Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-26@15:10:24 GMT

اقدامات جهشی در اقتصاد

تاریخ انتشار: ۲۰ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۵۲۳۰۳۴

اقدامات جهشی در اقتصاد

موانع جهش تولید باید ریشه یابی شود و قدم اول برای جهش تولید این است که باورهای غلط کنار گذاشته شود.

به گزارش خبرنگار تشکل‌های دانشگاهی خبرگزاری فارس، دانشور خدابنده‌لو دبیر سیاسی اتحادیه دفتر تحکیم وحدت طی یادداشتی نوشت: رهبر معظم انقلاب سال جدید را سال جهش تولید نامگذاری کردند و در تفاوت رونق تولید و جهش تولید به این نکته اشاره فرمودند که رونق به این معناست که تولید حرکت کند، اما جهش چندین برابر رونق و به این معنا است که یک اتفاق ویژه رقم بخورد؛ به گونه‌ای که مردم آن را حس کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

لازمه اقدامات جهشی در اقتصاد این است که دست از کارهای روتین و رروزمره برداریم، جهش یعنی کارهایی باید انجام شود که در مدت کوتاه، تحول ایجاد کند.

بررسی ها نشان می دهد که با توجه به ظرفیت های خالی و مغفول اقتصاد، جهش تولید شدنی و تنها لازمه اش اراده مسئولین است.

قدم اول برای جهش تولید این است که باورهای غلط کنار گذاشته شود. یک باور غلط رایج این است که با پول و وام می‌شود به تولید رونق داد. در سال پیش رو، احتمالا چنین اقداماتی بیشتر مورد توجه مسئولین قرار گیرد چرا که تسهیلات دهی کاری آسان برای مسئولین بوده و گزارش کار آن نیز قابل توجه است.

اما تجربه طرح‌های «خوداشتغالی»، «اشتغال ضربتی» و «بنگاه های زودبازده» در دولت‌های قبل و تسهیلات حمایت از تولید سال های اخیر ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، نشان از آن دارد که پول و وام صرفا یک مُسکّن و آرام بخش موقت است، که نه تولید رونق واقعی پیدا می کند نه اشتغال پایدار ایجاد می شود و صد البته جهش تولید هم نمی تواند ممکن شود.

نکته مهم دیگر آن که اقداماتی مثل کاهش بازدهی فعالیت های موازی تولید از جمله دریافت مالیات از بخش غیرمولد اقتصاد یا بهبود فضای کسب و کار، پیش نیاز جهش تولید می باشد.

این اقدامات البته مهم و مورد توجه است و باید با سرعت بیشتر در سال جهش تولید انجام شود اما جهش تولید نیاز به اقدامات ویژه تری دارد.

مانع جهش تولید باید ریشه یابی شود. دلیل اینکه صرفا با پول جهش تولید تحقق پیدا نمی کند، این است که ریشه مشکلات تولید در کسب و کارهای کوچک و متوسط پول نیست. مساله اول خرید مواد اولیه با قیمت ارزان و سپس فروش محصول در بازار و در رقابت با دیگر محصولات مشابه است.

مردم برای راه اندازی بنگاه تولیدی به این دلیل که نمی توانند مواد اولیه با قیمت مناسب بخرند و محصول خود را بفروشند، وارد عمل نمی شوند و ظرفیت عظیمی در کشور از این مسیر مورد غفلت واقع شده است.

بنابراین اگر قرار باشد اقدامی انجام شود تا بنگاه های کوچک و متوسط مردمی متعدد در کشور به صورت گسترده فعال شده و جهش تولید را ممکن شوند لازم و ضروری است که این دو مسئله مرتفع شوند.

الگوی پیشنهادی برای جهش تولید، حل دو مسئله مذکور از طریق تشکیل نهادهای تامین کننده و تسهیل گر است. در این الگو، دغدغه بنگاه تولیدی برای خرید مواد اولیه و فروش محصول برطرف شده و او فقط به کیفیت توجه می‌کند.

دولت نقش برنامه ریزی، سیاستگذاری و ساماندهی را بر عهده دارد تا از طریق آن با یک برنامه ریزی هوشمندانه و دقیق افزایش تولید محصولات مختلف را محقق کند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: جهش اقتصاد مقاومتی تولید اقتصاد جهش تولید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۲۳۰۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اساس و بنای توسعه و رونق تولید کشور کارگران هستند

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام حبیب الله غفوری در خطبه‌های نماز جمعه کرمانشاه اظهار کرد: کارگران در همه عرصه‌ها اعم از صنعتی، خدماتی، کشاورزی با تلاش و پشتکار در پی آبادانی کشور هستند.

وی روز کارگر را به کارگران که با عرق جبین در پی کسب روزی حلال هستند تبریک گفت.

نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه کرمانشاه به نقش مهم کارفرمایان در رونق تولید و سرمایه در کشور اشاره کرد.

وی ادامه داد: کارفرمایان محصولات مورد نیاز را تولید و برای کارگران اشتغال ایجاد می‌کنند.

امام جمعه کرمانشاه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سالگرد شهادت آیت الله مطهری و روز معلم در ۱۲ اردیبهشت ماه؛ هفته معلم را به معلمان و فرهنگیان استان تبریک و از آنان خواست در کنار تعلیم، به تربیت اخلاقی و رفتاری دانش آموزان اهتمام ویژه داشته باشند.

حجت الاسلام غفوری همچنین به روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه ای در هفته آتی اشاره کرد گفت: پهلوان در تاریخ کشورمان یعنی فرهنگ انسانیت، جوانمردی و مردانگی؛ پهلوانان محلات از حق مظلوم و فقرا در مقابل زورگویان و ظالمان دفاع می‌کردند و همیشه به اخلاق‌های جوانمردی و خوب مزیّن بودند و الگوی برای جوانان و نوجوانان محلات محسوب می‌شدند لذا باید این فرهنگ را پاس بداریم.

کد خبر 6089167

دیگر خبرها

  • رونق تولید در گرو تلاش کارگران
  • اساس و بنای توسعه و رونق تولید کشور کارگران هستند
  • کاهش نرخ بیکاری در دولت سیزدهم کاهش چشمگیر داشته است
  • بروکراسی فلج‌کننده اداری مانع ورود تولیدکنندگان به اقتصاد می‌شود
  • تنوع کشت گیاهان دارویی رونق‌بخش اقتصاد در کردستان
  • نقش کلیدی کارگران در رونق اقتصادی
  • شرکت چدن خوسف، نقش بسزایی در رونق خراسان جنوبی دارد
  • شرکت چدن خوسف، نقش به‌سزایی در رونق خراسان جنوبی دارد
  • اقتصاد فوتبال ایران رونق می‌گیرد؟
  • کارگران رکن اصلی جهش تولید و رونق اقتصادی هستند