Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-04-26@19:42:29 GMT

خط قرمزهایی که فیلم ها را جذاب تر می کنند!

تاریخ انتشار: ۲۲ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۵۴۳۰۱۷

خط قرمزهایی که فیلم ها را جذاب تر می کنند!

در سینما و تلویزیون فیلم ها و سریال های مختلفی بوده اند که در آنها به نقد و چالش پرداخته شده یا در برخی موارد تابوشکنی صورت گرفته. هر کدام از این آثار، زمان اکران یا زمانی که روی آنتن رفته اند با اما و اگرهای زیادی روبرو شدند. موضع گیری های زیادی درباره شان شد و دهان خیلی ها به خاطر این که آنها توانسته اند مجوز اکران پیدا کنند یا روی آنتن تلویزیون بروند، از تعجب باز ماند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

درمورد تاثیری که وجود خط قرمز و ممیزی بر جذابیت یک اثر می گذارد با جامعه شناسان گفت و گو کردیم که در ادامه می خوانید.

امیر محمود حریرچی، جامعه شناس، در گفت و گو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا درمورد دلیل حساسیت مردم به خطوط قرمز گفت: زمانی که در جامعه شفافیت وجود نداشته باشد و همه چیز سانسور شود کنجکاوی مردم برای کسب اطلاعات و اخبار گوناگون بیشتر می شود. مثلا مسائلی که در حاشیه اتفاق می افتد و ما از آنها به عنوان افشاگری یاد می کنیم برای مردم جذاب است. کسب آگاهی یک نیاز برای مردم است و اگر ما اخبار را با شفافیت به گوش مردم نرسانیم آنها برای کسب آن دچار عطش می شوند.

وی ادامه داد: در کشورهای خارجی در مورد مسائل روزمره کشورشان میزگردهایی تشکیل می دهند و درموردشان صحبت می کنند اما در کشور ما نه تنها اینگونه نیست حتی خود صدا و سیما هم حاشیه ساز است. برای مثال یکی از ضعف های اخیر صدا و سیما پوشش دقیق دادگاه محمدعلی نجفی بود. این موضوعات یک عدم اعتماد در مردم به وجود می آورد. اگر رسانه ملی گزینشی برخورد کند مردم گزینه ای جز اینکه به سراغ خط قرمز بروند ندارند.

این جامعه شناس در مورد علاقه مردم به فیلم ها و سریال های خشن  بیان داشت: جامعه ما به لحاظ اخلاقی رو به نزول است. انسان هایی که هر روز در جامعه در حال پرخاشگری هستند طبیعتا فیلم هایی که سازگار با رفتارشان باشد را انتخاب می کنند. متاسفانه الان کودکان ما  به راحتی به انواع و اقسام مدیا دسترسی دارند و می توانند هر فیلمی در هر ژانری را ببینند.

حریرچی در ادامه افزود: جامعه ما به دلیل وضعیت اقتصادی در شرایط مناسبی قرار ندارد. مردم متوقع شدند و هر کس می خواهد پول بیشتری به دست بیاورد تا زندگی شا را بگذراند. این دغدغه ها باعث شده پرخاشگر شوند و زود از کوره در بروند. همین مسائل ذائقه و سلیقه مخاطب را تغییر می دهد و اینگونه می شود که اگر فیلمسازی محتوای خشن بسازد بیشتر می فروشد.

این استاد دانشگاه در پایان اظهار داشت: متاسفانه در شرایط کنونی بدی که مردم جامعه قرار دارند، بین فیلمسازان رقابت به وجود آمده که هر کسی فیلمی بسازد که الفاط رکیک تر، رفتارهای خارج از عرف، خشن و... در آن وجود داشته باشد موفق تر است و از نظر گیشه بهتر می فروشد. به طور کلی سقوط اخلاق در جامعه باعث رونق گرفتن چنین فیلم ها و سریال هایی شده است.

فیلمسازان خطوط قرمز جامعه را نشانه گرفتند

محمدعلی اَلستی، جامعه شناس ارتباطات و استاد دانشگاه با اشاره به تاثیر وجود ممیزی ها در جذابیت یک موضوع گفت: در روانشناسی یک اصل کلی وجود دارد که حتی در قرآن کریم هم اشاره شده است. این اصل می گوید هر چقدر انسان را از کاری منع کنی؛ شور و شوق و عطش آن برای رفتن به سمت آن موضوع بیشتر می شود.

وی در ادامه افزود: این یک مسئله ذاتی است که انسان دوست دارد رفتار یا الفاظی که در جامعه و مجالس عمومی ممنوع است یا به عبارتی سانسور شده را ببیند و بشنود. به همین دلیل ناخودآگاه علاقه دارد به سمت ممیزی ها و خطوط قرمز برود.

این جامعه شناس تصریح کرد: در جامعه ما عوامل کنترل کننده در حوزه های سیاسی، عقیدتی، اجتماعی و... بسیار وجود دارد. این کنترل کننده ها علاوه بر اینکه در تولید آثار محدودیت ایجاد می کنند، در مردم عطش هم به وجود می آورند.

الستی ادامه داد: این ضمیر ناخودآگاه در مردم باعث شده فیلمسازان از آن استفاده کنند. به همین دلیل هر فیلمی که خطوط قرمز را رد کند و ممیری ها را زیر پا بگذارد بیشتر مورد استقبال مردم قرار می گیرد. در نتیجه مخاطب شور و شوق کاذب پیدا می کند که به سمت آنها برود.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: تلویزیون سینما نوروز 99 فرهنگی جامعه شناس خطوط قرمز فیلم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۴۳۰۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کارگران تقویت کننده پایه‌های اقتصادی کشور محسوب می‌شوند

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله عبدالکریم عابدینی در خطبه‌های این هفته نماز جمعه شهر قزوین که در مسجدالنبی (ص) برگزار شد اظهار کرد: شکر نعمت به عنوان یکی از جلوه‌های تقوای الهی باعث افزایش نعمت می‌شود.

وی با بیان اینکه شکر نعمت باعث افزایش بصیرت می‌شود افزود: اگر وجودمان را در معصیت به کار گرفتیم و ناشکری کردیم، خدا نعمت‌هایش را تبدیل به نقمت می‌کند، پس همواره باید شکر نعمت‌های خدا را به جا بیاوریم.

امام جمعه قزوین با بیان اینکه شکست‌های پی در پی دشمنان در برابر ملت ما نیز یکی از نعمت‌های خدا است و باید آن را شاکر باشم، ادامه داد: آمریکا و همراهان او در برابر ملت ایران شکست خورده‌اند.

وی با بیان ین که امریکایی هایی در طول حیات انقلاب اسلامی در منطقه مدام شکست خورده‌اند، ادامه داد: شکست در عراق و افغانستان و در سوریه نیز باعث شد تا امریکایی‌ها طعم شکست و ذلت را بچشند.

آیت الله عابدینی با اشاره به فرارسیدن روز معلم و سالروز شهادت شهید مطهری تاکید کرد: هرکسی آثار شهید مطهری را مطالعه کند دیگر نمی‌تواند آنها را کنار بگذارد و آثار این شهید علاوه بر اینکه پاسخگوی سوالات عقل و منطق است، قلب و درون انسان را راضی و قانع می‌کند.

وی با اشاره به فرارسیدن سالروز صدور فرمان هشت ماده‌ای مبارزه با فساد از سوی رهبر حکیم انقلاب اسلامی ادامه داد: جامعه‌ای که دچار فساد شود نمی‌تواند قرآنی باشد.

امام جمعه قزوین با اشاره به سفر رئیس جمهور به پاکستان ادامه داد: این سفر بدون شک زمینه برقراری امنیت در مرزهای دو کشور را فراهم کرده و تروریست‌ها به پایان نزدیک می‌شوند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه مشکلات کارگران از سر راهشان برداشته شود، گفت: کارگران بخش اعظمی از جامعه را تشکیل می‌دهند و باید تلاش کنیم تا مشکلات کارگران و خانواده‌های آنان مرتفع شود.

آیت الله عابدینی با بیان اینکه اصلی ترین رکن جامعه برای استقلال کارگران هستند، عنوان کرد: کارگران تقویت کننده پایه‌های اقتصادی کشور محسوب می‌شوند.

وی با بیان اینکه در سالروز فتح اندلس هستیم بیان کرد: دشمن تلاش کرد تا با فساد، بی حیایی، بی حجابی و بی بندوباری در بین جوانان عزت و اقتدار مسلمانان در این منطقه از بین برود.

امام جمعه قزوین با تقدیر از نیروی انتظامی، دستگاه قضا و بسیج برای تلاش‌های صورت گرفته در حوزه حجاب و عفاف گفت: رفتار همراه با احترام و کرامت با بانوان برای ترویج حجاب بسیار ارزشمند و اثرگذار است.

وی در پایان یادآور شد: عفاف و حجاب نشان استقلال، عزت و سربلندی، فرهنگ متعالی، پاکدامنی و پایگاه معنوی برای پرورش نسل‌های افتخارآفرین است و همه باید جامعه خودمان را جامعه‌ای آبرومندانه قرار دهیم.

کد خبر 6089196

دیگر خبرها

  • پرداخت ۸۰۰ میلیاردی تسهیلات اشتغالزایی به عشایر لرستان
  • ترکیه به تلاش برای توقف جنگ وحشیانه علیه غزه ادامه می دهد
  • کارگران تقویت کننده پایه‌های اقتصادی کشور محسوب می‌شوند
  • سفر رییس جمهور به پاکستان و سریلانکا با برکت بود
  • شهدا بهترین الگوی جامعه هستند/ برای ادامه راه انقلاب به یاد و راه شهدا نیاز داریم
  • ساخت و ساز غیرمجاز خط قرمز مدیریت شهری مشکین‌دشت
  • فیلم| لحظاتی از جذاب‌ترین و تکنیکی‌ترین گل‌های تاریخ فوتبال
  • رکورد جذاب: سرمربی اورتون به آنچلوتی رسید
  • گل های جذاب لحظه ثانیه های آخری تیم ملی انگلیس در طول تاریخ / فیلم
  • تصاویری جذاب از معرفی تسلا مدل ٣ پرفورمنس ٢٠٢۴