Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-04-27@03:50:06 GMT

واقعیات امروز کشور تعامل مجلس با دولت را می‌طلبد

تاریخ انتشار: ۲۰ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۵۲۳۳۷۲

واقعیات امروز کشور تعامل مجلس با دولت را می‌طلبد

ساعت 24- شکل تعامل احتمالی دولت روحانی در یک‌سال پایانی با مجلس یازدهم از مسائلی است که بسیاری از فعالان سیاسی و صاحب‌نظران نسبت به آن دغدغه دارند. در کنار حدس‌هایی که در مورد اختلاف مجلس و دولت زده می‌شود برخی هم معتقدند مشکلات امروز کشور به قدری بحرانی و عدیده است که فرصتی برای منازعات سیاسی باقی نمی‌ماند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سیدحسین مرعشی سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی در این خصوص گفت: دولت یک‌سال پایانی خود را می‌گذراند و مجلس راهی جز تعامل با دولت برای حل مشکلات ندارد. درواقع تنها با یکپارچگی همه نهادها و تعاملی اساسی می‌توان به اقتصاد کمک کرد. «آرمان ملی» در گفت‌وگو با حسین مرعشی به ابعاد بیشتری از این موضوع پرداخته است.

برخی بر این باور هستند که طیف سیاسی مجلس یازدهم بازگشت احمدی‌نژادی‌ها و شرایط در زمان آن دولت است، این گزاره را چه میزان صحیح می‌دانید؟

شخص احمدی‌نژاد در مجلس یازدهم وجود ندارد اما همفکران و کسانی که با او مشی یکسان دارند، تعداد زیادی از آنها در مجلس یازدهم حاضرند.

مهم‌ترین اولویت مجلس یازدهم در ابتدای کار و با توجه به شرایط کشور چه مولفه‌هایی باید باشد؟

اولویت مجلس یازدهم و نمایندگان آن باید روبه‌رویی با واقعیات باشد. نمایندگان در ابتدای کار باید نشان بدهند هدف‌دار و متحد هستند یا همین جریان پیروز هم به فراکسیون‌های مختلف تبدیل می‌شود. آرزوی دوستان اصولگرایان همیشه حاکمیت یکپارچه بوده و باید ببینیم مجلس این آرزوی آنها را محقق می‌کند یا خیر.

در شرایط بحران فعلی چه برنامه‌های اقتصادی باید اهم و مهم قرار گرفته شود تا مجلسی کارآمدتر در راس باشد؟

اولویت‌های کشور متفاوت است اما مهم‌ترین موضوع امروز همین ویروس تازه‌وارد کرونا است که به یک موضوع هم خلاصه نمی‌شود چراکه آثار سنگینی که روی اقتصاد کشور و جهان داشته از مسائل مهم امروز است. پیش‌بینی‌ها مبنی بر این است که در بحران پساکرونا رشد اقتصادی ایران و جهان منفی می‌شود و حتی کشور آمریکا هم از این آثار مصون نیست. از جمله بحران‌های پساکرونا این است که اثری منفی روی تقاضا در بازارهای جهانی می‌گذارد، نفت پتروشیمی و صنایع وابسته به آن هم آسیب زیادی از بحران کرونا می‌بینند. در ایران بخش خدمات لطمه بسیاری خورده است. بقیه بخش‌های بازار جهانی ایران هم چه در صنعت فولاد و چه مس و پتروشیمی آسیب دیده‌اند و بیکاری هم تشدید شده است.

مهم‌ترین تعاملی که مجلس آینده باید با دولت داشته باشد حول محور چه موضوعی است؟

دولت و مجلس باید با تعامل با یکدیگر برای برداشتن تحریم‌ها و ارتباط با جامعه بین‌الملل پیش‌قدم شوند و تحریم‌ها شکسته شوند تا مجدد به بازارهای نفت برگردیم و درآمدهای نفتی در دسترس ما باشد. باید بتوانیم ضرباتی که کرونا به بازار جهانی وارد کرده و پیکره اقتصاد ما هم از آن بی‌تاثیر نیست را جبران کنیم. درنهایت باید با شکستن و لغو تحریم‌ها اقتصاد کشور را بازسازی کنیم.

با توجه به برخی رفتارهای نمایندگان مجلس یازدهم قبل از ورود بهارستان و تهدیدهای مکرر به بعضی اقدامات در خصوص دولت، فکر می‌کنید تحقق این امر امکان‌پذیر باشد؟

لغو تحریم‌ها و ارتباط با جوامع بین‌الملل نیاز امروز کشور و اقتصاد است. اگر دوستان اصولگرا می‌خواهند پیروزی‌های بیشتری را جشن بگیرند باید در این راستا حرکت کنند و با مسائل کشور واقعی برخورد کنند. شعار و این‌گونه رفتارها فقط مختص به انتخابات و بسیج هواداران است، جریان پیروز در انتخابات مجلس باید از شعار عبور کند و وارد اداره واقعی کشور بشود.

با این تفاسیر برخی شعارها باتوجه به نیازهای امروز مردم رنگ و بوی پوپولیسم می‌گیرند، تکرار این پیشامد از دیدگاه شما چه آسیب‌هایی را به سیاست کشور و اعتماد عمومی وارد می‌کند؟

همه مسئولان کشور در حال حاضر، از بالاترین تا پایین‌ترین رده باید با واقعیات کشور را اداره کنند و هرکس پست مدیریتی دارد باید برهمین اساس پیش برود. واقعیت امر این است که امروز حدود 30 تا 50 میلیارد درآمد نفتی را از دست داده‌ایم و اقتصاد کشور در نبود این منابع ضرر و زیان‌های زیادی متحمل شده است. نمایندگان باید بدانند پوپولیسم و این رفتارها به درد انتخابات می‌خورد و بعد از انتخابات کاربردی ندارد و تنها حل مسائل باید مدنظر باشد.

درخصوص تعامل مجلس و دولت و نحوه رویارویی آنها چه پیش‌بینی‌ای دارید؟

دولت یک‌سال پایانی خود را می‌گذراند و مجلس راهی جز تعامل با دولت برای حل مشکلات ندارد. درواقع تنها با یکپارچگی همه نهادها و تعامل اساسی می‌توان به اقتصاد کمک کرد.

منبع: روزنامه آرمان ملی

منبع: ساعت24

کلیدواژه: احمدی نژاد مجلس یازدهم تحریم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۲۳۳۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیسی: مطلقا به فساد و مفسد رحم نخواهد شد/ هر چه به نفع مردم و اقتصاد کشور باشد را انجام می‌دهیم حتی اگر عده‌ای مخالفت کنند

به گزارش جماران، عصر امروز پنج شنبه ۶ اردیبهشت ماه رئیس جمهور در جمع مردم غرب تهران در امام زاده حسن گفت: یاد شهدای مناطق غرب تهران به ویژه منطقه ۱۷ را گرامی می‌دارم به جانبازان و خانواده ایثارگران ادای احترام می کنم.

وی افزود: منطقه ۱۷ و ۱۸ و این منطقه امام زاده، مردمانی متدین انقلابی و با بصیرت و برای تهران بزرگ خانواده های تاثیر گذاری هستند.

رئیس جمهور گفت: یادمان نمی رود همواره این مناطق در دفاع مقدس در صف اصلی بودند و همواره یار انقلاب و یار رهبر فرزانه انقلاب بودند.

وی تصریح کرد: مردمان این منطقه تهران، مردمانی سخت کوش و همراه با انقلاب اسلامی بودند و بنده نسبت به همه مردم این مناطق ادای احترام می کنم.

وی خاطرنشان کرد: بنده دنبال این بودم که در یک فرصتی در جمع شما فرصت حضور پیدا کنم و حتما لازم بود در جمع مردم این منطقه عرض سلام و ادب داشته باشم.

رئیسی تاکید کرد: در این منطقه هستند چهره هایی که در عرصه های فرهنگی و ورزشی و اقتصادی انسان های موثری بودند.

وی افزود: بنای دولت توجه به خداست و بندگی خدا و قانون خدا و باید و نباید های الهی در همه عرصه های زندگی است.

وی در ادامه گفت: نکته دوم آن چه در وصایای شهدا آمده اجرای عدالت است و آنچه از امکانات و زمینه ها در کشور وجود دارد بر اساس عدالت توضیع شود و از سال اول دولت گفتیم بودجه ای که به مجلس می خواهد داده شود بر مبنای عدالت در مناطق مختلف کشور باشد.

رئیسی تصریح کرد: ما باید در ۱۰ هزار روستا مسئله تنش آبی را حل می کردیم و امروز نیمی از میزانی که هدف گذاری شد حل شده است.

وی افزود: ما در تهران خاموشی های زیادی داشتیم و ما ۲۲ هزار مگاوات ناترازی برق داشتیم و امروز با تولید برق ۸ هزار مگاواتاین موضوع، حل شده است.

وی در ادامه گفت: از مشکلات این مناطق و دیگر مناطق کشور مسئله مهم اشتغال بود که در برنامه ریزی دولت گفتیم باید یک میلیون شغل ایجاد می شد، اما بحمدالله ما از آن وعده ای که داده شد، عقب نیستیم و در خیلی از استان ها آمار بیکاری کاهشی شده و پنج درصد رسیده است.

رئیسی خاطرنشان کرد: در این رابطه باید کار بسیار بشود و حتما باید کارهایی انجام داد که خانوادت های ما دغدغه بیکاری فرزندان شان نداشته باشند.

وی افزود: در موضوع مسکن، اگر یک میلیون مسکن ایجاد شود می تواند نیاز مردم را بر طرف کند، باید بگویم که قابل قیاس نیست میزان اراضی که به شهرهای کشور ایجاد شده حدود صد برابر گذشته است و اعلام کردیم که 2 میلیون 400 هزار مسکن در حال ساخت وجود دارد برای این که آنچه در قانون آمده و نیاز کشور مرتفع بشود.

رئیسی در ادامه گفت: مسئله اقتصادی نیازی کشور است و رهبری فرزانه انقلاب هم این موضوع را اولویت کشور اعلام کردند و در همین دولت به گواه کارشناسان اقتصادی رشد نقدینگی کنترل شده است.

دیگر خبرها

  • دولت نباید اقتصاد کشور را به موضوع ارز گره بزند
  • ضرورت توجه به سرمایه اجتماعی در تعامل مجلس و دولت/ وفاق و همدلی در اصفهان رو به ارتقا است
  • رئیسی: مطلقا به فساد و مفسد رحم نخواهد شد/ هر چه به نفع مردم و اقتصاد کشور باشد را انجام می‌دهیم حتی اگر عده‌ای مخالفت کنند
  • کنایه مهاجری به ذوالنور: اگر می‌خواهید همین مجلس ضعیف، ضعیف تر نشود از دولت و شخص رئیس‌جمهور حساب کشی کنید
  • دولت آماده تعامل با مجلس جدید است/ امیدواریم برخی لوایح در همین مجلس تصویب شوند
  • معاون پارلمانی رئیس‌جمهور: دولت آماده تعامل با مجلس جدید است/ امیدواریم برخی لوایح در همین مجلس تصویب شوند
  • دولت سیزدهم اماده تعامل با مجلس جدید است/ امیدواریم برخی لوایح در همین مجلس تصویب شوند
  • وعده بزرگ وزیر اقتصاد به پرسپولیس و استقلال
  • حسینی: در حال آماده شدن برای تعامل بیشتر با مجلس آینده هستیم
  • کارنامه ۴ساله مجلس یازدهم؛ از جهش تولید مسکن تا واردات خودرو