Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز سه شنبه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، منصور غلامی در نشستی مشترک با هیأت رئیسه و برخی اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به اقدامات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در دوره‌ شیوع بیماری کرونا، اظهار داشت: وزارت علوم طی شیوع این بیماری تا حدود زیادی افکار عمومی را در جریان اقدامات صورت گرفته در حوزه‌ آموزش عالی قرار داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت: در بخش آموزش مجازی و اعطای اختیارات بیشتر به دانشگاه‌ها و تمرکززدایی پیش از کرونا نیز اقدامات مثبتی در آموزش عالی صورت گرفته و این اقدامات در دوران بحران تقویت شده و توسعه یافته است.

غلامی با بیان اینکه هفته آینده وزارت علوم نشستی به‌ صورت ویدئو کنفرانس با روسای دانشگاه‌ها در زمینه همفکری و هم‌افزائی در زمینه مدیریت شرایط خاص فعلی خواهد داشت، خاطرنشان کرد: دانشگاه‌های کشور در ماه گذشته حضور مؤثر علمی و مطالعاتی در زمینه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی مقابله با کرونا انجام داده‌اند.

وی بیان کرد: خوشه‌های علمی فعال دانشگاهی در حوزه‌های مختلف علمی تشکیل شده و ضمن انجام مطالعات علمیه ارائه راهکارهای کارشناسی در این زمینه پرداخته اند که نتایج حاصل به تدریج به مسئولان و نهادهای ذیربط ارائه شده است.

مسعود برومند، معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم نیز در ادامه این نشست با معرفی سامانه اطلاعات به‌روز شده کووید ۱۹ که با تلاش مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری (ISC) شیراز تهیه‌ شده است،‌ به معرفی ویژگی‌ها و مزیت‌های این سایت پرداخت و گفت: آخرین مقالات حوزه کرونا، اطلاعات مبتلاشدگان و درمان شده‌ها به صورت به‌روز در سایت قابل‌مشاهده و رصد است.

وی افزود: در خصوص اقدامات آموزش عالی در دوران بحران بیماری کرونا می‌توان گفت که عملکرد مناسبی انجام شده است. همه فعالیت‌های پژوهشی در رابطه با این بیماری شامل فعالیت‌های تشخیصی تا پژوهش‌های علمی در پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست‌فناوری متمرکز شده است.

برومند در ادامه سخنان خود با اشاره به اقدامات پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری در خصوص مبارزه با شیوع بیماری کرونا اظهار داشت: روزانه ۱۳ هزار جفت دستکش، ۶۵ هزار ماسک و ۳۰۰ هزار لیتر مواد ضدعفونی‌کننده توسط پارک‌های علم و فناوری تولیدشده است. همچنین فعالیت مراکز آموزشی را در این مدت برای حضور در این عرصه هدایت کردیم. به‌عنوان‌مثال در اصفهان ۲۵ شرکت دانش‌بنیان تغییر کاربری داده و محصول خود را به سمت تولید مواد ضدعفونی هدایت کردند.

علی خاکی صدیق، معاون آموزشی وزارت علوم نیز در ادامه نشست با اشاره به شروع فعالیت‌های وزارت عتف در زمینه مدیریت شرایط حاصل از شیوع بیماری از چهارم اسفندماه به اهداف اصلی این وزارتخانه اشاره کرد و گفت: به حداقل رساندن آسیب‌ها، جبران کاستی‌های آموزشی، بهره‌مندی از امکانات آموزش الکترونیکی و آمادگی در صورت تداوم مشکل و حفظ ظرفیت‌های به‌دست‌آمده برای آینده، در صورت مواجه‌ شدن با شرایط مشابه از جمله اهداف این وزارتخانه بوده است.

وی با بیان اینکه در هفتم اسفندماه نشستی نیز با معاونان آموزشی دانشگاه‌ها برگزار شد، افزود: دهم اسفند بخشنامه‌ای در خصوص توجه و تأکید بر ادامه فعالیت‌های آموزشی به‌ صورت مجازی به دانشگاه‌ها ابلاغ شد و برای حمایت، هماهنگی و پشتیبانی‌های ضروری کارگروه تخصصی آموزش‌های الکترونیکی نیز در وزارت عتف تشکیل داده شد.

معاون آموزشی وزارت علوم در ادامه به دیگر اقدامات حوزه آموزشی آموزش عالی اشاره‌کرده و اظهار داشت: برای بهره‌مندی دانشگاه‌ها از ترافیک رایگان و برای تکمیل زیرساخت‌های لازم در توسعه آموزش مجازی با وزارت ارتباطات مکاتبه شد که امیدواریم این حمایت در تمام استان‌ها محقق شود.

وی با بیان اینکه، در عرصه بین‌المللی و همفکری و بهره‌مندی از تجربیات سایر کشورهای درگیر با مشکل بیماری کرونا، در سه نشست ویدئو کنفرانسی که توسط سازمان یونسکو ترتیب داده شده بود مشارکت داشته و نظرات و تجربیات خود را ارائه کردیم، افزود: خوشبختانه امروز افزون بر ۹۰ درصد از دانشگاه‌های دولتی کشور می‌توانند آموزش الکترونیکی را به دانشجویان خود در سطوح مختلف ارائه کنند.

وزارت علوم باید پرچم‌دار مقابله با کرونا و شکست آن در آینده باشد

رییس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس با اشاره به نقش محوری وزارت علوم در حل مسائل و مشکلات کشور ازجمله در بحران حاصل از بیماری کرونا اظهار داشت: جامعه به حضور پررنگ آموزش عالی و اطلاع‌رسانی در این خصوص نیاز دارد.

محمدمهدی زاهدی، افزود: کرونا فرصت خوبی برای تعامل هرچه بیشتر وزارت بهداشت و وزارت علوم را فراهم کرده و انتظار این است که وزارت علوم، پرچم‌دار مقابله با کرونا و شکست آن در حوزه‌های علم و فناوری باشد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی نیز در ادامه نشست با اشاره به اینکه با گسترش بحران کرونا بشر به اهمیت توجه به سرمایه‌گذاری در حوزه علم واقف شد، تصریح کرد: دانشگاه آزاد اسلامی از سه بیمارستان خود در تهران برای خدمت‌رسانی به بیماران کرونا استفاده کرده است.

محمدمهدی طهرانچی، افزود: در حوزه آموزش مجازی دانشگاه آزاد باید ۲۴ هزار عضو هیئت‌ علمی و یک میلیون دانشجو را آموزش دهد.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه از آثار اقتصادی و کاهش درآمدهای دانشگاه آزاد اسلامی و سایر دانشگاه‌های غیردولتی نیز ابراز نگرانی کرد که ممکن است از عهده هزینه‌های جاری خود برنیایند.

برچسب‌ها وزارت علوم تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی ویروس کرونا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت علوم تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی ویروس کرونا وزارت علوم تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی ویروس کرونا دانشگاه آزاد اسلامی تحقیقات و فناوری بیماری کرونا دانشگاه ها وزارت علوم آموزش عالی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۱۷۳۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کسب رتبه ۱۴ دانشگاه مازندران در بخش آموزش در میان دانشگاه‌های کشور

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مازندران، دکتر رحمت عباس­نژاد سرستی، معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه مازندران در آیین گرامی­داشت مقام معلم و تجلیل از استادان نمونه دانشگاه مازندران، ضمن اعلام برنامه ­های دهه سرآمدی آموزش بر اساس روزشمار ابلاغ­ شده، گفت: با همکاری دفتر نمایندگی نهاد مقام معظم رهبری، دفتر هم ­اندیشی اساتید، ستاد توانمندسازی استادان، معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه، مدیریت روابط بین ­الملل و نیز برخی از دانشکده ­ها، برنامه ­هایی در راستای طرح تحول آموزش عالی از ۸ تا ۱۸ اردیبهشت اجرایی خواهند شد.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه مازندران به برخی از محور‌های برنامه­ های دهه سرآمدی آموزش اشاره کرد و گفت: محور‌های مذکور عبارتند از دانشگاه آینده با رویکرد ایرانی- اسلامی؛ کیفیت پویایی تدریس؛ پیاده­سازی آمایش آموزش عالی؛ تقویت فرهنگ شاگردپروری؛ آموزش و اخلاق حرفه­ای؛ راهبرد خانواده­محوری در دانشگاه؛ نقش فناوری­های نوین آموزشی در کارآمدی آموزش عالی؛ توسعه هوشمند دیپلماسی علمی و بین‌المللی‌سازی آموزش عالی در حوزه آموزش؛ آموزش‌های سرآمد در حوزه‌های علمی و فناوری پیشران و علوم پایه؛ و حمایت خیرین از توسعه آموزش به محوریت بنیاد حامیان دانشگاه.

معاون آموزشی دانشگاه مازندران در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ارتقای عملکرد آموزش دانشگاه مازندران در نظام رتبه‌بندی ISC در بین دانشگاه‌ها گفت: مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC) هرساله براساس شاخص ­های آموزشی، پژوهشی، فناوری و نوآوری، بین­ المللی­ سازی، اثرگذاری اقتصادی، خدمات اجتماعی، زیرساخت و تسهیلات به رتبه­ بندی دانشگاه­های کشور مبادرت می­ ورزد.

او گفت: ملاک­های ارزیابی دانشگاه­ها در بخش آموزش نیز شاخص­هایی، چون هرم هیأت علمی، کیفیت دانشجویان ورودی، نوآوری در آموزش، مهارت­ افزایی در آموزش، بازنگری و تدوین برنامه ­های درسی، نسبت دانشجو به استاد و اشتغال دانش ­آموختگان هستند.

دکتر عباس‌نژاد در ادامه افزود: در نظام رتبه ­بندی ISC در سال ۱۳۹۹-۱۳۹۸، رتبه دانشگاه در بخش آموزش، ۴۴ بوده و در سال ۱۴۰۰-۱۳۹۹ به ۳۴ ارتقا یافته است. اما رتبه آموزشی دانشگاه مازندران در میان ۱۱۱ دانشگاه ارزیابی ­شده کشور در سال ۱۴۰۱-۱۴۰۰ با جهش بسیار جالب توجه، به رتبه ۱۴ رسید که به این ترتیب دانشگاه مازندران با پشت­ سر گذاشتن دانشگاه­ های مهم، در کنار دانشگاه ­های برتر از نظر شاخص ­های آموزشی قرار گرفت.

معاون آموزشی دانشگاه ابراز امیدواری کرد: با همت و پشتکار استادان، مدیران و یاوران علمی، شاهد ارتقای رتبه دانشگاه در این زمینه در سال­های پیش­رو باشیم.

دیگر خبرها

  • کلنگ خوابگاه متأهلی در دانشگاه کاشان به زمین زده شد
  • نشریات دانشجویی روایت‌گر جنبش‌های دانشجویی در حمایت از غزه باشند
  • مرکز ملی مغز با هدف گسترش خدمات در زمینه علوم شناختی راه‌اندازی می‌شود
  • نشریات دانشجویی روایتگر صادق جنبش‌های دانشگاه‌های غربی از وضعیت غزه باشند
  • ۸ دستاورد علمی برپایی رویداد صدرا در دانشگاه آزاد بوئین‌زهرا
  • امروز؛ آخرین مهلت نام نویسی برای دریافت وام‌های ضروری و ودیعه مسکن
  • کسب رتبه ۱۴ دانشگاه مازندران در بخش آموزش در میان دانشگاه‌های کشور
  • وضعیت لایحه بودجه حوزه آموزش عالی، تحقیقات و فناوری
  • توضیح دانشگاه تهران درباره بهره مندی از ظرفیت شخصیت‌های حقوقی
  • دانشگاه تهران رتبه اول همکاری‌های بین‌المللی را دارد