Web Analytics Made Easy - Statcounter

محسن محسنی نسب نویسنده، تهیه کننده و کارگردان سینما در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سینما  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان،در خصوص راهکار‌هایی برای برون رفت از وضعیت بحران سینما مانند ندادن پروانه ساخت، گزینشی کردن آن یا ساخت فیلم در سال ۱۴۰۰ و اکران در ۱۴۰۱ با توجه به اینکه عملا چند ماه اکران از دست رفته و فیلم‌های زیادی آماده اکران وجود دارد،  گفت: اول اینکه یک سری قوانین تعیین شده وجود دارد که اجازه چنین کاری نمی‌دهد، ثانیا مسئله پویایی و چرخیدن چرخه سینما چه می‌شود و مهمتر از همه تکلیف کسانی که از این راه ارتزاق می‌کنند چیست، پس متوقف کردن تولید صحیح نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او افزود:در بحث گزینشی کردن پروانه ساخت زور رابطه‌ها و خویشاوند بازی‌ها می‌چربد و پارتی بازی و رانت خواری بوجود می‌آید این نیز قابل قبول و اجرا نیست.

این‌کارگردان اضافه کرد: از سویی اکران فیلم‌هایی که قرار است بعد از خروج از وضعیت کرونایی تولید شوند در سال ۱۴۰۱ نیز اتفاق منطقی و درستی نخواهد بود و این موضوع نیز ضربه زننده خواهد می‌شود.

محسنی نسب عنوان کرد: پس ما باید به اکران گسترده‌تر و ایجاد راه‌های جدید فکر کنیم، به عنوان نمونه drive in cinema که در ایران وجود ندارد می‌تواند اتفاق خوبی باشد.

او بیان کرد: ایجاد این نوع اکران هزینه زیادی ندارد، در مکان‌های عمومی و تفریحگاه‌های مختلف قابل اجراست، جذابیت دارد، در اتومبیل شخصی و همراه با خانواده و در فضای راحت‌تر و خودمانی‌تر می‌توان فیلم دید، تهیه غذا می‌تواند از سوی مخاطب باشد. امنیت این موضوع حتی از نمایش فیلم در فضا‌هایی مانند " وی او دی " هم بیشتر است، چون جلوی کپی برداری و قاچاق آن‌ها گرفته خواهد شد.

محسنی نسب ادامه داد: از آنجایی که مردم از حضور در سالن سینما‌ها به خاطر شیوع کرونا ترسیده اند این نوع اکران تا زمان رفع کامل مشکل، به شدت کمک کننده خواهد بود و پس از آن نیز در کنار نمایش سالنی، می‌تواند به چرخه اکران اضافه شود و قطعا با استقبال روبرو خواهد شد.

این کارگردان گفت: البته که این راهکار نیاز به سازمان، مدیر و... دلسوز و مدبر دارد تا بتواند تفریح و نوع اکران جدیدی را به سینما و چرخه اقتصاد اضافه کند، چون واقعا فضای انجام آن را داریم و جالب اینجاست در همین جریان‌کرونایی نیز قابل اجراست.

این کارگردان عنوان کرد: خانوادگی و در کمال راحتی و آرامش و فضایی خودمانی فیلم دیده می‌شود، رعایت قرنطینگی شده است، غذای سالم خانگی مصرف می‌شود، اقتصادی‌تر خواهد بود، با یک بلیت برای تعداد بیشتری قابل نمایش است، از امکانات بالقوه‌ای که داریم استفاده می‌کنیم، در اکثر کشور‌ها دنیا وجود دارد و در ایران نیست و الان بهترین زمان برای اجرا است پس به دنبال کار‌های غیرقابل اجرا نگردیم و این راهکار را پیاده کنیم.

محسنی نسب با درخواست از رئیس سازماز سینمایی در اجرایی کردن این طرح، بیان کرد: حسین انتظامی با ایجاد جریان قرعه‌کشی اکران فیلم‌ها حرکتی به شدت مثبت برای سینما انجام داد که نگاه من را نسبت او کاملا عالی کرد و اگر دقیق و طبق قوانین وضع شده پیش برود ۹۰ درصد از مشکلات رفع خواهد شد که باید قدردانی شود امیدوارم بتواند به خوبی اجرا کند و اثرات مثبتش را ببیند پس، چون ایمان داریم که حسین انتظامی این بدعت بزرگ را با قدرت انجام داد می‌تواند بحث drive in cinema را در دستور کار قرار دهد تا توانسته باشد بدعت دیگری رقم بزند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: سینمای ایران ویروس کرونا سازمان سینمایی محسنی نسب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۴۸۶۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مست عشق، ماجرای یک تابوشکنی در سینما

در شرایطی که تصور می‌شد ذائقه مخاطبان به سمت موضوعات سطحی و صرفاً خنده‌دار بودن به هر قیمتی رفته، اما مست عشق نشان داد که اگر سوژه‌های غیرکمدی به درستی کاویده و انتخاب شوند، جا برای استقبال گیشه از آنها باز است. - اخبار فرهنگی -

خبرگزاری تسنیم - گروه فرهنگی مروری بر ساخت آثار سینمایی در چند سال اخیر، یک حقیقت مهم را فاش می‌کند و آنهم اقبال خوب مخاطبان از فیلم‌های کمدی است. فروش بالای آثار طنز در چند سال اخیر، این پیام را به سینماگران داد که ساخت فیلم‌های کمدی می‌تواند تضمین‌کننده بازگشت هزینه‌های تولید آن باشد.

اوج این اتفاق را می‌توان در سال 1402 دید؛ جایی که کمدی‌ها نبض گیشه را به دست گرفتند و سهم بسیار زیادی از رکوردشکنی سینما در سال 1402 (با 28 میلیون مخاطب و حدوداً 1200 میلیارد فروش) مرهون وجود آنها شد. «فسیل»، «هتل»، «هاوایی»، «شهر هرت» و «ویلای ساحلی» در مجموع با فروشی به میزان 830 میلیارد تومان توانستند سهم 70 درصدی از این رکوردشکنی را از آن خود کنند تا توجه دست‌اندرکاران سینما به ساخت فیلم‌های کمدی بیش از پیش جلب شود.

فارغ از پرداختن به چرایی و ریشه استقبال از فیلم‌های کمدی که خود موضوع مفصل دیگری است، یک موضوع مهم قابل طرح و بحث است؛ «آیا قرار است سینمای ایران در فیلم‌های کمدی خلاصه شود و شاهد تک ژانری باشیم؟»

تمساح خونی و سال گربه زیر سایه مست عشق

جدول فروش گیشه در روزهای ابتدایی سال 1403 باز هم در حال دامن زدن به پرسش فوق بود و رکوردشکنی‌های «تمساح خونی» و فروش بالای آن باز هم یادآوری می‌کرد که فعلا جایی برای ورود فیلم‌های غیرکمدی به پرده سنیما نیست!، اما حضور «مست عشق» ساخته حسن فتحی در صف اکران از نخستین روزهای اردیبهشت ماه، این گزاره را کمرنگ کرد. مست عشق از 5 اردیبهشت ماه اکران شد و تا به امروز (یعنی بعد از گذشت حدودا 10 روز) بیش از 46 میلیارد فروخته است.

این میزان فروش، مست عشق را در رتبه دوم فیلم‌های غیرکمدی از ابتدای سال 1402 تا به امروز قرار داده است، آنهم در شرایطی که رتبه نخست در اختیار انیمیشن «بچه زرنگ» با فروش 63 میلیارد تومان است و به نظر می‌رسد با ادامه روند فعلی فروش مست عشق، این فیلم می‌تواند رتبه نخست را از آن خود کند.

مست عشق و تابوشکنی در گیشه

یکی از ابعاد قابل بحث درباره مست عشق این است که فیلم جدید حسن فتحی یادآوری کرد "سینمای ایران تنها منحصر در دست کمدی‌سازان نیست و حتما سوژه‌ها و موضوعات دیگری هستند که می‌توانند اقبال مردم را به خود جلب کنند."

در شرایطی که تصور می‌شد ذائقه مخاطبان هنر هفتم در کشورمان به سمت موضوعات سطحی و صرفاً خنده‌دار بودن به هر قیمتی رفته، اما مست عشق نشان داد که اگر سوژه‌های غیرکمدی به درستی کاویده و انتخاب شوند، جا برای استقبال گیشه از آنها باز است. مست عشق سراغ یکی از مفاخر شعر و ادب ایران رفته و داستان زندگی چهره‌ای را روایت می‌کند که برای اکثر ایرانیان نام آشناست. اشعارش بارها و بارها در کتاب‌های فارسی دانش‌آموزان، برنامه‌های تلویزیونی و ترانه‌های خوانده شده توسط خوانندگان ایرانی بازخوانی شده و حس و حال علاقه‌مندان به ادب را دگرگون ساخته است.

اهمیت ساخت فیلمی نظیر مست عشق را باید از این جهت مورد بررسی قرار داد که راهی برای ساخت آثار سینمایی دیگری از مفاخر فرهنگ و ادب ایران باز می‌کند و این نوید را به دست‌اندرکاران سینما به ویژه تهیه‌کنندگان می‌دهد که برای جلب نظر مخاطب و کشاندن او به سالن سینما، به جز ساخت فیلم طنز، می‌توان سراغ موضوعات دیگر هم رفت. به ویژه اگر این موضوع، برگرفته از زندگی چهره‌های محبوب ایرانی مخصوصاً اهالی ادب و شعر باشند.

استاد مشهور ادبیات پارسی چه گفت؟

میرجلال‌الدین کزازی که از اساتید زبان و ادبیات فارسی است، در حاشیه اکران خصوصی مست عشق نکات مهمی را مورد اشاره قرار می‌دهد. او گفت: «از نگاهی فراخ و فراگیر، دید و داوری من درباره این توژینه داستانی یا فیلم این است که دست‌اندکاران و پدیدآورندگان آن در کار هنری که می‌خواسته‌اند کرد، کامدار بوده‌اند. توانسته‌اند به آن آماج‌ها و آرمان‌هایی که در سر می‌پرورده‌اند، دست بیابند. از این دید این فیلم یکی از اندک فیلم‌هایی است که من از دیدن آن، از آغاز تا انجام فیلم، شادمان و خشنود بودم. دم‌های دلپذیری را من به هنگام دیدن فیلم گذرانیدم اما چند ویژگی  بیشتر بر من کارگر افتاد؛ بجز کارگردانی که هر چه در فیلم می‌گذرد به راستی به گونه‌ای به او بازمی‌گردد زیرا اوست که سررشته‌ها را در دست دارد، خُنیا یا موسیقی فیلم بسیار  بشکوه ، کارساز و اثرگذار بود، به همان سان فیلم برداری آن. سه دیگر، آوابرداری این فیلم. از دید فنی این سه، نمود بیشتری در چشم من داشت.»

ساخت فیلم درباره نظامی؛ ادامه یک درک صحیح فرهنگی؟!

اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد که در ششمین مجمع جهانی گفت‌وگوی بین فرهنگی در باکو حضور داشت از ساخت فیلم سینمایی درباره یکی دیگر از مفاخر ادبیات ایران و جهان خبر داد و گفت: فیلم سینمایی «حکیم نظامی» با همکاری وزارت فرهنگ جمهوری آذربایجان ساخته می‌شود.

او تاکید کرد که قرار است برای مشاهیر ادبیاتی، فیلم‌های مشترک تولید شود و گفت: "در ترکمنستان برای مختومقلی فراغی همین کار را می‌کنیم، در پاکستان نیز برای اقبال لاهوری کاری را در دست اقدام داریم؛ در سفر هفته گذشته به پاکستان برادران و خواهران پاکستانی به ویژه در شهر لاهور از این موضوع استقبال کردند. ساخت مجموعه جدیدی را برای حکیم نظامی آغاز می‌کنیم؛ در همین راستا از همکارانم در وزارت فرهنگ جمهوری آذربایجان دعوت کردیم تا ما را در ساخت فیلم سینمایی در این باره کمک کنند."

اگر حرف‌های وزیر ارشاد جامه عمل بپوشد و ساخت فیلمی درباره حکیم نظامی جدی و عملیاتی شود، شاهد ادامه یک سیاستگذاری صحیح فرهنگی خواهیم بود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • حضور مخرب هوش مصنوعی در سینما/ به جوانان اعتماد کنیم
  • اکران تگزاس ۳ از ۲ خرداد در سینماهای سراسر کشور
  • «تگزاس ۳» به سینما می‌آید
  • «تگزاس ۳» و «عطرآلود» به سینما می‌آیند
  • قرارداد سرگروهی «تگزاس ۳» و «عطرآلود» ثبت شد
  • رقابت ستاره‌ها در سینما و آغاز اکران یک اکشن
  • مست عشق، ماجرای یک تابوشکنی در سینما
  • پاسخ مرتضی‌علیزاده به منتقد «هفت»: سینما بر همه‌چیز مقدم است
  • پارسا پیروزفر، مهران مدیری و الناز شاکردوست رکوردداران روز اول اکران
  • هفته پررنگ فیلم کوتاه و مستند/ از یک شایعه تا وظیفه جدید سینمایی