Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «افکارنيوز»
2024-04-26@17:29:40 GMT

نحوه ثبت نام بیمه بیکاری

تاریخ انتشار: ۲۱ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۵۳۴۲۴۳

«مسعود بابایی» اظهار داشت: با شیوع ویروس کرونا در کشور پیش‌بینی می‌شد که تعدادی از نیروهای کار که مشمول قانون کار، تامین اجتماعی و بیمه بیکاری هستند، بیکار شوند. 

اخبار اقتصادی- وی افزود: قانونگذار تصریح کرده افرادی که از کار بیکار می‌شوند و این بیکاری غیرارادی است ظرف مدت ٣٠ روز باید به ادارات کار مراجعه کنند؛ در این زمینه برای اینکه از حضور فیزیکی افراد جلوگیری کنیم، سامانه بیمه بیکاری به نشان bimebikari.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

mcls.gov.ir  در ٢٣ اسفند ماه راه‌اندازی و فعال شد.

مدیرکل بیمه بیکاری وزارت کار گفت: در روزهای پایانی سال 98، با هجوم گسترده درخواست‌های ثبت شده در سامانه مواجه شدیم و پس از بررسی اطلاعات شاهد بودیم که بسیاری از این افراد مشمول قانون بیمه بیکاری نیستند؛ بنابراین از ١٨ فروردین ماه تغییراتی را در سامانه ایجاد کردیم و سامانه هوشمند شد و بر این اساس افرادی که مشمول قانون کار و بیمه بیکاری نباشند نمی‌توانند وارد سامانه شوند. 

وی افزود: افراد باید کد ملی، کد بیمه و کد کارگاه را در سامانه بیمه بیکاری وارد کنند و چنانچه اطلاعات با هم مغایرت داشته باشد سامانه پیام می‌دهد که آن فرد مشمول قانون بیمه بیکاری نیست.

بابایی اظهار داشت: برای بررسی وضعیت افرادی که قبل از ١٨ فروردین ثبت نام کردند، چون بانک اطلاعاتی از بیمه شدگان اجتماعی در اختیار نداشتیم شیوه‌نامه‌ای با مدیرکل بیمه شدگان تامین اجتماعی امضا کردیم که اطلاعات خام بررسی شود و نوع بیمه متقاضیان دریافت بیمه بیکاری به وزارت کار اعلام شود. 

مدیرکل بیمه بیکاری بیان کرد : مقرر شد اطلاعات بررسی شده را در اختیار استانها قرار دهیم و استانها نیز ١٠ رسته فعالیت را که بیشتر تحت تأثیر ویروس کووید ١٩ قرار داشتند برای دریافت مقرری بیمه بیکاری به شعبه‌های تامین اجتماعی معرفی کنند. 

وی افزود: همچنین مقرر شد کارگروهی متشکل از مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مدیرکل تامین اجتماعی هر استان وضعیت و شرایط  بیکاران مشاغلی که جزو ١٠ رسته اعلامی نیستند اما به دلیل شیوع بیماری کرونا تعطیل شده‌اند بررسی کنند.

به گفته وی، این کارگروه به موضوع ضرورت تعطیلی واحدها ورود می‌کنند و اینطور نیست که هر واحدی خودسرانه اقدام به تعطیلی کردند مشمول بیمه بیکاری می شوند. 

بابایی گفت: در مرحله نخست وقتی اطلاعات بررسی شد پیامک برای افراد ارسال می شود. افرادی که طبق بیمه پردازی و آخرین فهرست بیمه‌های اعلامی سازمان تامین اجتماعی مشمول دریافت بیمه بیکاری هستند پیامک می‌دهیم که اطلاعات خود را ویرایش کنند. این ویرایش اطلاعات در دو بخش باید انجام شود یکی کد شعبه بیمه‌ای را در سامانه وارد کنند و دیگر اینکه شماره حساب بانکی خود را در یکی از بانک های عامل مرتبط با سازمان تامین اجتماعی اعلام کنند. 

وی افزود: این اطلاعات به ادارات استانها برای پرداخت مستمری بیمه بیکاری ارجاع داده می شود. 

مدیرکل بیمه بیکاری وزارت کار تاکید کرد: افراد از روزی که بیکار می‌شوند ٣٠ روز فرصت دارند تا در سامانه ثبت‌نام کند و چنانچه مشمول بیمه بیکاری کرونا باشند سه ماه (اسفند، فروردین و اردیبهشت ماه) مستمری بیمه بیکاری دریافت می‌کنند.

وی درباره زمان شروع پرداخت بیمه بیکاران کرونا گفت: پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان هفته، مرحله اول معرفی مشمولان به استانها را شروع کنیم.

بابایی درباره آمار بیکاران متاثر از کرونا، گفت: با توجه به اینکه بیمه بیکاری تنها به مشمولان قانون کار و تامین اجتماعی که سه درصد از حق بیمه آنها توسط کارفرما پرداخت شده تعلق می‌گیرد، فعلا نمی‌توانیم آمار قطعی مشمولان را اعلام کنیم.

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: اخبار اقتصادی بیکار بیمه بیکاری بیمه بیکاری بیکاری تامین اجتماعی روزهای پایانی سال مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی ویروس تامین اجتماعی مشمول قانون بیمه بیکاری مدیرکل بیمه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۳۴۲۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش ۳ درصدی نرخ بیکاری گیلان/ برخورد قضایی با ۱۵۰ کار فرمای متخلف

ایسنا/گیلان مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان، از برخورد قضایی با قریب به ۱۵۰ کارفرمای متخلف در سال گذشته خبر داد و خاطرنشان کرد: کارگاه‌های پر خطر بیشترین سهم را در برخوردها داشتند که قطعا بر کاهش حوادث ناشی از کار موثر بوده است.

سیاوش آقاجانی امروز، ۷ اردیبهشت ماه در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه شهر رشت، با اشاره به اهمیت موضوع کار و کارگر در نگاه دین مبین اسلام و نظام جمهوری اسلامی و دولت سیزدهم، اظهار کرد: طبق بیانات رهبر انقلاب، نگاه نظام و دولت به کار و کارگر یک نگاه ارزش مدار است.

وی کار و کارگر را دارای ارزش ذاتی دانست و افزود: نظام جمهوری اسلامی بر خلاف دیگر نظام‌ها که نگاه ابزاری برای جذب سرمایه به کارگر دارند، از اصل کار و کارگر حمایت می کند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان با بیان اینکه کار و تلاش و کسب‌روزی حلال در روایات اسلامی در ردیف مجاهدت در راه خداست، تصریح کرد: امروز در شرایط جنگ اقتصادی قرار داریم و این کارگران هستند که با تولید خود به پیروزی نظام اسلامی در حوزه اقتصاد کمک و دشمنان را مایوس می‌کنند.

آقاجانی با اشاره به نامگذاری سال‌های اخیر حول محور جهاد اقتصادی و اقتصاد مقاومتی و جهش تولید و حمایت از تولید ملی و... از سوی رهبر انقلاب، عنوان کرد: رهبر انقلاب همواره اهمیت موضوع کار و تولید را متذکر می‌شوند.

وی با بیان اینکه جامعه کارگری کشور در دوران هشت سال جنگ تحمیلی ۱۴ هزار شهید تقدیم انقلاب کرده است، گفت: استان گیلان ۴۱۸ شهید کارگر دارد که سند سربازی کارگران در سنگر دفاع از کیان کشور و نظام است.

مدیرکل تعاون گیلان یکی از مهمترین تکالیف وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را صیانت از نیروی کار دانست و ادامه داد: صیانت از نیروی کار جنبه‌های متعدد دارد و در ابعاد مختلف تعریف می‌شود و دستگاه‌های زیادی در آن نقش آفرین هستند.

آقاجانی با اشاره به فعالیت ۹ دستگاه ذیل وزارت تعاون، اضافه کرد: اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، اداره کل تامین اجتماعی، مدیریت درمان تامین اجتماعی، اداره کل بهزیستی، اداره کل فنی و حرفه‌ای، صندوق بیمه عشایر و روستاییان، صندوق بازنشستگی کشوری و بانک‌های رفاه کارگران و توسعه تعاون ذیل وزارت تعاون در حوزه جامعه کارگری فعالیت‌هایی دارند که اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان رئیس شورای هماهنگی این دستگاه‌ها، محوری‌ترین نقش را در این حوزه ایفا می‌کند.

وی با تاکید بر لزوم تنظیم روابط کارگر و کارفرما به عنوان یکی از مهمترین ماموریت‌های اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان، یادآور شد: رفع اختلاف کارگران و کارفرایان، تجدیدنظر خواهی، پیگیری مطالبات کارگران، بازرسی و نظارت بر کارگاه‌ها جهت رعایت حقوق کارگر و پیگیری ایجاد تشکل‌های کارگری و کارفرمایی با هدف کمک به صیانت از نیروی کار از طریق برقراری روابط رسمی، ضابطه‌مند و مسالمت آمیز بین کارگر و کارفرما به جد در دستور کار است.

مدیرکل تعاون گیلان با بیان اینکه سالانه حدود ۱۳ هزار دادخواست داریم که منجر به صدور حدود ۱۰ هزار دادنامه توسط ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان می شود، گفت: سالانه ۱۲ هزار مورد بازرسی از کارگاه‌های مشمول قانون کار توسط بازرسان کار استان انجام می شود تا ایمنی کارگران و رعایت حق و حقوق آن‌ها و وضعیت مشاغل سخت و زیان آور و پیشگیری از حوادث ناشی از کار مورد بررسی قرار گیرد؛ البته در کنار نظارت و بازرسی، آموزش و فرهنگ‌سازی و استفاده از ضمانت‌های اجرایی و در نهایت برخوردهای قضایی جهت تکمیل فرایند صیانت از نیروی کار دنبال می‌شود.

وی از برخورد قضایی با قریب به ۱۵۰ کارفرمای متخلف در سال گذشته خبر داد و خاطرنشان کرد: کارگاه‌های پر خطر بیشترین سهم را در برخوردها داشتند که قطعا بر کاهش حوادث ناشی از کار موثر بوده است.

آقاجانی استان گیلان را دارای ۴۷ شورای اسلامی کار، ۱۰۷ انجمن کارفرمایی، ۶۰ انجمن کارگری، ۹۱ نماینده کارگران، یک کانون شورای اسلامی کار، ۱۷ کانون شهرستانی بازنشستگان و یک کانون استانی بازنشستگان دانست و افزود: این کانون‌ها و شوراها و انجمن‌ها پیگیر حقوق صنفی کارگران و کارفرمایان و بازنشستگان هستند.

وی با بیان اینکه طی دو سال گذشته مجموعا ۱۶ طرح طبقه بندی مشاغل جدید را با حمایت کارفرمایان در کارگاه‌ها اجرا کردیم، تصریح کرد: از ظرفیت‌های قانونی برای احیای حق و حقوق کارگران استفاده می‌کنیم؛ همچنین سال گذشته قریب به ۴۰ هزار نفر/ساعت آموزش ایمنی را ارائه کردیم.

مدیرکل تعاون گیلان، اشتغال را یکی از مهمترین شعارهای دولت سیزدهم دانست و متذکر شد: ایجاد سالانه یک میلیون شغل در دستور کار دولت قرار گرفت که برش استانی آن با مشارکت دستگاه‌های اجرایی و بخش خصوصی و تعاونی‌ها محقق شد و در سال ۱۴۰۱ موفق به ایجاد ۳۶ هزار شغل شدیم و در سال ۱۴۰۲ توانستیم ۳۵ هزار شغل ایجاد کنیم.

وی با اشاره به حمایت دولت از تسهیل در صدور مجوزها، بخش زیادی از مشاغل ایجاد شده را در بخش صنفی دانست و بیان کرد: مشاغل زیادی نیز با کمک تسهیلات ارزان قیمت دولتی در بخش صنایع و بنگاه‌های تولیدی کشاورزی و خدماتی و مشاغل خانگی و دانش بنیان و از طریق احیای بنگاه‌های راکد و تعطیل و... ایجاد شده است.

آقاجانی از کاهش سه درصدی نرخ بیکاری استان نسبت به سه سال گذشته خبر داد و اظهار کرد: این شاخص براساس آمارهای مرکز آمار اعلام شده است؛ همچنین آمارهای سامانه های رصد اشتغال وزارت تعاون که تحت نظارت های میدانی و تلفنی و پیامکی بوده و مشاهدات عینی در بازار کار، موید کاهش نرخ بیکاری در استان می باشند.

وی رویکرد دولت را ایجاد اشتغال واقعی دانست و تاکید کرد: به دنبال ایجاد تعادل در بازار کار هستیم و دولت سیزدهم به امنیت شغلی کارگران کمک می کند؛ در واقع تداوم تولید در کارخانه و کارگاه به امنیت شغلی کارگران کمک می‌کند؛ از طرف دیگر، تقاضای زیاد و عرضه کم در بازار کار برای کارگر احساس نا امنی ایجاد می‌کند، اما اکنون بسیاری از کارخانجات باید برای حفظ نیروی کار فعلی خودشان امتیازات فراتر از قانون بدهند که این فرصت، مرهون بهبود شاخص‌های فضای کسب و کار بوده و به امنیت شغلی کارگران کمک کرده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • کاهش ۳ درصدی نرخ بیکاری گیلان
  • کاهش نرخ بیکاری در دولت سیزدهم کاهش چشمگیر داشته است
  • بیکاری در کشور تک رقمی شد
  • کاهش ۳ درصدی نرخ بیکاری گیلان/ برخورد قضایی با ۱۵۰ کار فرمای متخلف
  • تراز منابع و مصارف تامین اجتماعی استان مرکزی پس از ۱۰ سال مثبت شد
  • (ویدیو) علت تأخیر در پرداخت الکترونیکی بیمه‌های تکمیلی
  • اقتصاد دیجیتال وضعیت بیکاری و اقتصادی را کردستان بهبود می بخشد
  • پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی برای ۲۰۱۰ مددجوی گلستانی
  • رنگین شدن سفره بیکاران در گروی افزایش بیمه بیکاری
  • مصوبه مجلس درباره اموال مشمول مالیات بر عایدی