Web Analytics Made Easy - Statcounter

دبیرکل جدید فدراسیون فوتبال در نخستین اقدام خود نامه‌ای را به اعضای مجمع عمومی فدراسیون فوتبال درباره اصلاح اساسنامه ارسال کرد ، این در حالی است که مراحل نهایی تدوین نسخه اصلاح شده اساسنامه فدراسیون فوتبال ایران در مرجع قانونی این کار در حال انجام بوده است!

به گزارش تابناک ورزشی، اقدام تازه نبی در ارسال نامه به اعضای مجمع فدراسیون فوتبال در مورد نظرخواهی درباره اصلاح اساسنامه می‌تواند کار خوبی تلقی شود اما می شد این نظرخواهی را بعد از تهیه پیش نویس اساسنامه جدید در کمیته مامورشده برای این کار انجام داد چراکه درنهایت این مجمع فدراسیون فوتبال است که باید اساسنامه جدید را تصویب کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پیش از این سرپرست فدراسیون فوتبال و اعضای هیات رییسه، ماموریت انجام این اقدام حیاتی را به مجرای قانونی اش محول کرده بودند اما اقدام امروز نبی که می تواند مجمع به خواب رفته فدراسیون را حداقل برای یک اظهارنظر بیدار کند و آنها را برای دست کم یکبار خواندن اساسنامه فدراسیون وادار کند ( کاری که بعید است بسیاری از اعضای مجمع تا امروز انجام داده باشند)، نگرانی هایی را نیز ایجاد کرده است. برخی کارشناسان خبره فوتبال معتقدند مهدی محمدنبی احتمالا در مسیر موازی کاری با کمیته تدوین مقررات گام برداشته و نامه امروز او نیز اولین ضربه برای واردکردن سلیقه های وزارت ورزش در اساسنامه تازه ، آن هم به نام مجمع فدراسیون است.

کلاف پیچیده تدوین اساسنامه جدید فدراسیون با فشار فیفا و لغو انتخابات ۲۵اسفندماه ریاست فوتبال گره بیشتری خورده و هرگونه حرکت خارج از روال قانون می تواند بشکه باروت فدراسیون و گروه های مختلف سهم خواه در بلوک قدرت فوتبال ایران را منفجر کند. حالا مشخص نیست که نبی با این نامه که سروشکلی طبیعی و عادی دارد چه هدفی را دنبال می کند و آینده فوتبال ایران در مواجهه با فدراسیون جهانی و چشمان تیزبین‌اش در داخل چه می شود؟

آیا نبی اشتباه دوره قبلی دبیرکلی را تکرار می کند؟

مهدی محمدنبی که در سال ۹۳ پس از فشار شدید محمود گودرزی وزیر وقت ورزش روی علی کفاشیان، از دبیرکلی فدراسیون فوتبال کنار گذاشته شد و جای خود را به اسدی گزینه وزارتخانه داد، در اولین روزهای سال جدید به پشتوانه وزارت ورزش همین دولت و با حمایت و استقبال رسانه‌های ورزشی از جمله سایت تابناک - که موافق بازگشت این مرد مجرب به ساختار بهم ریخته فدراسیون بود- جای ابراهیم شکوری جوان که بیشتر یک ماشین امضا بود، نشست. جلوسی که چندان بدون حاشیه نبود و اختلاف‌ها منجر به دخالت کنفدراسیون فوتبال آسیا نیز شد! نبی اما با ادامه حمایت چهره‌های برجسته رسانه‌ای و در تعطیلی کامل فوتبال و دستگاه‌های اداری کشور، موفق شد مخالفانش را کنار بزند و به عنوان یکی از معدود افراد آگاه باقیمانده در آستین فوتبال ایران، خودش را در سمت دبیرکلی تثبیت کند.

با اینحال نبی حتما فراموش نکرده که خودش هم در شکل‌گیری اوضاع بغرنج فعلی فوتبال ایران بی‌تاثیر نبوده است. مهدی محمدنبی به همراه هوشنگ نصیرزاده همکار نفتی سابقش و رییس وقت کمیته تدوین مقررات فدراسیون، نقش محوری در تدوین اساسنامه فوتبال ایران در سال ۹۰ داشته‌اند و کفاشیان نیز به عنوان ضلع سوم این مثلث، کار را یکسره کرد. اساسنامه‌ای که برای یک دهه اهالی فوتبال ایران و حتی فیفا را بازی داد و امروز سرمنشا همه مشکلات و گره‌های کور فدراسیون ایران شده و نفس فوتبال کشورمان را گرفته است.

تناقض های عجیب بین اساسنامه ارسالی فوتبال ایران به فیفا و نسخه‌ای که در داخل کشور روی آن استناد می‌شود، خطای قابل بخششی نیست و نبی باید در سریع ترین زمان ممکن این لغزش و دروغ بزرگ فدراسیون را با بکارگیری حربه صداقت جبران کند و اعتماد نهاد جهانی فوتبال را تا حدی احیا نماید. اکنون اعتبار فدراسیون فوتبال ایران بخاطر دروغ های متعدد از جمله در ماجرای صدور مجوز حرفه ای برای نمایندگان ایران در لیگ قهرمانان آسیا یا ۳۰۰هزاردلاری که کفاشیان در پرونده حق پخش تلویزیونی ناپدید کرده ،  به شدت مخدوش شده است و ماجراجویی تازه نبی با همراهی رفقای قدیمی ، بازی با آتش است.    

زمزمه نقش آفرینی مجدد نصیرزاده در سازوکار اصلاح اساسنامه فوتبال زنگ خطری جدی برای فدراسیون محسوب می‌شود و شایبه شکل گیری مجدد مثلث بحران ساز را جدی می‌کند. به خصوص که نصیرزاده این روزها بعد از کناررفتن از مدیرعاملی باشگاه‌های تبریزی و مرخص شدن از خدمت در تشکیلات زنوزی که با محرومیت از سه پنجره نقل و انتقالاتی همراه بوده، در فضای مجازی فعال شده است و تلویحا از نقش آفرینی‌اش در روند فعلی اساسنامه فدراسیون دم می زند! یعنی فردی که همه تلاش ها برای پاک کردن خطاهایش در تدوین اساسنامه قدیمی است، تصحیح کننده اشتباهات یک دهه پیش خودش باشد!

مهدی محمدنبی مدیر تازه کار و بی تجربه ای نیست که بخواهد مرتکب اشتباه خطرناک قبلی شود و درست به همین دلیل جامعه خبری و رسانه‌ای از او برای بازگرداندن وزن ازدست رفته مدیریتی به کرسی دبیرکلی حمایت کردند اما در صورت بروز هر اشتباه نابخشودنی، پیامدهای آن مستقیما متوجه نبی خواهد بود. کارنامه طولانی نبی در فوتبال ایران نشان می‌دهد خودش کمتر اسیر فساد و کج‌روی در فوتبال شده است اما برخی اطرافیان و مهره های چسبیده به او از فرصت و اعتماد وی سواستفاده می‌کنند که این بار نباید چنین اشتباهی تکرار شود.       

ایرادات احتمالی اعضای مجمع به کدام کانال می رود؟

نبی که به نظر می رسد به پذیرش دبیرکلی فدراسیون و نقشش در برگزاری انتخابات آتی، قید ریاست را زده و صندلی دبیرکلی را برای خودش تضمین کرده است ، امروز با ارسال نامه‌ای به اعضای مجمع عمومی فدراسیون فوتبال نخستین پیام را برای مدیرانی که چهار سال با تاج و ساکت کار کردند ارسال کرد و از آنها درخواست نمود که نظرات و پیشنهادات خود را درباره اصلاح اساسنامه فدراسیون فوتبال مصوب سال 1390 به صورت کتبی و رسمی از طریق آدرس ایمیل دبیرخانه مجمع congress@ffiri.ir ارسال کنند تا بررسی های قانونی طبق چارچوب اساسنامه استاندارد اعلامی از سوی فیفا صورت گیرد.

او خود می داند که شاید به تعداد انگشتان یک دست نیز نامه و نکته و ایراد از سوی این مجمع ناکارآمد به دستش نرسد اما ژست تعامل با مجمع برای جمع آوری رای به سود گزینه احتمالی لازم است و در زمان لازم کارایی خواهد داشت. براین اساس، آخرین فرصت دریافت پیشنهادات روز 27 فروردین ماه 99 اعلام شده و باید منتظر ماند و دید که محمدنبی ایرادات و نقطه نظرات احتمالی رسیده به فدراسیون را تحویل کدام کانال می‌دهد؛ مرجع رسمی اصلاح اساسنامه در فدراسیون یا چهره‌های امتحان پس داده سابق که از تدریس مدیریت فوتبال و کارشناسی داوری گرفته تا اظهارنظر در مسایل تخصصی علم حقوق بدون تحصیلات دانشگاهی را درکارنامه دارند و حالا هم بدشان نمی آید یکبار دیگر تغییر شاخه داده و شاهکار خود را روی بخش دیگری از درخت آفت زده فوتبال برجای بگذارند.   

منبع: تابناک

کلیدواژه: ویروس کرونا مناجات شعبانیه جهش تولید نماز امام زمان مرتضی آوینی مهدی محمدنبی دبیرکل فدراسیون اصلاح اساسنامه اساسنامه فدراسیون فوتبال تابناک ورزشی مجمع فدراسیون فوتبال ویروس کرونا مناجات شعبانیه جهش تولید نماز امام زمان مرتضی آوینی اساسنامه فدراسیون فدراسیون فوتبال اصلاح اساسنامه اعضای مجمع مهدی محمدنبی فوتبال ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۳۰۲۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیین نامه داوری ایران قدیمی و با اشکال است

به گزارش "ورزش سه"، محمدرضا منصوری در گفتگویی که با خبرنگار ما داشت در بخشی به مسائل جالبی که باعث کنار رفتن او از لیست داوران داشته اشاره کرده و مدعی شد قادر به ادامه حضور بوده اما آیین نامه و شرایط انتخاباتی پیش رو این اتفاق را شکل داده است.

تا آخر فصل فرصت داشتم
هر شروع یه پایانی دارد. در سال ۷۷ که در کلاس مرحوم استاد حمید خوش‌خوان که شروع کردیم 124 نفر در آن حضور داشتیم که در نهایت به تعداد کمی رسیدیم. دوست داشتم به بالاترین سطح برسم که خوشبختانه این اتفاق با حضور در در مسابقات و تورنمنت‌های خوبی برای من شکل گرفت. روزی که آمدیم برای ما فرش قرمز پهن نکردند و طبیعی است که روزی هم که می‌رویم توقعی نداشته باشیم. بازی پرسپولیس – ملوان آخرین داوری بنده بود. خیلی‌ها درباره آن حرف زدند اما خودم در نهایت تصمیم گرفتم این آخرین قضاوتم باشد.

قانون 45 ساله‌ها توصیه است اما هوشمند به آن توجه شد
نه فقط من، خیلی از دوستان دیگر هم بودن که امسال و در اول فصل این اتفاق برای آنها افتاد و با شرایط سنی از کار کنار گذاشته شدند. حالا تا آخر لیگ این فصل هم می‌توانستم ادامه بدهم اما بخاطر یک سری شرایط ترجیح دادم پیش از پایان فصل خداحافظی کنم. با این حال به نظرم این رویه از اساس مشکل دارد. اینکه شرایط حضور جوانان فراهم شود خوب است و خودمان هم استقبال می‎کنیم و خودم هم دو دهه قبل وقتی خواستم ورود کنم جوان بودم. اما چه خوب است که سلسله مراتب رعایت شود. قدم به قدم جلو برویم و به دنبال جایگزین باشیم. این قانون 45 ساله قبلا در فوتبال روز دنیا هم بود اما در ادامه به این نتیجه رسیدند که اشتباه است. در لیگ انگلیس با آن تاکتیک و فشردگی بازی‌ها داوران بالای 50 ساله کار می‌کنند. ولی اینجا هنوز متاسفانه حالا به هر دلیلی که من فکر نمی‌کنم البته فنی باشد، تصمیم دیگری گرفته می‌شود. متاسفانه از دوره‌ای که آیین‌نامه ای که فیفا خواست یکسان کند و مشکلات را کاهش دهد، در آن یک سری توصیه‌ها داشت. این ۴۵ ساله‌ها توصیه است، دپارتمان و کمیته توصیه است، بودن رئیس کمیته داوران در عضویت هیات رییسه توصیه است و هیچ اجباری در آن نیست. همه اینها هدف برای توسعه فوتبال بودو  توسعه داوری است اما ما گزینشی انتخاب می‌کنیم و دیگر هوشمند حین گزینه‌های توصیه به آنها توجه می‌کنیم!

آیین‌نامه داوری پر از اشکال است اما الان وقت انتخابات است!
پیرو تمامی توصیه‌ها نیستیم؛ مثلا دپارتمان و کمیته که از روزی که در فوتبال ایران باب شد نگاه کنید چقدر مشکل و اختلاف نظر شکل داده است.  اینکه به سود داوری نبوده، یک جاهایی هم به ضرر داوران هم بوده است. این اصلا به درد فرهنگ ما نمی‌خورد و باید جلوی آن بگیریم. قانون 45‌ساله‌ها را هم فکر کنم با توجه به شناختی که از دوستان دارم، تعداد داوران سه برابر شده و الان می‌خواهند کم کنند و الان هم انتخابات و مجمع داریم و پس بهترین و دم دست ترین کار را می‌کنند که همین 45 ساله‌هاست. آیین نامه کمیته داوران ما بسیار بسیار قدیمی است و کلی در آن اشکال است اما تغییری در آن نمی‌دهند.

دیگر خبرها

  • جلسه هیات رئیسه فدراسیون دوومیدانی تشکیل شد
  • هاشمی: با اصلاح قانون جدید ورزشکاران بیشتری شامل معافیت و قانون استخدامی می شوند/ تخصیص ۵٠٠ میلیارد برای نوسازی تجهیزات فدراسیون‌ها
  • وزیر ورزش: هر فدراسیون باید اساسنامه تخصصی خود را داشته باشد/ ۱۲۰۰ میلیارد برای بازسازی آزادی
  • منظمی سرپرست دبیرکلی والیبال شد
  • اساسنامه شورای عالی نوجوانان و جوانان تصویب شد
  • منظمی سرپرست دبیرکلی فدراسیون والیبال شد
  • تصویب و تکمیل اساسنامه شورای عالی نوجوانان و جوانان
  • ژیمناستیک ایران، آماده خروج از دوران برزخ
  • آیین نامه داوری ایران قدیمی و با اشکال است
  • نامه رسمی فدراسیون فوتبال به AFC برای تغییر مالکیت پرسپولیس و استقلال