یادداشت|معناشناسی «انتظار»، از نفی نهیلیسم تا اثبات ارتباطات میان فرهنگی
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۵۲۷۵۳۶
به گزارش حوزه اندیشه خبرگزاری تقریب، حجت الاسلام و المسلمین محمد حسین مختاری رییس دانشگاه مذاهب اسلامی در یادداشتی به مناسبت سالروز میلاد منجی عالم بشریت امام زمان(عج) نوشت:در تبیین ساختار معنایی "انتظار" می توان به فلسفۀ تاریخی آن اشاره کرد؛ معرفتی که از مبدأ عاشورا تا مقصد ظهور حضرت حجت (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) امتداد یافته است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
امام حسین (ع) در روز عاشورا، با هدف نجات امت اسلامی، در مقابل عرفان خشن و التقاطی خوارجی و عرفان اباحه گری اموی قیام نمود و اینچنین مسلمانان را از توطئه های دشمنان اسلام ناب نجات داد.
در آخر الزمان نیز این مهم محقق خواهد شد و مبارزه با سفیانی و مکاتب غیر غایت گرا و تکفیری و متحجر، همچون جریان وهابیت، خطوط اصلی مبارزه امام زمان (عج) را در بر خواهد گرفت، و اینچنین تجلی کامل پیوند امت و امامت از سیر تاریخی عاشورا تا عصر ظهور امتداد خواهد یافت.
بی جهت نیست که در سال های اخیر در جهان اسلام، داعش و جریانات تکفیری به دفعات حقد و کینه و دشمنی خود را نسبت به قیام حضرت مهدی (عج) در آخرالزمان آشکار نمودند.
از این رهگذر، ترسیم سیر زمانی (تاریخ) و مکانی(جغرافیا) مهدویت که در روایات ظهور به شدت مشهود است، معنازایی آن را دو چندان کرده است، چرا که پیوند تاریخ و جغرافیا در همۀ مولفه های معرفتی به ویژه اصل ظهور منجی موعود(عجّل الله تعالی فرجه الشریف)، فرهنگ و هویت را تشخص می بخشد، و از نهیلیسم، پوچ گرایی و بی معنایی و بی تاریخی در زندگی جوامع انسانی جلوگیری می کند.
تحقق این مهم بر خلاف لیبرالیسم است که صرفاً بر ساحت آزادی بر مدار غریزه تأکید می ورزد؛ حال آنکه اصل انتظار مسأله ای به شدت معنا دار است و آزادگی و رهایی از درون را ندا می دهد.
لذا «عینیت معنا گرایانه» مفهوم حقیقی انتظار را شکل می دهد، به عبارت دیگر مفهوم انتظار از دوگانۀ رئالیسم و رمانتیسم شکل می گیرد؛ حال تبیین صحیح مفهوم انتظار در پیوند عینیت و ذهینت در معارف مهدوی به تولید معنا می انجامد.
از این رهگذر، توصیف غیبت امام زمان (عج) به خورشید پشت ابر؛ اوج تجلی عینیت ذهنیت گراست؛ چرا که آن حضرت به مثابۀ خورشید پشت ابری است که در ظاهر دیده نمی شود اما شعاع های نور آن حضرت پیداست و مردم از آنها منتفع می شوند. لذا آن حضرت عینیت دارد چرا که ما نورهای آن حضرت را می بینیم لیکن غایب است و این امر ذهنی است.
صلح گرایی و اجتناب از جنگ طلبی در آینده پژوهی مهدوی
هم چنین ابعاد میان فرهنگی مفهوم انتظار، تلفیق ولایت پذیری؛ آینده نگری و احساس گرایی را رقم می زند؛ لذا مفهوم انتظار کاملاً فرهنگی است و در متن خود تعامل گرایی و ارتباطات میان فرهنگی را برای بسط و گسترش فرهنگ انتظار در جوامع بشری محقق می سازد؛ این دستاورد بزرگ معرفتی، مرهون صلح گرایی و اجتناب از جنگ طلبی در آینده پژوهی مهدوی است.
"مفهوم انتظار" از جمله مهمترین شاخصه های معرفتی در علوم انسانی است
با این تفاسیر می توان دریافت "مفهوم انتظار" از جمله مهمترین شاخصه های معرفتی در علوم انسانی است که با طرح اصالت خانواده در ترسیم انتظار منجی موعود(عجّل الله تعالی فرجه الشریف) اصالت فرد در لیبرالیسم و اصالت جامعه در سوسیالیسم را به قهقهرا سوق می دهد.
در نتیجه مفهوم انتظار، مکمل روح و جسم، فرهنگ و تمدن است؛ و از آنجا که از تلفیق احساس و عقلانیت و نقش آفرینی مرد و زن در تحقق ظهور حضرت حجت(عجّل الله تعالی فرجه الشریف) تشکیل می شود؛ از این جهت آرمان شهر مهدوی با چاشنی اثبات خانواده گرایی، و نفی تنازع و جنگ طلبی شکل می گیرد و اینگونه آیندۀ روشن جهان در عصر باشکوه مهدوی پدید می آید.
ضرورت نقش آفرینی نهاد حوزه و دانشگاه در راستای عمق بخشی به معارف مهدوی
بدیهی است فقدان تبیین معارف ناب مهدوی و پرداختن سطحی به موضوع انتظار می تواند به انتظار منفعلانه و سکولار، متمایل به انجمن منحلۀ حجتیه؛ شهود گرایی عرفانی در بستر نفی عقلانیت دینی و اسلام منهای ولایت و تطبیق گرایی منجر گردد، لذا ضرورت نقش آفرینی نهاد حوزه و دانشگاه در راستای عمق بخشی و سیاستگذاری معارف دینی با رویکرد مطالعات میان رشته ای و در راستای تقویت ارتباطات میان فرهنگی در بازتولید معارف مهدوی و تولید علوم انسانی انکار ناپذیر است.
سیاستگذاران فرهنگی برای ورود فرهنگ مهدویت در سبک زندگی و تمدن نوین اسلامی تلاش کنند
امید است سیاست گذاران فرهنگی کشور در راستای بازتولید گزارههای مرتبط با امر انتظار و انتقال فرهنگ مهدویت و حاکم کردن آن در نظام عقلانیت جهانی، و نیز ورود این معارف بی بدیل اسلامی در مقولۀ سبک زندگی اسلامی و به ویژه تمدن سازی نوین اسلامی اقدام نمایند.
انتهای پیام/
منبع: تقریب
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۲۷۵۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
مسجد جمکران میزبان زائران حضرت معصومه (س) در دهه کرامت
معاون فرهنگی مسجد مقدس جمکران گفت: یکی از اقدامات پشتیبانی مسجد مقدس جمکران برای جشنهای دهه کرامت تهیه محلهای پذیرایی و اسکان زائران کریمه اهلبیت (س) است.
به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، حجتالاسلام والمسلمین یاسین حسینآبادی معاون فرهنگی مسجد مقدس جمکران در نشست ستاد بزرگداشت دهه کرامت که امروز در سالن محراب حرم مطهر بانوی کرامت برگزار شد، اظهار داشت: مسجد مقدس جمکران بر اساس چارچوب محتوایی دهه کرامت برای اجرای برنامههای فرهنگی و معارفی برنامهریزی کرده است.
وی با بیان اینکه مسجد مقدس جمکران بهصورت همافزا و هماهنگ با حرم مطهر کریمه اهلبیت (س) در دهه کرامت عمل خواهد کرد گفت: مسجد مقدس جمکران اعلام آمادی خود را برای اجرای برنامههای فرهنگی و محتوایی با محوریت شعار «با شما سربلندیم» اعلام میکند.
معاون فرهنگی مسجد مقدس جمکران افزود: یکی از اقدامات پشتیبانی مسجد مقدس جمکران برای جشنهای دهه کرامت تهیه محلهای پذیرایی و اسکان زائران کریمه اهلبیت (س) است که بهصورت گروهی و فردی صورت میگیرد.
وی ادامه داد: اسکان خانوادههایی که برای شرکت دخترانشان در جشن روز دختر در شهر مقدس قم حضور مییابند و همچنین دخترانی که بهصورت فردی و گروهی به شهر مقدس قم سفر میکنند در مسجد مقدس جمکران انجام خواهد شد.
** برنامههای دهه کرامت با کیفیت اچ دی منعکس خواهد شد
حجتالاسلاموالمسلمین لطفی مدیرکل صداوسیمای استان قم نیز در این جلسه اظهار داشت: مراکز صداوسیمای استانهای قم، خراسان رضوی و فارس برنامهریزی گستردهای کردهاند تا امسال تصاویر با کیفیتی از همه برنامههای مربوط به دهه کرامت در اعتاب مقدس به مخاطبان استانی، ملی و بینالمللی ارائه شود.
وی با تأکید بر اینکه برنامههای دهه کرامت با کیفیت اچ دی منعکس خواهد شد، افزود: باتوجهبه زیاد بودن برنامهها ما پخش برنامههای دهه کرامت را از ۴ روز قبل از آغاز دهه کرامت شروع خواهیم کرد.
مدیرکل صداوسیمای استان قم با بیان اینکه محوریت برنامههای صداوسیما در ایام دهه کرامت با برنامههایی که در حرمهای مطهر برگزار میشود خواهد بود، گفت: سعی ما بر این است که با همکاری بخشهای هنری و رسانهای رویدادهای حرمهای مطهر را در کل شهر و کشور گسترده کنیم و شاهد اثرگذاری بیشتر این برنامهها باشیم.
وی افزود: ویژهبرنامههایی هم در شبکههای ملی و استانی طراحی شده است تا در جهت ترویج معارف اهلبیت بهویژه حضرت معصومه سلاماللهعلیها، امام رضا علیهالسلام و حضرت احمد بن موسی علیهالسلام به مردم سهیم باشیم و رنگ و بوی معارف اهلبیت در سطح کشور بهصورت جدیتر گسترده کنیم.
** مشارکت بازاریان سراسر کشور در برپایی جشنهای دهه کرامت
مصطفی بهارلویی نماینده جامعه انجمنهای اسلامی بازار و اصناف نیز در نشست ستاد بزرگداشت دهه کرامت اظهار داشت: ابلاغهای لازم به سراسر کشور انجام شده تا در دهه کرامت امسال مانند سالهای گذشته برنامههایی نظیر آذینبندی و چراغانی بازارها در سراسر کشور انجام شود.
وی با بیان اینکه در بازار تهران برنامههای خاصی را برای چراغانی و برگزاری جشنهای محوری توسط صنوف برنامهریزی شده است گفت: در صنف طلا بازارها مفروش خواهد شد و برپایی جشنهایی با اهدای جوایز به دخترها پیشبینی شده است.
نماینده جامعه انجمنهای اسلامی بازار و اصناف با اشاره به برپایی ایستگاههای صلواتی در بازار تهران و اصناف سراسر کشور در دهه کرامت، گفت: جشنهای زیر سایه خورشید نیز در ایام دهه کرامت بهویژه در سالروز میلاد امام رضا علیهالسلام در بازار تهران برگزار خواهد شد.
وی تصریح کرد: همچنین به صندوقهای قرضالحسنه اصناف و بازاریان سراسر کشور ابلاغ شده است که در ایام دهه کرامت اعطای وام به نیازمندان تسهیل گردد و منابع ویژهای به این امر اختصاص یابد.