Web Analytics Made Easy - Statcounter

استاندار گیلان با اشاره به لزوم ارتقاء ۷۰ درصدی کشت مکانیزه برنج در شالیزارها گفت: امسال برای کاهش آسیب‌های ناشی از کرونا باید استفاده از مکانیزاسیون در کشاورزی را تا ۷۰ درصد ارتقاء دهیم. ۱۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۱ استانها گیلان نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از رشت، ارسلان زارع ظهر امروز در جلسه حفاظت منابع آب در استانداری گیلان اظهار داشت: استان‌ گیلان به سبب دارا بودن موهبت‌های الهی و شرایط خوب اقلیمی، زمینه توسعه تولیدات کشاورزی را دارد و در این روزها نزولات جوی می‌تواند شرایط خوبی را برای آغاز سال زراعی جدید فراهم کند و باید شکرگذار خداوند باشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

استاندار گیلان با اشاره به استفاده یک میلیون مشترک آب شهری و روستایی گیلان و لزوم استفاده بهینه در مصرف آب گفت: برای تحقق جهش تولید لازم است که کوشش‌ مسئولان و فرمانداران در شهرستان‌ها برای تحقق این شعار مضاعف شود و تلاش کنیم تا ظرفیت‌های تولید در بخش‌های مختلف خصوصاً در بخش کشاورزی که پایه و اساس اشتغال در استان بوده را افزایش دهیم.

زارع با بیان اینکه تحقق جهش تولید نیازمند هماهنگی خوب و استفاده از تمامی ظرفیت‌های استان‌ است و باید مشکلات را برطرف و راهکارها را شناسایی کنیم ابراز داشت: باید دقت شود تا بحران ویروس کرونا به کشاورزی استان آسیب وارد نکند و توصیه‌نامه‌ها و شیوه‌نامه‌های لازم برای فصل زراعی جدید ابلاغ و پیگیری شود.

کشت مکانیزه گندم در بیله سوار به 80 هزار هکتار رسید13 هزار هکتار از اراضی سلسله زیرپوشش کشت مکانیزه غلات قرار گرفتفرسودگی ادوات، کشت مکانیزه بهبهان را با چالش روبه رو کرده است

نماینده عالی دولت در استان گیلان با اشاره به اینکه توصیه‌نامه‌های رعایت اصول بهداشتی، خودمراقبتی و دیگر مراقبتی توسط سازمان جهاد کشاورزی و فرمانداران به تمامی کشاورزان ابلاغ شود گفت: برای کاهش آسیب‌های ناشی از کرونا باید مقدار تجمعات نیروی انسانی را کاهش و استفاده از مکانیزاسیون در کشاورزی را تا 70 درصد ارتقاء دهیم.

وی به میزان بارگیری آب سدهای موجود در گیلان که نسبت به سال گذشته افزایش داشته خاطرنشان کرد: البته مقدار رهاسازی آب از سدهای استان نیز افزایش پیدا کرد و امسال دو ماه زودتر نسبت به رهاسازی آب اقدام می‌شود تا کشاورزان بتوانند از این ظرفیت به نحو مطلوب برای مصارف کشاورزی خود استفاده کنند.

استاندار گیلان افزود: طبق گزارشات اعلام شده، هم‌اکنون مقدار آب موردنیاز استان در بخش کشاورزی بالغ بر 3.5 میلیارد مترمکعب است که 2.5 میلیارد متر مکعب از طریق سدهای استان تامین می‌شود و بدیهی است که باید از این ظرفیت به نحو مطلوب استفاده کنیم و فرمانداران با توجه به نزولات جوی به کشاورزان تاکید کنند که از ظرفیت آب باران استفاده کنند. 

زارع با اشاره به لزوم تعمیرات پمپاژ‌ها و تجهیزات کشاورزی توسط سازمان جهاد کشاورزی استان با همکاری دستگاه‌های ذی‌ربط بیان داشت: با توجه به لزوم فاصله گرفتن از سوخت‌های فسیلی، لازم است که چاه‌های کشاورزی حتماً برقی شوند و برخی چاه‌ها که دارای پروانه بهره‌برداری هستند اما از سوخت فسیلی استفاده می‌کنند نیز شناسایی شوند.

نماینده عالی دولت در استان گیلان با اشاره به اقدامات جهاد کشاورزی جهت تأمین بذر گواهی شده در فصل زراعی جدید و لزوم استفاده از کود پتاسه توسط کشاورزان خاطرنشان کرد: جهاد کشاورزی از ظرفیت رسانه‌های گروهی و صدا و سیمای مرکز گیلان برای اطلاع‌رسانی بابت استفاده از کود پتاسه توسط کشاورزان اقدام کند و مراکز خدمات کشاورزی هم فعال‌تر شوند.

وی افزایش بیش از 6 درصدی ذخیره آب پشت سدهای استان نسبت به دوره بلند مدت را تاثیرگذار دانست و تصریح کرد: شرکت آب منطقه‌ای گیلان سال گذشته بالغ بر 70 میلیارد تومان برای اجرای پروژه‌های مهم و تامین آب آشامیدنی هزینه کرده و سازمان جهاد کشاورزی استان نیز بالغ بر 125 میلیارد تومان برای پروژه‌های کشاورزی هزینه کرده است.

زارع جذب 93 میلیارد تومان اعتبار در بخش خط ویژه مکانیزاسیون که به‌همت جهاد کشاورزی استان و سایر فعالان این بخش صورت گرفت را اقدامی مهم و تاثیرگذار دانست و بیان کرد: مقدار اعتبار جذب شده در بخش خط ویژه مکانیزاسیون، رتبه استان را در این بخش از جایگاه 13 به جایگاه نخست ارتقاء داده که جای تقدیر دارد.

استاندار گیلان با اشاره به اهمیت صرفه‌جویی در مصرف آب به مقدار بیش از 200 میلیون مترمکعب در استان خاطرنشان کرد: تقویم فصل زراعی جدید نیز ابلاغ شده که براساس آن باید از هفته نخست اردیبهشت‌ماه نشاء‌کاری‌ در شالیزارها آغاز شود و ضمن استفاده بهینه از آب از 7 مرداد ماه نیز برداشت برنج داشته باشیم.

سیدمحسن حسینی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری گیلان نیز در این جلسه با اشاره به مشکلات آب در روستاهایی که تک‌منبع هستند اظهار داشت: در 547 روستای استان گیلان برای رفع تنش آبی نیازمند اعتبار هستیم البته طرح‌های آبرسانی که در برخی روستا‌ها اجرا شده یا در دستور کار قرار دارد موجب برطرف شدن بخشی از مشکلات روستاها در تامین آب شده است.

فرماندار شهرستان رشت نیز در این جلسه با اشاره به‌ ضرورت توجه بیشتر به حوزه کشاورزی در سال جهش تولید اظهار داشت: بخش قابل توجهی از درآمد و تولید استان گیلان مربوط به بخش کشاورزی بوده که نیازمند توجه بیشتر است و با وجود محدودیت‌های منابع و اعتبارات اما مطالبات حوزه کشاورزی باید مورد توجه اساسی قرار گیرد.

میرشمس مومنی‌زاده ضمن توصیه به سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا که موجب تعطیلی بسیاری از اماکن شد اما باید این مساله را در نظر گرفت که کشاورزی را نمی‌توان تعطیل کرد لذا لازم است که مراکز کشاورزی در این ایام فعال‌تر شوند و اطلاع‌رسانی‌های لازم به کشاورزان انجام شود‌‌.

وی توسعه مکانیزاسیون در کشاورزی را ضروری دانست و با بیان اینکه بانک کشاورزی با اعطای تسهیلات در این حوزه به‌صورت ویژه عمل کند خاطرنشان کرد: پروژه ایستگاه پمپاژ منطقه اوشمک نیز این قابلیت را دارد که آب موردنیاز حدود 850 هکتار از اراضی کشاورزی این منطقه را تامین کند که باید سریعاً به بهره‌برداری برسد.

فرماندار شهرستان رشت با اشاره به گلایه‌های مردم محله سیاه اسطلخ رشت مبنی بر مشکلات ناشی از آلودگی‌ رودخانه گوهررود در این محله گفت: مردم این محله از آب رودخانه گوهررود که از وسط محله سیاه اسطلخ رشت عبور می‌کند برای مصارف کشاورزی خود استفاده می‌کنند اما آلودگی آب رودخانه مشکلاتی برای این مردم ایجاد کرده است.

مومنی‌زاده خاطرنشان کرد: قرار بود چندین چاه برای تامین آب موردنیاز کشاورزی مردم محله سیاه اسطلخ رشت در این منطقه حفر شود که درخواست داریم اقدامات اساسی در این زمینه انجام شود زیرا مردم این منطقه گله‌مند هستند که نمی‌توانیم کشاورزی کنیم.

انتهای پیام/612/ش

R7877/P/S6,71/CT11

منبع: تسنیم

کلیدواژه: سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اشاره استاندار گیلان کشاورزی استان کشت مکانیزه استان گیلان زراعی جدید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۱۵۶۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرداخت ۹۰ میلیارد تومان اعتبار ویژه مکانیزاسیون کشاورزی در گیلان

صالح محمدی در گفت و گو با خبرنگار مهر با اعلام این خبر اظهار کرد: بخشی از این اعتبار به متقاضیان خرید موتور پمپ آب کشاورزی پرداخت شده است و این مهم استمرار پیدا خواهد کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به سهم ۱۴۶ میلیارد تومانی استان در بخش مکانیزاسیون در سال گذشته اضافه کرد: علت عدم تخصیص تمام سهم اختصاصی در نظر گرفته شده به بهره برداران استان گیلان مشکل ایجاد شده در سامانه سمات بانک کشاورزی بوده است و امیدواریم در سال جدید ضمن توجه به جاماندگان معرفی شده سال قبل پرداخت تسهیلات را ادامه دهیم.

محمدی تصریح کرد: در سال جاری سهم استان در خط اعتباری ویژه مکانیزاسیون ۲۴۰ میلیارد تومان است و به مثابه سال‌های گذشته پس از هماهنگی با مدیریت شعب بانک کشاورزی توزیع شهرستانی و سهم شهرستان در اختیار مدیران جهاد کشاورزی قرار خواهد گرفت تا نسبت به معرفی متقاضیان واجد شرایط به سیستم بانکی اقدام شود.

کد خبر 6098943

دیگر خبرها

  • بیمه محصولات زراعی در لرستان ۲۲ درصد افزایش پیدا کرد
  • برخورد جدی با متخلفان عرضه سموم کشاورزی در محمودآباد
  • بازنگری سهمیه سوخت عملیات مکانیزه زراعی و باغی
  • مرثیه‌ای برای رنج شالیکاران گیلانی/ برنجی که فروش نمی‌رود‌
  • تشنگی سد‌های خراسان‌شمالی با وجود افزایش بارندگی‌ها/ بهبود کشاورزی با بارندگی️
  • اختصاص بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار ویژه مکانیزاسیون کشاورزی به گیلان
  • همکاری‌های کشاورزی ایران و تاجیکستان گسترش می‌یابد
  • ابلاغ مصوبه افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی
  • پرداخت ۹۰ میلیارد تومان اعتبار ویژه مکانیزاسیون کشاورزی در گیلان
  • نشا کاری ۱۰۶ هزار هکتار از شالیرازهای مازندران