اندازه مداخلات مورد ارزیابی قرار می‌گیرد، حداکثر در حد متوسط است.

فرمانده ستاد عملیات مدیریت کرونا در کلانشهر تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه سوال بسیاری از افراد از جمله شما اعضای شورای شهر تهران این است که اگر اقدامات سختگیرانه‌تر انجام شود بسیاری از افراد دچار مشکلات اقتصادی و اجتماعی می‌شوند و با توقف چرخه اقتصادی شهر رخدادهای منفی‌تری در حوزه اجتماعی و اقتصادی خواهیم داشت و این مشکلات اقتصادی چگونه خواهد بود؟ گفت: پاسخ روشن است. در مورد کووید۱۹ وقتی به پیک بیماری در یک شهر و کشور می‌رسیم، در واقع نقطه اوج است و بعد از آن نقطه کفه‌ای را تجربه می‌کنیم و سپس سیر نزولی و خاموش شدن اپیدمی را شاهد خواهیم بود. اینکه چه زمانی به پیک می‌رسیم به بازه زمانی اقدامات سختگیرانه ارتباط دارد. هر چه اقدامات ناقص‌تر باشد و بازه زمانی طولانی‌تر مشکلات اقتصادی و اجتماعی نیز بیشتر ایجاد می‌شود.

وی تاکید کرد: به این ترتیب اگر دو یا سه هفته مداخلات سنگین بازدارنده در شهر تهران از ابتدا اعمال می‌شد شاید از منظر اقتصادی و اجتماعی رخدادهای کمتری را شاهد بودیم اما به هر ترتیب این روند نشان می‌دهد باید با بازنگری وضعیت را مورد توجه قرار دهیم. اکنون زمانی نیست که از طرح فاصله گذاری اجتماعی عبور کنیم. متاسفانه در شرایطی هستیم که در شهر تهران ظرف روزهای اخیر افزایش بار مراجعین سرپایی بخش‌های بستری و مراقبت‌های ویژه و همچنین تقلیل ترخیصی‌ها را شاهد بوده‌ایم یعنی اپیدمی در شهر تهران هنوز کنترل نشده و در شیب فزاینده قرار دارد. متاسفانه اتفاقی که از نظر الگوی همه گیر شناختی در تهران می‌افتد ضمن تبعیت از منحنی عمومی اپیدمی که شیب تند و کفه‌ای دارد در تهران شاهد تکانه‌های سینوسی در بروز آمار نیز هستیم. مثلا در برخی روزها تعداد مراجعین و مبتلایان به دلیل برخی رفتارها زیاد می‌شود.

زالی ادامه داد: مثلا در روزهای پایانی اسفند با حجم حضور غیرمتعارف در تهران روبرو بودیم که بازتاب آن را در اواخر هفته اول فروردین در بیمارستان‌ها دیدیم. در حال حاضر نیز ظرف سه روز گذشته آمار رو به تزاید است که نشان می‌دهد بخشی از تکانه‌های همه گیرشناختی که ما با آن روبرو هستیم مکرر تکرار می‌شود. بازتاب برگشت مسافران نوروزی و برخی اتفاقات دیگر را هنوز مشاهده نکرده‌ایم و پیش بینی شرایط نیز کمی سخت است. لذا باید بسیار هوشمندانه عمل کنیم. شاید قبل از اتمام بازه زمانی تخصیص یافته دولت نیازمند تحلیل آماری جامع باشیم.

وی ادامه داد: با وضعیت همه‌گیری در شهر تهران و مراجعه به بخش‌های درمانی باید تصمیمات متفاوتی بگیریم حتما هر گونه عجله و شتابزدگی در این مسئله می‌تواند ما را با بحران‌های جدید روبرو کند و حتی به دلیل استمرار بحث‌های اقتصادی ممکن است مشکلات به لحاظ اقتصادی بحرانی‌تر شود البته در این مسیر از اعضای شورای شهر نیز برای مشارکت و مداخله بیشتر در شهر درخواست کمک می‌کنم.

زالی تاکید کرد: پیش بینی می‌کنیم ظرف یکی دو هفته آینده احتمالا با تعداد بیشتری از مبتلایان روبرو باشیم که بخشی از آنان افرادی هستند که در شرف بازگشت سفرهای نوروزی هستند. حضور پرشمار و غیرقابل تصوری که در سه روز گذشته در شهر تهران داشته‌ایم نیز طبیعی است که امروز و فردا اثر خود را در مراجعات ما نشان نخواهد داد و به طور متوسط اگر امروز تراکم و ترافیک در تهران تغییر کند از نظر میزان مراجعه بیمارستانی پنج تا ۹ روز دیگر آثار قابل مشاهده خواهد شد همچنین در زمینه مرگ و میرها نیز این آثار سه تا چهار هفته بعد قابل مشاهده خواهد بود. در حال حاضر هم بدون مشاهده آثار این حضور پرشمار در سطح شهر ظرف سه روز گذشته در شرایطی هستیم که در تهران هنوز در تب و تاب این اپیدمی قرار داریم.

فرمانده ستاد عملیات مدیریت کرونا در کلانشهر تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود و در تشریح استفاده از ظرفیت‌های شورای شهر تهران گفت: در تهران ظرف روزهای اخیر شاهد بوده‌ایم که افرادی نه از سر تفنن بلکه به علت اجبار و اضطرار در سطح خیابان‌ها حضور پیدا کرده‌اند. به ویژه اقشار فرودستی که کسب و کار آنها در تزلزل قرار گرفته است و نگرانی‌هایی نسبت به برگشت چک‌ها و اجاره بهای خود دارند. راهکار حل این مشکل ایجاد یک بسته حمایتی کارا، به‌هنگام و سریع برای پوشش این افراد است. خوشبختانه در تهران شاهد پوشش این افراد با حمایت بی‌نظیر شهرداری تهران؛ بهزیستی، کمیته امداد و بنیاد مستضعفان بوده‌ایم اما به نظر می‌رسد در تهران ذیل همه این اقدامات نیازمند برنامه جامع راهبردی جدی‌تر برای حمایت این اقشار هستیم.

وی به حضور معتادان متجاهر در سطح شهر تهران ناشی از رهاسازی آن‌ها از کمپ‌های ماده ۱۶ اشاره و اظهارکرد: حضور معتادان متجاهر که تنها به عنوان ناقلان فعال می‌توانند تمام برنامه بهداشتی و درمانی را تحت الشعاع قرار دهند علاوه بر آن آثار بدی در اذهان مردم شهر تهران نیز به جا گذاشته است. ما نیاز به شارژ اعتباری جدید برای شهر تهران و شهرداری هستیم. در مباحثی همچون کودکان کار، متکدیان، سالمندان کار، افراد بی‌خانمان و افراد معلول و تحت پوشش‌های مختلف نیازمند برنامه راهبردی متفاوت هستند که با اعتبارات فعلی شهرداری شدنی نیست و حتما ستاد ملی کرونا برای شهر تهران و تحقق وظایف حمایتی شهرداری باید کار متفاوتی انجام دهد.

وی ادامه داد: باید شاهد شکل‌گیری بانک اطلاعاتی توسط همه سازمان‌های حمایتی و کمک شهرداری و شورای شهر تهران باشیم که بتوانیم مصادیق کمک‌های حمایتی را مشخص کنیم. در حال حاضر بیش از هر زمان دیگری به نهاد سازمان امور اجتماعی به معنای تام نیاز داریم که افراد را شناسایی کند، برنامه داشته باشد و راهبردی قوی و کاملا فعال برای حمایت این افراد را در دستور کار قرار دهد.

زالی تاکید کرد: نگرانی ما در رابطه با روزهای آینده و برنامه‌ دولت در زمینه کم کردن فاصله گذاری اجتماعی و اجرای طرحی به نام فاصله گذاری هوشمند است البته کار کارشناسی عمیقی توسط وزارتخانه‌های بهداشت، کشور و صمت انجام شده است که جا دارد از همه آنها قدردانی کنم اما شما در شهر تهران قبل از اینکه از فاز فاصله گذاری اجتماعی مطلق به بحث فاصله گذاری هوشمند بروید به دلیل پیچیدگی‌های موجود نیاز به تانی بیشتری دارید.

وی در پایان گفت: علی رغم اینکه دوستان در بحث فاصله‌گذاری هوشمند پروتکل‌های بهداشتی را در نظر گرفتند اما به نظر می‌رسد تحقق این پروتکل‌ها با توجه به گستردگی دستگاه‌های مرتبط و نیاز به تجهیزات حفاظتی با مشکلاتی روبرو باشد. تعطیلات نوروز فرصتی بود که اگر زودتر اقدامات موثر انجام می‌دادیم شاید مقدار زمان استمرار اپیدمی در شهر خاموش‌تر مشاهده می‌شد. به دلایلی این اتفاق به‌صورت کامل نیفتاد و بیشترین مسافران جابجا شده در کشور از شهروندان تهران بودند و بازتاب آماری آن در روزهای آینده قابل مشاهده خواهد شد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: کروناویروس شوراي شهر تهران وزارت بهداشت آسيب ديده فاصله گذاری اجتماعی برنامه جامع راهبردی شورای شهر تهران زالی ادامه شهر تهران شهر تهران تهران در بخش اقشار آسیب برای حمایت انجام شده دستگاه ها ظرفیت ها انجام شد بخش ها تخت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۱۱۸۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عکس کمتر دیده شده از علی انصاریان و مهرداد میناوند در پشت صحنه برنامه ۹۰

به گزارش همشهری آنلاین، تصویری قدیمی از یک دیدار دوستانه عادل فردوسی پور، علی انصاریان و مهرداد میناوند با حضور مهدی امیرآبادی را در پشت‌صحنه برنامه ۹۰ می بینید.

کد خبر 847537 منبع: خبرآنلاین برچسب‌ها کرونا ویژه ورزشی علی انصاریان مهرداد میناوند عادل فردوسی‌پور فوتبال ورزش چهره‌های مشهور

دیگر خبرها

  • ۲۵۰ میلیارد تومان برای ساخت دیوار و پل روستای بیشه پیشنهاد دادیم
  • راهنمای جامع انتخاب و خرید دزدگیر منزل
  • دلجویی معاون استاندار کردستان از کارگران آسیب‌دیده سنندج
  • روایت عجیب از تلاش‌ها برای تعطیلی خانه امن زنان | درها را قفل کردیم، دخترها در آشپزخانه جمع شده و گریه می‌کردند!
  • شغل پاره‌وقت و پُردرآمدی که در ایران مُد شده
  • ۴۰۰ هزار نفر از اقشار مختلف در اردوهای راهیان نور شرکت کرده اند
  • سقف کاذب کناف برای پوشاندن سقف خراب
  • سومین بسکتبال نوجوان آسیب دیده در حادثه تصاف درگذشت
  • عکس کمتر دیده شده از علی انصاریان و مهرداد میناوند در پشت صحنه برنامه ۹۰
  • طرح جامع شهری در شهرهای کوچک بلاتکلیف مانده است