Web Analytics Made Easy - Statcounter

زنبورداران مازندران همه ساله به دلیل تنوع گونه های گیاهی سه نوع عسل شامل عسل بهاره با تغذیه زنبورها از شکوفه مرکبات و کلزا ، عسل تابستانه با تغذیه از شکوفه ها و شهد درختان و گیاهان جنگلی و عسل ییلاقی یا دارویی با تغذیه از انواع گیاهان دارویی بویژه آویشن و گون تولید می کنند.

از آن جایی که استان مازندران دارای ۱۶۰ هزار هکتار باغ مختلف دارد که ۱۱۲هزار هکتار آن را باغ مرکبات تشکیل می دهد و  همچنین طبق آمار سازمان جهاد کشاورزی امسال  حدود ۱۴هزار هکتار از زمین های استان زیر کشت دانه روغنی کلزا رفته است  ، زنبورداران استان در این فصل در باغات مرکبات و مزارع کلزا در مناطق مختلف استان جا به جا می شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کارشناس مسئول زنبورداری سازمان جهاد کشاورزی مازندران روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا گفت : طبق مصوبه ستاد پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا جا به جایی کشاورزان و فعالیت کشاورزی با رعایت مقررات و موازین بهداشتی بلا مانع است و زنبور دارانی که دارای دفترچه زنبورداری هستند می توانند با مراجعه به مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان ، برگ تردد دریافت کنند.

سید وحید دانشیار وضعیت رویش و شکوفه دهی درختان مرکبات بویژه بهار نارنج و گل های زرد کلزا را در مناطق مختلف مازندران به عنوان میزبان زنبور عسل مناسب توصیف کرد و افزود: از آن جایی که سطح زیر کشت دانه روغنی کلزا امسال نسبت به سال گذشته کاهش محسوسی یافته است، فعالیت برخی از زنبور داران در استفاده از این میزبان پر طرفدار زنبور عسل کم شده است.

کشت دانه روغنی کلزا در مازندران امسال حدود ۱۲ هزار هکتار از سطح زیر کشت این محصول به نسبت سال قبل کمتر شده است. 

وی با بیان این که بچه گیری زنبور عسل بر اساس وضعیت و شرایط میزبانی در هر فصل انجام می شود، گفت: به همین دلیل بچه گیری و تغذیه دستی نیز طبق شرایط رویشی گیاهان و درختان استان صورت می گیرد.

مسئول زنبور داری جهاد کشاورزی مازندران وضعیت امسال مناطق ییلاقی را بسیار مناسب پیش بینی کرد و گفت : با توجه به بارش های مناسب به طور یقین رویش گیاهان کوهستانی به عنوان میزبان زنبورها  عالی خواهد بود.

عسل مناطق ییلاقی مازندران که عمدتا با شهد گیاهان دارویی از جمله آویشن درست می شود به عسل دارویی معروف است.
زنبورداری از مشاغل زیر بخش کشاورزی است و طبق آمار رسمی جهاد کشاورزی مازندران حدود  ۲ هزارو ۲۰۰ نفر در این بخش مشغول فعالیت هستند. 

طبق آخرین  سرشماری ۶۷۶ هزار و ۱۵۴ کلنی مدرن و ۶۲ کلنی بومی زنبور عسل در مازندران وجود دارد. سال گذشته ۶ میلیون و ۳۶۶ هزار و ۹ کیلو گرم عسل از این کلنی ها در استان تولید شده است.

برچسب‌ها ویروس کرونا مازندران زنبور عسل اراضی کشاورزی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا مازندران زنبور عسل اراضی کشاورزی ویروس کرونا مازندران زنبور عسل اراضی کشاورزی جهاد کشاورزی هزار هکتار زنبور عسل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۱۳۱۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سهم ۲۴ درصدی محصولات کشاورزی در تولید ناخالص استان مازندران

مدیرکل سرمایه‌گذاری و اشتغال استانداری مازندران از سهم ۲۴ درصدی محصولات کشاورزی در تولید ناخالص این استان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از مازندران، رحیم بخشی، امروز_ پنجشنبه سیزدهم اردیبهشت_ در نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴- تهران در جمع خبرنگاران با بیان اینکه مازندران توانست در یک کارگروهی توانمندی‌های خود را براساس نظام نامه ابلاغی به نمایش بگذارد، اظهار کرد: از ابتدای شروع فعالیت نماینده تا پایان آن برنامه‌ریزی مناسبی برای حضور زنجیره‌های ارزش مازندران در این نمایشگاه صورت گرفت.

وی افزود: بیش از ۲۰ واحد تولیدی با اولویت زنجیره‌های ارزش ۱۲ گانه استان توانستند در این عرصه بین‌المللی حضور بهم رسانده و توانمندی‌های خود به نمایش بگذارند.

مدیرکل سرمایه‌گذاری و اشتغال استانداری مازندران با بیان اینکه از ۱۲ زنجیره ارزش، هشت زنجیره ارزش در بخش کشاورزی حضور یافتند، گفت: در این نمایشگاه ۲۴ درصد تولید ناخالص محصولات کشاورزی، دو درصد شیلات و حدود شش درصد محصولات باغی در بخش اقتصادی استان نقش بر عهده داشتند.

بخشی با تاکید بر اینکه در ایران اکس پو۲۰۲۴، حدود ۷۰ کشور حضور داشتند و فرصت تجربه‌آموزی مناسبی برای بخش صادراتی استان‌های مختلف به شمار می‌رفت، تصریح کرد: شناسایی بازارهای جدید صادراتی و حضور رایزن‌های اقتصادی کشورهای مختلف، زمینه‌ساز توسعه تجارت برای استان‌های مختلف بود که مازندران هم توانست از این مهم بهره بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم بتوانیم در سال‌های آتی این دستاوردها را به خوبی توسعه داده و برای اشتغال بیشتر بهره بگیریم.

کد خبر 750163

دیگر خبرها

  • سهم ۲۴ درصدی محصولات کشاورزی در تولید ناخالص استان مازندران
  • دشت هراز بزرگترین تولیدکننده برنج مازندران است
  • مشکل تولید بذر کشاورزی در مازندران امسال رفع خواهد شد
  • برداشت کلزا از مناطق گرمسیری برای اولین بار
  • بلوک بندی اراضی کشاورزی/ بذر در مازندران تولید می شود
  • ۴۷ هزار هکتار شالیزار‌ در مازندران مکانیزه کشت شد
  • اشتغال بیش از ۶ هزار نفر در صنعت زنبورداری استان اردبیل
  • انتصاب رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران
  • کشت ارگانیک رویکرد جهاد کشاورزی مازندران است
  • کشت برنج در ۶۷ هزار هکتار شالیزار مازندران