Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک استاد اخلاق با بیان اینکه غیبت امام زمان(عج) نشانه غضب خدا است، یکی از راه‌های نجات از این غضب، انتظار و دیگری پناه بردن به رحمت واسعه خدا، امام حسین (ع) است.

به گزارش خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان، حجت‌الاسلام والمسلمین «محمدباقر علوی تهرانی» به مناسبت ماه شعبان در فضای مجازی طی سخنانی درباره مساله غیبت و نواب امام زمان(عج)، گفت: رسول اکرم (ص) فرمودند علی بن ابی‌طالب پیشوای امت من است و جانشین و حاكم امتم بعد از من است، از فرزندان او مهدی(عج) قائم منتظَر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کسی كه زمین را پر از عدل و داد می‌كند وقتی که پر از جور و ظلم و ستم شده است. قسم به خدایی که مرا به نبوت مبعوث كرده، ثابت قدم‌ها به امامت این فرزندم در عصر غیبت او گران‌بهاتر از اکسیر نایاب هستند.

 

این استاد حوزه علمیه افزود: مسئله وكالت از عصر امام كاظم (ع) شروع شد و بخشی از كارها به عهده وکلاء بود، در عصر امام هادی (ع) و امام عسكری (ع) امور مرتبط با مردم را به تمامی به وكلاء واگذار كردند و امور معدودی مانند برخی ملاقاتها را خود آنها انجام می‌دادند، دلیل این بود که امامان ما، مردم را عادت دهند كه در مقطعی دست آنها به امام معصوم(ع) نخواهد رسید.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین علوی تهرانی با بیان اینکه امام زمان(عج)‌ دو غیبت دارند، تصریح کرد:‌ یک غیبت صغری است که از پنج سالگی ایشان و پس از شهادت پدر بزرگوار حضرت شروع شده و از سال ۲۶۰ قمری و به مدت ۶۹ سال ادامه پیدا کرد.

 

این استاد حوزه علمیه ادامه داد: در این مقطع، امام و امت از طریق نواب اربعه با هم ارتباط داشتند، عثمان بن سعید، محمد بن عثمان، حسین بن روح، و علی بن محمد سمری، ۴ شخصیت ارزنده‌ای بودند كه امام زمان(عج) آنان را بعنوان نائب خاص در دوران غیبت صغری، یکی پس از دیگری معرفی کردند.

 

وی با بیان اینکه چهار نائب امام زمان(عج) ویژگی‌های خاصی داشتند، اظهار کرد: آنها با رازداری، تقیه و صبر، حافظ جان امام زمان(عج) بودند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین علوی تهرانی افزود: ابوسهل نوبختی از راویان حدیث و شاگردان امام عسكری(ع) بود، برخی از شیعیان به او گفتند تو چرا از نواب خاص نشدی؛ او پاسخ داد امام خود می‌دانند كه آدم لایق این كار كیست و لایق‌ترین را انتخاب می‌كنند. من با دشمنان اهل‌بیت(ع) مناظره می‌كنم، گاهی اگر پاسخ را ندانم و دلم بخواهد دلیل خوبی بیاورم ممكن است سراغ امام بروم و سؤال كنم و جواب را بگویم، همین باعث می‌شود كه دشمن محل سکونت امام را بفهمد و ایشان را بگیرد. اما حسین بن روح اگر امام را زیر عبای خود داشته باشد و با قیچی قطعه قطعه‌اش كنند، هرگز عبایش را كنار نمی‌زند.

 

این استاد حوزه علمیه ادامه داد: شش روز مانده به نیمه شعبان سال ۳۲۹ قمری، امام در نامه‌ای به علی بن محمد سمری نوشتند: تا ۶ روز دیگر از دنیا خواهی رفت. امر نیابت ما را به كسی واگذار مكن و امور خودت را جمع كن. خدا اجر تو و برادران تو را در حق تو زیاد گرداند كه غیبت اصلی در راه است، در این غیبت دل ها سنگین شود، و جز به اذن خداوند متعال خروجی نخواهد بود؛ او در روز ۱۵ شعبان از دنیا رفت و بدین ترتیب امام زمان(عج) وارد مقطع غیبت كبری ‌شدند.

 

وی با استناد به روایتی از محمد بن عثمان سمری بیان کرد: به خدا قسم صاحب این امر یعنی صاحب غیبت كبری، هر سال در حج واجب حاضر می‌شود. ایشان مردم را می‌بینند و همه را هم می‌شناسند، و مردم هم او را می‌بینند ولی او را نمی‌شناسند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین علوی تهرانی گفت: چشمی كه به نامحرم نگاه كند پسر پیامبر(ص) را نمی‌بیند. گوشی كه غیبت یا صدای حرام می‌شنود، صدای پسر پیامبر(ص) را نمی‌شنود. در حالی که امام هر سال در صحرای عرفات در كنار جبل الرحمة دعای عرفه جدش سیدالشهداء(ع) را می‌خوانند.

 

استاد حوزه علمیه با استناد به روایتی از امام باقر (ع) در بیان دلیل غیبت كبری ابراز کرد: حضرت(ع) فرمودند: وقتی خدا از خلقش غضب كند ما را از كنار آن‌ها دور می‌كند.

 

وی افزود: غیبت نشانه غضب خداست، چون دست ما به پسر پیامبر(ص) نمی‌رسد، در ادعیه از این غیبت به خداوند شکایت می‌بریم؛ «االلَّهُمَّ إِنَّا نَشْكُو إِلَيْكَ فَقْدَ نَبِيِّنَا صَلَوَاتُكَ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ غَيْبَةَ وَلِيِّنَا...».

 

حجت‌الاسلام والمسلمین علوی تهرانی خاطرنشان کرد: یکی از راه های نجات از این غضب، انتظار است. به همین جهت فرموده اند از برترین اعمال، انتظار فرج است. راه دیگر برای دفع غضب خدا، پناه بردن به رحمت واسعه خدا ، امام حسین (ع) است.

 

پایان پیام/487

منبع: شبستان

کلیدواژه: حجت الاسلام علوی تهرانی سبک زندگی منتظرانه استاد حوزه علمیه امام زمان عج غضب خدا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۴۶۵۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عزاداری مردم آذربایجان غربی در سوگ شهادت امام صادق(ع)

به مناسبت سالروز شهادت ششمین اختر تابناک سپهر امامت و ولایبت حضرت امام جعفر صادق علیه السلام مراسم عزاداری در خیابان ها، مساجد و تکایای آذربایجان غربی با شکوه خاصی برگزار شد.

دوستداران و عاشقان اهل بیت (ع) در خیابان‌های شهرهای مختلف استان به ویژه در شهرستان ارومیه گردهم آمدند و در سوک شهادت جانسوز امام ششم شیعیان و رئیس مذهب جعفری در قالب دسته های سینه زنی و شاه حسین گویی عزاداری کردند و اشک ماتم ریختند.

مردم مؤمن و ولایتمدار و متدین ارومیه علاوه بر حضور در مساجد، تکایا، حسینیه‌ها و اماکن مذهبی، امروز در خیابان امام خمینی ارومیه در سوگ صادق آل محمد (ع) به عزاداری پرداختند و ارادت خود را به خاندان اهل‌ بیت (ع) ابراز داشتند.

مراسم سنتی شاه حسین گویی نیز توسط مردم ولایی و عزادار ارومیه با حضور اقشار مختلف از جوانان و پیران دوستدار اهل بیت در خیابان عطایی ارومیه برگزارشد. 

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان غربی ارومیه

دیگر خبرها

  • «داستان راستان» نردبانی برای خیزش‌های انقلابی بود
  • عیادت از جورج شکور؛ خالقِ سه گانهِ حماسه های ماندگار …
  • صدایی که چهره خانم معلم را نگران می‌کرد
  • ۳ عامل مهم در شکل‌گیری شخصیت محمد‌رضا سنگری
  • شیخ صدوق بیش از هزار سال پرچمدار مکتب امام صادق(ع) و سایر اهل بیت(ع) بوده است
  • یادواره شهدای نیر با محوریت فضائل استاد شهید مطهری
  • سومین حرم اهل بیت شاهچراغ (ع) در سوگ امام صادق (ع)
  • عزاداری مردم آذربایجان غربی در سوگ شهادت امام صادق(ع)
  • حقیقت بندگی خدا در بیان امام صادق (ع)
  • سومین حرم اهل بیت شاهچراغ (ع) در سوگ امام صادق (ع) + تصاویر