Web Analytics Made Easy - Statcounter

سنت پسندیده نام‌گذاری روزهای هفته با هدف گرامی‌داشت مناسبت‌های مهم اسلامی و ملی، یکی از کارهای ارزشمندی است که در حد خود به ماندگار شدن خاطره وقایع شاخص کمک می‌کند. روز هنر انقلاب اسلامی که در پی شهادت هنرمند متعهد، شهید سیدمرتضی آوینی در روز بیستم فروردین سال ۱۳۷۲ نام‌گذاری شد؛ یکی از این وقایع تاریخی است که تحولات فرهنگی و هنری زمانه را روایت می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

 عضو پیوسته و عضو گروه هنرهای سنتی فرهنگستان هنر در خصوص ویژگی‌های هنر انقلاب اسلامی اظهار داشت: ابتدا باید بین هنرِ انقلاب و هنرِ انقلاب اسلامی تفاوت قائل شویم؛ زیرا در دوران پس از پیروزی انقلاب‌ اسلامی نیز برخی از هنرمندان با تفکرات غیراسلامی، آثاری علیه استکبار و دفاع از منافع مردم پدید آوردند که اغلب با تفکرات انقلاب‌ اسلامی سازگاری نداشت اما این خود یکی از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی، یعنی شعار آزادی بود.
محمدعلی رجبی به روندِ تاریخی این هنر اشاره و خاطر نشان کرد: قبل از انقلاب اسلامی به جز یک‌سال قبل از پیروزی، آثاری دال بر انقلاب وجود نداشت چون با سرکوب شدید رژیم ضد فرهنگی طاغوت پهلوی روبرو می‌شد، اما پس از قیام مردم مسلمان، عده‌ای توانستند آثاری، آنهم ملهم از شیوه‌ها و اندیشه‌های مارکسیستی ایجاد کنند. البته در کنار آنها هنرمندان مسلمان نیز در زمینه‌های تجسمی آثاری به وجود آوردند. پس از پیروزی انقلاب اسلامی به سبب بازگشت به فطرت و اصالت‌ها، هنرهای اصیل ایرانی - اسلامی که با موازین انقلاب اسلامی نیز سازگاری داشت بیشتر رشد کرد که از آن جمله خوشنویسی، نگارگری و هنرهای سنتی بود.

متأسفانه در دانشگاه‌ها منابع بسیار اندکی پیرامون هنر انقلاب اسلامی وجود دارد و هیچگونه درسی با چنین مبحثی وجود ندارد و باید بیشتر به این امر پرداخت.

وی در پایان سخنان خود به وظیفه هنرمند متعهد انقلابی در دوره شیوع بیماری کرونا گفت: کرونا به ظاهر یک بیماری واگیر است که در سطح جهان شیوع یافته است. اما ضعف دولت‌های بزرگ با تمام امکاناتشان نشان‌دهندة به زانو درآمدن انسان مدرن و تمدن توخالی جدید است. رویکرد به دعا و توسل به درگاه ربوبی در سراسر جهان نویدبخش آینده‌ای روشن به سوی جوامعی دور از این گسیختگی و لاابالی‌گری است.

عضو گروه هنرهای سنتی فرهنگستان هنر گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره هر پیش‌آمدی را تأویل به خواست خداوند کرده و ضمن عبرت از آن پیش‌آمد، گام دیگری به سوی معرفت‌الله برداشته است، این‌بار نیز در جامعه پزشکی تحولی معنوی و انقلابی روی داده است که سرمشق این جامعه در جهان خواهد بود. پزشکان و پرستاران قهرمان در صف اول این جهاد فی‌سبیل‌الله قرار گرفته‌اند، باید هنرمندان، جنبه‌های نهان زیبایی کردارشان را معرفی نمایند و این کمترین وظیفة هنرمندان در قبال جان‌فشانی و قرب به درگاه محبوب است.

برچسب‌ها هنرهای تجسمی فرهنگستان هنر روز هنر انقلاب اسلامی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: هنرهای تجسمی فرهنگستان هنر روز هنر انقلاب اسلامی هنرهای تجسمی فرهنگستان هنر روز هنر انقلاب اسلامی هنر انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۲۹۶۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلم| رهبر معظم انقلاب: الگوهای جامعه معلمین باید به‌ عنوان قهرمان معرفی شوند

فیلم| رهبر معظم انقلاب: الگوهای جامعه معلمین باید به‌ عنوان قهرمان معرفی شوند

دیگر خبرها

  • انتشار کتاب «سمفونی رنگ، هارمونی خط»
  • فیلم| رهبر معظم انقلاب: الگوهای جامعه معلمین باید به‌ عنوان قهرمان معرفی شوند
  • فیلم/ رهبر انقلاب: الگوهای جامعه معلمین باید به‌ عنوان قهرمان معرفی شوند
  • سیمای معلم در آثار کاریکاتوریست اردبیلی
  • در هفته هنر انقلاب اسلامی یزد چه گذشت؟
  • بوشهر در تعداد اجراهای موسیقی از برترین استان‌های کشور است
  • لزوم ایجاد یک سایت فرهنگی و هنری در استان البرز
  • توریسم درمانی در حال ترک ایران است؛ عراقی‌ها هم دیگر نمی‌آیند
  • نوای موسیقی مقامی خراسان در سواحل خلیج فارس
  • ظرفیت‌های یک نمایشگاه در احیای قرآن/ «حراج باران» برگزار می‌شود