Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «عصر ایران»
2024-04-26@21:53:39 GMT

آخرین وضعیت تجارت مشترک میان ایران و ترکیه

تاریخ انتشار: ۲۱ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۵۴۰۲۲۴

آخرین وضعیت تجارت مشترک میان ایران و ترکیه

مدیر مرکز مطالعات اقتصادی ایران و ترکیه، آخرین وضعیت تجارت مشترک میان دو کشور ر روزهای شیوع کرونا را تشریح کرد.

جلال ابراهیمی در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: در شرایطی که ایران و ترکیه از سال‌ها پیش تجارت مشترک گسترده‌ای را آغاز کرده‌اند و این روند همواره ادامه داشته، در هفته‌های گذشته، تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا، این تجارت نیز تا حد زیادی متوقف شده است و با محدودیت‌های فراوان ادامه دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه در حال حاضر تردد در مرزهای زمینی دو کشور تقریبا متوقف شده است، بیان کرد: تنها با صدور برخی مجوزها، کامیون‌های ایرانی که در اروپا حضور داشتند برای بازگشت به کشور امکان حضور در مرزهای مشترک با ترکیه را پیدا کردند که با انتقال آنها، در حال حاضر درخواست خاصی برای این نوع عبور و مرور وجود دارد.

به گفته مدیرمرکز مطالعات اقتصادی ایران و ترکیه، در شرایطی که روزانه صدها کامیون ایرانی وارد ترکیه می‌شد و بیش از ۵۰۰ کامیون از ترکیه به ایران می‌آمد و به مقصد کشورهای حاشیه خلیج فارس یا آسیای میانه حرکت می‌کرد، امروز عملا این حرکت متوقف شده است.

ابراهیمی با اشاره به فعالیت پروازهای هواپیمایی ماهان میان ایران و ترکیه، گفت: این پروازها نیز به شکلی محدود و در صورت نیاز برای جابجایی اقلام بهداشتی انجام می‌شود و در سایر حوزه‌ها چه اقتصادی و چه تجاری پروازی در دستور کار نیست.

وی با بیان اینکه در حال حاضر تجارت به وسیله قطار در میان دو کشور ادامه دارد، توضیح داد: با توجه به اینکه امکان رعایت مسائل بهداشتی در قطارها بالاتر است، فعلا مجوز فعالیت قطار در مرزهای مشترک دو کشور داده شده و هرچند این ترددها نیز محدود است اما امکان جابجایی کالا را فراهم کرده است. جابجایی محصولات کشاورزی و غذایی بخشی از برنامه این غذاهاست و برای مثال ایران از این طریق در روزهای گذشته به ترکیه هندوانه صادر کرده و از ترکیه به ایران موز صادر شده است.

این فعال اقتصادی ادامه داد: شرایط در سایر مرزهای مشترک نیز به همین منوال است. برای مثال صادرات محصولات کشاورزی یا برخی مصالح ساختمانی به کشورهایی مانند ارمنستان یا منطقه نخجوان ادامه دارد اما در بسیاری از موارد کامیون‌ها، کالاها را در مرزهای مشترک تخلیه می‌کنند و جابجایی داخل مرز به وسیله رانندگان داخل این کشورها صورت می‌گیرد.

ابراهیمی خاطرنشان کرد: محدودیت‌های ایجاد شده برای تجارت مربوط به ایران نیست و کشورهای منطقه سایر مرزها و ترددهای خود را به همین شکل محدود کرده اند و باید امیدوار بود با عبور از کرونا بار دیگر تجارت به روال عادی خود بازگردد.

به گزارش ایسنا، با شیوع کرونا در ایران از روزهای ابتدایی اسفند، تعدادی از کشورهای همسایه مرزهای مشترک خود با ایران را بستند. در هفته‌های بعد با رسیدن کرونا به این کشورها، عملا تداوم رفت و آمد ناممکن شد.
ترکیه، پس از چین و عراق، جز اصلی‌ترین شرکای تجاری ایران به شمار می‌رود.

لینک کوتاه: asriran.com/00320P

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: ترکیه تجارت ایران و ترکیه مرزهای مشترک دو کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۴۰۲۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اولین نتایج سفر اردوغان به عراق/ تشکیل ستاد عملیات مشترک بین آنکارا و بغداد

به گزارش خبرآنلاین یاشار گولر، وزیر دفاع ترکیه، از توافق عراق و ترکیه برای تأسیس ستاد عملیات مشترک خبر داد.

به گزارش «آناتولی»، گولر گفت: با همکاری یکدیگر می‌بینیم که چه کارهایی می‌توانیم بکنیم و بعد از آن مسؤولیت‌های این ستاد مشخص خواهد شد.

به نقل از ایسنا این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که روز دوشنبه رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، در سفری رسمی به بغداد و اربیل رفت.

در این سفر چندین توافق‌نامه و یادداشت تفاهم در بخش‌های گوناگون میان ۲ کشور امضا شد و موضوع مبارزه با پ.ک.ک. از محورهای اصلی مذاکرات ۲ طرف بود.

ترکیه سال‌ها است که به بهانه مبارزه با پ.ک.ک. با نقض حاکمیت ارضی عراق مناطق گوناگون این کشور را هدف بمباران قرار می‌دهد و چندین پایگاه نظامی در خاک عراق راه‌اندازی کرده است.

عراق بارها به این اقدامات اعتراض کرده است.

از سوی دیگر ترکیه تاکنون بارها اعلام کرده که در پی ایجاد «منطقه امن» در عمق ۳۰-۴۰ کیلومتری خاک عراق است.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898947

دیگر خبرها

  • رایزنی برای تبادلات مالی و بانکی میان ایران و آفریقا
  • راهیابی نمایندگان اتاق بازرگانی ارومیه به هیات رئیسه اتاق مشترک ایران و ترکیه
  • روایت رسانه‌های پاکستانی از دستاورد‌های اولین سفر رئیس جمهور به اسلام آباد
  • امضای 5 سند همکاری مشترک میان مقامات ایران و سریلانکا
  • امضای اسناد و تفاهم‌نامه‌های مشترک میان ایران و سریلانکا
  • امضای ۵ سند همکاری مشترک میان مقامات ایران و سریلانکا
  • تأکید ایران و پاکستان بر اهمیت همکاری در حوزه انرژی ازجمله خط لوله گازی آی‌پی
  • هدفگذاری تهران_اسلام آباد برای رشد ۵ برابری تبادلات تجاری 
  • اولین نتایج سفر اردوغان به عراق/ تشکیل ستاد عملیات مشترک بین آنکارا و بغداد
  • رسمی شدن هر گونه تجارت غیررسمی میان ایران و پاکستان