Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جماران؛ جلسه اضطراری «اوپک پلاس» به دلیل مخالفت مکزیک با توافق سایر اعضا برای کاهش ۱۰ میلیون بشکه‌ای تولید نفت خام بدون صدور بیانیه پایان یافت.

به گزارش خبرگزاری تاس روسیه به نقل از منابع آگاه، هرچند مکزیک از گفت‌ وگوها کنار کشید اما توافق برای کاهش تولید ۱۰ میلیون بشکه در روز به قوت خود باقی است و قرار است تلاش‌ها برای متقاعد کردن آن کشور ادامه پیدا کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این نشست به دلیل شیوع کرونا به صورت ویدیوکنفرانس برگزار شد و بیش از ۱۰ ساعت به طول انجامید که بخش قابل توجهی از مذاکرات به تلاش برای همراه کردن مکزیک با این توافق سپری شد.

کشورهای اوپک و غیراوپک که گروه موسوم به اوپک پلاس را شکل داده‌اند، عصر پنجشنبه جلسه خود را به منظور بهبود وضع بازار نفت و کمک به ثبات قیمت آن در بحبوحه شیوع کرونا آغاز کردند و تا صبح جمعه به مذاکرات خود ادامه دادند.

اعضای اوپک پلاس توافق کردند که از اول می تا پایان ژوئن (۱۲ اردیبهشت تا دهم تیر) تولید نفت خام را به میزان ۱۰ میلیون بشکه در روز کاهش دهند.  

این رقم از اول ماه ژوئیه (یازدهم تیر) به هشت میلیون بشکه کاهش یافته و تا پایان سال جاری ۲۰۲۰ این روال ادامه خواهد داشت.

طبق این توافق، همچنین از اول ژانویه ۲۰۲۱ تا پایان آوریل ۲۰۲۲ این رقم تغییر خواهد کرد و به ۶ میلیون بشکه می‌رسد.

«بیژن نامدار زنگنه» وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران پنجشنبه شب گفت: ایران، ونزوئلا و لیبی در کنفرانس اوپک پلاس از کاهش تولید نفت معاف هستند.

«روسیو ناهله» وزیر انرژی مکزیک تنها کشوری بود که سرسختانه با این توافق مخالفت و جلسه ویدیوکنفرانس را ترک کرد. مکزیک با میزانی که برای کاهش نفت آن کشور در نظر گرفته شده بود، مخالف کرد.

تاس به نقل از منابعی گزارش داد: توافق حاصله با در نظر گرفتن ملاحظاتی حفظ می‌شود اما تلاش خواهیم کرد تا روز جمعه (امروز) در چارچوب مذاکرات گروه ۲۰ مکزیک را متقاعد کنیم.

در پایان ویدیوکنفرانس اوپک پلاس بیانیه‌ای صادر نشد و یک منبع دیگر که نامش فاش نشده است به تاس گفت که گفت‌ وگوهای اوپک پلاس ادامه خواهد داشت.

خبرگزاری روسی اسپوتنیک نیز نوشت که تلاش‌ها برای بازگرداندن مکزیک به توافق کاهش تولید نفت در چارچوب نشست روز جمعه وزرای انرژی گروه ۲۰ ادامه خواهد یافت.  

این خبرگزاری به نقل از منابع خود نوشت که مکزیک درباره گفت‌وگوی دوباره در خصوص کاهش تولید نفت خود قولی نداده است.

برخی منابع رسانه‌ای اعلام کردند که عربستان و روسیه متعهد شدند تا هر دو کشور مجموعاً پنج میلیون بشکه از تولید خود بکاهند و ۲۱ عضو دیگر اوپک پلاس نیز مجموعاً پنج میلیون بشکه دیگر از تولید خود را کاهش دهند.

این گروه ۲۳ عضوی خواهان کاهش پنج میلیون بشکه‌ای سایر کشورهای نفتی شده است؛ خصوصاً روسیه که بر مشارکت کشورهای دیگری همچون آمریکا و نروژ در طرح کاهش تولید تأکید کرده بود.

برخی منابع رسانه‌ای گزارش داده بودند که اجرای توافق اوپک پلاس به موافق کشورهایی مانند آمریکا با کاهش تولید نفت خود بستگی دارد اما رویترز به نقل از منبع که نامش را منتشر کرد، نوشت که اوپک پلاس بدون همراهی کشورهای دیگر میزان تولید خود را کاهش خواهد داد.

این در حالی است که خبرگزاری روسی اسپوتنیک گزارش داده بود: تصمیم نهایی اوپک پلاس در مورد عرضه نفت به نتایج جلسه آنلاین وزرای انرژی گروه ۲۰ در روز جمعه بستگی دارد.

مانع مکزیکی در برابر توافق بزرگ اوپک پلاس برای کاهش ۱۰ میلیون بشکه نفت 

کشورهای اوپک و غیراوپک که در گروهی به نام اوپک پلاس گردآمده‌اند سرانجام پس یک جلسه مجازی طولانی و نفس‌گیر به توافقی بزرگ برای کاهش تولید نفت خام و کمک به بهبود بازار متلاطم آن دست یافتند اما مکزیک در برابر نهایی شدن آن مانع ایجاد کرد.

به گزارش بامداد جمعه فایننشال تایمز، اعضای اوپک پلاس توافق کردند که از اول می تا پایان ژوئن (۱۲ اردیبهشت تا دهم تیر) تولید نفت خام را به میزان ۱۰ میلیون بشکه در روز کاهش دهند.  

این رقم از اول ماه ژوئیه (یازدهم تیر) به هشت میلیون بشکه کاهش یافته و تا پایان سال جاری ۲۰۲۰ این روال ادامه خواهد داشت.  

طبق این توافق، همچنین از اول ژانویه ۲۰۲۱ تا پایان آوریل ۲۰۲۲ این رقم تغییر خواهد کرد و به ۶ میلیون بشکه می‌رسد.

به نوشته فایننشال تایمز، عربستان و روسیه توافق کردند که هر دو کشور مجموعا پنج میلیون بشکه در روز و سایر کشورهای اوپک پلاس نیز پنج میلیون بشکه از تولید خود را کاهش دهند.  

بنا بر این گزارش، اوپک پلاس همچنین از گروه ۲۰ خواست تا آنها نیز روزانه پنج میلیون بشکه از تولید خود را کاهش دهند.

برخی منابع رسانه‌های اعلام کردند که احتمالا جزئیات بیشتر این توافق پس از نشست روز جمعه وزاری گروه ۲۰ منتشر خواهد شد.

هنگامی که جلسه در جریان بود رسانه‌ها گزارش‌های مختلفی در ارقام احتمالی مورد توافق منتشر کرد. وال استریت ژورنال و رویترز از تلاش کشورها برای کاهش ۲۰ درصدی و بلومبرگ از مذاکرات برای کاهش ۱۰ درصدی تولید نفت خبر داده بودند.

پیش از برگزاری نشست پنجشنبه انتشار اخباری در مورد احتمال توافق عربستان و روسیه برای کاهش عرضه باعث شد تا بازار نفت با رشد ۱۰ درصدی قیمت‌ها در معاملات پنجشنبه همراه شود. اما طولانی شدن این جلسه موجب بروز نوسان در بهای نفت و سرانجام کاهش ۹ درصدی آن شد.

برخی رسانه‌ها خبر دادند که تولیدکنندگان بزرگ به توافق نهایی رسیدند اما مکزیک و کشورهای کوچک‌تر به دلیل مخالفت با سهمیه‌ای که برای آنها تعیین شده بود، با این توافق مخالفت کردند. این کشورها خواستار آن شدند تا عربستان و روسیه سهم بیشتری در کاهش تولید و عرضه نفت داشته باشند.

به نوشته رویترز، وزرای اوپک پلاس در آخرین مرحله تلاش کردند تا مکزیک را متقاعد کنند تا ۴۰۰ هزار بشکه بیشتر از توافقی که پیش از این وجود داشت، میزان تولید خود را کاهش دهد.  

توافق قبلی کشورهای عضو اوپک و غیراوپک (موسوم به اوپک پلاس) برای کاهش عرضه نفت در اول آوریل (۱۳ فروردین) پایان یافت و عربستان و روسیه نتوانستند در مورد یک چارچوب جدید به توافق برسند.  

اوپک پلاس در حدود دو سال و نیم گذشته مکررا توافق خود برای کاهش یک و نیم میلیون بشکه‌ای خود را تمدید کرده بود. قیمت نفت خام پس از عدم توافق اوپک با روسیه و همچنین افزایش تولید نفت عربستان که به کاهش قیمت‌ها منجر شد، بزرگ‌ترین سقوط را در ۱۸ سال گذشته تجربه کرد.

کاهش بهای نفت آنچنان سریع اتفاق افتاد که نگرانی‌هایی را نسبت به افت قیمت‌ها تا زیر ۱۰ دلار نیز به وجود آورد.

به دنبال شیوع ویروس کرونا بازارهای نفت با کاهش شدید قیمت مواجه شدند زیرا کرونا تقاضای سوخت در سراسر جهان را بشدت کاهش داد و تقریباً حمل و نقل تجاری هوایی را در سرتاسر جهان فلج کرد. همچنین با اعمال قرنطینه و محدودیت‌های ضروری برای مقابله با کرونا، خانه‌نشین شدن مردم و تعطیلی مشاغل، مصرف بنزین و گازوئیل در سراسر دنیا کاهش یافت.  

به دنبال توافق تولیدکنندگان نفت، قرار است وزرای انرژی کشورهای عضو اوپک و غیراوپک تا ساعاتی دیگر نشست آنلاین دیگری برگزار کنند.  

همچنین وزرای نفت و انرژی اعضای آفریقایی اوپک در بیانیه‌ای که پنجشنبه پیش روی تارنمای این سازمان قرار گرفت حمایت خود را از کاهش عرضه نفت اعلام کردند.

این کشورها همچنین از اعضای گروه ۲۰ خواستند تا در جریان تلاش‌ها برای ایجاد ثبات در بازار نفت و مقابله کرونا «به آفریقا کمک کنند.»

وزرای انرژی گروه ۲۰ نیز قرار است جمعه یک نشست آنلاین برگزار کنند که نفت یکی از موضوعات محوری آن است. خبرگزاری روسی اسپوتنیک گزارش داد: تصمیم نهایی اوپک پلاس در مورد عرضه نفت به نتایج جلسه آنلاین وزرای انرژی گروه ۲۰ بستگی دارد.

بلومبرگ نوشت که توافق اوپک پلاس برای احیای بهای نفت به توافق گسترده‌تر با کشورهایی همچون آمریکا بستگی دارد. بنابراین، جلسه روز جمعه گروه ۲۰ زمینه‌ای فراهم می‌کند تا دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکابه توافق اوپک پلاس پاسخ دهد. مسکو تاکید کرده است که آمریکا و سایر کشورهای خارج از اوپک پلاس نیز باید اقدامات بیشتری برای کمک به بهبود اوضاع در بازار نفت انجام دهد.

بلومبرگ در گزارش خود نوشت که اوپک پلاس از کشورهایی گروه ۲۰ می‌خواهد که پنج میلیون بشکه در روز از تولید خود بکاهند.

آمریکا از جمله کشورهایی است که تلاش کرد تا عربستان و روسیه را برای رسیدن به توافق تحت فشار قرار دهد.  

ایالات متحده آمریکا به عنوان تولیدکننده شماره یک نفت در جهان تلاش کرد توافقی صورت گیرد که از فشار بر بخش‌های صنعت نفت خود بکاهد، زیرا هزینه استخراج نفت شیل در این کشور زیاد است و تولید آن با قیمت‌های کنونی نفت دیگر سودآور نیست.

با فروپاشی قیمت‌ها، شرکت‌های نفتی آمریکا تولیدشان را کاهش دادند. آنها درهفته گذشته ۱۲.۴ میلیون بشکه در روز تولید کردند، در حالی که هفته‌های قبل از آن نزدیک به ۱۳ میلیون بشکه نفت در روز تولید می‌کردند.

طبق آخرین تخمین‌های آژانس اطلاعات انرژی ایالات متحده، در صورت ادامه این روند این میزان در روزهای آینده به ۱۱.۸ میلیون بشکه در روز کاهش می‌یابد.

زنگنه: ایران، ونزوئلا و لیبی از کاهش تولید نفت معاف هستند

"بیژن نامدار زنگنه" وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران پنجشنبه شب گفت: ایران، ونزوئلا و لیبی در کنفرانس «اوپک پلاس» از کاهش تولید نفت معاف هستند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، وزیر نفت ایران افزود: اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) کاهش تولید روزانه بین ۱۰ تا ۱۱ میلیون بشکه نفت را مورد بررسی قرار دادند.

وی گفت: دو پیشنهاد کاهش ۱۰ و ۱۱ میلیون بشکه‌ای تولید نفت از سوی اوپک و غیراوپک مطرح است.

زنگنه اضافه کرد: این اعداد، غیر از ارقامی است که قرار است از سوی کشورهایی مانند برزیل، نروژ و ایالات متحده امریکا کاهش داده شود.

وزیر نفت ایران گفت: اگر رقم کاهش تولید ۱۰ میلیون بشکه باشد سهم هر کشور کاهش ۲۲ درصدی است.

 

منبع: جماران

کلیدواژه: بودجه 99 ویروس کرونا اوپک بیژن زنگنه نفت اوپک نفت خام قیمت نفت خام بودجه 99 ویروس کرونا امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی وزرای انرژی گروه ۲۰ میلیون بشکه در روز تولید خود را کاهش عربستان و روسیه پنج میلیون بشکه میلیون بشکه ای اوپک و غیراوپک ونزوئلا و لیبی ۱۰ میلیون بشکه تولید نفت خام اوپک پلاس تولید خود ادامه خواهد توافق اوپک کاهش دهند برای کاهش بازار نفت روز جمعه عرضه نفت تا پایان وزیر نفت کاهش ۱۰ قیمت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۴۳۹۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش ۰.۰۲ درصد ی قیمت جهانی نفت

به گزارش قدس آنلاین، قیمت نفت در اولین ساعات تجارت در آسیا در روز چهارشنبه یک افزایش قیمت جزئی داشته که می‌تواند نتیجه گزارش کاهش غیرمنتظره ذخایر نفت خام آمریکا طی هفته گذشته باشد. به نظر می‌رسد توجه سرمایه‌گذاران از تنش‌های خاورمیانه دور شده است.
قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۲ سنت معادل ۰.۰۲ درصد کاهش به ۸۸ دلار و ۴۰ سنت رسید. نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا هم با ۲ سنت معادل ۰.۰۲ درصد کاهش ۸۳ دلار و ۳۴ سنت معامله می‌شود.

آمار موسسه نفت آمریکا نشان می‌دهد ذخایر نفت خام این کشور ۳.۲۳۷ میلیون بشکه در هفته منتهی به ۱۹ آوریل کاهش یافته است. این در حالیست که بسیاری از تحلیلگران انتظار یک افزایش ۸۰۰ هزار بشکه‌ای را داشتند.
تاجران منتظر اطلاعات رسمی در مورد ذخایر نفت و محصولات نفتی هستند که قرار است امروز منتشر شود.
در این بین، احتمال کاهش نرخ بهره در انگلیس و اتحادیه اروپا در ماه ژوئن افزایش یافته که می‌تواند به رشد اقتصاد و در نتیجه رشد تقاضا برای نفت کمک کند.
کپیتال ایکونومیکس طی یادداشتی اعلام کرد فعالیت تجاری در منطقه یورو و انگلیس در ماه جاری میلادی با بیشترین سرعت طی یک سال گذشته رشد داشته که حاکی از ادامه رشد اقتصاد منطقه است.
از طرف دیگر فعالیت تجاری در آمریکا در ماه آوریل تا پایین‌ترین سطح طی چهار ماه گذشته کاهش یافته است. بدین ترتیب سیاستگذاران قانع می‌شوند که لازم است نرخ بهره را جهت حمایت از اقتصاد پایین بیاورند.
با وجود تشدید حملات رژیم صهیونیستی به غزه، به نظر می‌رسد توجه تاجران تا حدی از تحولات خاورمیانه در معاملات روز چهارشنبه دور شده است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

دیگر خبرها

  • صدور اخطار برای املاکی های بدون پروانه
  • بیژن زنگنه متهم ناترازی بنزین/ احیای پالایشگاه‌سازی در دولت سیزدهم
  • نشست اضطراری در تل آویو درباره احتمال بازداشت نتانیاهو
  • نشست اضطراری در تل‌آویو درباره احتمال بازداشت نتانیاهو
  • کاهش ذخیره‌سازی‌های آمریکا قیمت نفت را افزایش داد
  • قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • برنت ۸۸ دلار و ۴۰ سنت شد
  • کاهش ۰.۰۲ درصدی قیمت جهانی نفت
  • کاهش ۰.۰۲ درصد ی قیمت جهانی نفت
  • توافق 4 کشور منطقه برای "راه توسعه" / اتصال اروپا به خلیج فارس از طریق ترکیه و عراق / مسیر ترانزیت جدید بدون ایران