Web Analytics Made Easy - Statcounter

حسن بهشتی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به روز ملی فناوری هسته‌ای، در ارزیابی آینده این صنعت بومی با توجه به اقدامات جمهوری اسلامی ایران در سال ۹۸ و کاهش تعهدات تعهدات برجامی که منجر به بازگشت نیروگاه فردو به چرخه غنی‌سازی، نوسازی نیروگاه خنداب اراک و کلنگ‌زنی فاز ۲ و ۳ نیروگاه بوشهر شد و همچنین گزارش اخیر آژانس که در آن مجددا شبهاتی در خصوص پنهان‌کاری ایران در رابطه با یک سایت‌ هسته‌ای کشورمان مطرح شد، گفت: نخست باید تاکید کنم در گزارش آژانس شبهه و پنهان‌کاری مطرح نیست؛ بلکه سه سوال از سوی این نهاد مطرح شده و انتظار دارد ایران به این سوالات پاسخ دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آژانس برای مثال می‌گوید در خصوص سایتی با نام «تورقوزآباد» سوال دارد و ایران هم می‌گوید من به این سوالات پاسخ داده‌ام که مربوط به قبل است و تهران موظف نیست هر بار با ادعاهای هر کشوری مجددا پاسخگو باشد. 

وی ادامه داد: باید این موضوع را مدنظر داشته باشیم که در حال حاضر با وجود همه مراحل کاهش تعهدات برجامی نیز آژانس بیشترین بازرسی و نظارت را ژبین همه اعضا روی ایران انجام می‌دهد، بنابراین تنها سه سوال مطرح است که می‌تواند در مذاکرات دوجانبه حل شود.

این تحلیل‌گر سیاست خارجی گفت: موضوع امروز ما این است که ایران با تمام توان در حال تداوم فعالیت هسته‌ای خود است و در بخش‌های مربوط به نطنز، فردو، UCF اصفهان، اردکان و بوشهر تحت نظر بی‌سابقه‌ترین نظارت‌های آژانس کارهای خود را انجام می‌دهد؛ بنابراین هیچ جای شبهه‌افکنی در این رابطه وجود ندارد.

وی افزود: در خصوص آینده صنعت هسته‌ای نیز در بیانیه روز گذشته رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان به خوبی تشریح شد که هم نیروگاه فردو در حال فعالیت است، هم پیشرفت برنامه احداث واحدهای ۲ و ۳ نیروگاه‌ اتمی بوشهر با جدیت ادامه دارد و هم نوسازی نیروگاه خنداب اراک در دستور کار قرار دارد که همه این موارد نیز زیر نظر آژانس صورت می‌گیرد و در گزارش اخیر دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز به صراحت به این مساله اشاره شده است. 

وی ادامه داد: امروز آنهایی که می‌گفتند صنعت هسته‌ای ما پس از برجام نابود شد و ایران در قلب رآکتور اراک سیمان ریخت شاهد هستند که این گونه نبوده و کشورمان همچنان در این صنعت در حال پیشرفت است.   

بهشتی‌پور در خصوص آینده همکاری‌های تهران و آژانس گفت: قطعا تا زمانی که آژانس در چهارچوب فعالیت‌های حقوقی و فنی به کار خود ادامه دهد، این همکاری ادامه خواهد داشت اما اگر این نهاد بخواهد به سمت سیاسی کاری برود یا به هر دلیلی به سمت سیاسی کاری کشیده شود، این همکاری دچار مشکل خواهد شد. سیاسی کاری نیز به این معنا است که آژانس در چهارچوبی فعالیت کند که در جزو اختیارات این نهاد تعریف نشده و نشان‌دهنده بهانه‌جویی باشد. 

منبع: ایلنا

کلیدواژه: روز ملی فناوری هسته ای حسن بهشتی پور سیاسی کاری هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۲۸۸۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اتخاذ موضع بی‌طرفانه و حرفه‌ای در همکاری‌ ایران و آژانس موثر است

به گزارش خبرگزاری مهر، رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که بنا به دعوت رئیس سازمان انرژی اتمی کشور و به منظور شرکت در سی امین کنفرانس ملی هسته‌ای ایران و نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای به ایران سفر کرده است، عصر دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه دیدار و گفت وگو کرد.

امیرعبداللهیان در این دیدار تاکید کرد: سفر شما به ایران در زمانی درست بویژه با توجه به شرایط پیچیده و حساس منطقه انجام شده است.

وزیر امور خارجه اهمیت جایگاه و نقش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را مورد تأکید قرار داد و افزود: اتخاذ مواضع بی‌طرفانه و حرفه‌ای جنابعالی بعنوان مدیرکل آژانس علاوه بر کمک مؤثر در همکاری‌های ایران و آژانس، در بازگشت امنیت و ثبات پایدار در منطقه نیز تاثیرگذارست.

امیرعبداللهیان ضمن تشریح ابعاد عملیات مقتدرانه نیروهای مسلح کشورمان علیه رژیم متجاوز صهیونیستی تاکید کرد: بدلیل بی عملی شورای امنیت سازمان ملل، گزینه‌ای جز دفاع مشروع براساس حقوق بین‌الملل در مقابل جمهوری اسلامی ایران برای تنبیه رژیم متجاوز باقی نماند.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشور برخی تهدیدات مقامات رژیم صهیونیستی مبنی بر بکارگیری بمب اتمی را تهدیدی آشکار برای صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی دانست و وظیفه بسیار مهم آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در قبال اینگونه اظهارات خطرناک توسط مقامات رژیمی دارای زرادخانه تسلیحات اتمی را مورد تاکید ویژه قرار داد.

امیرعبداللهیان با تاکید بر سوابق بدعهدی آمریکا در توافقات گذشته در مورد برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران، تاکید کرد نباید همکاری ایران و آژانس تحت تأثیر رویکرد و رفتار بی‌ثبات و متناقض آمریکا قرار داشته باشد.

وی افزود این همکاری باید در مسیر درست خود ادامه یابد و در عین حال باید احساس کنیم که در قبال این همکاری، گشایش ایجاد می‌شود.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از سفرش به تهران و حضورش در کنفرانس هسته‌ای اصفهان، نقش و موضع ایران در برقراری ثبات و امنیت پایدار در منطقه را حائز اهمیت خواند و رویکرد ایران در برسمیت شناختن و تقویت همکاری اطمینان بخش با آژانس را در همین راستا ارزیابی کرد.

رافائل گروسی تاکید کرد: تقویت روند همکاری بین ایران و آژانس موجب ناکامی طرف‌هایی خواهد شد که با هر توجیه و بهانه‌ای بدنبال تشدید درگیری، تنش و تقابل در منطقه هستند.

وی با اشاره به سفر موفقیت آمیز قبلی خود به تهران و حصول توافق با ایران، ابراز امیدواری کرد در این سفر نیز توافقات خوبی در راستای تقویت همکاری طرفین صورت پذیرد و در این راستا بر اهمیت مشورت و رایزنی بین ایران و آژانس برای دستیابی به تفاهم برای حل و فصل موضوعات تاکید کرد.

کد خبر 6098841

دیگر خبرها

  • کنفرانس اصفهان می‌تواند به همکاری هسته‌ای ایران و جهان کمک کند
  • گروسی: امیدوارم نشست اصفهان گام جدیدی برای همکاری‌ها باشد
  • اسلامی: ما در چارچوب پادمان و ان‌پی‌تی حرکت می‌کنیم
  • تعامل‌های با آژانس نباید متاثر از تهمت‌ها و پرونده سازی ها باشد
  • امیرعبداللهیان: همکاری ایران و آژانس تحت تاثیر آمریکا قرار نگیرد
  • در دیدار گروسی و باقری چه گذشت؟
  • اتخاذ موضع بی‌طرفانه و حرفه‌ای در همکاری‌ ایران و آژانس موثر است
  • برگزاری نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای در اصفهان
  • مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به اصفهان سفر می‌کند
  • مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به اصفهان می‌آید