Web Analytics Made Easy - Statcounter

تحریریه تابناک جهان: پایگاه خبری تحلیلی المانیتور گزارش داد آمریکا با درخواست ایران از صندوق بین‌المللی پول برای دریافت پنج میلیارد دلار وام جهت مقابله با ویروس کرونا مخالفت کرده است.

 یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با مطرح کردن اتهامات همیشگی کاخ سفید علیه کشورمان در گفت وگو با المانیتور مدعی شده است که ایران این پول‌ها را به گروه‌های «نیابتی» خود اختصاص می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پس از اینکه صندوق بین‌المللی پول یک ماه قبل اعلام کرد که به کشورهای آسیب دیده از ویروس کرونا وام پرداخت م‌ کند وزارت خارجه کشورمان بلافاصله با ارسال نامه‌ای خواستار اختصاص پنج میلیارد دلار وام شد تا بهتر بتواند با شیوع ویروس کرونا مقابله کند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نوشته مخالفان ایران با ارسال نامه‌ای به صندوق بین‌المللی پول خواستار آن شده‌اند این نهاد بین‌المللی از اعطای وام مورد نظر به ایران خودداری کند. 

پیشتر علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی، آمریکا را متهم کرد بود با استفاده از نفوذ خود مانع از اعطای وام در صندوق بین‌المللی پول به ایران می‌شود.

رئیس کل بانک مرکزی روز ۲۲ اسفندماه اعلام کرد طی نامه‌ای به رئیس «صندوق بین‌المللی پول» خواستار تسهیلات ۵ میلیارد دلاری از طرح ۵۰ میلیارد دلاری تسهیلات سریع آن صندوق برای پیشگیری و درمان و مقابله با آثار اقتصادی ویروس کرونا شده است.

«عبدالناصر همتی» در یک پست اینستاگرامی نوشت: «رئیس صندوق بین المللی پول چند روز پیش در بیانیه رسمی و نیز مصاحبه ای که داشت، صریحا اعلام کرد که جامعه بین الملل از صندوق بین المللی پول خواسته تا با ابزارهای مالی خود به کمک کشورهای درگیر با شیوع ویروس کرونا بشتابد و پشتیبانی ها را در قالب کمک های مالی اضطرای به میزان ۵۰ میلیارد دلار اعطا کند.»

ایران به غیر از دو نهاد یاد شده، از چند بانک بین‌المللی مانند بانک توسعه اسلامی و بانک سرمایه‌گذاری زیرساخت آسیا نیز درخواست کمک کرده است.

تاکنون تنها «صندوق اوپک برای توسعه جهانی» یک کمک نیم میلیون دلاری به ایران را تصویب کرده است.

کار سخت ایران در گرفتن وام از صندوق بین المللی پول

مهم ترین ابهامی که از ابتدا در خصوص این وام صندوق بین المللی پول وجود داشت، این بود که آیا با وجود سهم و رای بالای آمریکا در این صندوق، امکان دریافت این وام وجود دارد یا خیر؟ چراکه براساس مکانیزم های صندوق بین المللی پول، میزان رای کشورها براساس سهم مشارکت آنها در صندوق تعیین می شود و با هم برابر نیست. براساس اطلاعات مندرج در سایت صندوق بین المللی پول (جدول زیر)، آمریکا با بیشترین سهم رایش 16.51 آرا محسوب می شود و رای ایران 0.74 درصد آرا است.

علاوه براین همانگونه که براساس قوانین داخلی صندوق بین المللی پول، تصمیمات در این نهاد براساس اکثریت آرا انجام می‌گیرد، بنابراین رای آمریکا به عنوان کشوری که رایش بیشترین درصد آرا را دارد در تصمیمات این صندوق از جمله اعطای وام به کشورها، تاثیر زیادی دارد.

اما نکته قابل توجه این است که آمریکا براساس قوانین داخلی خود نمی تواند برای پرداخت وام به ایران رای مثبت دهد و نماینده این کشور در صندوق بین المللی پول موظف است که با این وام مخالفت کند. وزارت خارجه آمریکا در سال 1984 براساس قوانین آمریکا از جمله «بخش 6(j) قانون اداره صادارت(Export Administration Act)»،«بخش 40 کنترل صادرات تسلیحاتی(Arms Export Control Act)» و «بخش 620A کمک های خارجی آمریکا(Foreign Assistance Act)» ایران را به عنوان کشور حامی تروریسم شناسایی کرده است (منبع: سایت وزارت خارجه آمریکا).

براساس بخش 1627 قانون موسسات مالی بین المللی آمریکا نیز نماینده این کشور موظف است در موسسات مالی بین المللی رای منفی به درخواست وام کشورهایی که وزارت خارجی آمریکا، آنهارا حامی تروریسم معرفی کرده است، بدهد.

یکی از موسسات مالی بین المللی که در تعریف این قانون به آنها اشاره شده، صندوق بین المللی پول است.

بنابراین براساس قوانین آمریکا، نماینده این کشور در صندوق بین المللی پول نمی تواند به درخواست وام ایران رای مثبت دهد.

از طرف دیگر تجربه وام صندوق بین المللی پول به کشورهای دیگر نشان می دهد که این صندوق معمولا شروطی برای اعطای وام به کشورها اتخاذ می کند که اجرای آنها کشورها را با بحران های شدیدی رو به رو می کند. در مورد اختصاص وام در زمینه کرونا نیز، صندوق بین المللی پول همین نکته را یادآور شده است که تخصیص وام برای مهار کرونا تنها با رعایت سیاست های خاص اقتصادی و تعهد کشور وام گیرنده به اجرای آنها قابل انجام است.

با توجه به آنچه گفته شد به نظر می رسد ایران کار سختی برای اخذ وام از صندوق بین المللی پول دارد و همانطور که آمریکایی ها صراحتا اعلام کرده اند، مخالف اعطای وام به ایران هستند. جایی که آمریکا نقش عمده ای در صندوق بین المللی پول ایفا می کنند.

منبع: تابناک

کلیدواژه: کروناویروس مناجات شعبانیه جهش تولید نماز امام زمان حسن نوروزی صندوق بین المللی پول وام ایران آمریکا کروناویروس مناجات شعبانیه جهش تولید نماز امام زمان حسن نوروزی صندوق بین المللی پول صندوق بین المللی پول وزارت خارجه آمریکا براساس قوانین ویروس کرونا اعطای وام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۲۳۱۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک جایزه و یک نامزدی برای «لوتریا» در آمریکا و بلژیک

فیلم سینمایی «لوتریا» آخرین ساخته علی عطشانی برنده جایزه بهترین فیلمنامه از چهاردهمین جشنواره فیلمسازان نیویورک و نامزد دریافت جایزه بهترین فیلم از جشنواره بین‌المللی سینمای هنری بلژیک شد. - اخبار فرهنگی -

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری تسنیم، فیلم سینمایی «لوتریا» به کارگردانی علی عطشانی و تهیه‌کنندگی مشترک مهدی منیری، مهدی منصوری، رعنا نبوی، حامد فیضی دیزجی، صدرا درودیان همایونی، کسری درودیان همایونی در چهل‌وچهارمین و چهل‌وپنجمین حضور بین‌المللی خود، برنده جایزه بهترین فیلمنامه از چهاردهمین دوره جشنواره فیلمسازان نیویورک و نامزد دریافت جایزه بهترین فیلم از دهمین دوره جشنواره بین‌المللی سینمای هنری بلژیک شد.

«لوتریا» در چهاردهمین دوره جشنواره فیلمسازان نیویورک International Filmmaker Festival of New York (IFFNY) در سه بخش بهترین فیلم، بهترین بازیگر مرد و بهترین فیلمنامه نامزد بود که در نهایت جایزه بهترین فیلمنامه این جشنواره به علی عطشانی و محمودرضا ثانی رسید.

دهمین دوره جشنواره بین‌المللی سینمای هنری بلژیک Art Color Digital Cinema (ACDCIFF) نیز از 31  می تا 2 ژوئن در  بروکسل برگزار می‌شود.

این جشنواره که برای نمایش فیلم‌های خلاقانه و منحصربه‌فرد طراحی شده است، در سال 2014 افتتاح شد. جشنواره بین‌المللی سینمای هنری بلژیک محیطی را برای فیلمسازان فراهم می‌کند تا آثار جدید خود را به نمایش بگذارند و تماشاگران فیلم‌های نوآورانه جدیدی را از فیلمسازان مبتکر ببینند.

فیلم سینمایی «لوتریا» که اواخر سال 2021 در کشور مکزیک ساخته شده است، تاکنون بیش از 10 جایزه در بخش بهترین فیلم و بهترین کارگردانی جشنواره‌های مختلف بین‌المللی کسب کرده و در فستیوال‌های متعدد جهانی حضور داشته است.

فیلمنامه «لوتریا» بر اساس یک داستان واقعی و نوشته علی عطشانی و محمودرضا ثانی است.

سایر عوامل این فیلم عبارتند از:
نویسندگان فیلمنامه: علی عطشانی و محمودرضا ثانی، تهیه‌کنندگان: مهدی منیری، مهدی منصوری، رعنا نبوی، حامد فیضی دیزجی، صدرا و کسری درودیان همایونی، دستیار اول کارگردان: هومن سپنتامهر، مدیر فیلمبرداری: محمود عطشانی، فیلمبردار: میگل سالیناس، صدابردار: آلن کابالرو، دستیار صدابردار: امانول جارامیو، چهره‌پرداز: فرزانه زردشت، دستیار چهره‌پرداز: آنا کارن آلوارز، دیوید چاوز، گریس سالیناس، گروه کارگردانی: اوریل لاگونا، حمیدرضا میمندی، علی محمودی، تهیه کننده ایران: احسان ولی پورزند، پریسا زهتابیان، تولید ایران: سعید دلاوری، طراح لباس: بیتا عطشانی، دستیار طراح لباس: الناز باقری، ملیکا سادات اسماعیلی، موسیقی: پوریا حیدری، صداگذاری و میکس: نادر بادامچی، بخش فنی: آلبرتو پالاسیوس، کریستوفرلوپز، کریستوفر سالیناس، جاناتان لوی، عکاس: آلکس گنزالس، منشی صحنه: فریدا آیالا، مدیر تولید: موریسیو مورالس، امور بین‌الملل و زیرنویس: امیدعلی چوگانی، طراح هنری: مجری طرح: بیتافیلم تهران، سیدعلی اسماعیلی، حسین بلاش، تهیه شده در: امریکن برایت لایت فیلم پروداکشنز، مدیر روابط عمومی و مشاور رسانه‌ای بیتا فیلم تهران: مریم قربانی‌نیا.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • یک جایزه و یک نامزدی برای «لوتریا» در آمریکا و بلژیک
  • امیرعبداللهیان: همکاری ایران و آژانس تحت تاثیر آمریکا قرار نگیرد
  • همکاری ایران و آژانس تحت تأثیر رویکرد و رفتار بی‌ثبات و متناقض آمریکا قرار نگیرد
  • نکونام:می دانستیم بازی سختی داریم
  • حمایت‌های صندوق ضمانت صادرات از صادرکنندگان
  • الهلال و النصر دست نیافتنی می‌شوند
  • نمایش 600 اثر هنرمندان ایرانی در دبی
  • ۶۰۰ اثر از هنرمندان ایرانی در نمایشگاه هنر جهانی دبی به نمایش درآمد
  • چشم‌انداز صندوق بین‌المللی پول از اقتصاد ایران و جهان
  • راهیابی ۴ فیلم ایرانی به جشنواره مستقل کالیفرنیا