Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-30@17:12:56 GMT

کنایه غرضی به منتقدین دولت

تاریخ انتشار: ۲۰ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۵۳۰۹۳۵

کنایه غرضی به منتقدین دولت

پایگاه خبری جماران، سجاد انتظاری: امام خمینی(س) بیستم فروردین ماه سال 67 در نامه ای به یکی از اعضای هیأت دولت ضمن تأکید بر ضرورت انتقادپذیری مسئولین، نوشت «باید تحمل انتقاد را، چه حق و چه ناحق، داشته باشیم.... این جانب به شما و تمامی خادمین به اسلام و ایران دعا می‌کنم. امیدوارم چون گذشته در خدمتتان تنها خدا را منظور دارید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

» برای بازخوانی این نامه با یکی از اعضای هیأت دولت وقت گفت و گو کردیم.

سید محمد غرضی در گفت و گو با خبرنگار جماران در خصوص ضرورت انتقادپذیری اظهار داشت: کسی به انتقاد بی توجه است که قانون و قاعده ای را تحمیل کرده که حقوق خصوصی را بر حقوق عمومی ترجیح می دهد. وقتی مسئولین به قاعده جامعه توجه داشته باشند، ذهنیت آنها به طرف احتیاجات عمومی می رود و از نگاه به احتیاجات خصوصی نجات پیدا می کنند.

وزیر اسبق پست، تلگراف و تلفن، تأکید کرد: اگر مدام به اشخاص بگوییم که تو انتقادپذیر نیستی، عکس العمل های فراوانی خواهد داشت و کسی هم به وعظ دیگران توجه نمی کند. ولی باید توجه داشته باشیم واجب شرعی است که اشخاص مسئول مواظب باشند به طرف حقوق خصوصی حرکت نکنند. اگر مسئول محترم توان این را داشته باشد که وقتی می خواهد مسأله خاصی را حل کند نگاهش به ثقل اجتماعی باشد، آن وقت هم می تواند خودش را نجات بدهد و هم امتیازی برای کسی نداشته باشد که مورد هجمه و انتقاد قرار بگیرد.

وی با اشاره به اینکه امام تأکید کرده «باید تحمل انتقاد، چه حق و چه ناحق، را داشته باشیم» گفت: این حرفی بسیار درست و مثل حرف های اولیاء و انبیاء است. ولی ممکن است بعضی اشخاص به این درجه از ارتقاء انسانی نرسیده باشند. من در دوره مسئولیت این فرمایش حضرت امام را تا حد توان دنبال کرده ام. اما راه حل عمومی آن این است که دولت و مجلس و سایر مسئولین حقوق عامه را به حقوق خاصه ترجیح بدهند.

غرضی گفت: تجربه بیش از 70 سال کار اجرایی من و رفتن به سراغ گشایش کار مردم نشان می دهد که اگر به حقوق عموم مردم توجه داشته باشیم، موفق خواهیم شد. من در وزارت نفت و وزارت ارتباطات که بودم راه عمومی را باز می کردم تا مردم دلگرم شوند. این کار خیلی خوب نتیجه داد. بنابر این مسئولین باید طوری حرکت کنند که نیاز عامه برطرف شود. مثلا مردم نیاز به وام دارند. اگر مسئولین طوری حرکت کنند که به عده ای برسد و عده ای محروم شوند، سیر تهاجم به طرف آنها خواهد بود و نمی توانند جواب بدهند.

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص اینکه امام همواره می فرمود باید خدا را در کارها مدنظر داشته باشیم، تأکید کرد: طبق آیه قرآن، مردم آینه خدا روی زمین هستند. در این زمینه ها خیلی دقت دارم اگر از من سؤال می شود نخواهم به جایی وصل کنم که دسترسی به آن نیست. خدا ناظر بر اعمال مردم است. عبادات ما جنبه اجتماعی هم دارد. یعنی اگر فردی مسئول نیست، کارهای شخصی خود را انجام دهد؛ اما اگر مسئول است، باید به جنبه های اجتماعی کارهای خود هم توجه کند. در صورت عدم تلاش برای حل مشکل مردم خدا هم به فرد کمک نمی کند.

وزیر اسبق پست، تلگراف و تلفن با بیان اینکه تأکید امام بر انتقادپذیری منحصر به یک فرد نمی شود، گفت: دولت های دهه 60 دولت انقلاب بودند. ان شاء الله که عمل کرده اند و از اعمال آنها رضایت باشد. اما دولت های بعد از دهه 60 دولت های احزاب و گروه ها شدند و دیگر دولت انقلاب نبودند. این دولت ها دولت آراء نصف به علاوه یک هستند و اصلا ذهنیت آنها جوابگوی حقوق عمومی نیست؛ جوابگویی خاصه است و باید به حرف کسانی که در احزاب و گروه ها هستند گوش کنند.

وی افزود: احزاب و گروه ها دائما بر حذف همدیگر و اصطلاحا «تو بلند شو من می خواهم به جای تو بنشینم» هستند. به نظر من علت اصلی اینکه این چند دولت هیچ توفیقی در زمینه رضایت عامه نداشته اند این است که گروهی و حزبی هستند. ما باید تا آخر عمر به حقوق عامه توجه کنیم. اگر به حقوق عامه توجه نداشته باشیم، حرف امام را منعکس نکرده ایم و برای گوینده و شنونده و کاتب هم ثوابی نیست.

غرضی ادامه داد: باید نیت ها را تغییر دهیم تا راه درست شود. اگر کسی بجنگد تا اسیری پیدا و جیبش را خالی کند، ممکن است نه تنها اسیری پیدا نکند بلکه خودش اسیر یا حتی کشته شود. ولی اگر در راه خدا شمشیر بزنید، خداوند کارها را درست می کند؛ «الاعمال بالنیات».

منبع: جماران

کلیدواژه: بودجه 99 ویروس کرونا امام خمینی صحیفه خوانی سیدمحمد غرضی محمد غرضی بودجه 99 ویروس کرونا امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی داشته باشیم دولت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۳۰۹۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازگشت ۱۲۰۰ کارگر استان بوشهر به اشتغال

رئیس کل دادگستری استان بوشهر با اشاره به توجه به مطالبات کارگران، گفت: در سال گذشته با حمایت ویژه از جامعه کارگری یک‌ هزار و ۲۰۰ کارگر استان بوشهر به اشتغال بازگشتند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بوشهر، مهدی مهرانگیز ظهر امروز در آیین جشن کارگری در منطقه ویژه اقتصادی بوشهر نقش مهم کارگران در عرصه‌های مختلف را مهم دانست و اظهار داشت: احقاق حقوق کارگران در اولویت برنامه دستگاه قضا قرار دارد.

وی از تعیین شعبه ویژه رسیدگی به دادخواست‌های کارگران در دادگستری استان بوشهر خبر داد و بیان کرد: حل مشکلات و تحقق مطالبات کارگران همواره مورد توجه دستگاه قضا بوده است.

رئیس کل دادگستری استان بوشهر بازدید مستمر از صنایع و شهرک‌های صنعتی را یکی از مأموریت‌های دستگاه قضا استان دانست و بیان کرد: با حمایت ویژه از جامعه کارگری در سال 1402 بیش از 1200 نفر از کارگران به اشتغال خود بازگشتند.

مهرانگیز توجه به حقوق عامه از جمله کارگران را یک ضرورت دانست و تاکید کرد: تمام مسئولان دستگاه قضا و دادستان‌های استان بوشهر بر توجه به بررسی حقوق عامه توجه ویژه‌ای دارند.

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی بوشهر نیز در این مراسم با گرامیداشت هفته کار و کارگر اضافه کرد: بیش از یک‌هزار و 300 نفر از کارگر در  صنایع و واحدهای تولیدی منطقه ویژه بوشهر فعالیت می‌کنند که توجه ویژه‌ای برای احقاق حقوق آنان می‌شود.

احمد دشتی‌زاده بیان کرد: تمام تلاش خود را برای رفع مشکلات و کاهش چالش‌های کارگران و کارفرمایان در منطقه ویژه اقتصادی بوشهر به کار می‌گیریم تا شاهد دستیابی به بهترین نتیجه باشیم.

در این مراسم تعدادی از کارکنان منطقه ویژه اقتصادی بوشهر با اهدای لوح، از تلاش مدیرعامل این منطقه تجلیل کردند.

انتهای پیام/190/

دیگر خبرها

  • بازگشت ۱۲۰۰ کارگر استان بوشهر به اشتغال
  • رئیسی: دولت با شیوه سه جانبه‌گرایی تعیین حقوق کارگران موافق است
  • کنایه سنگین به دولت رئیسی؛ ژست کنترل تورم نگیرید، نتوانستید
  • دولت با شیوه سه جانبه‌گرایی تعیین حقوق کارگران موافق است
  • اولین نشست خبری سخنگوی قوه قضائیه/ حکم بابک زنجانی چرا نقض شد؟
  • اولین نشست خبری سخنگوی قوه قضائیه/ حکم جدید بابک زنجانی چیست؟
  • امنیت شغلی و تامین مسکن کارگران دغدغه دولت است
  • تلاش کارگران منجر به ایجاد امنیت اقتصادی می‌شود
  • وزیر کار: تلاش کارگران زمینه ساز امنیت کشور است
  • واکنش کنایه آمیز مقام دولتی به انتقادات مجلس از قیمت دلار و وضعیت بازار ارز