Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-05-07@03:59:43 GMT

شباهت ۸۰ درصدی میان ویروس سارس و کووید-19 وجود دارد

تاریخ انتشار: ۲۲ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۵۴۳۴۲۱

شباهت ۸۰ درصدی میان ویروس سارس و کووید-19 وجود دارد

به باور کارشناسان ژنتیک ۸۰ درصد بین ویروس سارس کوو-۲ که باعث کووید-19 شده 80 درصد مشابهت وجود دارد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، کارشناسان گروه ژنتیک در پژوهشگاه رویان معتقدند ژنتیک ۸۰ درصد از حوالی‌های ویروس سارس کوو-۲ که باعث کووید-19 شده با هم مشابه هستند.

کارشناسان در پاسخ به این سؤال که آیا ویروس کرونا دست‌کاری شده است یا خیر می‌گویند برای اینکه به این سؤال پاسخ قطعی داده شود تحقیقات دقیقی لازم است، ولی می‌توانیم شواهدی را که وجود دارند در کنار هم قرار دهیم و حدس نزدیک به یقینی در این زمینه داشته باشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر پایه این اظهارنظرهای علمی می‌توان گفت داستان از این قرار بود که اولین بار مقاله‌ای در یک مجله پزشکی معتبر در سال ۲۰۱۵ چاپ شد که ادعا کرده بود ویروسی با دست‌کاری ژنتیکی تولید شده که می‌تواند بیماری‌زایی بالایی داشته باشد، ولی از حدود دسامبر ۲۰۱۹ وقتی ویروس سارس کو-2 که باعث کووید-19 می‌شود را در ووهان چین داشتیم اولین گمانه‌زنی‌ها این بود که آیا این دست‌کاری همان ویروس است یا خیر. در این مورد می‌شود گفت تقریباً ۸۰ درصد حوالی‌های این دو ویروس با هم مشابه هستند یعنی فقط ۲۰ درصد تفاوت دارند.

در حال حاضر بحث بر سر این است که وقتی یکی از مهم‌ترین نواحی این ویروس را بررسی می‌کنیم تفاوت‌های زیادی را در آن می‌بینیم و وقتی ساختار ویروس را نیز برسی می‌کنیم می‌بینیم که بخشی از آن از ویروس سارسی است که قبلاً گزارش‌شده و حتی یک بخشی از آن از ویروس اچ‌آی‌وی است. این قضیه نشان می‌دهد که این ویروس با یک احتمال خیلی خیلی پایینی کاملاً از طریق جهش‌های طبیعی اتفاق افتاده باشد و همچنین می‌تواند کاملاً دست‌کاری شده باشد یعنی هر دو احتمال وجود دارد.

این را باید افزود که اگر قرار بود به‌صورت طبیعی اتفاق می‌افتاد ممکن بود در طی سال‌های متوالی این جهش‌ها روی‌هم تجمیع می‌شد و چنین ویروسی شکل می‌گرفت و اگر قرار بود با دست‌کاری ژنتیکی این اتفاق می‌افتاد در فاصله زمانی کوتاه‌تری شکل می‌گرفت.

انتهای پیام/4145

منبع: آنا

کلیدواژه: ژنتیک کرونا سارس رویان کرونا نگیریم ویروس سارس دست کاری کووید 19 ۸۰ درصد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۴۳۴۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۱۶ درصدی تولید فولاد ایران در فصل نخست ۲۰۲۴

به گزارش خبرگزاری مهر، انجمن جهانی فولاد در آخرین گزارش خود تولید فولاد جهان را در فصل نخست سال ۲۰۲۴ میلادی (ماه‌های ژانویه تا مارس) اعلام کرد؛ بنا بر آمار این انجمن در فصل نخست سال ۲۰۲۴، ۴۶۹ میلیون و ۱۰۰ هزار تن فولاد در جهان تولید شد که ۱۶۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تن از این میزان مربوط به ماه سوم این سال (مارس) بود.

تولید فولاد جهان در فصل نخست سال ۲۰۲۴ نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۰.۵ درصد افزایش داشت و تولید ماه مارس امسال نسبت به ماه مارس سال گذشته ۴.۳ درصد کاهش داشت.

همچنین تولید فولاد ایران در فصل نخست سال ۲۰۲۴، ۷ میلیون و ۶۰۰ هزار تن و ۱۶.۳ درصد بیشتر از سه ماهه اول سال ۲۰۲۳ بوده است. ایران در ماه مارس ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تن فولاد تولید کرد.

چین در این مدت ۲۵۶ میلیون و ۶۰۰ هزار تن فولاد تولید کرد با این حال تولید آن نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱.۹ درصد کاهش داشت. طی این مدت علاوه بر چین تولید فولاد در ژاپن، آمریکا، روسیه و کره جنوبی هم نسبت به مدت مشابه سال پیش کاهشی بود.

در فصل اول سال ۲۰۲۴ میلادی چین، هند، ژاپن، آمریکا، روسیه، کره جنوبی، آلمان، ترکیه، برزیل و ایران به ترتیب رتبه‌های یک تا ۱۰ بزرگ‌ترین تولیدکنندگان فولاد جهان را در اختیار داشتند.

در میان ۱۰ کشور یادشده بیشترین رشد تولید فولاد در سه ماهه نخست امسال نسبت به سه ماهه نخست پارسال در ترکیه رقم خورد؛ این کشور در ژانویه تا مارس ۲۰۲۴، ۲۸.۴ درصد فولاد بیشتری نسبت به ماه‌های مشابه در سال ۲۰۲۳ تولید کرد. تولید هند نیز در این مدت ۹.۷ درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته بود.

کد خبر 6096170

دیگر خبرها

  • پیشرفت کاری ۳۵ درصد مسکن ملی شهرستان ملایر
  • افزایش ۲۵ درصدی تردد خودرو بین استانی در بوشهر
  • افزایش ۱۰ درصدی حجم آب سد‌های کردستان
  • ۶۵ درصد مخازن سد‌های کشور پر شده است
  • برخورداری ۹۳ درصدی روستاهای شهرستان آزادشهر از طرح هادی
  • صادرات ۹۰ درصدی محصولات خام پتروشیمی ایران به چین
  • تغییرات آب و هوایی می‌تواند منجر به افزایش ویروس‌هایی مانند کووید شود
  • بررسی عملکرد نماگر‌های بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت
  • کاهش ۹ درصدی بارش‌ها در کشور
  • افزایش ۱۶ درصدی تولید فولاد ایران در فصل نخست ۲۰۲۴