Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-27@02:26:23 GMT

یادداشت| به داشته‌های تاریخی کرمانشاه احترام بگذاریم

تاریخ انتشار: ۲۱ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۵۳۷۰۹۳

یادداشت| به داشته‌های تاریخی کرمانشاه احترام بگذاریم

کرمانشاه از نظر داشته‌های تاریخی و فرهنگی، استانی غنی محسوب می شود. اما این سرمایه ارزشمند در سایه بی توجهی برخی از شهروندان در حال از بین رفتن است.

خبرگزاری فارس-کرمانشاه-شکوفه مهدی آبادی*: از مهمترین وظایف شهروندی حفظ و نگهداری بهداشت محیط و فضاهای شهری است. اخلاق شهروندی ایجاب می‌کند تا با پایبندی موازین و قوانین مقرر شده  از تضییع حقوق جمعی و اجتماعی بپرهیزیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

از پیامدهای توسعه و ساخت و سازهای شهری، معضل دفع زباله و نخاله‌های ساختمانی است، معضلی که نه تنها در استان ما که در سایر استانهای کشور به یک بحران اجتماعی تبدیل شده و برای رفع این بحران مدیریت شهری و نظارت دستگاه‌های قضایی لازم است.

شهر کرمانشاه هم از توسعه شهری و در برخی موارد توسعه بی رویه ساخت و سازهای تاسیسات، ابنیه و مساکن شهری دور نمانده است، بی مسئولیتی و سهل انگاری بعضی از شهروندان، در تخلیه زباله‌های ساختمانی در کنار سواحل رودخانه‌ها، جاده‌ها و مزارع،کوچه‌ها و فضاهای سبز، نیز گریبانگیر «محوطه تاریخی فرهنگی شکارگاه خسرو پرویز» هم شده است تا جایی که  نرده‌های آهنین دور تا دور این محوطه در کنار سرکشی‌های مستمر یگان حفاظت آثار تاریخی، نیز مانع از تخلیه زباله‌ها و نخاله‌های ساختمانی توسط این افراد بی مسئولیت نشده است.

جالب است بدانید این افراد همان مبادرت کنندگان به  ساخت و سازهای غیرمجاز خانه‌ها و تاسیسات تجاری هستند، و این فعالیت غیر اخلاقی و غیر فرهنگی را  در خلا وجود نیروهای انتظامی در ساعات بی تردد شب و دور از نگاه مامورین انجام می‌دهند، ارتکاب به این عمل خلاف قانون، زحمات زیادی را برای نیروهای خدوم شهرداری منطقه ۵ جهت جمع آوری زباله‌ها و نخاله‌های ریخته شده در شکارگاه ( با هماهنگی یگان حفاظت آثار تاریخی) فراهم آورده است. چرا که هر بار برای ورود به محوطه مجبورند برای عبور وسایل حمل ونقل قسمت‌هایی از حصار نرده ای بشکنند و در اتمام بار گیری مجدد ا اقدام به تعمیر وبازسازی حصار نمایند. 

بر همین اساس جمع آوری و انتقال زباله های شکارگاه در روز نوزدهم فروردین توسط شهرداری و با نظارت یگان حفاظت آثار تاریخی صورت گرفت. 

نکته قابل ذکر این است که حفاظت از مواریث فرهنگی، طبیعی و حفظ بهداشت و محیط زیست تنها به عهده چند اداره، نهاد و ارگان نیست و همواره نیازمند مشارکت عمومی شهروندان فهیم یک جامعه است. 

 سهم بزرگ در  این مشارکت به عهده رسانه‌ها است تا با توجه به جایگاه مردمی خود نسبت به فراهم آوردن بستر فرهنگی جهت مسولیت پذیری شهروندان اهتمام ورزیده، مردم را به حقوق شهروندی آگاه و از قانون گریزی پرهیز نمایند. 

ازطرف دیگر، دستگاه‌های نظارتی و قضایی نیز می‌بایست بر اساس قوانین موجود نسبت به اخذ جرائم سنگین از متخلفین و تضیع کنندگان حقوق اجتماعی و شهری به دفاع از سایر شهروندان، اقدام قاطع به جا آورند. 

*روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری

انتهای پیام/ح

منبع: فارس

کلیدواژه: کرمانشاه یادداشت محیط زیست بهداشت محیط میراث فرهنگی خبرگزاری فارس زباله ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۳۷۰۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هفتاد اثر موزه شوش، مرمت شد

به‌گزارش خبرنگار خبرگزاری خبرآنلاین؛ علی بویری در گفت‌وگویی رسانه‌ای اظهار کرد: با توجه به وضعیت ویترین‌ها و آثار شاخص و منحصر به‌فرد موجود در آن‌ها که بعضاً سال‌ها بود در وضعیت نامطلوبی قرار داشت و جز پایش‌های موزه‌ای امکان حفاظتی دیگری نداشتند، پس از ارزیابی و اولویت‌سنجی براساس پایداری وضعیت و همچنین وضعیت نمایش موزه‌ای بر اساس اولویت‌های استاندارد این حوزه و ارزش‌گذاری بر حفظ آثار تاریخی و حفظ شأن و ارزشمندی آثار و نیز احترام به بیننده موزه‌ای، مرمت هفتاد اثر با نظارت معاون میراث‌ فرهنگی استان و کارشناس پایگاه میراث‌ جهانی به عنوان ناظر مقیم در دستورکار قرار گرفت.


سرپرست پایگاه میراث‌ جهانی شوش ادامه داد: در این راستا، هفتاد شیء از بخش‌های مختلف پیش از تاریخ، تاریخی و اسلامی از جنس سفال و شیشه، به‌منظور عملیات حفاظت و مرمت به کارگاه و آزمایشگاه مرمت پایگاه میراث‌جهانی شوش انتقال یافتند و پس از طی فرآیند حفاظت و مرمت، به تالارهای موزه و ویترین‌های نمایش برای بازدید عموم برگردانده شدند.

وی با اشاره به اینکه آثار تاریخی مرمت‌ شده در این طرح شامل اشیایی از دوره‌های تاریخی مختلف از جمله پیش از تاریخ، عیلامی، هخامنشی، اشکانی، ساسانی و اسلامی و از جنس سفال و شیشه بودند، افزود: شاخص‌ترین این آثار، لیوان‌های منقوش، ظرف‌ها وجام‌های پیش از تاریخ موزه بودند که وضعیت حفاظت و مرمتی آن‌ها نامطلوب و به علت حساسیت آن‌ها سال‌ها بود که دست‌ نخورده باقی مانده بودند که در این طرح، اشیاءِ یادشده، بازبینی و مستندنگاری دقیق شدند و پاک‌سازی آثار از رسوبات و آلاینده‌های محیطی نیز انجام شد.

همچنین حذف آثار مرمت‌های متعدد و کهنه و نیز الحاقات هم در دستورکار قرار گرفت و اتصالات جدید و مرمت بخش‌های کمبود با تکیه بر استانداردهای جهانی این حوزه و استحکام‌ بخشی ساختار نیز روی آن‌ها اجرا شد و برای مشاهده عموم دوباره در موزه قرار گرفتند.

بویری بیان کرد: موزه باستان‌ شناسی شوش در سال ۱۳۴۵، در جوار قلعه و محوطه باستانی شوش گشایش یافت و از شاخص‌ترین موزه‌های ایران به‌شمار می‌رود که آثار ارزشمندی از دوره‌های مختلف باستانی ایران را در خود جای داده است.

۴۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899653

دیگر خبرها

  • پاکسازی حاشیه و تالاب پیرسلمان
  • هفتاد اثر موزه شوش، مرمت شد
  • میراث‌فرهنگی اصفهان باید دوباره زنده شود
  • دستگیری باند حفاران غیرمجاز حریم قلعه تاریخی هزاره اول پیش از میلاد
  • الگوسازی دانشگاه آزاد کهنوج در راستای حفاظت از محیط زیست
  • تخلیه ماهانه۵۰۰ تن زباله و لجن از کانال‌ های آب تهران | روایت کارگرهایی که در مسیر پاکسازی کانال‌های شهر جان می‌ دهند
  • اجرای طرح پاکسازی کیسه های پلاستیکی حاشیه سایت زباله شهری آواجیق چالدران
  • اتوبان کسایی تبریز از زباله‌های پلاستیکی پاکسازی شد
  • پاکسازی اتوبان شهید کسایی تبریز از زباله‌های پلاستیکی
  • سلامت یک جامعه در گرو سلامت یک شهر