Web Analytics Made Easy - Statcounter

دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی گفت: معتقدم اگر دولت پس از شهادت سردار سلیمانی با حاج قاسم ها و سردار قاآنی ها همراهی کند اختلالی در نقش آفرینی ایران در منطقه و محور مقاومت به وجود نمی آید.

 

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، عراق روزهای سرنوشت سازی را پیش رو دارد. از یک سو گروههای مقاومت عزم خود را برای اخراج نیروهای نظامی آمریکا جزم کرده اند و از سوی دیگر آمریکا با تحرکات نظامی و تهدید رهبران سیاسی عراق در حمایت از عدنان الزرفی نامزد پست نخست وزیری تلاش می کند تا حضور نظامی خود را در این کشور استمرار ببخشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«خبرگزاری دانشجو» با هدف بررسی تحولات عراق گفتگویی را با مقصود درودی دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی ترتیب داده که این گفتگو را در ادامه می خوانید:

 

درودی: متاسفانه در فضای دانشجویی ضعفی که وجود دارد این است که یک دید بین المللی نسبت به کل شرایط جهان و مخصوصا منطقه بر این فضا حاکم نیست و در حال حاضر نیز با توجه به شیوع ویروس کرونا این دید خیلی کمرنگ تر شده است و این در حالی است که رژیم های متجاوز وقتی چنین وضعیتی در دنیا حاکم می شود از این شرایط در راستای سیاست های خصمانه خود علیه ملت ها سوء استفاده می کنند؛ مثلاً زمانی که جام جهانی برگزار می شود اسرائیل به کشورهای مقاومت یورش میبرد و خرابی هایی را به جا می گذارد چون همه نگاه ها به جام جهانی معطوف است. به هر روی ما باید در اولین قدم اهمیت کشور عراق و علت اینکه چرا این کشور برای ما مهم است را برای دانشجویان تشریح کنیم و در گام بعدی باید اقدامات و کنش هایی را در حمایت از کشور عراق انجام دهیم و منفعل نباشیم.

 

حجم صادرات ایران به عراق بیشتر از حجم صادرات به اتحادیه اروپا

اهمیت عراق از دو بخش قابل بررسی است نخست اینکه عراق کشور همسایه ماست با این وجود اگر چه ما در بحث صادرات دیگر کشورهای منطقه را خیلی دخیل نمی‌کنیم اما حجم صادرات ما به این کشور بیشتر از حجم صادرات به کل اتحادیه اروپا است و این نشان می دهد که شرایط و تحولات عراق چقدر می‌تواند برای ما اهمیت داشته باشد؛ به هر روی شرایط عراق با توجه به اینکه قیمت نفت به شدت پایین آمده می تواند وضعیت صادرات ما به این کشور کم یا زیاد کرده و یا به صفر برساند.پس ما می توانیم با عراق یک رابطه دو جانبه در راستای صادرات و واردات داشته باشیم تا هم اقتصاد ما و هم کشور عراق خیلی لطمه نخورد.

 

عراق دروازه ورود به قدس

اهمیت دیگر کشور عراق برای ما بحث گفتمان مبانی انقلاب اسلامی است. همانطور که رهبر معظم انقلاب هم بارها اشاره کرده اند اسرائیل تا ۲۵ ساله آینده نابود خواهد شد با این وجود عراق از منظر ما راهی برای رسیدن به سوریه و پس از آن به اسرائیل است پس ما باید تحولات کشور عراق را دریابیم تا ببینیم چگونه می توانیم هدف خود را جایابی کنیم و در راستای تحقق آن به کنش بپردازیم. به هر روی ما تا پیش از شهادت سردار سلیمانی در این فضا بسیار موفق بودیم و اتفاقات خوبی را از نظر نظامی و سیاسی و فرهنگی که نمونه آن پیاده روی اربعین است رقم زدیم اما امروز تحولات جهان یک مقدار به هم خورده و با شهادت سردار سلیمانی کار ما مقداری سخت تر خواهد شد. به گونه ای که امروز آمریکا روی عراق خیلی سرمایه گذاری می کند و مانور می‌دهد و بعضاً دست به حملات نظامی می‌زند تا بتواند قدرت و فشار را از روی خود بردارد و به ایران فشار وارد کند تا هم به گفتمان انقلاب اسلامی ضربه بزند و هم باعث فروپاشی اقتصاد ایران و در نهایت فروپاشی جمهوری اسلامی شود.

 

ارتباط تحرکات نظامی عراق با انتخاب نخست وزیر

تحرکات اخیر آمریکا در عراق ارتباط مستقیم با انتخاب نخست وزیر این کشور دارد. همه ما می دانیم که نخست وزیر عراق مسئول انتخاب کابینه است و در اصل رئیس نیروهای مسلح محسوب می شود با این وجود از آنجایی که ایران ارتباط بسیار خوبی با نیروهای مسلح عراق دارد پس هم برای ما و هم برای آمریکا خیلی مهم است که چه کسی نامزد تصدی پست نخست وزیری این کشور باشد.

 

اخیرا شاهد بودیم که آمریکاییها پایگاه‌های نظامی کوچک خود را با این مبنا که ما می خواهند خاک عراق را ترک کنند تخلیه کردند؛ اما عملاً دیدیم که این اتفاق نیفتاد و اتفاقاً آمریکا در حال تجمیع این پایگاه ها برای قدرتمند شدن حضور نظامی خود در عراق است پس این حرف که قرار است آمریکایی ها با پای خود از عراق بیرون بروند یک بلوف است و حرفی نیست که بتوان روی آن اعتماد کرد.

 

معتقدم این اقدامات برای این است که آمریکا بتواند با ترساندن نیروها و جریانات سیاسی عراق گزینه مورد نظر خود را به نخست وزیری برساند و پس از آن از طریق الزرفی بتواند اقدامات مدنظر را به صورت آرام و به غیر از گزینه جنگ پیاده کند که از جمله این اقدامات می‌توان به حذف نیروهای مقاومت عراق و فشار به ایران اشاره کرد.

 

تحلیل بنده این است که تحرکات آمریکا در عراق نه تنها از روی نقطه قوت نیست؛ بلکه اتفاقاً این تحرکات بیانگر نقطه ضعف آنها است. به هر روی امروز شاهدیم که آمریکاییها در یک کشور ثالث تلاش می کنند تا با یک کودتای سیاسی گزینه مد نظر خود را در راس قدرت قرار دهند و متاسفانه نهادهای بین المللی هم همواره در این موارد سکوت اختیار می کنند.

 

ترور سردار سلیمانی خون مردم عراق را برای اخراج آمریکاییها به جوش آورد

شکی نیست که عراق یک کشور دموکراتیک است و در حال حاضر این کشور با نظر مردم اداره می شود و این برای آمریکا گران تمام می شود به همین دلیل تلاش می‌کنند تا این معادلات را به هم بزنند چون اگر تصمیم گیری را بر عهده مردم عراق بگذارند آنها مطمئناً خواستار اخراج نیروهای آمریکایی و جاسوسان این کشور از سرزمین خود خواهند بود. به ویژه اینکه پس از شهادت سردار سلیمانی و ابو مهدی المهندس خون عراقی‌ها برای اخراج نیروهای آمریکایی‌ از این کشور بیشتر به جوش آمده است؛ پس با توجه به این شرایط آمریکایی‌ها به دنبال این هستند که با یک کودتای سیاسی گزینه خود را به عنوان نخست وزیر در عراق در راس کار قرار دهند.

 

عدنان الزرفی نامزد تصدی پست نخست وزیری عراق از سال ۲۰۱۸ نماینده پارلمان و مدتی استاندار نجف بوده و گویا دارای یک سری گرایشات آمریکایی و همچنین دارای تابعیت این کشور است. همچنین الزرفی در پارلمان رای به اخراج نیروهای آمریکا از خاک عراق نداده پس او یک گزینه مطلوب برای آمریکایی‌ها است.

 

تحرکات نظامی آمریکا منجر به جنگ نظامی نمی شود

بعد از شهادت سردار سلیمانی معادلات عراق به هم ریخت به گونه‌ای که شاهد تحرکات نظامی آمریکا در این کشور بودیم اگر چه بعداً با پاسخ جبهه مقاومت نیز مواجه شدند؛ اما در کنار این تحرکات نظامی نکته اصلی این است که آمریکایی‌ها روی عملیات روانی و رسانه‌ای این تحرکات مانور می دهند تا بتواند دل مردم عراق را خالی کنند. آمریکاییها از این طریق می خواهد بگویند اگر عراقی‌ها گزینه مورد نظر این کشور را برای تصدی پست نخست وزیری نپذیرند باید منتظر عواقب آن باشند. به هر روی آمریکاییها خودشان هم می دانند که شاید تحرکات آنها خیلی منجر به جنگ نظامی نشود.

 

گروه های مقاومت با حمایت مرجعیت دینی آمریکا را از عراق اخراج می کنند

اخیرا نیز شاهد بودیم که گروه های مقاومت در پاسخ به ادعاهای واهی آمریکا در بیانیه ای اعلام کردند که آمریکایی ها نمی توانند قدرت مقاومت را پیش بینی کنند و مطمئناً گروه های مقاومت بیشتر از آنچه که آمریکایی ها پیش بینی می کنند توانایی دارند به آنها ضربه بزنند. به هر روی موضع ما به عنوان قشر نخبگانی ملت ایران حمایت از بیانیه‌های گروه‌های مقاومت عراق است و قطعا همانطور که رهبر معظم انقلاب گفتند و هدف سردار سلیمانی نیز بود انتقام ما از آمریکا اخراج نیروهای نظامی این کشور از عراق خواهد بود و تا آخر نیز پای این هدف خواهیم بود و البته معتقدیم این مهم به واسطه نیروهای مقاومت و نیروهای نظامی عراق با حمایت مرجعیت دینی و شیعی این کشور محقق می شود.

 

ظریف اهتمامی برای حمایت علنی از گروه‌های مقاومت ندارد

در شرایط فعلی اگر بخواهیم واکنش های ایران نسبت به تحرکات آمریکا در عراق را به دو دسته تقسیم کنیم این واکنش ها را می توان به واکنش جمهوری اسلامی و واکنش دولت تقسیم بندی کرد. واقعیت این است که آقای ظریف اهتمامی برای موضع گیری علنی در حمایت از گروه‌های مقاومت و کشورهای مقاومت ندارد؛ مثلاً او پس از شهادت سردار سلیمانی در عراق هیچ اقدام مثبتی انجام نداد و حتی نظر او این بود که با آمریکا مذاکره کنیم و این در حالی است که نظر آقای ظریف برخلاف مبانی گفتمان انقلاب اسلامی و گفتمان رهبر معظم انقلاب بود. به هر روی بنده معتقدم خیلی آبی از طرف دولت برای بحث نقش آفرینی ایران در منطقه گرم نمیشود و نخواهد شد و چه بسا در این چند سال اخیر نیز اقدام خاصی را در این زمینه از دولت ندیده ایم؛ البته در حوزه مسائل نظامی که ذیل اقدامات جمهوری اسلامی و فعالیت های نیروی قدس سپاه و سردار قاآنی است نگاه بنده مثبت است.

 

بنده شهید سلیمانی را یک نفر نمی دانم که حالا با شهادت او دچار اختلال شویم چون به تعبیر رهبر معظم انقلاب سردار سلیمانی یک مکتب است و البته بنده نیز شهید سلیمانی را یک تیم می بینم که سردار قاآنی جزئی از این تیم است و قطعاً او نگاه و توانایی شهید سلیمانی را داراست و می تواند شرایطی را در منطقه رقم بزند که همان شرایطی باشد که سردار سلیمانی برای ما رقم زد بود. به هر روی اخیراً هم شاهد بودیم که آمریکایی‌ها از سر ضعف و استیصال گفتند سردار قاآنی را هم ترور می کنند و اینجاست که باید این جمله را که فرمودند بکشید ما را ملت ما زنده تر می شود را یادآور شویم.

 

ضرورت همراهی دولت با حاج قاسم ها

معتقدم اگر دولت پس از شهادت سردار سلیمانی با حاج قاسم ها و سردار قاآنی ها همراهی کند اختلالی در نقش آفرینی ایران در منطقه و محور مقاومت به وجود نمی آید و سرعت و روند ما رو به افزایش خواهد بود. معتقدم اگر شهید سلیمانی را یک مکتب بدانیم این مکتب از بین نرفته و از بین نخواهد رفت و البته این ما هستیم که باید به این مکتب کمک کنیم. بدون شک سردار قاآنی سرباز رهبر معظم انقلاب و پیشانی این مکتب است و می تواند اقدامات مثبتی را در جهت تقویت محور مقاومت انجام دهد چرا که هم پتانسیل و ظرفیت آن را دارد و هم از حمایت نظام جمهوری اسلامی برخوردار است.

 

بسیج دانشجویی به طور ویژه از سردار قاآنی حمایت ویژه می کند و مطمئناً هر کمکی نیز از دست ما بر بیاید دریغ نخواهیم کرد؛ البته ما در بسیج دانشجویی در حال راه اندازی گروههای مقاومت هستیم و با تشکیل این گروهها می توانیم در حوزه های سیاسی و فرهنگی کمک‌های شایانی را به نیروی قدس سپاه ارائه دهیم.

 

تحرکات نظامی آمریکا طبل توخالی برای ترساندن ملت عراق است

جنبش دانشجویی فضای مجازی را در اختیار دارد با این وجود ما باید از این فضا استفاده کنیم تا بتوانیم با برادران و خواهران عراقی خود ارتباط بگیریم و آنها را دلگرم کنیم. ما باید به ملت عراق بگوییم ایران پشت و پناه آنها بوده والبته عملیات روانی و رسانه‌ای که آمریکا در پیش گرفته یک طبل تو خالی است و فقط می خواهند ملت عراق را بترسانند. به هر روی شیعیان، اهل سنت و سایر ادیان حاضر در عراق باید بدانند که هر اتفاقی بیفتد ملت ایران پشتیبان آنها هستند. از طرفی ما نباید نقش مرجعیت عراق را نیز نادیده بگیریم معتقدم آیت الله سیستانی باید تمام قد وارد صحنه شوند و اتفاقاً ما باید از علمای عراق حمایت کنیم و آن ها را موتور محرکه در این کشور عراق بدانیم و برای به حرکت درآوردن این موتور محرکه تلاش کنیم و این وظیفه سنگینی است که بر روی دوش جنبش دانشجویی قرار دارد و مسلما از پس این وظیفه نیز برمی آید.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: عدنان الزرفی نامزد پست نخست وزیری عراق تحرکات نظامی آمریکا شهادت سردار سلیمانی پس از شهادت سردار سلیمانی رهبر معظم انقلاب شهید سلیمانی گروه های مقاومت پست نخست وزیری آمریکایی ها حاج قاسم ها بسیج دانشجویی اخراج نیروهای جمهوری اسلامی تحرکات نظامی نظامی آمریکا سردار قاآنی حجم صادرات برای اخراج کشور عراق مردم عراق برای ما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۲۱۵۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نیجر توافقنامه نظامی با آمریکا را لغو کرد/ واشنگتن به دست و پا افتاد

مقام‌های نیجر تصمیم گرفته‌اند تا توافق نظامی با آمریکا را لغو کنند که به پرسنل نظامی و مقاطعه کاران غیرنظامی پنتاگون اجازه می‌دهد تا در این کشور غرب آفریقا فعالیت داشته باشند.

به گزارش ایسنا، یکی از مقام‌های نظامی نیجر در بیانیه‌ای اعلام کرد: شورای ملی حفاظت از سرزمین پدری رسما توافق‌های همکاری نظامی مرتبط با آمریکا را محکوم می‌کند.

به نقل از شبکه خبری راشاتودی، این تصمیم چند روز پس از آن گرفته شده که هیاتی عالی رتبه از آمریکا شامل ژنرال «مایکل لانگلی» فرماندهی نیروهای آمریکایی در آفریقا سفر سه روزه خود به نیجر را تمام کرد.

این هیات آمریکایی با چند تن از مقام‌های نیجر از جمله «علی مهمن لامین زین»، نخست‌وزیر این کشور دیدار کردند که با هدف مذاکره برای تجدید توافق امنیتی بین دو کشور بود اما هیات مذکور نتوانست با ژنرال «عبدالرحمن شیانی»، رهبر این کشور دیدار کند.

یکی از مقام‌های نظامی نیجر گفت: نیجر از قصد هیات آمریکایی برای سلب حق حاکمیت مردم نیجر برای انتخاب شرکای خود و انواع مشارکت‌هایی که قادر به کمک واقعی به آنها در مبارزه با تروریسم هستند، متاسف است. هیات آمریکایی برخلاف پروتکل های دیپلماتیک رفتار کرده و حتی به میزبانان از دستور کار و تاریخ ورودشان اطلاعی نداده است.

دولت جدید نیجر که از زمان برکناری محمد بازوم، رئیس‌جمهور طرفدار غرب در ژوئیه گذشته، در قدرت بوده اقداماتی را برای قطع روابط با شرکای نظامی سابق انجام داده است.

رهبران کودتا شکست ادعایی دولت بازوم در مبارزه با تروریست‌ها در منطقه ساحل را با وجود حضور نیروهای خارجی از جمله نیروهای فرانسوی، دلیل تسلط نظامیان عنوان کرده‌اند.

پس از آنکه مقام‌های ارشد نیجر روابط خود را با حاکمان استعماری سابق قطع کردند و به نیروهای آنها دستور خروج داد، فرانسه خروج نیروهای خود از نیجر را در ماه دسامبر به پایان رساند.

واشنگتن گفته که لغو توافق‌های همکاری نظامی از نیجر یک گزینه برای ایالات متحده نیست و مدعی شد که با وجود پیوستن به فرانسه و سایر متحدان غربی در تعلیق کمک به نیامی، روابط عملی با مقامات نظامی جدید این کشور غرب آفریقا ایجاد خواهد کرد.

آمریکا در حال حاضر ۶۴۸ نیرو در نیجر دارد که بیشتر آنها در یک پایگاه پهپادی «اغادیز» مستقر هستند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • درخواست نیجر از آمریکا برای ارائه یک جدول زمانی برای خروج نیرو‌های خود از منطقه آگادز
  • نیجر: آمریکا حضور نظامی خود را به ما تحمیل کرده بود
  • اخراج نظامیان آمریکایی از نیجر
  • اکثر جریان‌های سیاسی در عراق خواهان بیرون کردن آمریکایی‌ها هستند
  • نیجر توافقنامه نظامی با آمریکا را لغو کرد/ واشنگتن به دست و پا افتاد
  • نیجر روابط نظامی خود را با آمریکا لغو می‌کند
  • دولت نیجر به همکاری نظامی با آمریکا پایان داد
  • اندیشکده آمریکایی: ایران به قاتل سردار سلیمانی باج نخواهد داد
  • افشای پشت پرده مذاکرات خروج نظامیان آمریکا از عراق
  • سید موسوی