Web Analytics Made Easy - Statcounter

رییس انجمن ویروس شناسی ایران گفت: «کرونا» یک موضوع علمی، اجتماعی و اجرایی است لذا مردم به توصیه وزارت بهداشت عمل کنند تا زودتر به شرایط عادی زندگی برگردیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از گلستان ما؛ علیجان تبرایی در نشست زنده اینستاگرامی این پایگاه خبری با موضوع " بررسی ابعاد رسانه ای ، پزشکی و سیاسی کرونا" که با حضور مرتضی کامل نواب دبیر جبهه آرمان خواهان واقع بین و ناصر نعمتی کارشناس رسانه و روزنامه نگار برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اظهار کرد:  آنچه که ما امروز بعنوان «کرونا ویروس» یا «کووید 19»می شناسیم،  پدیده جدیدی است که شاید بعد از همه گیری آنفولانزا در سال 1918 میلادی، یکی از بزرگترین مخاطراتی است که بشر را درگیر خودش کرده است.

وی ادامه داد:  بیماری های ویروسی 10 سال اخیر( سارس، مرس، ابولا و حالا کووید 19) باعث چندین مورد ابلاغیه جهانی خطر از سوی سازمان جهانی بهداشت شده است که نشان داده ویروس ها موجودات هوشمندی هستند و با جوامع بشری همراه می شوند و آنها را دچار  مشکل می کنند. ما هنوز اطلاعات زیادی از  منشا ویروس «کووید 19» و مشکلاتی که برای بشر ایجاد می کند نداریم لذا ناشناخته بودن آن بشررا دچار معضلات جدی کرده است.

منشاء کرونا در سه نظریه

رییس انجمن ویروس شناسی ایران با بیان ایکه سه الی چهار نظریه از منشاء این ویروس بیان می کنند، تصریح کرد: یکسری اعتقاد دارند، این ویروس منشاء انسانی دارد و انتقال آن از حیوان مانند خفاش و مورچه خوار به انسان را مطرح می کنند که  توانایی بیماری زایی و قدرت انتقال سریع را پیدا کرده است. گروهی دیگر معتقدند این ویروس از آزمایشگاه های ویروس شناسی در نقاط مختلف  دنیا مانند چین، امریکا و .. به صورت تصادفی از دست بشر خارج شده و توانسته خود را با شرایط جدید انسان ها تطبیق دهد

تبرایی با اشاره بحث بایوتروریسم ، ادامه داد: بسیاری از کشورها  در نظام جدید جهانی این موضوع  را تعقیب می کنند تا ابزارهای لازم را برای کنترل حیات بشر در دست خود بگیرند. اما اطلاعات و مباحث علمی ما تاکنون دلیل اصلی کرونا را کشف نکرده است.

وی اضافه کرد: مطالعاتی که انجام شده نشان می دهد، این ویروس از حیوان یا خود انسان تکامل پیدا کرده و ویژگی های جدیدی را از خود بروز داده است و این توانایی باعث شده قدرت انتقال بالاتری را پیدا کند و بتواند بشر را در تهدید جدی  این بیماری و مخاطرات آن قرار دهد.

وظیفه ما کنترل ویروس کرونا است

تبرایی اذعان کرد: وظیفه ما این است که این ویروس را کنترل کنیم و در زمان خودش براساس روش های علمی که مشخص است در حوزه علوم ویروس شناسی  منشا آن درآینده کشف خواهیم کرد.

وی" تب"، "گلودرد" و"سرفه های خشک مستمر "همراه با "تنگی نفس" را علایم اصلی  این بیماری بیان کرد و یادآورشد: درموارد ی  لرز، درد  های بدنی، ازدست دادن حس بویایی و چشایی و اسهال و استفراغ  که براساس سیستم ایمنی و بیماری های زمینه ای افراد  ممکن است علایم دیگری را بروز دهد که فرد مبتلا باید به پزشک ،بیمارستان و یا مرکز سلامت مراجعه کند.

رییس انجمن ویروس شناسی ایران اذعان کرد: بهترین توصیه برای افراد این است که برابر دستور العمل های کشوری شماره هایی که دانشگاه علوم پزشکی در اختیار مردم قرار دادند، تماس  گرفته و شرایط خود را اعلام کنند تا راهنمایی لازم را بگیرند.

وی با بیان اینکه  همه افراد در سامانه سلامت دانشگاه علوم پزشکی  ثبت نام وخود را ارزیابی کنند، متذکرشد: بهترین راه این است که  افراد در خانه هایشان باحفظ شرایط قرنطینه  ودرمان های اولیه بتوانند  بیماری را کنترل کنند  ودر صورت نیاز اقدامات درمانی را در مراکز درمانی انجام دهند.

زمان پایان کرونا با رفتارهای مردم تعیین می شود

تبرایی دربارهزمان دقیق پایان  کرونا هم گفت: موضوع «کرونا ویروس» یک موضوع علمی، اجتماعی و اجرایی است و پدیده های مختلف را در کنار همدیگر دارد و توجه هر کدام به تنهایی نمی تواند کمک کننده باشد،  لذا ملتهای مختلف راهکارهای مختلفی را به اجرا گذاشتند .

وی ادامه داد: این ویروس به جهت رفتارش در کشورهای مختلف ،گروه های مختلف افراد، در سنین مختلف با بیماری های مختلف ، در زنان  و مردان و همینطور در نژادها و جمعیت های مختلف رفتارهای مختلفی  داشته است بنابراین نمی توانیم اظهار نظر صریح در این موضوع داشته باشیم.

تبرایی با بیان اینکه رفتارهای  افراد متعیین می کند که چه زمان بتوانیم به زندگی عادی برگردیم، تاکید کرد:  اولین چیزی که  مهم است دقیقا پشت سر برنامه های وزارت بهداشت حرکت کنیم و به بحث فاصله گذاری فیزیکی، در خانه ماندن و رعایت نکات بهداشتی و عدم تماس با حیوانات عمل کنیم.

رییس انجمن ویروس شناسی ایران در خاتمه گفت: دولت تاریخی که در برنامه اش اعلام کرده برحسب علایم اولیه است اما رفتارهای مردم در دوهفته آینده که مشخصا تا 30 فروردین است می تواند تعیین کننده زمان پایان کرونا باشد.

انتهای پیام/

 

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۴۸۲۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار وزارت بهداشت غزه درباره شیوع بیماری‌های واگیردار

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ به گزارش کانال تلگرامی شهاب، وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه درباره شیوع بیماری‌های واگیردار و مسری در این باریکه به علت فقدان آب سالم و بهداشتی و نبود آب مناسب برای شرب هشدار داد

دیگر خبرها

  • «مه مغزی» عارضه جدید کرونا
  • جذب و به کارگیری پرستاران دوران کرونا
  • وضعیت استخدام پرستاران دوران کرونا
  • هشدار وزارت بهداشت غزه درباره شیوع بیماری‌های واگیردار
  • طولانی‌ترین عفونت کرونا که ۶۱۳ روز طول کشید، بیش از ۵۰ جهش ایجاد کرد
  • جذب ۲۱ هزار پرستار بویژه نیروی طرحی دوران کرونا/ تدوین لایحه مادی و معنوی پرستاران
  • ضرورت توسعه نان فیبردار با هدف کاهش ابتلا به سرطان
  • خدمات رایگان ۳۳۰۰ روانشناس در مراکز جامع سلامت
  • همه چیز درباره انگ اجتماعی
  • مطالعه وزارت بهداشت درباره واکسن گارداسیل / الزامی به تزریق همگانی نیست