Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-05-07@16:15:36 GMT

دولت و کارفرمایان به قول خود برای تعیین دستمزد عمل نکردند

تاریخ انتشار: ۲۲ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۵۴۴۷۵۳

دولت و کارفرمایان به قول خود برای تعیین دستمزد عمل نکردند

توفیقی گفت: مصوبه دستمزد 99 را امضا نکردیم. اما متأسفانه مشاهده می‌کنیم دولت و کارفرمایان از قول خود مبنی بر اینکه دستمزد کارگری کمتر از 2.8 میلیون تومان نباشد عدول کردند

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، فرامرز توفیقی، نماینده کارگران در شورای عالی کار درباره تعیین دستمزد کارگران گفت: ماده 41 قانون کار بر تورم و سبدمعیشت خانوار کارگری تأکید دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تورم 34.8 درصدی کل کشور و تورم کالا و خدمات مصرفی41.2 از سوی بانک مرکزی اعلام شده بود. برای تعیین دستمزد یک تورم 34.8 درصدی و از سوی دیگر سبد معیشت 4میلیون و940 هزار تومانی  را داشتیم، تأکید نمایندگان کارگران این بود که دستمزد باید بر اساس این دو مولفه تعیین شود. 

 وی ادامه داد:دولت برای کارمندان خود اعلام کرد که هیچ کارمندی نباید کمتر از 2.8 میلیون تومان دریافتی داشته باشد. اگر می‌خواستیم تورم 34.8درصدی را لحاظ کنیم باید نگاهی به برابری در جامعه برای کارمندان دولت می‌انداختیم،در مصوبه دولت این آمده بود که اگر درآمد کارمندی به 2.8 میلیون تومان نرسید یک آیتم با عنوان «تفاوت  تطبیق» در آن اجرایی شود تا دستمزد به 2.8 میلیون تومان برسد.در هر صورت در مصوبه دولت آمده بود که دستمزد کارمندان  نباید کمتر از 2.8 میلیون تومان باشد. که بر روی این رقم اضافه کار،نرخ بازنشستگی،سنوات و... محاسبه می‌شد.

 توفیقی بیان کرد: شورای عالی  کار تصمیم گرفته بود رقمی اعلام شود که 2.8 میلیون تومان را پوشش دهد.نمایندگان کارگران بر روی این موضوع بحثی نداشتند، بحث از آنجا آغاز شد که کارگران می گفتند، اگر قرار است 2.8 میلیون تومان لحاظ شود، آیتم حداقل دستمزد(پایه) باید چشمگیر باشد، چرا که این رقم مبنای تصمیم‌گیری افزایش حقوق  بازنشستگان تامین اجتماعی  و مبنای تصمیم‌گیری بنگاه‌های خرد کشور است. مولفه‌های دیگر را مثل نرخ «تفاوت تطبیق» که در مصوبه دولت اتفاق افتاد؛ انجام دهیم. از اینجا به بعد که کارگران این پیشنهاد را بیان کردند، مشکلات آغاز شد. تیم اقتصادی دولت نپذیرفتند که  این اتفاق بیفتد. 

 نماینده کارگران در شورای عالی کارگفت:با توجه به مخالفت دولت و  با توجه به اینکه اصالت جامعه کارگری اجازه نمی‌داد که به قانون عمل نکنیم؛ مصوبه را امضا نکردیم.از جمله پیشنهادات ما درباره اختصاص 2.8 میلیون تومان برای کارگرانی که سابقه کار ندارند یا سابقه شناور دارند، بود که موافقت نشد. اگر کارگری در بنگاهی حتی سابقه 20ساله داشته باشد به محض اینکه محل فعالیت خود را تغییر دهد مشمول نرخ پایه سنوات نخواهد شد.به همین دلیل پیشنهاداتی در این زمینه داشتیم.

 توفیقی گفت: وزارت کار طی آماری اعلام کرد که بیش از 28 درصد کارگران سابقه شناور دارند، 23 درصد هم کارگرانی داریم که سابقه ندارند. ما پیشنهاد دادیم که کاری کنیم که پایه سنوات به همه کارگران تعلق بگیرد. همچنین برای آن دسته از کارگرانی که فرزند ندارند و مشمول حق اولاد نمی‌شوند نیز پیشنهاداتی داشتیم که پذیرفته نشد. 

وی بیان کرد:مصوبه دستمزد 99 را امضا نکردیم. اما متأسفانه مشاهده می‌کنیم دولت و کارفرمایان از قول خود مبنی بر اینکه دستمزد کارگری کمتر از 2.8 میلیون تومان نباشد عدول کردند  و این اجرایی نشد. 

توفیقی گفت: بهره‌وری دستمزد و ماده 41 در دستمزد امسال اجرا نشد. دستمزد کارگران از کارمندان کمتر است و دولت و کارفرمایان به قول خود عمل نکردند. 

انتهای پیام/4141

منبع: آنا

کلیدواژه: شورای عالی کار دستمزد کارگران دستمزد 99 مصوبه دستمزد کمتر از 2 8 میلیون تومان دولت و کارفرمایان قول خود

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۴۴۷۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ساختمان سازی، بیشترین حوادث کار را در لرستان دارد

سید فرهاد ناصری نیا گفت: یکی از مهمترین وظایف و مسوولیت‌های بازرسان کار، صیانت از نیرو و بررسی علمی و فنی حوادث ناشی از کار است.

وی اظهار داشت: در این راستا بازرسی‌های دوره‌ای و موردی، ارائه آموزش ها، راهنمایی و تذکر به کارگران و کارفرمایان انجام می‌شود همچنین یکی از بهترین اقدامات و روش‌های موجود برای ایمن سازی محل کار، به روز رسانی تجهیزات و آموزش‌های لازم است.

وی تصریح کرد: سال گذشته بازرسان بیش از هشت هزار بازرسی دوره‌ای و موردی در خصوص مسائل مهم ایمنی و بهداشت کار، آگاهی نیروی انسانی نسبت به عوامل تهدید کننده در کار و شناسایی مکان‌های ناایمن در کارگاه‌ها را برای پیشگیری از حوادث انجام دادند.

مدیر کل تعاون کار و رفاه اجتماعی لرستان بیان کرد: همچنین کارشناسان این اداره کل سال ۱۴۰۲، پنج هزار و ۴۰۰ نفر ساعت آموزش‌های تخصصی و عمومی مرتبط با ایمنی و بهداشت کار را به کارگران و کارفرمایان در استان ارائه نمودند که این آموزش‌ها نسبت به سال‌های گذشته ۲۰ درصد افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه بیشترین حوادث ناشی از کار در لرستان مربوط به حوزه ساختمان سازی است اظهار داشت: مطابق ماده ۹۱ قانون کار، کارفرمایان موظف هستند برای تامین حفاظت و سلامت کارگران در محیط، وسایل و امکانات لازم ایمنی را تهیه کرده و در اختیار آنها قرار دهند و کارگران نیز ملزم به استفاده و نگهداری مناسب از تجهیزات محافظتی، بهداشت فردی و رعایت دستورالعمل‌های مربوطه در محیط کاری خود هستند.

 

باشگاه خبرنگاران جوان لرستان خرم آباد

دیگر خبرها

  • عقب‌نشینی وزارت کار از تغییر لایحه تعیین دستمزد کارگران
  • ساختمان سازی، بیشترین حوادث کار را در لرستان دارد
  • افزایش «حق مسکن» کارگران منتفی شد
  • افزایش «حق مسکن» کارگران منتفی است
  • تعیین دستمزد کارگران به مجلس واگذار می‌شود؟
  • افزایش «حق مسکن» کارگران منتفی است/ توافق حاصل نشد
  • خانه‌دار شدن کارگران واجد شرایط استان یزد با تسهیلات ارزان قیمت
  • جامعه کارگری باید مورد تکریم و احترام قرار گیرد
  • دولت رئیسی می‌خواهد کارگران را از مشارکت در تعیین دستمزدشان کنار بگذارد
  • پروژه‌ی «دولتی‌سازیِ دستمزد»