Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-27@03:31:39 GMT

ماموران تطهیر را دریابیم/ایثارگری در اوج مظلومیت

تاریخ انتشار: ۲۱ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۵۳۵۳۷۸

ماموران تطهیر را دریابیم/ایثارگری در اوج مظلومیت

خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها محمدرضا جباری: شاید تا زمانی که گذرمان به آرامستان نیفتد هیچگاه به مشاغلی که کمتر دیده می‌شوند فکر نکنیم و یا اطلاعی از شرایط سخت آنها نداشته باشیم به همین دلیل برخی مشاغل در گمنامی و مظلومیت می‌مانند و معمولاً حق شاغلان آن نیز ادا نمی‌شود.

مرگ به عنوان دروازه ورود انسان به عالمی دیگر، در دین اسلام با احکام و شرایطی همراه است که بخشی تکلیف بازماندگان و از سویی تکریم و آرامش رفتگان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گوشه‌ای از این شهر پرهیاهو عده‌ای به شغلی مشغولند که امروز یا فردا، میزبان تک تک ما و شریک حزن و اشک بازماندگانمان می‌شوند تا جسمی را مهیای سفر به دیار باقی کنند که در حال حاضر عمده این وظایف به خادمان آرامستان ها سپرده می‌شود همچنین بخشی از مسائل تطهیر به افرادی سپرده می‌شود که نام آنها غسال است.

روایت از کار در غسالخانه، حکایت سختی و مشقت است، اما زندگی یک غسال می‌تواند آنقدر پاک و بی آلایش باشد که حتی به مرگ هم طعنه بزند؛ هرچند که در جامعه امروزی ما هر کس قادر به انجام این کار ارزشمند نیست و بیشتر افرادی که به این شغل می‌پردازند به‌دلیل نبودن فرهنگ درست در جامعه و خانواده‌هایشان، با مشکلات زیادی مواجه می‌شوند؛ لذا باید بدانیم که غسال ها علاوه بر کار سخت و زیانبار، وظیفه سنگینی را بر دوش می کشند و اگر در غسل و کفن از لحاظ شرعی دقت لازم را نداشته باشند، مدیون خواهند شد.

بازدید مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قزوین از آرامستان بهشت فاطمه فرصتی شد تا در شرایطی که حضور در این مکان‌ها در این روزها از نظر بهداشتی نگران کننده و خطرناک است و منع می‌شود به یاد انسان‌های شریف و بزرگواری بیفتیم که در مظلومیت کامل در سازمان آرامستان‌ها به کارهای مختلف مشغول هستند و کسی از آنها نامی نمی‌برد.

افراد زیادی در بخش‌های اداری، خدماتی، فضای سبز، رانندگان آمبولانس حمل متوفی، تدفین و غسل دادن اموات زیر نظر مدیریت آن کار می‌کنند که کمتر کسی از سختی کار آنها آگاه است و یا هرازگاهی به این افراد خسته نباشید می‌گوید و یا حتی در رسانه‌ها کمتر به خدمتگزاران این عرصه توجه می‌شود.

این روزها که دفن و کفن و تغسیل اموات کرونایی آداب خاصی دارد و برای نمونه باید قبور متوفیان کرونایی حداقل دو متر عمق داشته باشد و غسل دادن آنها پس از فتوای مراجع بلامانع اعلام شد کمتر کسی حاضر می‌شود سلامت خود را به خطر انداخته و بدون هیچ چشمداشتی این کار شرعی و پر خطر را قبول کند اما مأموران ایثارگر تطهیر همچنان متواضعانه و مخلصانه و در سکوتی مظلومانه این کار را انجام می‌دهند.

بازدید سرزده مدیرکل تبلیغات اسلامی برای نظارت بر نحوه رعایت مسائل شرعی در آرامستان موجب شد خبرنگار مهر نیز در این مکان حضور یافته و در جریان خدمات ارزشمند مجموعه فعالان این سازمان قرار گیرد.

ایثار و مظلومیت مأموران تطهیر چه زن و چه مرد موجب شد متعهد شویم در یک گزارش ویژه به مشکلات و سختی کار غسالان این سازمان بپردازیم تا مردم با این گروه بیشتر آشنا شوند اما قبل از تهیه این گزارش در نشستی کوتاه با حسین عمویی، رئیس سازمان آرامستان شهرداری قزوین که این مدیر نیز بی ادعا و مخلصانه در این مجموعه تلاش می‌کند سوالاتی را مطرح کردیم و پاسخ‌هایی شنیدیم.

* این روزها شرایط سختی دارید و در کنار فعالیت روزمره و ذاتی خود باید برای اموات ناشی از بیماری کرونا هم اقدام کنید وضعیت چگونه است؟

به هر حال موضوع ویروس کرونا شاید اولین تجربه در حوزه مدیریت بحران باشد زیرا تاکنون با چنین بیماری مواجه نشده بودیم به همین دلیل شاید از نظر تأمین تجهیزات کمی زمان لازم بود اما در سازمان آرامستانها که شرایط بهداشتی آن باید همیشه مهیا باشد در این وضعیت نیز به سرعت وارد عمل شدیم و با کمک شهرداری نیازهای خود را تأمین کردیم.

خوشبختانه با ذخیره سازی مواد ضد عفونی کننده به میزان کافی بیش از ۴ هزار ماسک و مقادیر متنابهی مواد ضد عفونی کننده را تهیه کرده‌ایم تا در خدمت رسانی وقفه‌ای ایجاد نشود.

* وضعیت دفن اموات کرونایی چگونه است؟

روزانه ۱۸ فوت شده معمولی داریم و تعداد محدودی هم بیمار کرونایی برای شستشو به آرامستان تحویل داده می‌شود که نسبت به سال گذشته ۱.۵ برابر شده البته روزانه چند فوتی کرونایی هم داریم که بر اساس فتوای صادر شده می‌توانیم آن را نیز شستشو دهیم که قبلاً با تیمم برای تطهیر اقدام می‌شد اما بر اساس پروتکل وزارت بهداشت ضوابط خاصی دارد که با تجهیزات کامل و بهداشتی این کار صورت می‌گیرد و محل دفن نیز حداقل دو متر باید حفر شود.

* در حال حاضر دفن اموات کرونایی در آرامستان های استان مجاز است؟

بله بر اساس دستور صادر شده دفن اموات بیماری کرونا با رعایت ضوابط بهداشتی اعلام شده اشکالی ندارد البته ما قطعه ۹۷ را برای این فوت شدگان اختصاص داده‌ایم تا مردم عادی نروند و بهداشت آن هم رعایت شود و با کشیدن داربست این محدوده را جدا کرده‌ایم تا مشکلی ایجاد نشود.

تعداد مأموران تطهیر سازمان چند نفر است؟

در حال حاضر ۴ مرد و ۳ زن مأمور تطهیر اجساد هستند که به باور ما این افراد قهرمانان خاموش هستند که بدون آنکه شناخته شوند و یا کسی از تلاش آنها آگاه شده و یا از این افراد تجلیل کند در گمنامی کار بزرگی را انجام می‌دهند که هر کسی قادر به انجام آن نیست.

* تجهیزات بهداشتی لازم برای مأموران تطهیر تهیه شده است و آیا کمبودی هم دارید؟

شستشوی اموات عادی ضوابط بهداشتی خود را دارد و اموات کرونایی هم که ویژه است و برای اینکه مأموران ما آلوده نشوند نسبت به تهیه لباس‌های ویژه اقدام کرده‌ایم و تغسیل هم با نظارت کامل نماینده مرکز بهداشت استان صورت می‌گیرد.

در این میان ۴ هزار ماسک و مقادیر قابل توجهی مواد ضد عفونی کننده ذخیره سازی شده و مشکلی در این زمینه نداریم. با تجهیز سالن تطهیر و تهیه لباس ویژه برای مأموران تطهیر و افرادی که در حفر قبور انجام وظیفه می‌کنند نیز اقدام کرده‌ایم تا شرایط بهداشتی به صورت کامل مهیا شود که به صورت روزانه همه خودروهای حمل متوفی، سالن تطهیر و فضاهای اداری و غسالخانه ضد عفونی می‌شود و تست غربالگری هم از همه کسانی که وارد سازمان آرامستان می‌شوند، انجام می‌گیرد.

* اخیراً تعدادی از طلاب جهادی هم برای تغسیل اعلام آمادگی کردند آیا از آنها هم استفاده می‌شود؟

البته جا دارد از همه کسانی که در این شرایط احساس مسئولیت کرده و حاضر می‌شوند در امور آرامستان ها مشارکت کنند تقدیر کنیم اما باید دانست این کمک‌ها موردی و محدود است و تلاش اصلی را مأموران تطهیر بدون هیچ چشم داشتی و بدون احساس خستگی انجام می‌دهند که قدردان آنها هستیم. البته ۱۰ نفر از طلاب جهادی هم با هماهنگی اداره تبلیغات اسلامی و حوزه علمیه قزوین اخیراً به ما ملحق شده‌اند که چند روزی قرار است مشارکت داشته باشند که از آنها هم تقدیر می‌کنیم.

*تجمع افراد و بستگان اموات در این مکان آزاد است یا ممنوع شده است؟

بر اساس مصوبه ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا تجمع بیش از ۱۰ نفر در آرامستان ممنوع است و ما هم از شهروندان و بستگان متوفی درخواست می‌کنیم برای حفظ سلامت خود از تجمع در آرامستان خودداری کنند و سایر افراد نیز از حضور در این مکان پرهیز کنند.

در حال حاضر روزهای پنجشنبه و جمعه در آخر هفته برای پیشگیری از تجمع افراد آرامستان بهشت فاطمه (س) تعطیل است و افراد می‌توانند از فضای زیارت مجازی استفاده کنند و از طریق اپلیکیشن زیارت مجازی نسبت به نثار فاتحه و صلوات اقدام کنند.

*قابل توجه استاندار و شهردار قزوین

در سازمان آرامستان شهرداری قزوین ۷۰ نیرو فعالیت می‌کنند که ده‌ها مورد قرارداد برای آنها تنظیم شده و شاید بدترین نوع قراردادها را دارند و حق این تلاشگران مظلوم ضایع شده است.

چهار مأمور تطهیر مرد و سه مأمور تطهیر زن (غسال) در سخت‌ترین شرایط و کمترین حقوق و شرایط استخدامی نامناسب در حال خدمت هستند که به نظر می‌رسد حداقل تقدیر از این افراد ایثارگر که سلامت خود را هر روز به خطر می‌اندازند، استخدام رسمی آنهاست تا از شرایط بهتری برخوردار شوند. ‬

شاید کمتر کسی این روزها حاضر شود با حقوق‌های چند برابر فعلی این افراد به این شغل سخت تن بدهد، انسان‌هایی که هرگز دیده نمی‌شوند و شاید خودشان هم تمایلی به دیده شدن ندارند اما مسئولان استان به ویژه شهردار می‌تواند یادگاری ارزشمند از خود بر جای گذاشته و برای استخدام رسمی و افزایش حقوق و خدمات رفاهی این گروه اقدام عاجل کند.

کد خبر 4895257

منبع: مهر

کلیدواژه: آرامستان قزوین کارگران ویروس کرونا ستاد مقابله با کرونا شیوع کرونا بوشهر شهرکرد گرگان فاصله گذاری اجتماعی بیرجند نیمه شعبان ایلام بارش باران روز طبیعت استانداری قزوین ماسک طبی سازمان آرامستان اموات کرونایی آرامستان ها حال حاضر ضد عفونی بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۳۵۳۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرداخت ۹۰۷ میلیارد ریال تسهیلات خود اشتغالی به جامعه ایثارگری

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، حجت الاسلام داوود میرزایی  افزود: برای دریافت تسهیلات خود اشتغالی، یک هزار و ۱۲۲ نفر معرفی شده بود که تعدادی از آنها نیز در نوبت دریافت قرار دارند.

وی اضافه کرد: برای یک هزار و ۹۹۰ نفر از ایثارگران سال گذشته حدود پنج هزارو ۳۱۹ میلیارد ریال وام خرید مسکن پرداخت و مسکن ۱۰۲ نفر از ایثارگران مناسب سازی شد.

وی اظهارکرد: ۴۳۹ نفر نیز سال گذشته به مراکز آموزش فنی وحرفه ای جهت حرفه آموزی معرفی شدند و ۲ هزار و ۷۵۲ نفر از خانواده های شاهد و ایثارگر حق پرستاری دریافت کردند.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران آذربایجان غربی راه اندازی موکب رهروان شهدا توسط تشکل های ایثارگری در مرز تمرچین، شهر نقده و ارومیه، برگزاری همایش تجلیل از خیّران ایثارگر و غیر ایثارگر استان، تولیدات مستند، نماهنگ، موسیقی، برگزاری نمایشگاه های هنرهای تجسمی، نمایشگاه های کتاب و اجرای تئاتر را از برنامه های صورت گرفته در حوزه ایثارگران استان در سال گذشته عنوان کرد.

حجت الاسلام میرزایی گفت: «طرح سپاس» دیدار با نزدیک به ۲۳ هزار نفر از خانواده های شهدا و ایثارگر در منزل با مشارکت تمام دستگاه های دولتی، دیدار مدیر کل در میز خدمت ارتباطات و مراجعه ۷۳۴ نفر، ملاقات عمومی و برگزاری یادواره های شهری و روستایی از دیگر برنامه های بنیاد شهید و امور ایثارگران آذربایجان غربی درسال گذشته بود.

 

 

 

 

دیگر خبرها

  • رسانه های انساندوست صدای رسای مظلومیت مردم فلسطین
  • پرداخت ۹۰۷ میلیارد ریال تسهیلات خود اشتغالی به جامعه ایثارگری
  • حضرت نجمه خاتون علیهاالسلام، مصداقی برای آیه شریفه تطهیر است
  • ظرفیت‌های جامعه ایثارگری دیلم استفاده می‌شود
  • عزت نظام اسلامی مدیون ایثارگری‌های شهدا وخانواده‌های معظم آنان
  • کلاهبرداری ۱۹۰ میلیارد تومانی با وعده خرید خودرو
  • ضرورت توجه به مطالبات جامعه ایثارگری
  • پرداخت ۹۰۷ میلیارد ریال تسهیلات خود اشتغالی به جامعه ایثارگری آذربایجان‌غربی
  • فعالیت پنج تشکل ایثارگری در آذربایجان‌غربی
  • آشنایی نسل جوان جامعه با ایثارگری‌های شهدا