Web Analytics Made Easy - Statcounter

پزشک و کارشناس ستاد کرونای دانشگاه علوم پزشکی کرمان ضمن توصیه های لازم در خصوص بیماری گفت: دل درد، سردرد و تنگی نفس هرکدام به تنهایی از نشانه های بیماری کرونا نیست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان؛ دکتر سعید صحبتی در پاسخ آنلاین به سوالات با موضوع " بیماری کرونا " ابتدا با بیان اینکه سبزیجات و میوه جات مانند هر ماده غذایی دیگری که از بیرون خریداری و وارد خانه می شود قبل از مصرف باید به خوبی شستشو و ضدعفونی و بعد از آن استفاده شود؛ گفت: قطعاً سبزی به خودی خود نمی تواند حاوی ویروس باشد اما لازم است نکات ایمنی را در زمینه ضدعفونی سبزیجات رعایت کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

 

 

 

 

پزشک و کارشناس ستاد کرونای دانشگاه علوم پزشکی کرمان در پاسخ به فردی که پرسید " چه نوع ماسکی در پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا بهتر است؟" بیان کرد: براساس توصیه های سازمان جهانی بهداشت دو گروه از جمله بیماران و کسانی که به نوعی با یک بیمار در تماس بوده چه پزشکان و پرستاران و چه افرادی که عضو خانواده هستند و از بیمار مراقبت می کنند، ضرورتاً باید از ماسک استفاده کنند و بهترین نوع برای این افراد ماسک پارچه ای است و ماسک N95  را به طور اختصاصی برای کادر درمانی که دائماً در محیط های بسته با بیماران در تماس هستند توصیه می کنیم.

 

 

 

 

وی ادامه داد: نکته مهم این است که بیماران نباید از ماسک فیلتردار استفاده کنند زیرا می تواند برای دیگران خطرساز باشد و همچنین در توصیه هایی آمده که افراد عادی مخصوصاً اگر در مکان های پرجمعیت عبور و مرور داشته باشند می توانند از ماسک های پارچه ای استفاده کنند.

 

 

 

 

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه همسرم شغل رانندگی دارد و دو شب است که حالت لرز و گاهی تب خفیف دارد چکار باید کرد؟ افزود: نیاز است تا از نظر سایر علائم مانند سرفه، گلودرد و احساس تنگی نفس هم بررسی شوند لذا توصیه دارم ضمن اینکه آداب بهداشت فردی و فاصله گذاری فیزیکی را رعایت می کنند، نسبت به اعضا خانواده نیز خود را ایزوله کرده و در اولین فرصت به یکی از مراکز درمانی به خصوص مراکز منتخب 16 ساعته مراجعه کنند.

 

 

 

 

صحبتی در ادامه در پاسخ به اینکه قند و آبنبات را چگونه باید ضدعفونی کنیم؟ اظهار داشت: اینگونه وسائل قابل شستشو نیستند؛ اما توصیه می شود تا این وسائل را به صورت بسته بندی خریداری کنید و از خرید آن ها به صورت فله ای خودداری کنید و اگر مجبور هستید تا به صورت فله ای خریداری کنید قبل از مصرف چند روز (حداقل 72 ساعت) آن ها را در گوشه ای از خانه نگهداری کرده و بعد از آن استفاده کنید تا اگر ویروس از بیرون وارد محیط خانه شده از بین برود و این وسائل قابل استفاده باشد.

 

 

 

 

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه یکی از نزدیکان ما مشکوک به کرونا بود که 14 روز قرنطینه بودیم و هیچ علائمی نداریم آیا می توانیم از خانه بیرون برویم؟ توضیح داد: بله، اگر 14 روز بعد از آخرین تماس هیچگونه علامتی نداشتید، می توانید بیرون بروید اما به طورکلی توصیه می شود که از خانه بیرون رفتن ها را به حداقل برسانید و اگر در مواقع ضروری از خانه بیرون می روید حتماً مسائل بهداشت فردی را رعایت کنید.

 

 

 

 

 

پزشک و کارشناس ستاد کرونای دانشگاه علوم پزشکی کرمان در پاسخ این سوال که "چند روز است حس چشایی و بویایی خود را از دست دادم و تنها بو را خیلی خیلی کم متوجه می شوم و از نظر چشایی نیز فقط طعم ترشی، شوری، شیرینی متوجه می شود چکار کنم و چه دارویی بخورم؟ متذکر شد: علائم شما می تواند نشانه های اولیه از ابتلا به کرونا باشد البته می تواند علل دیگری نیز داشته باشد لذا توصیه می کنم روزانه علائم خودتان را چک کرده و همچنین می توانید از سامانه salamat.gov.ir هم برای کنترل علائم استفاده کنید و درصورتی که تب، سرفه، تنگی نفس و گلودرد پیدا کردید به یکی از مراکز 16 ساعته جهت بررسی مراجعه کنید.

 

 

 

 

وی در پاسخ به اینکه گرفتگی بینی با بادگلو احساس می کنم علت آن چیست؟ گفت: علائم شما ارتباطی با نشانه های بیماری کرونا ندارد اما می تواند نشان از یک اختلال گوارشی باشد که در فرصت مناسب جهت بررسی به یکی از مراکز درمانی و یا پزشک مراجعه کنید.

 

 

 

 

صحبتی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه دوره بیماری چند روز طول می کشد؟ و اگر کسی مبتلا به نوع خفیف باشد بعد از یک هفته ممکن است علائم آن شدید شود؟ بیان کرد: طول دوره بیماری کرونا بسیار متفاوت بوده و از یک روز تا بیش از یک ماه هم می تواند ادامه داشته باشد و بعد از دوره کمون 1 تا 14 روزه در بعضی از افراد علائم پیدا می شود گاهی به صورت خفیف در حد سرماخوردگی ساده و چندروزه است که کمتر از یک هفته بهبود پیدا می کند اما در گروه اندکی که علائم شدید شده و نیاز به بستری پیدا می کنند، بسته به نوع عوارضی که این افراد پیدا می کنند ممکن است مدت های طولانی تری نیاز باشد تا در بیمارستان بستری باشند و نمی توان طول دوره بیماری را برای این افراد به طور دقیق مشخص کرد.

 

 

 

 

وی در خصوص اینکه آیا دل درد از علائم کرونا است؟ توضیح داد: دل درد به تنهایی نمی تواند نشانه بیماری کرونا باشد اما 15 تا 17 درصد از بیماران کرونایی علائم گوارشی را از خود نشان می دهند لذا در صورتی که دل درد با سایر علائم مانند تهوع، استفراغ و اسهال همراه باشد بهتر است از نظر کرونا هم بررسی شوند.

 

 

 

 

پزشک و کارشناس ستاد کرونای دانشگاه علوم پزشکی کرمان در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه حدود 20 روز است که سوزش ریه دارم و گاهی یک تک سرفه می زنم از نظر شما خطرناک است؟ افزود: این علائم به تنهایی نمی تواند نشانه کرونا باشد اما لازم است که به صورت روزانه سایر علائم مشکوک مانند تب، احساس گلودرد، سرفه و تنگی نفس را در خود چک کنید و اگر این این علائم را پیدا کردید به یکی از مراکز درمانی 16 ساعته مراجعه کنید.

 

 

 

وی در پاسخ به سوال دیگری " کمی لرز داشتم و خیلی هم عرق کردم و امروز هم خیلی بی انرژی بودم و حدوداً چند روز است با وایتکس همه جا را تمیز می کنم و آیا خستگی از علائم کرونا است؟ اظهار داشت: احساس خستگی و ضعف جزو علائم شایع بیماری کرونا است و اگر با تب، سرفه، تنگی نفس و گلودرد همراه باشد احتمال بیماری بیشتر مطرح می شود لذا بهتر است که جهت بررسی به مراکز 16 ساعته مراجعه کنید.

 

 

 

 

صحبتی در پاسخ به فردی که پرسید " چند روز است سردرد دارم و سرم سنگین است و چون مصرف استامینوفن تاثیری نداشته آیا استفاده از ژلوفن ضرر ندارد و آیا ممکن است کرونا باشد؟ گفت: سردرد به تنهایی از نشانه های بیماری کرونا نبوده و جای نگرانی نیست؛ اما سردردها علت های متعدد و متنوعی دارند که از شایع ترین آن ها می توان به سردردهای عصبی، میگرنی و سردردهای ناشی از سینوزیت، سردردهای ناشی از اختلالات بینایی را اشاره کرد لذا در اینگونه موارد مصرف مسکن ها به شرطی که به صورت تکرار شونده و بیش از حد نباشد می تواند کمک کننده باشد البته بهتر است علت سردرد مشخص شده و برطرف شود.

 

 

 

 

وی در پاسخ به اینکه از عید تاکنون بدن درد هستم که گاهی درد می کند و گاهی خوب می شود و گاهی هم خارش گلو نیز دارم علت چیست؟ بیان کرد: بهتر است استراحت خود را بیشتر کرده و همچنین مایعات گرم و دمنوش های گیاهی را بیشتر استفاده کنید و اگر علائم تشدید و همراه با سرفه و تب شد حتماً به پزشک مراجعه کنید.

 

 

 

پزشک و کارشناس ستاد کرونای دانشگاه علوم پزشکی کرمان در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه آیا می شود به بچه 4 ساله قرص ویتامین D3 بدهیم؟توضیح داد: در کودکان بعد از دو سالگی نیاز روزانه به ویتامین D روزی هزار واحد است که تقریباً هر دوماه یکبار یک قرص 50 هزار واحدی می شود به کودک داد؛ اما چون کودکان ممکن است که نتوانند قرص را ببلعند لذا شما می توانید یک قرص را با یک سرسوزن تمیز سوراخ کنید و محتویات آن را داخل قاشق مرباخوری بریزید و چند قطره روغن زیتون نیز به آن اضافه کنید و به کودک بدهید.

 

 

 

 

فردی سوال کرد پسرم 4 سال دارد و رشد خوبی ندارد و بیشتر اوقات مدفوعش آبکی است اما تعداد دفع او در روز کم است یعنی 1 یا 2 بار بیرون روی دارد علت آن چیست؟ دکتر صحبتی اظهار داشت: وجود مدفوع آبکی در اطفال پدیده شایعی است البته اگر تعداد اجابت های مزاج بیش از 3 بار در روز باشد باید از نظر اسهال های مزمن بررسی شود لذا با توضیحات شما باید بگویم جای نگرانی ندارد و در خصوص کاهش رشد نیز بهتر است کارت رشد و واکسیناسیون را به یکی از متخصصین اطفال نشان دهید و یک چکاپ از نظر علل کاهش رشد در اطفال انجام شود.

 

 

 

صحبتی در خصوص اینکه "در شبکه خبر گفته شده کرونا تا یک سال 30 تا 70 درصد مردم جهان را مبتلا می کند و اینکه گرم شدن هوا تاثیری بر بیماری کرونا ندارد در این خصوص توضیح می دهید؟" اظهار داشت: در مورد بیماری کرونا با توجه به اینکه بیماری جدید بوده و تجربه دانش پزشکی در این زمینه اندک است نمی توان به طور قطع اعلام کنیم که با شروع فصل گرما بیماری به طور کامل قطع می شود اما با توجه به بیماری های مشابه مانند بیماری سارس، مرس که از همین خانواده ویروسی در گذشته وجود داشته است انتظار داریم که این بیماری هم به همان گونه عمل کند و با افزایش گرما و بهتر شدن شرایط آب و هوایی این بیماری به تدریج کاهش پیدا کند.

 

 

 

 

پزشک و کارشناس ستاد کرونای دانشگاه علوم پزشکی کرمان ادامه داد: آنچه در مورد مبتلا شدن درصد زیادی از مردم جهان طی یکسال به این ویروس گفته می شود الزاماً به معنی بیمار شدن آن ها نیست؛ اما بسیاری از افراد، این ویروس وارد بدنشان می شود و بدون اینکه علامت دار بشوند و یا با یکسری از علائم بسیار خفیف که گاهی نیاز به مراجعه به پزشک ندارد این ویروس در بدن آن ها ایمنی و مصونیت ایجاد می کند و ایجاد مشکل و نگرانی برای فرد یا خانواده او نمی کند.

 

 

 

وی در پاسخ به اینکه آیا درد قفسه سینه قسمت ریه به تنهایی می تواند به خاطر کرونا باشد؟ بیان کرد: در صورتی که با سایر علائم مخصوصاً احساس تنگی نفس، سرفه و تب همراه نباشد جای نگرانی ندارد.

 

 

 

 

صحبتی در پاسخ به فردی که پرسید" آیا شستن دست با مایع ظرفشویی هم باعث از بین رفتن ویروس می شود با مطلقا باید با صابون باشد؟" افزود: بله ماسع ظرفشویی هم همان اثرات ضدعفونی کننده را برای پوست دارد اما استفاده از آن به خاطر عوارض پوستی که می تواند ایجاد کند به صورت دائم توصیه نمی شود.

 

 

 

 

وی در خصوص سردرهای ناشی از میگرن اظهار داشت: متاسفانه میگرن یکی از علت های شایع و آزاردهنده سردرد است البته با افزایش سن، شدت و دفعات آن به تدریج کاهش پیدا می کند؛ مشخص شده است که مصرف بیش از حد مسکن ها نه تنها دردهای میگرنی را کاهش نمی دهد بلکه می تواند باعث افزایش سردرد میگرن بشود لذا توصیه می کنیم که در طول ساعت های درد بیش از حد از مسکن ها استفاده نکنید البته داروهای دیگری نیز وجود دارد که اگر در ابتدای سردرد آن ها را استفاده کنید مانع از اوج گیری سردردهای میگرنی می شود.

 

 

 

 

 

پزشک و کارشناس ستاد کرونای دانشگاه علوم پزشکی کرمان در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه گفته می شود احتمالاً یک تا دوماه آینده این ویروس خود به خود نابود و ضعیف می شود و هرکسی هم مبتلا شود قدرت ویروس ضعیف است و به بستری شدن منجر نمی شود آیا درست است؟ خاطر نشان کرد: به طور کلی حدود 80 درصد کسانی که مبتلا به این بیماری می شوند یا علائم ندارند و یا علائم بسیار خفیف درحد سرماخوردگی ساده پیدا می کنند و نیاز به بستری شدن در بیمارستان برای آن ها احساس نمی شود و همچنین انتظار داریم با گرم شدن هوا طی یک تا دوماه آینده میزان بیماری زایی و سرایت پذیری ویروس کمتر شود و با توجه به تجربیاتی که از بیماری هایی که از همین خانواده ویروسی بودند، داریم معمولاً در فصل گرم سال این بیماری ها خودبه خود فروکش کردند اما در خصوص بیماری کرونا باتوجه به جدید بودن و ناشناخته بودن این ویروس به طور قطع نمی توانیم در این زمینه اظهار نظر کنیم.

 

 

 

 

وی در پاسخ به اینکه چند روز است سرگیجه دارم و هر چیزی می خورم بهتر نمی شود چکار کنم؟ گفت: علت های سرگیجه بسیار متعدد و متنوع است و باید بررسی شود لذا توصیه می کنم حتماً به فشار خون خود توجه کنید؛ درصد زیادی از سرگیجه مربوط به اختلالات گوش می شود که نیاز است توسط یک پزشک از نظر التهاب گوش بررسی شود؛ داروهایی است که می تواند علت های سرگیجه را برطرف کند اما توصیه می کنم که در ابتدا جهت تشخیص علت سرگیجه و برطرف کردن آن به پزشک مراجعه کنید.

 

 

 

صحبتی در خصوص سوزش گلو بیان کرد: سوزش گلو به تنهای می تواند نشانه ای از آلرژی و حساسیت باشد البته سایر عفونت های ویروسی که منجر به سرماخوردگی می شوند به جز کرونا هم مطرح است لذا توصیه می کنم استراحت کرده و مایعات گرم بخورید.

 

 

 

وی در پاسخ به اینکه سوزش چشم و بینی می تواند از علائم کرونا باشد؟ اظهار داشت: این علائم نشانه بیماری کرونا نیست و بیشتر مربوط به حساسیت های فصلی و آلرژی است.

 

 

پزشک و کارشناس ستاد کرونای دانشگاه علوم پزشکی کرمان در پاسخ به اینکه " یک ماه است که خلط گلو و گاهی سوزش گلو دارم آب نمک مرتب قرقره کردم اما باز خوب نشدم راهنمایی کنید" متذکر شد: این علائم مطرح کننده یک سینوزیت مزمن است لذا توصیه دارم که مرتب آب نمک قرقره کنید، مایعات گرم و دمنوش گیاهی مصرف کنید و از یک داروی خلط آور مانند شربت گایافنزین و یا شربت برم هگزین استفاده کنید و اگر باز هم بهبود پیدا نکردید به یک مرکز درمانی مراجعه کنید.

پایان پیام/667

منبع: شبستان

کلیدواژه: صحبتی ویروس کرونا پاسخ به سوالات یکی از مراکز تواند نشانه تواند نشان استفاده کنید بیماری کرونا توصیه می کنم مراجعه کنید چند روز کنید و اگر تنگی نفس شود لذا دل درد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۲۰۸۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک همه‌گیری دیگر در راه است!

آفتاب‌‌نیوز :

بحران شیوع آنفلوآنزای پرندگان- که به عنوان H۵N۱ شناخته می‌شود- در مزارع لبنی نشان از این واقعیت دارد که سازمان‌های سلامتی و بهداشت عمومی از همه‌گیری کرونا درس نگرفته‌اند- یا حداقل این که نتوانسته‌اند درس‌های کووید را جذب و هضم کنند.

شیوع آنفولانزای پرندگان در مزارع، مرغداری‌ها و گاوداری‌های ایالات متحده هم‌چنان با سرعت ادامه دارد و به گفته دانشمندانی که از سرعت و روند این شیوع شگفت‌زده شده‌اند، این روز‌ها این موضوع به مرحله هشداردهنده رسیده است.

هفته گذشته وزارت کشاورزی ایالات متحده آمریکا بالاخره تأیید کرد که H۵N۱ نه تنها از پرندگان به پرندگان یا از پرندگان به گله‌های دام سرایت می‌کند، بلکه در بین گاو‌ها نیز شروع به انتقال کرده است. این در حالی است که گزارش‌های رسانه‌ها حکایت از این می‌کند که در تعداد بسیاری از گاو‌ها انتقال و ابتلا به آنفلوآنزای پرندگان بدون علامت خاصی روی می‌دهد.

اگرچه هنوز خطر ابتلا به این بیماری برای انسان‌ها زیاد نیست، اما واضح است که برای این که مسیر و شیوه انتقال این ویروس کنترل شود، کار‌های بسیار بیشتری باید انجام گیرد.

این امر مستلزم آن است که سازمان غذا و داروی آمریکا و مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها از لاک خود بیرون آمده و مسیر درستی پیش بگیرند. در واقع این روز‌ها ناامیدی محسوسی در میان متخصصان بیماری‌های عفونی وجود دارد که آژانس‌های بهداشتی و سلامتی بیش از حد لازم از اطلاعات مهم محافظت می‌کنند و در نظارت بر ویروس و روش‌های انتقال آن بسیار محافظه‌کار و ترسو هستند. به عنوان مثال، تاکنون در زمینه مقابله با آنفلوآنزای پرندگان تعداد و روند آزمایش‌ها محدود بوده است و تا همین روز‌های اخیر به رغم شیوع محسوس بیماری در بین پرندگان و دام‌ها، اما، تنها تعداد انگشت‌شماری از توالی‌های ویروسی به صورت عمومی به اشتراک گذاشته شده بود- که می‌تواند رویکردی نگران‌کننده و هشدارآمیز به شمار آید.

منبع: شفقنا

دیگر خبرها

  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد
  • علائم سرطان روده بزرگ را بشناسیم
  • افزایش مبتلایان به مالاریا در افغانستان
  • شروع کار نمایشگاه کتاب بعد از شیوع کرونا نیازمند شجاعت بود
  • آیا تمام مبتلایان به ویروس اچ پی وی به سرطان مبتلا می شوند؟ تفاوت واکسن گارداسیل و پاپیلوگارد
  • چیز‌هایی که فکر نمی‌کنید به کبدتان آسیب بزنند
  • چیز‌هایی که فکر نمی‌کنید به کبدتان آسیب می‌زنند
  • طولانی‌ترین عفونت کرونا که ۶۱۳ روز طول کشید، بیش از ۵۰ جهش ایجاد کرد
  • یک همه‌گیری دیگر در راه است!
  • کوتاه شدن قد و علائم قوز پشتی؛ نشانه‌هایی که احتمال ابتلا به پوکی استخوان را گوشزد می‌کند