Web Analytics Made Easy - Statcounter

شهید سپهبد صیاد شیرازی یکی از فرماندهان ارتش در هشت سال دفاع مقدس بود که توسط تیم ترور سازمان منافقین به شهادت رسید.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری آنا، سپهبد شهید علی صیاد‌ شیرازی در ۲۳ خرداد سال ۱۳۲۳ در درگز استان خراسان‌ رضوی دیده به جهان گشود. وی بعد از اتمام سربازی به استخدام ژاندارمری سابق درآمد و بعد از آن به دلیل رشادت‌های نشان داده از خود به ارتش منتقل شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شهید صیاد شیرازی قبل از انقلاب اسلامی در شهرهای مانند؛ گرگان، مشهد، آمل و شاهرود مشغول به فعالیت در ارتش بود. وی از سال ۱۳۴۳ به دانشکده افسری ارتش رفت و بعد از آن به‌ عنوان افسر توپخانه کار خود را ادامه داد.

او در سال ۱۳۵۰ برای گذراندن دوره آموزش زبان انگلیسی به تهران منتقل شد و پس از پایان کلاس به موجب تسلط بالایی که به دست آورده بود، از استادان زبان انگلیسی ارتش شد. وی زمانی که تصمیم داشت با دختر دایی خود، عفت شجاع، ازدواج کند، با مخالفت ارتش حکومت پهلوی روبرو شد. حکومت پهلوی دلیل مخالفتش را سابقه مبارزاتی پدر عفت شجاع با حکومت مطرح کرد. اما سرانجام در اثر اصرار ستوان شیرازی، ارتش حکومت پهلوی با این ازدواج موافقت کرد.

وی در سال ۱۳۵۲ برای تکمیل تخصص‌های توپخانه از طرف ارتش به آمریکا اعزام شد، تا دوره هواسنجی بالستیک را بگذراند. او این دوره آموزشی را در شهر فورت سیل در ایالت اوکلاهما، در منطقه‌ای نظامی، با موفقیت طی کرد و پس از گذراندن دوره، با تخصصی جدید به ایران مراجعت کرد. ارتش برای استفاده از دانش نظامی ستوان، او را در سال ۱۳۵۳ به اصفهان (مرکز توپخانه) منتقل کرد.

این افسر جوان ارتش در تهران دوره‌های زبان انگلیسی را به‌سرعت پشت سر گذاشت و بعد از آن به دلیل مهارت در به‌کارگیری زبان انگلیسی در فنون نظامی به‌عنوان استاد زبان در ارتش کار کرد. شهید صیاد در ارتش دست به فعالیت‌های انقلابی مخفیانه زد و با برخی از افراد و روحانیون که با سربازان و افسران انقلابی ارتباط داشت، تبادل و نظر و مبارزه می‌کرد.

همین مبارزات سیاسی شهید صیاد‌ شیرازی سبب شد که در ۱۹ بهمن دستگیر و راهی زندانی شود و در ۲۲ بهمن سال ۱۳۵۷ توسط انقلابیون آزاد شد. وی بعد از انقلاب اسلامی به دلیل اینکه سوابق بسیار زیادی در زمینه نظامی داشت، به سمت فرمانده عملیات غرب کشور منصوب شد. در همین دوران گروه‌های کمونیستی و ضدانقلاب در کردستان و شهرهای پاوه، مریوان و حتی سنندج شروع به تجزیه‌طلبی کردند. از اول به‌عنوان فاتح «سنندج» نام می‌برند.

بعد از انقلاب صیاد شیرازی پس از پیروزی انقلاب با رحیم صفوی و شخصی به نام احمد سالک آشنا می‌شود و با یکدیگر از پادگانهای اصفهان حفاظت می‌کنند. او از منتقدان فرماندهی بنی صدر بود و توسط او از ارتش کنار گذاشته شده بود.

پس از حوادث کردستان، صیاد با درجه سرگردی به همراه رحیم صفوی به غرب اعزام می‌شود و با همکاری ارتش و سپاه سنندج را فتح می‌کنند. این عملیات در کردستان موجب می‌شود تا او با درجه سرهنگی به فرماندهی عملیات غرب منصوب شود.

وی در دوران ریاست‌ جمهوری شهید رجایی دوباره به کار بازمی‌گردد و مسئولیت قرارگاه حمزه سیدالشهداء برای هماهنگی بین ارتش و سپاه را دارا می‌شود.

به دلیل رشادت‌های زیاد شهید صیاد شیرازی در اواسط سال ۱۳۶۰ به سمت فرمانده نیروی زمینی ارتش منصوب می‌شود و این دوران تا اواخر دهه ۶۰ سال‌های درخشان هماهنگی بین ارتش و سپاه بود. عملیات‌های مهمی مانند طریق‌القدس، بیت‌المقدس و والفجر هشت با فرماندهی او در ارتش انجام شد. اوج فداکاری و فرماندهی و رشادت صیاد به عملیات منافقین در ایران بازمی‌گردد.

صیاد شیرازی (با درجه سرهنگی) به درخواست رئیس شورای عالی دفاع و با حکم امام خمینی به عنوان فرمانده نیروی زمینی ارتش منصوب شد.

صیاد در عملیات‌های زیادی فرماندهی نیروهای ارتش را برعهده داشت. یکی از عملیات‌های که نام صیاد در آن جاودان شد، عملیات مرصاد بود. منافقین در اواخر جنگ به فکر حمله همه جانبه به ایران افتادند.

آنها با انجام عملیاتی تحت «عنوان فروغ جاویدان» قصد داشتند، خود را به تهران برسانند. به همین دلیل از منطقه قصرشیرین وارد شده و تا نزدیکی‌های کرمانشاه پیشروی کردند، ولی با طراحی عملیات توسط صیادشیرازی ناکام ماندند.

بعد از اتمام جنگ تحمیلی در ۱۳۶۸، با حکم آیت‌الله خامنه‌ای، فرماندهی کل قوا، صیاد به سمت معاونت بازرسی ستاد کل نیروهای مسلح و در شهریور ۱۳۷۲ به سمت جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح منصوب شد. در تاریخ ۱۶ فروردین ۱۳۷۸ رهبر انقلاب درجه سرلشکری را به صیاد اهدا کردند. هنگامی که ایشان توسط مقام معظم رهبری به درجه سرلشکری رسید به خانواده‌اش این جمله را گفت: «دعا کنید شهید شوم».

ر

سرلشکر صیاد شیرازی در بامداد ۲۱ فروردین ۱۳۷۸ به وسیله عوامل مسلح سازمان منافقین در پوشش رفتگر و مقابل منزل مسکونی خود به شهادت رسید و به درجه سپهبدی نایل آمد. او نشان درجه دوم فتح را هم از رهبری دریافت کرده بود. به گفته‌ای فرزند شهید صیادشیرازی کماکان شکایت خانواده وی در فرانسه علیه سازمان منافقین جریان دارد و هیچ کاری از سوی دستگاه قضائی این کشور صورت نگرفته است.

او نشان درجه یک فتح را هم دو بار از سوی مقام معظم رهبری دریافت کرده بود.

انتهای پیام/4082/

منبع: آنا

کلیدواژه: منافقین هشت سال دفاع مقدس سپهبد صیاد شیرازی زبان انگلیسی صیاد شیرازی شهید صیاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۳۵۲۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یگانی از ارتش در کهگیلویه و بویراحمد مستقر شود

استاندار کهگیلویه و بویراحمد خواستار استقرار و راه اندازی یگانی از ارتش جمهوری اسلامی در این استان شد و گفت: این خواسته مردم از فرمانده ارتش است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از دوگنبدان، سید علی احمدزاده در اجلاسیه شهدای ارتشی کهگیلویه و بویراحمد با حضور فرمانده کل ارتش، اظهار داشت: انتظار می‌رود فرمانده ارتش برای استقرار یگانی از ارتش در این استان اهتمام داشته باشند و مجموعه دولت و نیروهای نظامی نیز آمادگی کامل برای همکاری را دارند و در این راستا از هیچ کوششی دریغ نخواهد شد.

وی با اشاره به اینکه 208 شهید از دو هزار شهید کهگیلویه و بویراحمد ارتشی هستند، عنوان کرد: 113 آزاده، 540 جانباز و 7 هزار رزمنده ارتشی در این استان داریم در حالی هیچ یگانی از ارتش در دوران جنگ 8 ساله در این دیار مستقر نبوده است‌.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد، بیان کرد: برگزاری باشکوه کنگره بزرگ شهدای کهگیلویه و بویراحمد در پاییز امسال برنامه‌ریزی شده که امروز با برگزاری اجلاسیه شهدای ارتشی استان کار وارد فاز اجرایی شده و به تناسب یادواره و اجلاسیه‌های متعدد شهدا برگزار خواهد شد.

احمدزاده طنین صدای دوباره شهید و شهادت در این دیار را مایه افتخار دانست و افزود: مردم ایران اسلامی قدردان نیروهای نظامی به عنوان مدافعان امنیت و حافظان منافع کشور هستند و می‌دانند آرامش جامعه مرهون از خودگذشتگی این عزیزان است. 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • نگاه رهبر انقلاب به مسائل حوزه کتاب همه جانبه است
  • بازوبند پهلوانی به فرمانده ناوگروه ۸۶ ارتش اعطا شد
  • عکسی دیده نشده از رهبر انقلاب در سال های دور /برادر محسن هم بود
  • یگانی از ارتش در کهگیلویه و بویراحمد مستقر شود
  • جانشین فرمانده سپاه : عملیات «وعده صادق» صهیونیست ها را مضحکه تمام جهان کرد / دشمنان از هر راهی التماس کردند تا جمهوری اسلامی اقدامی نکند، اما در این عملیات تصمیم حیدری گرفته شد
  • لاپید: بنی گانتس و آیزنکوت از کابینه نتانیاهو استعفا کنند
  • دشمن با اقتدار تنبیه شد
  • برگزاری آیین نخستین سالگرد شهید غیرت، حمیدرضا الداغی در سبزوار
  • رهبر انقلاب: ملت ایران استحکام خود را باید در کار و عمل و اتحاد ملی نشان دهد
  • عملیات وعده صادق برگ زرینی بر تاریخ ایران اسلامی است