Web Analytics Made Easy - Statcounter

«خروج» بیستمین اثر ابراهیم حاتمی‌کیا است که به گفته تهیه کننده فیلم قرار است برای اولین بار در تاریخ سینمای ایران به‌صورت آنلاین و از طریق سامانه‌های اینترنتی فیلیمو و نماوا قبل از اکران عمومی عرضه گردد.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، با توجه به شیوع ویروس کرونا و حضور طولانی‌مدت مردم در خانه‌ها در چند ماه گذشته و آتی، سازمان هنری رسانه‌ای اوج تصمیم بر نمایش آنلاین فیلم سینمایی «خروج» به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علی ستوده یادداشتی درباره این اقدام خلاقانه سازمان هنری رسانه‌ای اوج در اختیار خبرگزاری آنا قرار داده است که در ادامه می‌خوانید:

«خروج» با بازی درخشان فرامرز قریبیان در نقش رحمت بخشی، روایتگر گروهی از کشاورزان روستایی است که شرکت سهامی آب، هنگام تخلیه سد آب شور به اشتباه آب را روانه زمین‌های کشاورزی آنها می‌کند و باعث خرابی تمامی محصولات آنها می‌گردد. آنها پس از آن که از طریق مسئولین سد، دهیار، بخشدار و امام جمعه موفق به حل مشکل‌شان نمی‌شوند، تصمیم می‌گیرند که نزد رئیس‌جمهور بروند و مشکل‌شان را با او در میان بگذارند. این گروه با تراکتور از روستای خود به سمت تهران عازم می‌شوند و طولی نمی‌کشد که خبر سفر آنها در تمام رسانه‌ها پخش می‌شود و این موضوع باعث ایجاد محبوبیت و مشکلاتی برای آنها می‌گردد.

بیستمین ساخته حاتمی‌کیا که با مضمون اعتراضی در بیست و هشتمین جشنواره فیلم فجر به نمایش در آمد توانست در پنج رشته بهترین بازیگر مرد نقش اول، بهترین صدا گذاری و صدابرداری،بهترین چهره پردازی، بهترین طراحی لباس و بهترین جلوه‌های ویژه بصری کاندیدا و در دو رشته چهره پردازی و جلوه‌های ویژه بصری برنده سیمرغ بلورین شود.

شاید بتوان خروج را یکی از مهمترین آثار حاتمی‌کیا دانست که علاوه بر مضمون اعتراضی‌اش به دولت، از جمله پرحث‌ترین آثار او در میان منتقدان با سلیقه‌های متفاوت بوده است. منتقدانی که این اثر را مانند آثار موفق دیگر حاتمی‌کیا ستوده‌اند و از سویی دیگر منتقدانی که بی‌رحمانه «خروج» را از لبه تیغ انتقاد گذرانده‌اند.

خسرو نقیبی منتقد سینما، خروج را صاحب قهرمانی کاریزماتیک، شبیه قهرمان‌های وسترن و افتتاحیه‌ای باشکوه می‌داند. وی درباره خروج می‌گوید: جاه‌طلبی‌های تکنیکی حاتمی‌کیا همچون سه‌گانه اکشن خود چ (۱۳۹۲)، بادیگارد (۱۳۹۴) و به وقت شام (۱۳۹۶) در خروج نیز مشاهده می‌شود. او معتقد است که حاتمی‌کیا داستان‌های به مراتب لاغرتر از خروج را توانسته به مدد بازی‌های درخشان و اتمسفر صحنه، تبدیل به اثری تماشایی کند اما در خروج، بازیگران نقش‌های فرعی به این روند ضربه می‌زنند. «خروج» سکانس‌ها و دیالوگ‌هایی دارد که از بهترین سکانس‌ها و دیالوگ‌های تمام سال‌های فیلم‌سازی حاتمی‌کیاست و در مقابل، سکانس‌هایی نیز دارد که از کلاس کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا بسیار فاصله دارند. وی در مجموع، خروج را فیلمی مهم در کارنامه این فیلم‌ساز می‌داند که میزان خشم و افت‌ وخیزش یادآور موج مرده (۱۳۷۹) است.

برخی منتقدان معتقدند فرامرز قریبیان با سکوت و بازی زیرپوستی خود، تصویری از یک قهرمانِ تنها اما آرمان‌گرا را به تصویر می‌کشد. قهرمانی که از جنس حاج کاظم در آژانس شیشه‌ای بوده و حالا برای گرفتن حق هم‌نسلان خود، خروج کرده‌است. اما قهرمانِ حاتمی‌کیا، این بار آرام است و بدون فریاد، دنبال حق می‌گردد. رحمت به‌عنوان قهرمان و شخصیت محوری فیلم، آدم موجهی است و انگیزه محکمی برای به پا خاستن و حرکت علیه ظلم دارد. چهره دهقانی، رنج‌کشیده و کاریزماتیک او، همدلی تماشاگر را برمی‌انگیزد.

علی زادمهر خبرنگار حوزه سینما درباره «خروج» می‌نویسد: خروج یک فیلم جاده‌ای است که بیننده را به یاد فیلم‌هایی همچون دیده‌بان (۱۳۶۷) و آژانس شیشه‌ای (۱۳۷۶) می‌اندازد و همان نشانه‌ها را یادآوری می‌کند. اگر در دیده‌بان، شخصیت اصلی به دنبال ارتباط خط کمین با نیروهای خودی است که دشمن آن را قطع کرده و برای این کار مسیر طولانی را پیاده می‌رود، این بار شخصیت «رحمت»، مسیر طولانی را با تراکتور می‌رود تا صدای مردم را به رئیس‌جمهور برساند. و نیز اگر در آژانس شیشه‌ای، شخصیت «عباس» قبل از جنگ، زمین داشت و به جنگ رفت و زمانی که برگشت تراکتور نداشت امروز «رحمت» قهرمان خروج هم پسر خود را برای کشور اهدا کرده و هم زمنیش را از دست داده‌است و دیگر تراکتور هم به درد او نمی‌خورد.

اما «خروج» که بیشتر از آنکه به نقد شخص رئیس‌جمهور بپردازد به نقد اطرافیان رئیس جمهور پرداخته و اینگونه وانمود می‌کند که «این اطرافیان رئیس‌جمهور و مشاورانش هستند که نمی‌گذارند حرف مردم به گوش رئیس‌جمهور برسد» .مضمونی که البته با واکنش متفاوت رسانه‌های نزدیک به دولت و حسام الدین آشنا مشاور تاثیرگذار رئیس جمهور روبرو شد. حسام‌الدین آشنا مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور که به همراه علیرضا معزی معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رئیس‌جمهور و صاحب‌امتیاز وبگاه خبری خبر آنلاین، در نشست مطبوعاتی این فیلم در جشنواره حضور داشت، پس از پایان نشست، درباره شباهت ظاهری مشاور رئیس‌جمهور در این فیلم به خودش گفت: «حاتمی‌کیا بزرگتر از این حرف‌هاست که به کسی طعنه بزند، من هم این موضوع را به خودم نگرفتم». همچنین علیرضا معزی معاون ارتباطات نهاد ریاست جمهوری، «خروج» را به سخنرانی‌های حسن عباسی و علی‌اکبر رائفی‌پور تشبیه کرد!

اما علی‌رغم برخی ضعف‌های این اثر، «خروج» را می‌توان از جمله مهمترین آثار ابراهیم حاتمی‌کیا دانست که دیدن آن توصیه می‌شود. شاید بتوان «عدل آباد» در فیلم «خروج» با لهجه‌های گوناگون را به ایران تشبیه کرد که البته «آب سمی» هم روانه آن شده است. اثری که در ژانر واقعی اعتراضی و نه سینمای برچسب دار «اجتماعی» ساخته شده تا نمادی از موقعیت بغرنج مردمان درد کشیده و رنجدیده‌ای باشد که صدای اعتراضشان در لابلای موانع ایجاد شده از سوی بالاترین مقامات اجرایی کشور هرگز شنیده نمی‌شود.

«خروج» محصول سازمان فرهنگی رسانه‌ای اوج است که با بازی فرامرز قریبیان، پانته‌آ پناهی‌ها، محمدرضا شریفی‌نیا، کامبیز دیرباز، جهانگیر الماسی، آتش تقی‌پور، محمد فیلی و… به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا قرار است هفته آینده برای اولین بار و با توجه به تعطیلی سینماهای کشور به‌صورت اینترنتی از طریق سامانه‌های فیلیمو و نماوا عرضه شود.

انتهای پیام/4028/

منبع: آنا

کلیدواژه: سینمای ایران ویروس کرونا ابراهیم حاتمی کیا اکران عمومی فیلم سینمایی خروج ابراهیم حاتمی کیا رئیس جمهور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۵۱۰۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محمد خزاعی مطرح کرد؛تشکیل شورای فیلم اولی‌ها موجب ایجاد امید در میان نسل جوان شد

‏⁧ به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، به نقل از اداره کل روابط عمومی سازمان سینمایی، محمدخزاعی رئیس سازمان سینمایی در بازدید از بنیاد سینمایی فارابی و شورای فیلم اولی‌ها با قدردانی از زحمات و تلاش‌های بی وقفه اعضای شورای تأیید صلاحیت فیلمسازان اول گفت: امید بسیاری از جوانان و علاقه‌مندان به فیلمسازی و سینما به همین شورا است و طبق گزارش‌هایی که از طرق مختلف به سازمان رسیده است این شورا با دقت و پویایی، عملکردی شفاف و قابل دفاعی را از خود به جا گذاشته و چهره‌های مستعد، توانمند، قابل اعتنا و آینده دار را به سینمای ایران معرفی کرده است.

رئیس سازمان سینمایی با اشاره به متقاضیان زیاد از اقصی نقاط کشور برای حضور در جمع حرفه‌ای فیلمسازان با توصیه اکید به اعضای شورای تأیید صلاحیت فیلمسازان اول عنوان کرد: آن‌چه اکنون در حال رخ دادن است تزریق نیروی جوان، تازه نفس و با انگیزه به عرصه سینمای کشور است که سالیان طولانی در این بخش کمتر مورد توجه قرار گرفته‌اند، بنده معتقدم سینماگران حرفه‌ای هم از این برنامه و راهبرد سازمان سینمایی استقبال می‌کنند و چنان چه هر کس با نگاه منصفانه به این مسیر نگاه کند قطعاً نتیجه حاصله را تحسین خواهد کرد. شاهد ادعای بنده کارگردانان جدیدی است که از همین شورا تاییدیه گرفته و وارد عرصه حرفه‌ای شده‌اند و در جشنواره‌های ۲ دوره گذشته جوایز مهمی کسب کرده‌اند. در کنار جوانان با استعداد و متعهد و آینده دار برای سینمای ملی کشورمان نباید از تجربه و تخصص پیشکسوتان غافل شویم، سینمای ملی و اسلامی ایران برای توسعه در حوزه‌های مختلف ملی و بین المللی باید از همه ظرفیت‌های کشور بهره مند شود.

خزاعی در ادامه گفت: امسال برای حمایت از ۱۰ فیلم اولی البته فیلم‌های ارزان قیمت مبلغی را در بودجه فارابی مصوب کرده‌ایم که به صورت جدی تر حمایت از جریان نسل نو آغاز شود. من به آینده و افتخارات بزرگ این نسل متفکر و متخصص و متعهد امیدوارم؛ نسلی که درک بالایی از زبان تصویر و شناخت خوب از مسائل کشور و از دغدغه‌های ملی دارد و تلاش خواهد کرد که افتخارات این کشور را در عرصه‌های داخلی و خارجی به تصویر کشد.

وی تصریح کرد: سینمای ایران به متفکران جدید و اندیشه‌های نو و بدیع با دغدغه‌های ملی و دینی احتیاج دارد، فیلمسازانی که تفکر را در آثار شبه روشنفکری و جشنواره زده نمی‌داند و ارتباط با مخاطب نیز در دغدغه‌های آنها مشاهده می‌شود.

رئیس سازمان سینمایی تاکید کرد: راه اندازی و بررسی مجوزهای کارگردان اولی در حوزه تخصصی به دور از جریان سرمایه داری که قبلاً بر این حوزه احاطه داشت و تعیین کننده بود و نوعی عدالت فرهنگی بر اساس کشف استعداد است.

در پایان خزاعی ضمن تشکر از شورا و مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی درخواست کرد یک مراسم ویژه جهت معرفی به تهیه کننده ها و سرمایه گذاران و نهادهای تولید کننده برگزار شود.

در این جلسه درباره پرونده یکی از متقاضیان به صورت نمونه بحث و بررسی شد و رئیس سازمان سینمایی در جریان چگونگی ارزیابی‌ها و تصمیم گیری اعضای شورا قرار گرفت. این جلسه با حضور اعضای شورای تأیید صلاحیت فیلم اولی‌ها شامل مجید زین العابدین، رسول صدرعاملی، حبیب ایل بیگی، محمدرضا عرب، مجید اسماعیلی، مهدی آذرپندار، امیر بوالی و روح الله سهرابی برگزار شد.

مسؤولیت دبیری این شورا را فرزاد اژدری بر عهده دارد.

۲۲۰۵۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1903302

دیگر خبرها

  • تصاویر کمتر دیده شده از مصطفی زمانی و خانم بازیگر در یک فیلم سینمایی |‌ زمان اکران اعلام شد
  • استقبال از «گارفیلد» در اولین هفته فروش/ یک فیلم خانوادگی
  • اولین انتخابات ریاست جمهوری چاد پس از حاکمیت نظامیان
  • محمد خزاعی مطرح کرد؛تشکیل شورای فیلم اولی‌ها موجب ایجاد امید در میان نسل جوان شد
  • رئیس سازمان سینمایی: تشکیل شورای فیلم اولی‌ها موجب ایجاد امید در میان نسل جوان شد
  • نگاهی به فیلم هویت حاتمی‌کیا، به مناسبت بازپخش از شبکه نمایش
  • تشکیل شورای فیلم اولی‌ها موجب ایجاد امید در میان نسل جوان شد
  • آیا مست عشق پای ستارگان ترکیه‌ای را به سینمای ایران باز می‌کند؟
  • شناسایی ۳ هزار و ۸۴۲ تارنمای مشکوک در کشور
  • رئیس کل سازمان نظام پزشکی عنوان کرد؛ اهمیت جایگاه مامایی در خروج از سیاه چاله جمعیتی