Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-05-03@21:37:17 GMT

دل‌نوشته‌ای شاعرانه به سید مرتضی آوینی

تاریخ انتشار: ۲۰ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۵۲۵۷۵۷

دل‌نوشته‌ای شاعرانه به سید مرتضی آوینی

محمدحسین انصاری‌نژاد همزمان با بیست و هفتمین سالروز شهادت مرتضی آوینی، سروده خود را به مقام والای این شهید تقدیم کرد. ۲۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۵ فرهنگی ادبیات و نشر نظرات - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، شهید سید مرتضی آوینی در شهریور سال 1326 در شهر ری متولد شد. تحصیلات ابتدایی و متوسطه‌ خود را در شهرهای زنجان، کرمان و تهران به پایان رساند و سپس به عنوان دانشجوی معماری وارد دانشکده‌ هنرهای زیبای دانشگاه تهران شد او از کودکی با هنر انس داشت؛ شعر می‌سرود داستان و مقاله می‌نوشت و نقاشی می‌کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تحصیلات دانشگاهی‌اش را نیز در رشته‌ای به انجام رساند که به طبع هنری او سازگار بود؛ ولی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی معماری را کنار گذاشت و به اقتضای ضرورت‌های انقلاب به فیلم‌سازی پرداخت. 

او با خلق مجموعه‌های درخشانی چون "روایت فتح" و "فتح خون" راوی صادق نسلی آرمان‌خواه و حق‌طلب بود. آثار او حتی بعد از گذشت چند دهه از شهادتش، همچنان جزو معدود آثار هنری اصیل در این حوزه است که توانسته نسل جدید را با خود همراه کند. 

امروز بیست و هفتمین سالروز شهادت سید شهیدان اهل قلم است. محمدحسین انصاری‌نژاد، از شاعران کشور، به همین مناسبت تازه‌ترین سروده خود را به مقام والای او تقدیم کرده است که می‌توانید در ادامه بخوانید:

باغ سحرخیران

کدامین صبح، گلچین رد شد از باغ سحرخیزان
که بعد از آن فرو مردند پی در پی شباویزان

در آن صبح شهادت سبزپوشانی از آن بالا
تمام وسعت چزابه را کردند گلریزان

شبی تفسیر آیات شکفتن را به زیبایی
روایت کرد چشمت با اشاراتی بر المیزان

روایت می‌کنی از کوه و مجنون‌های گمنامش
دلم را میبری تا ارتفاعات قلاویزان

در اوصافت فرو دست و حقیرند استعاراتم
دلم سیر است از تمثیل ققنوسان و شبدیزان

و ماییم و فریب دامگاه رنگ رنگ اینجا
هیاهوی فرنگ است و هجوم خیل چنگیزان

بپرس این روزهای سرد، حال هم قطاران را
بپرس آیا بر آن سجادهها هستند شبخیران؟

پس از تو زندگی‌مان خالی از فصل شقایق‌هاست
که راهی نیست ما را بی تو در باغ سحر خیزان

اسیر جذبه خنیاگران غرب این ماییم
شبیه عنکبوتانی به تار خویش آویزان

میان لحظه‌هایم دیگر از «فتحی»، «روایت» نیست
که مضمون‌های سُرخم را درو کردند پاییزان

شهید آوینی مسلمانی‌اش را با امام خمینی(ره) نوسازی کرد/ او در پی تصرف تئوریک ماهیت سینما برای «آرمان‌های انقلاب» بو

انتهای پیام/

R1013197/P/S4,35/CT1 واژه های کاربردی مرتبط ادبیات دفاع مقدس

منبع: تسنیم

کلیدواژه: ادبیات دفاع مقدس ادبیات دفاع مقدس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۲۵۷۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ادارات کردستان خارج از بروکراسی اداری به کمک راهیان نور بیایند

به گزارش خبرگزاری مهر، اسماعیل زارعی‌کوشا در جلسه ستاد پشتیبانی راهیان نور که در محل سالن شهدای گمنام استانداری برگزار شد، با بیان اینکه نظم جهانی در حال تحولی دیگر است، اظهار کرد: انجام عملیات وعده صادق، نقطه عطفی در مقابله با رژیم صهیونیستی است وامروز با استقامت و حکمت مقام معظم رهبری نظم جهانی و منطقه‌ای در حال دگرگونی است و نظم جدید نه با اراده غربی‌ها و اروپایی‌ها بلکه با اراده جبهه مقاومت شکل خواهد گرفت.

وی اضافه کرد: دشمنان از تحریم اقتصادی هم ناامید هستند اما همچنان به دنبال تهاجم رسانه‌ای هستند تا با دروغ‌پراکنی، ذهنیت‌ها را منحرف کنند، بنابراین باید مراقب و آگاه بود.

استاندار کردستان با بیان اینکه در حوزه روایت‌گری انقلاب اسلامی ضعف شدید داریم، افزود: اگر اردوهای راهیان نور نبود، در بحث روایت و تبیین رشادت‌ها و افتخارات دفاع مقدس خیلی عقب تر بودیم. وی تاکید کرد: دستگاه‌های اجرایی استان برای برگزاری اردوهای راهیان نور تمام قد و خارج از بروکراسی اداری اهتمام جدی داشته باشند، چراکه دشمن دنبال تحریف واقعیات دوران دفاع مقدس است و این تکلیف انقلابی و اعتقادی ما است

طبق اظهارات استاندار کردستان، دشمنان فعالیت رسانه‌ای ما را تحریم کرده‌اند، به طوری که اگر در فضای مجازی یک عکس از شهید سلیمانی بارگذاری و بازنشر شود، آن صفحه بسته خواهد شد که این اوج بی‌آبرویی برای مدعیان آزادی بیان است.

زارعی کوشا تصریح کرد: خاکریزهای ما امروز نه در شهرهای مرزی بانه، مریوان و شلمچه بلکه در دل آمریکا است و این‌ها معجزات انقلاب اسلامی است.

کد خبر 6094243

دیگر خبرها

  • حضور ۱۵۰۰ نفر در جشنواره قرآنی، فرهنگی، هنری و ادبی شهید آوینی
  • روایت خسروپناه از سجایای اخلاقی محمدرضا سنگری
  • مهم ترین عامل توسعه یك جامعه نظام آموزشی است
  • نگاه استاد مطهری به آینده جمهوری اسلامی به روایت افروغ
  • فیلم| روایت دیدار آینده‌سازان با رهبر انقلاب
  • آغاز بکار مدرسه ملی روایت در سمنان
  • ادارات کردستان خارج از بروکراسی اداری به کمک راهیان نور بیایند
  • پیام تبریک فرماندار ویژه مهاباد به مناسبت گرامیداشت روز معلم
  • دیدار ۳ هزار معلم از سراسر ایران با رهبر انقلاب
  • روایتی از شهادت مرتضی مطهری، معلمی برای انقلاب اسلامی ایران