Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-26@00:49:44 GMT

چرا هنوز برخی کرونا را جدی نمی‌گیرند

تاریخ انتشار: ۲۱ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۵۳۷۹۴۷

چرا هنوز برخی کرونا را جدی نمی‌گیرند

همشهری آنلاین-  حمیدرضابوجاریان:جمعیت بی خیال از ویروس کرونا درخیابان‌های شهر در حال تردد هستند. برخی کسب و کارها هم مانند گذشته فعالند.عده‌ای دیگرهم بدون اینکه در روال زندگی خود تغییری ایجاد کنند با دیگران در ارتباطند و ترسی از کرونا ومرگ پنهان او ندارند.عده‌ای هم می گویند بیماری به آن‌ها صدمه‌ای نمی‌زند و خطری تهدیدشان نمی‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بهانه افراد این است که دولت اجازه بازگشایی مشاغل را که در روزهای پایانی سال گذشته فعالیتشان غیرمجاز بود صادر کرده است و آن را نشانه‌ عادی شدن اوضاع می‌دانند.چنین تصوری کار را برای قانع کردن مردم به رعایت اصول بهداشتی و قطع زنجیره انتقال ویروس سخت کرده است.جای این سؤال وجود دارد که چرا شهروندان بسیاری، خطر کرونا و شیوع آن را جدی نگرفته‌اند.

فاصله گذاری اجتماعی نه؛ فیزیکی

دولت طرح فاصله گذاری اجتماعی را برای مدیریت بحران کرونا در دستور کار خود قرار داده است. طرحی که سازمان بهداشت جهانی از آن برای کم کردن ارتباط افراد و قطع زنجیره انتقال ویروس اجرایی کرد. درایران نیز این طرح درحال اجرا است و دولت امید دارد با انجامان بتواند کرونا را شکست دهد. اما بسیاری از کارشناسان معتقدند به جای فاصله گذاری اجتماعی،باید فاصله گذاری فیزیکی را جایگزین آن کرد.

دکتر«گودرزعکاشه»روانپزشک ازجمله این کارشناسان است. اومی گوید:«فاصله گذاری اجتماعی واژه‌ای است کاملاً منفی است و دراین موارد هم مردم ارتباطات اجتماعی خود را با استفاده ازظرفیت فضای مجازی،تلفن و هر وسیله‌ای که بتوانند با هم درارتباط دور ازهم باشند حفظ کرده‌اند.حفظ ارتباطات اجتماعی و حتی بیشتر کردن آن در ایامی که مردم در خانه‌ها قرنطینه هستند و نمی‌توانند مانند گذشته به شکل فیزیکی با دیگران درارتباط باشند تقویت شده است و ازنظر ما نیز ارتباطات اجتماعی باید نزدیک‌تر شود.به این دلیل، باید کلمه فاصله گذاری اجتماعی را اصلاح و آن را به فاصله گذاری فیزیکی تغییر داد».

افکار عمومی را اقناع کردیم یا نه؟

اگر مسئولان می‌گویند باید فاصله گذاری اجتماعی یا فیزیکی را انجام داد، باید اقناع سازی کافی ازسوی آن‌ها برای رعایت اهمیت و دلیل انجام آن نیز انجام شود. رفتارهای مردم در روزهای بعد از شیوع کرونا نشان می‌دهد، گروهی از آنها این بیماری و خطرات آن را جدی نگرفته و رفتارهای مخاطره آمیزی درمقابل با ویروس از خود نشان می‌دهند. عکاشه دلیل این بی‌توجهی را درضعف فرهنگسازان و جهت دهندگان افکارعمومی برای برخورد مردم با بیماری و تصمیم‌های نادرست مسئولان می‌داند: «چون ما در ایران تجربه‌ای مشابه آنچه که امروز کرونا بر سر جهان آورده است نداشتیم، باور جدی نسبت به بیماری پیدا نکردیم. مسئولان هم در ابتدا تصور می‌کردند مسئله جدی نیست و به این علت،اطلاع رسانی کافی درباره آن نداشتند. حالا که به این نتیجه رسیدیم که مسئله جدی‌تر از آن چیزی است که فکرش را می‌کردیم، نیازمند اعمال مقررات و سیاست‌هایی هستیم که بتوان جلوی شیوع بیشتری بیماری را گرفت». اوقانع شدن مردم برای خطرناک دانستن بیماری را نیازمند رعایت چند اصل می‌داند:«مسئله دارای دو وجهه اطلاع رسانی از بالا و دوم درک اهمیت مسئله از سوی طبقات جامعه است. این دو وجهه باید با هم مورد توجه قرار گیرد. اگربخشی ازجامعه اهمیت موضوع را به درستی درک نکند وقصد برهم زدن سازوکارهای پیش‌بینی شده را داشته باشد، مجبوریم از اجبار و تنبیهات اجتماعی برای ایجاد این درک و اقناع افراد استفاده کنیم». اوحرفش را اینطور ادامه می‌دهد:«مشکلی که در این حوزه وجود دارد این است که فکر می‌کنیم مرگ برای همسایه است.متاسفانه درابتدای شیوع بیماری کرونا، آنطور که باید، مسئله را جدی نگرفتیم. دربسیاری از موارد افراد متوجه نمی‌شوند عمق فاجعه تا چه اندازه‌ای است و این موضوع وقتی درک می‌شود که خود فرد با آن درگیر شود یا تجربه درگیری آن را در افراد دیگر لمس کند».

فاصله گذاری فیزیکی را به مردم یاد ندادیم

ازمشاغل کم ریسک و پرریسک درتقسیم بندی مسئولان برای بازگشایی مراکزخدماتی وعمومی در روزهای پیش رویاد شده است. دکتر«مهین جمشیدی» متخصص بیماری‌های عفونی و استاد دانشگاه شهید بهشتی درباره این تقسیم بندی‌ها می‌گوید:«اکنون هرشغلی که با مردم در ارتباط باشد، فارغ از نام و عنوانی که دارد پرریسک محسوب می‌شود. برخی مشاغل هستند که ارتباط بسیار کمی با مردم دارند و می‌توان بخشی از این مشاغل را در رده مشاغل کم ریسک به شمار آورد».این پزشک معتقد است افرادی که دریک خانه ساکنند وحتی بیمار هم نیستند؛ نباید مانند روزهای قبل از کرونا با هم زندگی کنند:«افرادخانواده باید فاصله مناسب را با هم رعایت کنند. متاسفانه ما آموزش‌های لازم را به مردم درباره فاصله‌گذاری فیزیکی درست در این ایام ارائه نکرده و نتوانستیم روش مدیریت و اعمال درست آن را تبیین کنیم. درژنبود آموزش کافی نباید انتظار اجرای درست فاصله‌گذاری را از مردم داشت». جمشیدی با اشاره به خطاهای مکرر مردم دررعایت فاصله گذاری فیزیکی می‌گوید: «دربسیاری از موارد مردم با هم وارد بانک، فروشگاه یا مراکز خدماتی دیگر می‌شوند. باید به مردم آموزش داده شود که برای ورود به مراکزی که به آن‌ها خدمات ارائه می‌کنند با مشاهده جمعیت حاضر در محل، به گونه‌ای زمان را مدیریت کنند که در هنگام ورود به مراکز خدماتی حداقل تعداد افراد در محل حضور داشته باشند».

زندگی با قاعده بهداشتی

با وجودمشکلاتی که کرونا برای کشور ایجاد کرده است، اما می‌توان از تهدید این ویروس به نفع کشور نیز استفاده کرد.بسیاری معتقدند درشرایط کنونی که عموم مردم به بهداشت عمومی توجه بیشتری کرده‌اند می‌توان ازاین فرصت به خوبی برای ارتقای سلامت جامعه استفاده کرد. جمشیدی می‌گوید:«باید زیرساخت‌های دورکاری درجامعه تقویت شود.مردم دراین مدت دربخش‌های مختلف دولتی وخصوصی یاد گرفته‌اند که چطور می‌توانند کارخود را درخانه وبه شکل دورکاری انجام دهند.این کاربه نفع افراد، اقتصاد جامعه وسلامت عمومی است.باید یاد بگیریم زندگی را با قاعده بهداشتی آن ادامه دهیم و توجه به آن را جدی بگیریم». 

کد خبر 498934 برچسب‌ها كرونا در ايران اجتماعی

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: كرونا در ايران اجتماعی فاصله گذاری اجتماعی فاصله گذاری فیزیکی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۳۷۹۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کارت بانکی این شش بانک حذف می‌شوند

در حال حاضر، ۶ بانک کشاورزی، تجارت، ملت، ملی، آینده و صادرات تحت پوشش این طرح قرار دارند. تعداد بانک ‌های این طرح در حال افزایش است و به زودی تمامی بانک ‌های کشور به آن ملحق خواهند شد. طرح «کهربا» تحولی نوین در نظام پرداخت کشور است که می‌ تواند به نفع مصرف‌کنندگان و فعالان اقتصادی باشد.

تلفن همراه، جایگزین کارت ‌های بانکی فیزیکی 

به گزارش عرشه آنلاین، طبق گفته های بانک مرکزی در مورد طرح «کهربا»، مشتریان شبکه بانکی می ‌توانند کارت بانکی فیزیکی خود را در برنامه ‌های هوشمند مبتنی بر تلفن همراه تعریف کنند.

نسخه الکترونیکی ایمن کارت ‌های بانکی جایگزین کارت ‌های فیزیکی بانکی روی دستگاه‌ های پایانه فروشگاهی مجهز شده، مطابق با آخرین فناوری و استانداردهای روز خواهد شد. در ضمن انجام تراکنش‌های خرید با استفاده از نسخه الکترونیکی ایمن کارت ‌های بانکی امکان‌ پذیر می ‌شود.

مزایای طرح حذف کارت های بانکی فیزیکی 

امنیت: نسخه ‌های الکترونیکی کارت ‌های بانکی از امنیت بالاتری نسبت به کارت‌ های فیزیکی برخوردار هستند.

راحتی: با استفاده از نسخه‌ های الکترونیکی کارت ‌های بانکی، نیازی به همراه داشتن کارت‌ های فیزیکی نخواهد بود.

بهداشت: در شرایط کنونی که بیماری‌ های واگیردار همچنان شیوع دارند، استفاده از نسخه‌ های الکترونیکی کارت‌ های بانکی می‌ تواند به حفظ بهداشت کمک کند.

رایگان: این موضوع برای مردم هزینه خاصی ایجاد نمی کند بلکه طرح «کهربا» با حذف کارت های بانکی فیزیکی، هزینه‌ های مردم برای دریافت و تعویض کارت های فیزیکی را کاهش می دهد

جزئیات و نحوه جایگزینی موبایل با کارت بانکی اعلام شد. 

  طبق اعلام معاون فناوری‌های نوین بانک‌مرکزی، امکان پرداخت پول از طریق موبایل به جای استفاده از کارت (NFC) در کشور عملیاتی شده است و در حال حاضر پنج بانک به این شبکه پیوسته‌اند.

از مهر ماه سال گذشته مدیر اداره نظارت بر نظام‌های پرداخت بانک مرکزی اطلاعاتی درخصوص پروژه کهربا ارائه داده و اعلام کرده بود: طرح کارت هوشمند همراه بانکی ( کهربا ) که به "تراکنش‎های حضوری بدون کارت" معروف هستند با هدف ارتقای استانداردهای امنیتی به شبکه پرداخت کشور متصل می شود.

وی هدف‎گذاری اصلی این پروژه را ارتقای استانداردهای امنیتی شبکه پرداخت کشور و کارت های بانکی عنوان کرد و افزود: در این روش باتوجه به عدم نیاز به حضور فیزیکی کارت در زمان انجام تراکنش‎های حضوری، مخاطره کپی شدن کارت بانکی تقریباً از بین می ‎رود.

وی با بیان اینکه امنیت پرداخت با اخذ اثر انگشت مشتری طی چندین مرحله روی برنامک هوشمند تا حد قابل ملاحظه ای افزایش می یابد، ‌تصریح کرد: علاوه بر این تراکنش نیز از آخرین استاندارهای امنیتی روز برخوردار است و روی برنامک هوشمند چندین کارت به صورت الکترونیکی و غیرحضوری امکان استفاده دارد، این ویژگی ها موجب جذابیت هرچه بیشتر این روش پرداخت می شود.

در عین حال باتوجه به افزایش ایمنی که اتفاق می افتد، این امکان فراهم است که مشتری خود انتخاب کند که تراکنش از مبلغی پایین تر بدون رمز کارت و تنها با اثر انگشت خود مشتری انجام شود.

مقام مسئول بانک مرکزی درخصوص چگونگی و روند انجام تراکنش با این شیوه خاطرنشان کرد: در پروژه کهربا مشتریان یک بار نسبت به فعالسازی و نصب یکی از برنامک های حوزه پرداخت اقدام کرده، کارت های بانکی خود را بر روی این برنامک ثبت می کنند و البته این کار تنها یک بار انجام می شود.

سپس در هر تراکنش خرید، مشابه تراکنش های خرید کارتی دیگر، بر روی پایانه فروشگاهی مبلغ تراکنش درج می شود، بعد از تأیید مبلغ توسط پذیرنده، تلفن همراه هوشمند که کارت بر روی آن ثبت شده است به صورت غیرتماسی در کنار پایانه قرار می گیرد و بلافاصله عملیات تأیید تراکنش آغاز می شود و رسید الکترونیکی بر روی تجهیز پایانه فروشگاهی و نیز برنامک هوشمند در اختیار مشتری قرار می گیرد. 

در حال حاضر امکان پرداخت پول از طریق موبایل به جای استفاده از کارت (NFC) در کشور عملیاتی شده است و در حال حاضر پنج بانک به پروژه کهربا متصل شده و بانک‌های دیگر نیز در حال پیوستن به این پروژه هستند.

 قابلیت‌ (Near Field Communication) NFC یا «ارتباط حوزه نزدیک» یک ارتباط کوتاه‌ برد است که به گوشی‌ها، تبلت‌ها، لپ‌تاپ‌ها و ...  اجازه می‌دهد به‌راحتی داده‌ها را با سایر دستگاه‌های مجهز به NFC به اشتراک بگذارند.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • منافع مردم سادات محمودی اولویت مسئله سد خرسان است
  • «مه مغزی» عارضه جدید کرونا
  • کارت بانکی این شش بانک حذف می‌شوند
  • جذب و به کارگیری پرستاران دوران کرونا
  • فیلمی بامزه از متهم اصلی کرونا!
  • وضعیت استخدام پرستاران دوران کرونا
  • طولانی‌ترین عفونت کرونا که ۶۱۳ روز طول کشید، بیش از ۵۰ جهش ایجاد کرد
  • شایع‌ترین اختلالات روانی کرونا و آمار آن
  • پیشرفت فیزیکی بیمارستان کسری به ۹۸ درصد رسید
  • حجاج این ۲ توصیه پزشکی را جدی بگیرند