Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-27@03:11:04 GMT

آخرین وضعیت تالاب بین‌المللی گاوخونی

تاریخ انتشار: ۱۹ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۵۱۳۵۲۱

آخرین وضعیت تالاب بین‌المللی گاوخونی

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان حسین اکبری سرپرست معاونت پایش و نظارت اداره‌کل حفاظت محیط زیست اصفهان گفت: تالاب بین‌المللی گاوخونی در شرق شهرستان اصفهان در یک دهه اخیر با بحران خشکی و کاهش منابع آبی مواجه بود که پس از سال‌ها، سهمی از حقابه آن در سال گذشته، تامین و وارد این تالاب شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



او افزود: به استناد تحلیل و مقایسه تصاویر ماهواره‌ای تالاب بین‌المللی گاوخونی در پایان اسفند سال ۱۳۹۸ حدود ۲۱ درصد از سطح آن مرطوب شده است در حالی که در تاریخ مشابه سال ۹۷ این شاخص حدود ۳ درصد بود.

او با اشاره به مساحت ۴۷ هزار هکتاری تالاب گاوخونی اظهار داشت: تامین بخشی از حقابه این اکوسیستم طبیعی و آبگیری آن در سال گذشته به افزایش حدود ۲۰ درصدی رطوبت این زیست بوم منجر شد.

اکبری افزود: اواسط مهر سال گذشته پس از سال‌ها خشکی و تخصیص نیافتن و تامین نشدن حقابه زیست محیطی تالاب بین‌المللی گاوخونی، آب از سد رودشتین در ۸۵ کیلومتری تالاب به سمت پایین دست رودخانه زاینده‌رود و تالاب گاوخونی به‌صورت موقت رهاسازی شد.

او به آمار‌های ایستگاه سنجش و پایش هیدرومتری "شاخ کنار " در سال گذشته اشاره و اضافه کرد: مهر پارسال در مجموع ۷.۶۲ میلیون مترمکعب، در آبان ۱۰.۱۷، در آذر ۹.۴، دی ۴.۵۷ و بهمن ۴.۰۸ میلیون مترمکعب آب به تالاب گاوخونی رسید.

بند شاخ کنار، آخرین سازه سنگ و ساروجی در مسیر رودخانه زاینده‌رود در شرق اصفهان است.

اکبری با بیان‌اینکه ۲۲ اسفند سال گذشته مجددا آب از سد رودشتین به‌صورت موقت و چندروزه به سمت تالاب گاوخونی رهاسازی شد، گفت: در اسفند حداقل دبی ماهانه ۱.۱۷ و حداکثر ۶ مترمکعب در ثانیه در ایستگاه شاخ کنار ثبت و در مجموع در این ماه نیز ۵.۲۴ میلیون مترمکعب آب وارد تالاب شد.

سرپرست معاونت پایش و نظارت اداره‌کل حفاظت محیط زیست اصفهان اظهار داشت: از مهر تا پایان اسفند ۱۳۹۸ حدود ۴۱ میلیون مترمکعب حجم ورودی آب به تالاب برآورد شد که معادل ۲۳ درصد حداقل نیاز آبی سالانه تالاب برای حفظ کارکرد‌های اکولوژیک است.

او حداقل نیاز آبی سالانه این تالاب بین‌المللی را به استناد مطالعات دانشگاهی ۱۷۶ میلیون مترمکعب اعلام و اضافه کرد: حجم‌های مذکور متشکل از بخش بیشتر آب و بخش کمتر پساب است.

اکبری گفت: با توجه به اینکه تالاب گاوخونی سالیان متمادی از دریافت حقابه‌های زیست محیطی محروم بود و در سال ۱۳۹۷ به شرایط کاملا خشک و بحرانی رسید، آب دریافتی در نیمه دوم سال ۱۳۹۸ بیشتر به لایه‌های زیرین نفوذ کرد.

او  ادامه داد: همین امر موجب مرطوب شدن بخش‌هایی از شمال تالاب شد و در نتیجه میزان کمتری آب در سطح تالاب باقی مانده است.

انتهای پیام/ی

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: تالاب گاوخونی اداره کل حفاظت محیط زیست اصفهان کاهش منابع آبی تالاب بین المللی گاوخونی میلیون مترمکعب تالاب گاوخونی سال گذشته

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۱۳۵۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تالاب انزلی، میزبان بیش از هزار پرستوی دریایی

تورج صادقی، معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان گفت: بیش از هزار قطعه پرستوی دریایی تیره در غرب تالاب انزلی در چندین کلونی بزرگ حدود ۱۰۰ آشیانه ساختند. 

او با بیان اینکه این گونه پرنده به صورت کلونی در غرب تالاب بندر انزلی زادآوری دارند، افزود: عمق مناسب آب، پوشش گیاهی مطلوب و زنجیره غذایی کامل باعث به وجود آمدن بستری مناسب برای لانه گزینی این پرنده‌ها شده است.

معاون محیط زیست گیلان همچنین تصریح کرد: کارشناسان همزمان با زادآوری پرستو‌های دریایی، کار حلقه گذاری جوجه‌های این پرنده‌ها را آغاز می‌کنند.

پرستوی دریایی تیره با گونه‌ای پرستوی دریایی از تیره کاکاییان است. این پرستوی دریایی پرنده‌ای پرجنب و جوش است که برای به دست آوردن غذا شیرجه رفته و آن را می‌قاپد.

این پرنده اغلب در آب‌های داخلی زندگی می‌کند و در زمستان‌ها نیز گاه به صورت گذری در کرانه‌های دریا‌ها دیده می‌شود و بر علف‌های شناور روی آب در تالاب‌ها آشیانه می‌سازد.

تالاب انزلی، زیستگاه گونه‌های آبزیان، پرندگان و گیاهان نایاب در شهرستان بندر انزلی در ۴۰ کیلومتری غرب مرکز استان گیلان واقع شده است.

این تالاب بین المللی از جمله تالاب‌های دریایی - ساحلی ایران است که در کنار ارزش و اهمیت برای زمستان گذرانی پرندگان، مهمترین زیستگاه جوجه‌آوری پرندگان آبزی در استان گیلان است.

باشگاه خبرنگاران جوان گیلان رشت

دیگر خبرها

  • آب تالاب‌های پلدشت ۴۰ درصد افزایش یافت
  • رهاسازی ۷۷ میلیون مترمکعب حقابه تالاب‌های اقماری دریاچه ارومیه
  • برگزاری تور رسانه ای بازدید از تالاب های اقماری پارک ملی دریاچه ارومیه
  • رهاسازی ۷۷ میلیون مترمکعب حقابه تالاب‌های اقماری پارک ملی دریاچه
  • رهاسازی ۷۷ میلیون مترمکعب حقابه تالابهای اقماری پارک ملی دریاچه ارومیه
  • رهاسازی ۷۷ میلیون مترمکعب حقابه تالاب‌های اقماری پارک ملی دریاچه ارومیه
  • تالاب انزلی، میزبان بیش از هزار پرستوی دریایی
  • صدور حکم قضایی علیه مدیرعامل شرکت دولتی در اصفهان
  • صدور حکم قضایی علیه مدیرعامل شرکت آب اصفهان
  • آخرین وضعیت شهرستان‌های اصفهان پس از بارش‌های رگباری شب گذشته