Web Analytics Made Easy - Statcounter

خرداد: سیاست فشار حداکثری آمریکادر بحبوحه کارزار ایران با کرونا، نه تنها تلاش‌های کشورها در قطع زنجیره جهانی کرونا را مختل می‌کند بلکه به عنوان رفتاری مخرب در حافظه تاریخی جهانیان خواهد ماند.
به گزارش خرداد به نقل از ایرنا، ایران در حالی همانند بیش از ۲۰۰ کشور جهان با کرونا دست و پنجه نرم می‌کند که شرایط منحصر به فردی در میان این کشورها دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ایران با وجود زیرساختهای قدرتمند بهداشت و درمان، چند سال است با شدید ترین تحریمهای ظالمانه دست و پنجه نرم می کند همین امر باعث شده مقابله با کرونا در ایران با دشواریهای زیادی مواجه شود.
ایران از ابتدای اسفندماه درگیر کرونا شده است. در آن روزها برخی از مقامات آمریکا از شیوع کرونا در ایران ابراز خوشحالی کرده و گفتند کاری که سیاست فشار حداکثری  آمریکا نتوانست علیه ایران بکند کرونا محقق کرد.  روز چهارشنبه ۲۸ اسفند در اوج همه گیری کرونا در ایران، آمریکا رسما اعلام کرد چند شرکت را به دلیل همکاری با تهران تحریم کرده است. «مایک پمپئو»، وزیر خارجه آمریکا در یک کنفرانس خبری بدون ارائه جزئیات بیشتر گفت:  آمریکا ۹ نهاد در آفریقای جنوبی، هنگ‌کنگ و چین و سه فرد ایرانی را به دلیل وارد شدن به مبادلات مالی قابل توجه در زمینه خرید، اکتساب، فروش، صادرات و بازاریابی محصولات پتروشیمی ایران تحت تحریم قرار داده است.
کمپینی برای رفع تحریم
با بروز بیماری کرونا، دستگاه دیپلماسی ایران  در راستای وظایف محوله تلاشهای گسترده ای را برای تبیین شرایط ایران در مواجهه با کرونا و اثرات مخرب تحریمهای آمریکا بر مبارزه ایران با کرونا سازماندهی کرد محمد جواد ظریف در گفت و گوهای متعدد با همتایان خود تلاش کرد آنها را به شرایط ایران آگاه کرده و مسئولیتهای اخلاقی کشورها را به آنها متذکر شد. در این راستا وزارت امور خارجه کمپینی اینترنتی برای جمع آوری امضا با عنوان «نه به تحریم‌ها٬ نه به کرونا» به منظور جلب حمایت برای کاستن از تاثیر تحریم ها علیه تهران در شرایط فعلی شیوع جهانی ویروس کرونا و همچنین آگاه سازی جهانی از این موضوع راه اندازی کرد. در متن توضیحات این کمپین آمده است: «ویروس کرونا تهدیدی جهانی است و مبارزه با این تهدید جهانی همکاری جهانی را می طلبد؛ تحریم‌های فراقانونی دولت ایالات متحده آمریکا علیه ملت ایران مانع همگرایی بین المللی برای مبارزه با این بلای جهانی است».
هدف این کمپین جلب توجه و اعمال فشار جهانی از طریق نهادهای بین المللی بر آمریکا جهت لغو تحریم‌های یکجانبه علیه ایران است. دبیرخانه کلانشهرهای کشور روز گذشته اعلام کرد که امضا کنندگان برای پیوستن به این کمپین از مرز ۲۵۵ هزار امضا گذشت.
درخواست سازمان دیده‌بان حقوق بشر
سازمان دیده‌بان حقوق بشر روز ۱۸ فروردین از دولت آمریکا خواست برای تسهیل مبارزه ایران با کرونا، تحریم‌های خود را تعلیق کند. این سازمان غیردولتی در وب سایت رسمی خود با اشاره به مشکلاتی که تحریم‌های آمریکا در زمینه مبادلات مالی و بانکی برای ایران ایجاد کرده، ادعای دولت واشنگتن در زمینه معافیت غذا و دارو از تحریم‌ها را زیر سوال برد و تاکید کرد واردات اقلام پزشکی و دارویی به ایران به دلیل خودداری بانک‌های بین‌المللی از معامله با ایران، به کندی انجام می‌شود و این مسئله می‌تواند بر توانایی ایران در مبارزه با ویروس کرونا تاثیرات سوء برجا بگذارد و آمار مرگ و میر ناشی از این ویروس در ایران را بالا ببرد.
«کنت راث»، مدیر اجرایی دیده‌بان حقوق بشر، ادامه تحریم‌ها و تشدید آن در شرایط کنونی از سوی دولت ترامپ را یک اشتباه و سنگدلی توصیف کرده و گفت: محروم کردن ایرانیان از دسترسی به منابع حساس پزشکی در شرایط کنونی سیاستی سنگدلانه و اشتباه برای دولت ترامپ است.
سازمان دیده بان حقوق بشر تاکید کرده بر اساس مطالعه‌ای که در اکتبر سال ۲۰۱۹ انجام داده به این نتیجه رسیده که بر خلاف ادعای دولت ترامپ در زمینه معاف بودن بخش دارو و غذا از  تحریم‌های آمریکا، در عمل نتوانسته بر عدم تمایل شدید شرکت‌ها و بانک‌های آمریکایی و اروپایی از معاملات بشردوستانه با ایران فایق آید و در عمل تحریم‌های آمریکا، واردات اقلام پزشکی و دارویی به ایران را دشوار و کند کرده است.
وعده پمپئو و انکار ترامپ
مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا روز ۱۲ فروردین از احتمال تجدید نظر در تحریم‌های اقتصادی ایران و کشورهای دیگر سخن گفت. او اعلام کرد که برای مقابله با شیوع بیماری کرونا این احتمال وجود دارد که دنبال کردن سیاست تحریم‌ها برای مدتی لغو شود.
سخنان مایک پمپئو واکنش به انتقادهای شدیدی بوده است که از سوی دبیرکل سازمان ملل مطرح شده است. آنتونیو گوترش در ارتباط با شیوع بیماری کرونا از سیاست تحریم‌های آمریکا علیه ایران و دیگر کشورها انتقاد کرده بود. دبیرکل سازمان ملل متحد با اشاره به بحران انتشار سریع  ویروس کرونا در جهان خواستار همبستگی برای مقابله این فاجعه شد و تأکید کرد که بایستی برای نجات بشر از این بیماری کشنده، تمام تحریم‌ها و مجازات‌های بین المللی برداشته شود.
اما روز پنجشنبه ١۴ فروردین، دونالد ترامپ در پاسخ به پرسش‌های خبرنگاران در مورد کاهش تحریم ایران و کمک‌های پزشکی و درمانی گفت: ایرانی‌ها چنین چیزی از ما نخواسته‌اند و بنابراین ما هم اقدامی نمی‌کنیم.
این در حالی است که ۹ تن از اعضای سنا و کنگره از جمله برنی سندرز، الیزابت وارن، الکسندریا اوکاسیو کورتز، الهان عمر و آیانا پریسلی با ارسال نامه ای  به دولت آمریکا خواستار کاهش و یا لغو تحریم‌های اعمال شده علیه ایران، ونزوئلا و سایر کشورها شدند تا زمینه مبارزه با شیوع ویروس کرونا فراهم شود. در این نامه آمده است که تحریم‌ها مانع دسترسی این کشورها به دارو و تجهیزات پزشکی لازم برای جلوگیری از انتقال ویروس کرونا شده و میلیون‌ها انسان را با خطر مرگ رو به رو می‌کند.
علی رغم تمامی تلاش‌ها واشنگتن همچنان سیاست فشار حداکثری خود را در دوران سخت شیوع کرونا ادامه می‌دهد این اقدام غیرمسئولانه و ظالمانه دولت ترامپ قطعا در حافظه تاریخ خواهد ماند. از سوی دیگر این رویکرد آمریکا و کارشکنی در مقابله ایران با کرونا  ممکن است مانع از قطع زنجیره جهانی کرونا از سوی ایران شده و حتی اقدامات سایر کشورها را مختل کند از این رو این کارشکنی به بهداشت جهانی هم‌آسیب می‌رساند. برچسب ها: آمریکا ، تحریم ، ایران

منبع: خرداد

کلیدواژه: آمریکا تحریم ایران دیده بان حقوق بشر تحریم های آمریکا ایران با کرونا ویروس کرونا بین المللی دولت ترامپ علیه ایران تحریم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khordad.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خرداد» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۱۷۷۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار رئیس سیا درباره شراکت ایران و روسیه/ افزایش مجروحان رزمایش دریایی آمریکا به ۳۵ نفر/ حمله پهپادی مقاومت اسلامی عراق به بندر ایلات/ انهدام ۲ پایگاه تروریست‌ها در سوریه توسط جنگنده های روسیه

بین الملل تابناک: هشدار رئیس سیا درباره شراکت ایران و روسیه، افزایش مجروحان رزمایش دریایی آمریکا به ۳۵ نفر، حمله پهپادی مقاومت اسلامی عراق به بندر ایلات، انهدام ۲ پایگاه تروریست‌ها در سوریه توسط جنگنده های روسیه و برنامه آمریکا برای فروش جنگنده‌های «اف-۱۵ ای.ایکس ۲» از مهم ترین خبرها و رویدادهای منطقه ای و بین المللی در 24 ساعت گذشته بوده اند.

هشدار رئیس سیا درباره شراکت ایران و روسیه

رییس آژانس مرکزی اطلاعات(سیا) آمریکا در گفت‌وگویی به تکرار ادعاهایی درباره روابط دفاعی ایران و روسیه پرداخته و درباره سطح فعالیت‌های هسته‌ای ایران اظهارنظر کرد.

"ویلیام برنز" رییس سیا با مطرح کردن ادعاهایی درباره همکاری دفاعی ایران و روسیه، گفت که شراکت روسیه و ایران در حال پیشروی "در مسیر بسیار خطرناکی" است.

پایگاه خبری بیزینس اینسایدر گزارش داد که برنز در گفت‌وگویی با شبکه سی‌بی‌اس مدعی شد، روسیه در ازای دریافت کمک‌های نظامی برای جنگ در اوکراین در حال ارائه ،کمک‌هایش به ایران در زمینه برنامه موشکی آن است.

روسیه از سوی اوکراین و متحدان غربی آن به استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین متهم شده است.

ایران این ادعا را رد کرده و گفته است که همکاری‌های نظامی آن با روسیه در چارچوب روابط دفاعی دوجانبه بوده و ارتباطی به جنگ اوکراین ندارد.

مقامات ایران همنین تاکید کرده‌اند، برخلاف متحدان غربی اوکراین که آشکارا به مداخله نظامی در این جنگ می‌پردازد، از هیچ یک از طرفین این جنگ حمایت نمی‌کند و آماده میانجیگری برای رسیدن به راهکاری برای حل‌وفصل سیاسی این مناقشه است.

با این حال، برنز مدعی است که ایران تسلیحاتی به روسیه داده که در جنگ اوکراین، از جمله علیه زیرساخت‌های غیرنظامی استفاده شده‌اند.

رییس سیا همچنین در ادامه مدعی شد که روسیه در حال بررسی عرضه هواپیماهای جنگنده به ایران نیز هست.

برنز در بخش دیگری از اظهاراتش درباره ایران گفت که برنامه هسته‌ای ایران بیش از پیش پیشرفته است.

او مدعی شد که برنامه هسته‌ای ایران "تا حدی پیشرفته است که اگر بخواهند پافراتر بگذارند، غنی‌سازی ۹۰ درصدی تنها چند هفته طول می‌کشد."

برنز با ادعای این که ایران پیشتر، در برنامه هسته‌ای خود اهداف نظامی را دنبال می‌کرد که در سال ۲۰۰۳ متوقف شد، گفت که فکر نمی‌کند ایران تلاش‌ها برای ساختن تسلیحات هسته‌ای را ازسرگرفته باشد.

افزایش مجروحان رزمایش دریایی آمریکا به ۳۵ نفر

تعداد تفنگداران آسیب‌دیده در رزمایش نیروی دریایی آمریکا در فلوریدا به ۳۵ نفر افزایش یافت.

تعداد مجروحان حادثه در تمرین تفنگ‌داران نیروی دریایی آمریکا در نزدیکی سواحل فلوریدا به ۳۵ تن افزایش یافت.

این حادثه در پی برخورد دو «هاورکرافت» نیروی دریایی آمریکا روی داد که برای جابه‌جایی تجهیزات و تفنگ‌داران از کشتی به ساحل مورد استفاده قرار می‌گیرند.

سخنگوی نیروی دریایی آمریکا در ابتدا تعداد مجروحان این حادثه را ۳۰ نفر اعلام کرده بود، اما اکنون تعداد زخمی‌ها به ۳۵ تن افزایش یافته است.

پنج نفر از مجروحان که وضعیت وخیم‌تری داشتند، برای مراقبت ویژه به مرکز درمانی دانشگاه «ساوانا» منتقل شده بودند، اما پنتاگون اعلام کرد یکی از آن‌ها به مرکز پزشکی نیروی دریایی ایالات متحده در پورتسموث انتقال یافته تا مراحل درمان خود را در نزدیکی محل اقامت خود ادامه دهد.

حمله پهپادی مقاومت اسلامی عراق به بندر ایلات

مقاومت اسلامی عراق باردیگر اهدافی در جنوب مناطق اشغالی فلسطین را هدف قرار داد.

در همین ارتباط، مقاومت اسلامی عراق اعلام کرد است که از طریق حملات پهپادی، پایگاه هوایی نظامی رژیم صهیونیستی در ایلات را هدف قرار داده است.

به گفته مقاومت اسلامی عراق، مجاهدان این گروه سحرگاه امروز پایگاه هوایی نظامی اشغالگران اسرائیل در ایلات واقع در جنوب فلسطین اشغالی را هدف قرار داده‌اند.

مقاومت اسلامی عراق بامداد یکشنبه هم در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که در حمایت از مردم غزه و در پاسخ به جنایات رژیم صهیونیستی بندر نفتی حیفا در فلسطین اشغالی را هدف قرار داده است. طبق اعلام مقاومت اسلامی عراق، حیفا با یک فروند موشک پیشرفته «الأرقب» مورد حمله قرار گرفته است.

در این بیانیه مقاومت اسلامی عراق آمده است: رزمندگان ما، بندر حیفا در اراضی اشغالی فلسطین را با موشک کروز پیشرفته ارقب هدف قرار دادند. این عملیات در ادامه مقاومت در برابر اشغالگران و یاری مردم غزه و پاسخ به جنایاتی انجام شده که رژیم غاصب علیه زنان و کودکان و سالخوردگان فلسطینی مرتکب می‌شود.

مقاومت اسلامی عراق بر ادامه عملیات خود برای درهم کوبیدن مواضع دشمنان تاکید کرده است.

دو روز پیش نیز، مقاومت اسلامی عراق از حمله به اهدافی در عمق فلسطین اشغالی خبر داده بود. در همین ارتباط نیز مقاومت اسلامی عراق اعلام کرد که مجاهدین ما بعدازظهر پنجشنبه با موشک‌های ارقب «موتور کروز» یک هدف حیاتی را در بئرشبه در سرزمین‌های اشغالی هدف قرار دادند.

مقاومت اسلامی عراق همچنین افزوده بود که دو هدف حیاتی را در تل آویو در سرزمین‌های اشغالی با موشک ارقب هدف قرار دادیم. به گفته مقاومت اسلامی عراق، حمله به دو هدف در بئرشبه و تل آویو با موشک ارقب شد.

تصاویر ماهواره‌ای نیز از اهداف بمباران شده توسط مقاومت اسلامی در عراق در سرزمین‌های اشغالی حکایت دارد.

انهدام ۲ پایگاه تروریست‌ها در سوریه توسط جنگنده های روسیه

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد: نیروی هوایی این کشور در سوریه ۲ پایگاه تروریست‌ها را در صحرای استان حمص منهدم کرد.

به گزارش خبرگزاری سوریه (سانا)، «یوری پوپوف» معاون مرکز هماهنگی روسیه در سوریه در بیانیه‌ای اعلام کرد: حملات هوایی ارتش روسیه ۲ پایگاه تروریست‌هایی را که منطقه التنف در مرز سوریه با عراق و اردن را ترک کرده و در منطقه صعب العبور حومه شرقی استان حمص و منطقه العمور در این استان پنهان شده بودند، هدف قرار داد.

به گفته وی، در منطقه التنف روزانه ۹ مورد نقض حریم هوایی توسط جنگنده‌های «اف -۱۵»، تایفون، تاندربولت و هواپیماهای اطلاعاتی از نوع «ام سی ۱۲ دبلیو» که همگی متعلق به ائتلاف تحت سرکردگی آمریکا موسوم به «ائتلاف ضد داعش» هستند، ثبت شده است.

برنامه آمریکا برای فروش جنگنده‌های «اف-۱۵ ای.ایکس ۲» 

شرکت بوئینگ تایید کرده که قصد دارد با فروش جنگنده‌های «اف-۱۵ ای.ایکس ۲» به عربستان سعودی، درآمدهای خود از این نسل جنگنده را افزایش دهد.

 عربستان سال‌هاست از جنگنده‌های «اف-۱۵ ایگل» استفاده می‌کند و در گذشته نیز نسخه‌های پیشرفته‌ای از این جنگنده را خریداری کرده است. با این حال، بوئینگ در حالی به دنبال فروش این جنگنده‌های اف-۱۵ به عربستان است که رقبای اروپایی بوئینگ هم سعی دارند به ریاض جنگنده بفروشند، از جمله جنگنده‌های «داسو رافال» و «یوروفایتر تایفون».

در همین حال بوئینگ اخیرا جنگنده‌های «اف-۱۵ ای.ایکس» را به لهستان پیشنهاد کرده و رژیم صهیونیستی هم خواستار دریافت نسخه سفارشی خود شده است.

وزارت خارجه آمریکا همچنین با فروش این جنگنده‌ها به اندونزی هم موافقت کرده است.

هم‌زمان منابع عبری گزارش کرده‌اند عربستان سعودی نگران دو قابلیت اصلی در هواپیماهای اف-۱۵ کنونی خود است و این دو نکته قابلیت حمل سلاح و کار مداوم برای مدت طولانی است که این دو مورد در نسخه جدید اف ۱۵ ارتقا یافته است.

نیروی هوایی عربستان در حال حاضر دارای ۸۴ جنگنده F-۱۵ SA و همچنین ۶۸ جنگنده F-۱۵ s است.

دیگر خبرها

  • هشدار رییس سیا درباره شراکت ایران و روسیه/ افزایش مجروحان رزمایش دریایی آمریکا به ۳۵ تن/ حمله پهپادی مقاومت اسلامی عراق به بندر ایلات/ انهدام دو پایگاه تروریست‌ها در سوریه توسط جنگنده‌های روسیه
  • هشدار رئیس سیا درباره شراکت ایران و روسیه/ افزایش مجروحان رزمایش دریایی آمریکا به ۳۵ نفر/ حمله پهپادی مقاومت اسلامی عراق به بندر ایلات/ انهدام ۲ پایگاه تروریست‌ها در سوریه توسط جنگنده های روسیه
  • دبیرکل سازمان جهانی بهداشت: تفاهم‌نامه‌ مقابله با همه‌گیری‌های آینده باید امضا شود
  • کره شمالی: هیات‌های جدید ناظر بر تحریم‌ها، محکوم به شکست هستند
  • اسرائیل از مقاومت فلسطینیان خسته شده است/جنبش دانشجویی شکل گرفته،برخلاف تصور صهیونیسم جهانی است
  • بیانیه انجمن اسلامی فارغ‌التحصیلان آمریکا و کانادا در پی جنبش جهانی حمایت از فلسطین
  • کره‌شمالی: گروه‌های جدید ناظر بر تحریم‌ها شکست خواهند خورد
  • کره شمالی: آمریکا و متحدانش به دنبال اجتناب از چارچوب سازمان ملل هستند
  • بیانیه انجمن اسلامی فارغ التحصیلان آمریکا و کانادا در پی جنبش جهانی حمایت از فلسطین
  • واکنش کاردار ایران به سخنان وزیر دفاع انگلیس