آیا کرونا عذاب الهی است؟
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۵۴۶۱۹۷
صراط:
پنجمین قسمت از برنامه تلویزیونی «راز» چهارشنبه بیستم فروردین ماه روی آنتن شبکه چهار سیما رفت. مهمان این قسمت از برنامه محمدهادی همایون استاد دانشگاه بود.
او در ابتدای سخنان خود ضمن تبریک میلاد امام زمان گفت: نیمه شعبان آغاز روز غیبت کبری امام زمان است و ۶۹ سال پس از غیبت صغری ایشان در چنین شبی، غیبت کبری آغاز شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
او با اشاره به جمله خود مبنی بر اینکه «کرونا اگر مرگ سفید نباشد، قطعاً نشانه ظهور است» که دو شب پیش به کار برده بود گفت: به نظرم ما باید بار دیگر به شکل اجتهادی به موضوعات مرتبط با مهدویت بپردازیم. تصور ما از نشانههای ظهور این است که اتفاقاتی رخ میدهد که در نهایت برایمان کارکرد امیدوارانه دارد؛ به نظرم این دیدگاه نیاز به بازنگری دارد. دقت داشته باشید که لازمه امیدوارشدن این است که بتوانید تطبیق بدهید؛ اگر نتوانید تطبیق بدهید امیدواری معنایی ندارد. من در آن جلسه درباره یک بحث نظری صحبت کردم و آن هم این است که اگر بخواهیم ظهور را ذیل قیامت فهم کنیم و قیامت را صحنهای بدانیم که همه چیز آشکار میشود، ماجرا کمی عوض میشود. برهمین اساس هر اتفاقی که باعث آشکار شدن صحنه شود میتواند نشانهای از ظهور باشد. در حقیقت هر چیزی که صحنه را روشن و ظاهر میکند ما را به سمت ظهور میبرد تا در نهایت به ظهور به معنای مطلق آن در قیامت برسیم. البته این به معنای تعیین وقت برای ظهور و نزدیکدانستن آن نیست. نزدیک بودن همیشه وظیفه ما بوده است اما به معنای تاریخی آن نیست.
تأثیرگذاری بیماری کرونا بر نظام جهانی
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا کرونا عذاب الهی است یا خیر، گفت: به نظرم نمیتوان کرونا را عذاب دانست چرا که عذاب بر امتهایی میآید که با آنان اتمام حجت شده است و در آن زمان است که که مسئله رجعت پیش میآید. واقعیت این است که ایتالیا و مردم ایتالیا مستکبر نیستند. ما با یک حزب شیطان و یک استکبار جهانی در عالم مواجه هستیم اما لزوماً همه کشورها و مردم آنان ذیل آن قرار نمیگیرند که بخواهند عذابی را تحمل کنند. اینها توجهاتی است که از سوی خداوند داده میشود و هر چه قدر از خداوند دور شده باشیم تلنگرهایی به ما زده میشود که دوباره به خط برگردیم و شاید به همین دلیل هم هست که برایمان سخت است. ما به نوعی زندگی دورشونده از خداوند عادت کردهایم و حالا میخواهیم دوباره به راه او برگردیم و به همین دلیل شر تلقی میکنیم. بنابراین میتوان این اتفاق را یک نوع رحمت دید. اینکه مردم ایتالیا شایسته این شدند که زودتر در معرض این ابتلاء قرار بگیرند شاید یک وجه مثبت برایشان باشد.
وی تاکید کرد: قرآن کریم در این مورد این وضعیت میگوید که مردم فوج فوج داخل دین خداوند میشوند. این نوع حرکت و ورود مردم به دین خداوند نشانه مثبتی است که لازمه آن این است که ابتلاعاتی به وجود آید و آزمونی برای تمدن است. معتقدم که تمدن غرب در حال پس دادن امتحان بزرگی است که نشان بدهد میتواند از پس چنین جریانی بربیاید یا تمدنهای دیگری هستند که بتوانند جای آن را بگیرند.
او با اشاره به تأثیرگذاری بیماری کرونا بر نظام جهانی گفت: اگر بخواهیم روی بیماری کرونا متمرکز شویم باید به چند نکته دقت داشته باشیم؛ اول میزان کشتاری است که دارد، ما باید متوجه باشیم که مرگ یک انسان هم دردناک است اما کشتار این بیماری اصلاً در قد و قواره اتفاقات قبلی مثل جنگ جهانی دوم نبوده است. اتفاقی که افتاده است این است که جهان به شدت به هم پیوسته شده و مسئلهای که باعث بزرگ شدن کرونا شده است همین موضوع است. موضوع دوم نگرانی است که به وجود آورده است که میتواند نوعی خوف و ترس باشد. قسمت سوم هم کار رسانهای است که بسیار تأثیرگذار است. به نظرم کار رسانهای، این ویروس را چند برابر بزرگ کرده است و احتمالاً چیزی در پشت آن قرار دارد.
انقلاب اسلامی وظیفه ما را در عصر غیبت مشخص کرده است
این استاد دانشگاه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه وظیفه شخص منتظر در عصر غیبت چیست، گفت: به نظرم خداوند لطف بزرگی را شامل حال ما کرده و اینکه چه باید بکنیم را به حالت نظم برایمان درآورده است. از انقلاب اسلامی به بعد مشخص شد که ما هم در ظهور مؤثر هستیم و خودمان باید به این سمت برویم. به نظرم برای رفتن به سمت ظهور تکلیف همه معلوم است و هر کس میداند چه باید بکند. بنابراین وقتی با جریان انقلاب اسلامی پیش میرویم به نظر میرسد که وظیفهمان برای منتظر بودن را به درستی انجام میدهیم.
استکبار جهانی اهمیت مهدویت را میداند و برای مقابله با آن تلاش میکند
وی در مورد تفاوت نگاه تمدن غربی و اسلامی نسبت به مساله مهدویت گفت: به نظرم اول باید در خود کشورهای غربی بین دو جریان تفاوت بگذاریم؛ یکی باورهایی است که در بین مردم وجود دارد و معلوم نیست تحریف شده است یا خیر. بحث دیگر هم کسانی است که ما آنان را حزب استکبار نامگذاری میکنیم. آنان به آخرالزمان به معنای آن چیزی که ما معتقدیم اعتقاد ندارند. منظورم این است که اعتقاد آنان متفاوت است و چون میدانند که چه اتفاقی قرار است بیفتد تلاش میکنند تا جلویش را بگیرند. به عبارت بهتر میدانند که ظهور چیست و چه کارکردی دارد اما چون مطابق با منافعشان نیست اصل موضوع را عوض میکنند. جریان انقلاب اسلامی دنیا را به سمت مسیری جدی در زمینه ظهور میبرد و آنان میخواهند با اقدامات خود نگذارند این اتفاق رخ بدهد. بنابراین میتوان گفت که با افرادی روبهرو هستیم که معتقدند اما تصویر درستی ندارند و در نقطه مقابل کسانی که کاملاً میدانند چه خبر است و در حال مقابله با آن هستند. در برابر آنان جریان حزبالله قرار دارد که هم معتقد است، هم تصویر درستی دارد و هم در مسیر آن حرکت میکند.
همایون در مورد گروههای به ظاهر مسلمان اما شیاد در موضوع مهدویت گفت: یک زمانی تصور ما این بود که صهیونیسمها فقط یهودی هستند و لابی قدرتمندی در آمریکا دارند و … اما در اصل اینگونه نیست و خود آمریکا شیطان بزرگ است. بنابراین صهیونیسمها فقط یهودی نیستند و حتی در مسیحیت نیز نفوذ کردند که نمونههای آن را در زمان جرج بوش دیدید. حال ادعای بعدی این است که صهیونیسم مسلمان هم داریم؛ جریان داعش و وهابیت و… کاملاً اثبات کرد که صهیونیسم مسلمان هم داریم. وقتی همه دیدند که مجروحان داعشی برای درمان به اسرائیل میروند همه فهمیدند که ماجرا از چه قرار است و رابطهها مشخص شد. حال میخواهم بگویم که صهیونیسم شیعه نیز داریم و این همان مفهومی است که تحت عنوان شیعه انگلیسی داریم. این جریان چه اشتراکاتی با صهیونیسم دارد؟ این جریان کاملاً برنامهریزی شده است. بنابراین برای اینکه در این زمان فریب نخوریم و الکی به دنبال کسی راه نیفتیم باید منطبق بر جریان انقلاب اسلامی و به ویژه ولایت فقیه باشیم. یعنی هر کس ادعایی کرد باید در این مسیر امتحانش کرد.
او در مورد اهمیت مسئله ولایت فقیه و محوریت آن گفت: دقت داشته باشید که ما وظیفه داریم در زمان غیبت به علما رجوع کنیم؛ در اینجا یک سوالی وجود داشت و آن هم این بود که در بین این نظام علمایی آیا سازماندهی وجود دارد؟ اشخاص مختلف پاسخهای مختلفی دادند، صوفیه، باب و … هر کدام کسی را به عنوان قطب این نظام معرفی کردند اما هیچکس نتوانسته بود پاسخ درستی به این سوال بدهد تا زمانی که نظریه ولایت فقیه برجسته شد. این ایده از سالها قبل وجود داشت و امام خمینی آن را اجرا کرد.
او در پایان گفت: در این ایام خانهنشینی باید فضای خانواده را صمیمی کرد. کرونا فرصتی است که ما بیشتر در خانه باشیم و به کارهایی نظیر مطالعه روی بیاوریم.
منبع: صراط نیوز
کلیدواژه: عذاب الهی استاد دانشگاه بیماری کرونا صراط انقلاب اسلامی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.seratnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «صراط نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۴۶۱۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
تجلیل از خانواده شهدای مدافع سلامت در هفته سلامت
حمید صاحب مدیرکل سلامت شهرداری تهران در مراسم تجلیل از خانواده شهدای مدافع سلامت در هفته سلامت گفت: در جوامع چالشهایی پیش میآید که با ایثار و از جان گذشتگی میتوان آن را پشت سر گذاشت.
حمید صاحب افزود: ارائه خدمت بدون ایثار و گذشت میسر نبود و جان بر کفان سلامت خدماتی را ارائه کردند که بی بدیل بود و مردم و خاطره جمعی آنان هرگز این ایثار را فراموش نمیکنند.
وی ادامه داد: به این ایثار افتخار میکنیم. هویت ما همین ایثار و از خود گذشتگیها است. ما همه هویت و شخصیت خود را از این ایثار میگیریم. در این راستا در شهرداری و وزارت بهداشت این پیمان را میبندیم که مسیر شهدای سلامت را دنبال کنیم.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز در این مراسم گفت: در دوران کرونا که بسیاری به دنبال حفظ خود از این بیماری منحوس بودند، کادر درمان با ایثار خود به دیگران امید به زندگی دادند.
علیرضا اولیاییمنش با اشاره به اینکه مقصد همهما باید عاقبت به خیری باشد، شهدای مدافع سلامت را نمونه بارز این عاقبت به خیری دانست و افزود: حضور ایثارگرانه کادر درمان با منش پهلوانانه سبب شد این بار پهلوانانی را بشناسیم که در قطعه ۵۰ بهشت زهرا (س) در کنار هم آرمیدهاند تا یادمان بماند که چه ایام و روزگاری را پشت سر گذاشتهایم.
وی با اشاره به اینکه کادر درمان بر اساس قولی که برای دفاع و حراست از سلامتی مردم داده بودند تا آخرین لحظه در جبهه سلامت خدمت کردند و گوهر جان خود را در این راه هدیه کردند، افزود: شهدای مدافع سلامت با صداقت در جبهه سلامت خدمت کردند. این نعمت بزرگی است که شهدای ما عاقبت به خیر شدند. در زمانه سخت مانند دوره کرونا تشخیصها سخت میشود و امتحانهای الهی عیار مردانگی و پهلوانی را نشان میدهد.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه ایثار کادر درمان در دوره کرونا بی نظیر بود، ادامه داد: در دورهای که روزانه ۷۰۰ فوتی داشتیم برخی شهدای مدافع سلامت حاضر نبودند از بیمارستان خارج شوند و حتی به دیدار خانواده خود نرفتند. اما بدون اینکه خانواده و عزیزان خود را ببینند به شهادت رسیدند که چنین ایثاری بی نظیر است.
اولیاییمنش با قدردانی از شهرداری تهران در حوزه سلامت در برپایی مراسم بزرگداشت مدافعان سلامت اظهار داشت: آنطور که باید و شاید از شهدای مدافع سلامت تجلیل نشده است. امیدواریم افتخار خادمی خانواده شهدای سلامت را داشته باشیم.
اخگرپور شهردار منطقه ۱۹ نیز گفت: شهدای مدافع سلامت بودند که نزدیکتر از هر برادر و خواهری در دوران کرونا در کنار بیمار بودند و در راستای سلامت جامعه تلاش کردند. ما باید این شهدا را تکریم و یاد آنان را پاس بداریم.
در این مراسم با اهدای لوح از خانواده شهدای مدافع سلامت تجلیل شد.
باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی شهری