Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش صدای ایران به نقل از افق، نیروهای ناتو در افغانستان می‌گویند صبح امروز پنج‌شنبه، ۵ راکت به پایگاه هوایی بگرام که بزرگترین محل استقرار نظامیان آمریکایی در این کشور است، اصابت کرده؛ اما تلفاتی در پی نداشته است.

حساب کاربری وابسته به مأموریت ناتو در افغانستان اعلام کرد که این رویداد تحت بررسی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



پیش از این وزارت کشور افغانستان نیز اعلام کرده‌بود که صبح امروز ۵ راکت به پایگاه بگرام برخورد کرده‌است.

به گفته «طارق آرین» سخنگوی این وزارت‌خانه، این راکت‌ها از داخل یک خودرو شلیک شده و تلفاتی در پی نداشته است.

هنوز هیچ گروهی مسئولیت این حمله را بر عهده نگرفته است.

منبع: صدای ایران

کلیدواژه: صدای ایران افغانستان آمریکا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت sedayiran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صدای ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۴۰۱۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نشنال اینترست: ناتو اوکراین را به زباله‌دان سلاح‌های قدیمی خود تبدیل کرد

براندون ویچرت، تحلیلگر نظامی در نشریه نشنال اینترست می‌نویسد ائتلاف نظامی ناتو که ادعا می‌کند قصد کمک به اوکراین را دارد، طی دو سال جنگ در واقع مشغول ارسال تسلیحات از کار افتاده و قدیمی خود به این کشور بوده است. 

به گزارش نشنال اینترست به نقل از این تحلیلگر نظامی، یکی از افسانه‌هایی که توسط رهبران ناتو و رسانه‌های غربی ترویج شده آن است که تجهیزات غرب به اوکراین کمک کرد تا بتواند در برابر روسیه به جنگ ادامه دهد؛ اما واقعیت آن است که اوکراین به محل تخلیه سلاح‌های قدیمی ناتو تبدیل شده است و تجهیزاتی که به این کشور داده می‌شود کمی بیشتر از یک زباله به کار می‌آیند.

به طور مثال، دولت فرانسه متعهد به کمک به کی‌یف است؛ در نتیجه این کشور تعداد زیادی تانک زرهی سبک به نام AMC-۱۰RC به اوکراین ارسال کرده، اما واقعیت آن است که این تانک‌ها متعلق به اوایل دهه ۱۹۸۰ هستند و فرانسه یک سال قبل از آغاز جنگ اوکراین، شروع به حذف تدریجی آنها کرده بود.

اوکراینی‌ها هنگام به کارگیری این تانک‌ها اعلام کردند که چنین تجهیزاتی برای جنگ «نامناسب» بوده است. کمی بعد، نشریه فوربز به این تیتر بسنده کرد که واحد‌های زرهی سبک برای حمله از جلو «خیلی ضعیف» بودند. واقعیت این است که نبرد در اوکراین بیشتر از نوع ایستا بود و ارتش این کشور برای شکستن خطوط مقدم روسیه به سلاح نیاز داشت. ولی در همین حال فرانسه وسایل نقلیه زرهی و سبک خود را به جنگ فرستاد و خاک اوکراین را با تانک‌های قدیمی و مضر خود که به راحتی خراب می‌شد، پر کرد. 

یک فرد بدبین ممکن است به این نتیجه برسد چنین تصمیمی هدفمند بوده و بخشی از یک نقشه بزرگ‌تر برای تخلیه زرادخانه‌های غربی از تسلیحات منسوخ و ترغیب دولت‌ها به خرید سیستم‌های گران‌تر و مدرن‌تر بوده است.

تانک‌های جنجال برانگیز لئوپارد واقعا کارآمد بود؟

سال گذشته در همین زمان، بحث بزرگی بین اعضای ناتو شکل گرفت. کشور‌های اروپایی تصمیم گرفتند تانک‌های پیشرفته لئوپارد ساخت آلمان را برای اوکراین بفرستند. تا پیش از آن، لهستان و چندین کشور اروپایی دیگر تانک‌های قدیمی دوره شوروی خود را به کی‌یف تحویل می‌دادند که تفاوت زیادی در جنگ ایجاد نکرد. در همین حال، انگلیسی‌ها هم چلنجر‌های بازسازی شده را فرستادند که قرار بود از رده خارج شود. آمریکا نیز تانک‌های آبرامز را به اوکراین فرستاد، اما در میان سرخوشی که در پایتخت‌های غربی احساس می‌شد، بیشتر مردم به اعلامیه بعدی پنتاگون توجه نکردند: تانک‌های آبرامزی که قرار بود به اوکراین برود مدرن و ارتقا یافته نبود بلکه از تانک‌های قدیمی به حساب می‌آمد. 

از سوی دیگر، روس‌ها سیستم‌های پیشرفته‌تری داشتند و ارتش اوکراین هم از استفاده از تانک‌ها ناتوان بود. تا ژانویه ۲۰۲۴، اوکراین بیشتر محموله‌های لئوپارد ۲ را از دست داد. در واقع گزارش‌هایی منتشر شد که نیرو‌های اوکراینی به درستی از تانک‌ها استفاده نمی‌کنند که منجر به مشکلات فنی می‌شود. یک بازنشسته ارتش آمریکا در این خصوص می‌گوید: «ما می‌توانیم بهترین تانک‌های جهان را به اوکراین بدهیم و آنها همچنان از دستشان بدهند، زیرا نمی‌دانند چگونه از این تجهیزات درست استفاده کنند!»

طولانی کردن جنگی که انتهای آن شکست اوکراین است

کمک ناتو به اوکراین واقعا مفید نبوده است. جنگ به نفع کی‌یف پیش نمی‌رود. سیستم‌هایی که به آنها داده شده هم بسیار قدیمی است و هم تعداد آنها بسیار کم است و نمی‌توانند تفاوتی ایجاد کنند. در نهایت، این تجهیزات به آموزش زیادی نیاز دارند و در حال حاضر به اوکراین کمک نمی‌کنند.

مقامات آمریکا و اوکراین به جای تشویق این کشور به مذاکره برای حل و فصل مسالمت‌آمیز جنگ، از دولت آن خواستند که به حمله خود ادامه دهد. پس از گذشت دو سال، اکنون به نظر می‌رسد که جنگ با شکست اوکراین به پایان خود نزدیک می‌شود. غرب فقط با ریختن تجهیزات قدیمی خود در دامان اوکراینی‌ها این امر اجتناب ناپذیر را طولانی می‌کند.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • استقلال نظامی اروپا از آمریکا؛ از رویا تا واقعیت
  • رومانی، بزرگترین پایگاه ناتو در اروپا را می‌سازد
  • ورود محموله نظامی بزرگ آمریکا به یونان
  • برگزاری یکی از بزرگترین مانورهای ترکیبی در آب سنگین خنداب
  • ساخت بزرگترین پایگاه نظامی ناتو در نزدیکی روسیه
  • ارسال گسترده تجهیزات نظامی از سوی آمریکا به یونان
  • حملات نیرو‌های ارتش افغانستان به پایگاه‌های نظامی پاکستان
  • ناتو بزرگترین پایگاه اروپایی خود را در مرز اوکراین می‌سازد
  • بزرگترین قرارداد نفتی تاریخ کشور امضا شد
  • نشنال اینترست: ناتو اوکراین را به زباله‌دان سلاح‌های قدیمی خود تبدیل کرد