Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-26@11:23:56 GMT

مشاهده بزرگترین ابرماه سال در شامگاه امشب

تاریخ انتشار: ۱۹ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۵۱۳۶۴۶

مشاهده بزرگترین ابرماه سال در شامگاه امشب

در ساعت ۲۲ و ۳۸ دقیقه امشب سه‌شنبه، ۱۹ فروردین ماه جاری، "ماه" به کمترین فاصله با زمین رسیده و ناظران زمینی شامگاه امشب و فردا چهارشنبه ۲۰ فروردین ماه شاهد اولین و بزرگترین اَبرماه سال ۱۳۹۹ خواهند بود.

به گزارش قدس آنلاین مهندس مسعود عتیقی، مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران در گفت‌وگو با ایسنا گفت: حرکت ماه به دور زمین از منظرهای مختلفی می‌تواند مورد توجه قرار گیرد؛ از جمله در یک مدار بیضی به گرد زمین می‌گردد؛ از این رو نسبت به زمین در دو نقطه "اوج" (بیشترین فاصله با زمین) و "حضیض" (کمترین فاصله با زمین) قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: از سوی دیگر گردش ماه به دور زمین و تغییر زاویه آن نسبت به زمین و خورشید، دوری از اَهله ایجاد می‌کند که به آن "فاز ماه" می‌گویند.

عتیقی با بیان اینکه در هر شب از یک ماه قمری ماه را با چهره‌های متفاوت مشاهده می‌کنیم، یادآور شد: این وضعیت پس از ماه نو (ماه بین زمین و خورشید) ابتدا به صورت هلال شامگاهی پدیدار و با بزرگ شدن هلال ماه پس از یک هفته، کره ماه در وضعیت تربیع اول برای ناظر زمینی مشاهده می‌شود.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران اضافه کرد: سپس بخش نورانی دایره ماه از دید ناظر زمینی بزرگ و بزرگتر شده تا در شب ۱۴ ماه قمری، ماه به وضعیت "بدر" یا ماه کامل در می‌آید و سپس شکل‌های ماه به سمت هلال باریک صبحگاهی تغییر خواهد کرد.

وی ادامه داد: گذشته از حرکت‌های رخ‌گردی و سایر حرکات انحرافی ماه، دو موضوع مهم "ماه کامل" و "قرار داشتن ماه در کمترین فاصله با زمین" با اهمیت است.

عتیقی با اشاره به مشاهده اَبرماه در روز ۲۰ فروردین ماه جاری، توضیح داد: در ساعت ۲۲ و ۳۸ دقیقه شبانگاه سه‌شنبه ۱۹ فروردین، "ماه" به کمترین فاصله با زمین رسیده و در این زمان ۳۵۶ هزار و ۹۰۹ کیلومتری با زمین فاصله خواهد داشت.

وی افزود: از سوی دیگر در ساعت ۷ و ۵ دقیقه صبح روز چهارشنبه ۲۰ فروردین سال ۱۳۹۹، "ماه" در وضعیت بدر و یا ماه کامل قرار می‌گیرد؛ بنابراین هموطنان در طول سه‌شنبه شب (امشب) تا بامداد چهارشنبه با "ماه کامل" مواجه هستند که به علت قرار داشتن ماه در کمترین فاصله با زمین به آن "اَبر ماه" یا "سوپرمون" (Super Moon) گفته می‌شود.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران، اَبرماه سه‌شنبه ۱۹ فروردین ماه جاری را اولین و بزرگترین اَبرماه سال ۱۳۹۹ توصیف کرد.

ریشه نامگذاری‌های اَبرماه‌ها

عتیقی در خصوص دلایل رنگ‌بندی اَبرماه‌ها گفت: بر اساس اعتقادات بومیان امریکا، هر ماه کامل با یک نامی نامیده می‌شود که با توجه به ماه آوریل (فروردین) و وجود شکوفه‌های اوایل بهار یک گل وحشی صورتی رنگ که در شرق امریکای شمالی می‌روید، به ماه کامل این ماه، ماه "صورتی" می‌گویند.

وی اظهار کرد: این در حالی است که این صرفا یک نامگذاری است و نباید متوقع رنگ مایل به صورتی برای ماه در این شب باشیم.

به گفته عتیقی، اَبرماه شرایطی است که بر اساس میزان نزدیکی ماه به زمین، کره ماه حداکثر تا ۱۴ درصد بزرگتر و تا ۳۰ درصد می‌تواند روشن‌تر از دیگر ماه‌های کامل در طول یک سال قمری باشد.

نحوه رصد سوپرمون صورتی

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران به بیان نحوه رصد این اَبرماه پرداخت و توضیح داد: دقایقی قبل از ساعت ۱۹ شامگاه سه‌شنبه ۱۹ فروردین ماه جاری (حدود ساعت ۱۸ و ۵۶ دقیقه) "ماه" دقیقا در افق شرق طلوع خواهد کرد و از آنجا که در هنگام طلوع ماه، امکان مقایسه آن با بناها و سایر عوارض طبیعی (مانند کوه‌ها) وجود دارد، "ماه" از دید عموم بزرگتر دیده خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: همین امر سوژه جذابی برای عکاسان حرفه‌ای به‌ویژه عکاسان نجومی است که از دقایق اولیه طلوع ماه تا قدری بالاتر از افق از این پدیده زیبای خلقت تصویربرداری کنند.

انتهای پیام

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: ابرماه نجوم مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران فروردین ماه جاری ۱۹ فروردین ماه کامل سه شنبه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۱۳۶۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آخرین خبر از بارسلون: ژاوی نمی‌ماند!‏

به گزارش "ورزش سه"، درحالی‌که گفته می‌شد سرنوشت ژاوی در ‏جلسات مهمی که امشب در شهر بارسلون برگزار می‌شود تعیین ‏خواهد شد، روزنامه اسپورت دقایقی پیش گفت در ساعت‌های گذشته ‏شرایط به گونه‌ای پیش رفته که حالا احتمال خداحافظی ژاوی بیشتر ‏از ماندگار شدن او در بارساست. ‏

این در حالی است که در روزهای اخیر به نظر می‌رسید شرایط به سود ‏ماندگاری او تغییر کرده است. اسپورت می‌گوید هنوز چیزی صددر‏صد قطعی نیست، ولی امشب بدون شک در بالاترین نقطه هرم ‏مدیریتی بارسا تصمیماتی علیه ژاوی گرفته شده است. این روزنامه ‏خاطرنشان کرد که نتیجه قطعی در ساعت‌های پایانی شب بعد از دیدار ‏رو در روی خوان لاپورتا و ژاوی مشخص می‌شود. ‏

وقتی ژاوی در اوایل سال 2024 اعلام کرد که در پایان فصل جدا ‏خواهد شد بارسلونا درحالی‌که انتظار می‌رفت دوره‌ای پرتنش را تجربه ‏کند درست برعکس، روزهایی آرام را پشت سر گذاشت. چرا که مدیران ‏شکی نداشتند که ژاوی خواهد رفت و باید به فکر مربی جدید باشند. ‏

اما در دو ماه گذشته به تدریج کفه ترازو به سمت ماندگار شدن ژاوی ‏سنگین شد و همین باعث شد روز به روز تنش در مدیریت بارسا ‏افزایش یابد. باید خاطرنشان کرد که بارسا به صعود به نیمه‌نهایی ‏چمپیونزلیگ نزدیک شده بود و در همان زمان بود که لاپورتا از ژاوی ‏خواست در تصمیمش تجدیدنظر کرده و بماند. ‏

اما بعد از حذف شدن از لیگ قهرمانان و شکست تلخ مقابل پاری ‏سن ژرمن و چند روز بعد شکست در ال‌کلاسیکو ورق دوباره به ضرر ‏ژاوی برگشت. ‏

اسپورت می‌گوید کسانی در مدیریت بارسا که در ماه‌های اخیر حامی ‏پر و پا قرص ژاوی بودند حالا به او پشت کرده‌اند. در ساعت‌های اخیر ‏این چهره‌ها با لابی سنگین در پشت پرده تلاش کردند کار را به جایی ‏برسانند که همین امشب تکلیف قطع همکاری با ژاوی مشخص ‏شود.‏

دیگر خبرها

  • ماه در وضعیت اوج خورشیدی قرار می‌گیرد
  • آخرین خبر از بارسلون: ژاوی نمی‌ماند!‏
  • ماه صورتی در آسمان امشب را ببینید
  • رنگ ماه چهارشنبه شب صورتی خواهد شد
  • امشب رنگ ماه عوض می شود!
  • امشب پنجم اردیبهشت، ماه صورتی می‌شود
  • معادلات جالب برای سردار آزمون در ایتالیا
  • امشب ماه صورتی می‌شود
  • آزمون گزینه اصلی دروسی برای جانشینی لوکاکو/ سردار جایگزین آبراهام
  • امشب ماه کامل صورتی را رصد کنید