Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، «حسین مقصودی» در جلسه رای اعتماد مچلس به وزیر پیشنهادی چهاد کشاورزی، در جایگاه مخالف گفت:  مخالفت من با شخصیت فردی، اخلاقی و علمی کاظم خاوازی نیست، صحبت من بحث کلی درباره آنچه که به عنوان برنامه ارائه دادند و ایراداتی که در حوزه کشاورزی وجود دارد، است و سوالاتی از وی دارم که قطعا به این سوالات، پاسخ علمی خواهند داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نماینده مردم سبزوار در مجلس ادامه داد: به عنوان یک روستایی و کشاورززاده در یکی از محروم‌ترین روستاهای کشور صحبت می‌کنم. این روزها وزارت جهاد با مشکلات عدیده ای چون مشکلات منابع طبیعی و درگیری آن با روستاییان مظلوم و محروم، مشکلات دامداران و گاوداران و عدم تناسب قیمت شیر با تولیدات، اجرایی نشدن قیمت قانون تضمین خرید محصولات کشاورزان، گندم‌کاران، چغندرکاران و مشکلات قنوات و از بین رفتن این آثار تاریخی و خالی شدن روستاها از سکنه، انحصار در واردات و صادرات در دست عده‌ای خاص به نام کشاورز و دامدار و مشکلات تراکتورداران و نبود سوخت در روستاها روبرو است.

مقضودی با اشاره به گرانی و سرسام‌آور بودن قیمت اساسی کالاهای کشاورزی مانند گوشت به عنوان سبد غذایی مردم، گفت: حذف این سبد در سفره مردم، در نهایت کاهش کیفیت تغذیه مردم و سوء تغذیه و گاهی «کوتوله شدن» نسل ایرانی را به همراه دارد. بخش کشاورزی یارانه زیادی دریافت می‌کند تا سفره مردم کوچک نشود اما افزایش افسار گسیخته برخی اقلام کشاورزی و کالاهای مصرفی مردم نارضایتی عمومی را ایجاد کرده است. این در حالی است که سهم کشاورز از دسترنج خود قابل توجه نیست؛ بنابراین برنامه شما در این زمینه و حل این مشکلات و تامین مالی برای حل این مشکلات چیست؟

وی تصریح کرد:  این وزارتخانه که با خیل عظیمی از کشاورزان و دامداران و عشایر به عنوان نیروی مولد در ارتباط است، در  ۴۰ سال با شیب ملایم دچار مشکلات عدیده‌ای شده و دلال و سودجو جای کشاورز و دامدار را گرفته است. این وزارتخانه باید به جای اینکه در تولید، محور باشد نیاز به برنامه‌های خوب دارد چه برنامه ای برای حذف دلالان و سودجویان دارید؟

این نماینده مردم این مشکلات را مربوط به ۸ سال اخیر ندانست و با اشاره به اینکه در ۴ دهه گذشته این مسائل با شیب ملایم گریبان کشور را گرفته است، گفت: واردات مرغ و بهره‌های بانکی چه بلایی تاکنون بر سر تولیدکنندگان آورده و چه برنامه‌ای برای استفاده کشاورزان واقعی از بهره‌های خدمات و یارانه بانک کشاورزی دارید؟ بانک کشاورزی به نام کشاورز است اما به نفع دلالان و سودجویان و بساز بفروش‌ها شده است. کشاورزان امروز رقیب مهلکی به نام دولت و واردات دارند تا مشکلات کشاورز از نظر تعادل قیمت خرید محصول حل نشود وضعیت درست شدنی نخواهد بود. چه برنامه ای در این زمینه دارید؟

مقصودی گفت: قیمت آب، برق و سایر امکانات مورد نیاز یک تولید کننده به نام کشاورز نمی‌گویم رایگان باشد، اما باید یارانه تعلق بگیرد که در عمل تعلق نمی‌گیرد و نتیجه آن مهاجرت روستاییان و عشایر به شهرها و ۲۰ میلیون حاشیه‌نشین از این بی‌مدیریتی است. ناامیدی در کشاورزان و دامداران و عشایر موج می زند آنان اعلام میکنند در هیچ زمینه ای کم نگذاشتند اما مشکلاتشان از حد گذشته است.

وی ادامه داد: جناب آقای خاوازی! یکی از مشکلات اساسی امروز در بخش کشاورزی و دامداری، سرکوب کشاورز و دامدار در تولیدات است. سرکوب تولیدکننده در هر نظامی از بدترین سیاست‌ها است. تولیدکنندگان واقعی که کشاورز و دامدار و عشایر خرد هستند توان نگرش بازار جهانی و ارزیابی بازار را ندارند این وظیفه وزارت جهاد و دولت است چه برنامه‌ای دارید اگر به کشاورز دستور کشت یک محصول را بدهید آیا تعهد خرید آن را دارید یا مانند گذشته آن را رها می‌کنید؟

نماینده مردم سبزوار در مجلس افزود: برنامه های قبلی در طول ۴۰ سال منسوخ شده است اگر برنامه‌ها در دست کشاورز، دامدار و متخصص واقعی بود و دست دلالان و سودجویان نبود امروز نوسانات قیمت مرغ، شیر، گوشت قرمز، چغندر، پیاز و میوه و زعفران را نداشتیم و این تولیدگران اوضاع خوبی ندارند. اعلام به موقع قیمت خرید تضمینی به کشاورز این امکان را می دهد تا نوع کشت را انتخاب کند. باید فضایی ایجاد کنیم که مردم بدانند از محل کشاورزی می‌توانند ثروتمند شوند اما دلالان و سودجویان از کشاورزی ثروتمند و کشاورزان به شیوه‌ای نوین مورد استعمار و استثمار واقع می‌شوند.

وی اضاقه کرد: باید قبول کنیم حال و روز این روزهای جهاد کشاورزی مانند بیماری است که حال وخیمی دارد و به زحمت با دارو زنده نگهداشته شده است. چه برنامه ای دارید؟ اوضاع منابع طبیعی و مشکلات مردم در روستاها را خبر دارید اگر این مشکلات حل شود، و مراتع دامداران به خودشان برگردد گوشه‌ای از مشکلات حاشیه نشینی، مشکل مسکن روستاییان و شغل آنان حل می‌شود. چه برنامه ای دارید؟

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: به نظر ما وزیر قبلی در هیات دولت نتوانست حق دامدار و کشاورز را بگیرد و یاری‌گر خوبی برای آنان باشد.  یارانه‌ها به دست کشاورزان و دامداران واقعی نرسیده است. از طرفی واردات و صادرات به وزارت صنعت، معدن و تجارت واگذار شد که کشاورزان آسیب فراوان دیدند. برنامه عملی شما در شرایط فعلی کشور و  جهان با وجود تحریم‌ها و کاهش قیمت نفت در راه خود اتکایی چیست؟

مقصودی خطاب به وزیر پیشنهادی ادامه داد: با توجه به اینکه شما یک انسان علمی و از این حیث مورد تایید هستید اما در برنامه های خود، عددی برای توسعه و رشد کشاورزی اشاره‌ای نکردید. برای کشاورزان خرده پا و ضعیف، برنامه‌ای در این مدت کم از عمر دولت ارائه ندادید. برای مشکلات آب و منابع مالی تامین این برنامه تا کجاست. در برنامه مشکل بزرگی که نظام در طول ۴۰ سال گریبانگیر شده، فاصله طبقاتی است که کشاورز را در پایین‌ترین طبقات قرار داده و به بانک‌ها بدهکار کرده است و در این زمینه با سیلی صورت خود را سرخ نگهداشته‌اند؛ در این زمینه چه برنامه‌هایی دارید.

برچسب‌ها حسین مقصودی مجلس شورای اسلامی بانک کشاورزی وزارت صنعت معدن و تجارت سبزوار دولت

منبع: ایرنا

کلیدواژه: حسین مقصودی مجلس شورای اسلامی بانک کشاورزی وزارت صنعت معدن و تجارت سبزوار دولت حسین مقصودی مجلس شورای اسلامی بانک کشاورزی وزارت صنعت معدن و تجارت سبزوار دولت دلالان و سودجویان کشاورز و دامدار چه برنامه ای برنامه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۲۴۷۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دلایل نوسان قیمت پیاز

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، حسین اصغری، درباره چرایی افزایش قیمت پیاز گفت: درحال‌حاضر برخی از محصولات کشاورزی از مناطق جنوبی کشور از جمله منطقه جنوب کرمان، سیستان و بلوچستان، فارس و... تامین می‌شود و بارندگی‌های شدید در دهه سوم فروردین‌ماه موجب توقف برداشت پیاز به صورت مقطعی شده است.
وی با بیان اینکه ایران یکی از معدود کشور‌های دنیاست که به دلیل اقلیم خاص امکان تولید سبزی و صیفی در چهار فصل سال را دارد، گفت: البته هزینه تولید در فصول سرد بسیار بالاتر است.
مدیرکل دفتر سبزی و صیفی وزارت جهاد کشاورزی اضافه کرد: با توجه به برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی برای ارتقاء بهره‌وری و صرفه‌جویی در مصرف آب، کاهش سطح زیر کشت سبزی و صیفی و افزایش عملکرد در واحد سطح در اولویت اجرا قرار دارد.
وی عنوان کرد: برنامه تولید محصول پیاز با برآورد نیاز کشور با رویکرد رعایت الگوی کشت و تولید متعادل به صورت چهار فصل تهیه و جهت اجرا به سازمان‌های جهاد کشاورزی استان‌های تولیدکننده ابلاغ می‌شود. برهمین اساس برنامه ابلاغی تولید استمرار و بهاره سال زراعی جدید (۱۴۰۳ – ۱۴۰۲) محصول فوق ذکر براساس تاریخ کشت به استان‌های تولیدکننده ابلاغ شده است و براساس این برنامه در محصول تولید زمستان سطح زیر کشت ۱۳هزارو۴۵۰ هکتار با برآورد تولید ۶۴۴هزارو۳۰۰ تن و تولید بهار نیز سطح زیر کشت ۱۲هزارو۲۰۰ هکتار و تولید ۵۷۱هزار و۲۲۰ تن خواهد بود.
وی همچنین اضافه کرد: تولید محصول در زمستان حدود ۸۰۹ هزار تن بوده و تولید بهار بیش از ۶۱۰ هزار تن پیش‌بینی می‌شود که نسبت به برنامه ابلاغی افزایش تولید مشاهده می‌شود.
مدیرکل دفتر سبزی و صیفی وزارت جهاد کشاورزی در ادامه گفت: برنامه تولید محصول در فصل تابستان و پاییز امسال نیز با هدف‌گذاری یک میلیون و ۶۶۶ هزار و۸۲۰ تن ابلاغ و پس از تولید به بازار عرضه خواهد شد.
به گفته وی میانگین قیمت محصول پیاز در فروردین‌ماه امسال در مزرعه حدود ۱۴هزار تومان بوده است.
گفتنی است براساس مشاهدات میدانی از مغازه‌های سطح شهر تهران قیمت هر کیلو پیاز به بیش از ۳۰ هزارتومان رسیده و تا ۳۸ هزار تومان هم بالا رفته است.

دیگر خبرها

  • چرا رونالدو زیادی مهربان شده است؟!
  • کاهش سهمیه سوخت تراکتورداران مهمترین دغدغه کشاورزان اسدآبادی
  • علت گرانی شدید قیمت پیاز چیست؟
  • علت گرانی شدید قیمت پیاز مشخص شد
  • ابتکار عمل رسانه ملی در انتخابات، مشارکت آگاهانه مردم را رقم زد
  • منتخب شهرستان لنگرود در مجلس شورای اسلامی گفت: راه اندازی شبکه‌های تلویزیونی انتخابات کار
  • افزایش بهره‌وری با استفاده کشاورزان از فناوری شرکت‌های دانش‌بنیان
  • دلایل نوسان قیمت پیاز
  • پلیس فتا حق۱۷۰میلیاردی کشاورز قلعه گنجی را از یک کلاهبردار گرفت
  • احقاق حق ۱۷۰ میلیاردی کشاورز قلعه گنجی از سوی پلیس فتا